Jump to content

Spørsmål rundt 230V Inverter til lading under fart


nimba

Recommended Posts

Sitter å planlegger nytt forsyningsanlegg ombord , og lurer på om det lar seg gjøre å la 2 stk dynamoer (2x50A) forsyne et batteri(er) som igjen kun skal forsyne en 12/230V SinusInverter

Inverteren skal så gi 230V til en 45A lader som har 3 induvidielle utganger , 1 stk til startbatteri(70A) STB motor, 1 stk til startbatteri (70A)BB motor og den siste til forbruksbanken på 280A .

Inverteren skal selvsagt kutte når motoren stopper ! og kobler en til landstrøm vil laderen automatisk starte

 

Det jeg tenkte med dette var å oppnå "perfekt" lading fra en seriøs lader som har full kontroll på batteriene , å slippe dioder , VSR rele , senseleding , ekstern laderegulator osv.

Laderen sepererer jo automatisk batteriene uavhengig av forbruk og når laderen mister spenning , så faren for å tappe startbatteriene er ikke tilstede .

 

Det jeg er usikker på er hva skjer med batteriet(ene) invertern er tilkoblet på 12V siden . vil det fungere ? dynamoene regner jeg med fyller på etter forbruk ? :sweat:

 

Noen som har erfaringer med overstående , eventuelt råd ?

 

logo.jpg

Link to post

i Casa står det en 1800/2400W Sterling inverter. Denne kutter tvert hvis jeg prøver å sette på en 50A intelligent lader på den.. så i mitt anlegg har jeg en kontaktor som legger FRA laderen hvis ikke det er landstrøm eller aggregat som er kilde..

Men det kan jo hende at det er det at min inverter er modifisert sinus... ?

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Vel , jeg sjønner her at dette ikke er den "beste" løsningen , men virkelig så gale kan det ikke være , kommer ikke det an på virkningsgraden på inverteren (tap) og laderen

 

La oss se , Søkte tilfeldig på en (Mascot) den har 90% på Inverteren og ca 83% på laderen , dvs at en taper ca 1A på tilførte 10A på Invertern og 1,5-2A på Laderen .

 

Teoretisk og utifra erfaringer og problemer det virker som folk har med riktig ladespenning fram til batterier ved bruk av dynamolading , er vel en Landstrømlader mer effektiv og gir bedre topplading , den gir feks. 14.8V etter at batteriene har passert 80% av oppladingen , noe jeg heller tror er sjelden for en "gjennomsnittsdynamo" ?

 

Det gjør laderen mere effektiv og virkningsgraden høyere enn dynamoen.

 

Hva om en i tillegg har noe utstyr som trekker litt 230V under fart , som feks. skjermer til kartprogram osv . En sprarer fort mange tusenlapper på 230V skjermer kontra 12V .

Spør du meg ville det idielle vært en 230V Dynamo , mange fordeler , turtalls uavhengig osv .

Sjekk DYNAWATT .

 

Når det gjelder exstra "dippedutter" har vel de fleste allerede en landstrømslader , Inverteren begynner vel også etterhvert å bli obilgatorisk i "større" båter ?

Så når en ser hva som kjøpes av utstyr for å effektivisere ladingen ombord , eksterne laderegulatorer, voltsensitive rele , diodeskillere og kostbare dynamoer +++ begynner jeg virkelig å lure.

En 600W Inverter trekker ca 50A ved full belastning , det tror jeg dynamoene skal klare.

 

Svarene jeg har fått så langt overbeviser meg ikke , noen som kan gå litt "dypere" ?

 

logo.jpg

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
i Casa står det en 1800/2400W Sterling inverter. Denne kutter tvert hvis jeg prøver å sette på en 50A intelligent lader på den.. så i mitt anlegg har jeg en kontaktor som legger FRA laderen hvis ikke det er landstrøm eller aggregat som er kilde..

Men det kan jo hende at det er det at min inverter er modifisert sinus... ?

Erik

 

Dette var jo av interesse... jeg "håper" at det er reelet som legger ut Inverteren , skulle visst om det faktisk er mulig å koble en lader til en Inverter :confused: visst ikke er jo denne tråden "dødfødt" :wflag:

Link to post
Nei, dette er ikke måten å gjøre det på. Du taper i inverter og du taper i lader, kanskje tilsammen oppover mot havparten av produsert guffe. La batteriene dine få mat fra dynamoen, med god regulering og skillerele etter behov, og bruk lader på landstrøm.

 

Tap av 50% guffe er vel noe overdrevet , en hvikensomhelst Inverter har 90% virkningsgrad , dvs at en taper ca 10% av tilført energi.

 

virkningsgrad_inverter3.gif

 

 

Tapet i laderen er noe høyere , ca 15% , men visst denne fyller opp batteriet tilsvarende mere enn en "dynamo" , minker jo tapet...

Link to post
Hvordan tror du inverteren vil oppføre seg når den får en stor 4P last som laderen er?

Men har du god råd kan du jo fint gå i gang med dette og så filmer du når det hele testes slik at vi som er svært spente på utfallet kan få se hvordan det hele fungerer.

 

 

Et utgangspunkt er jo at en Inverter kan levere strøm til en lader , at en lader har en 4P last sier meg ingenting , jeg tok som utgangspunkt at en laderen trekker en ohm'sk last , er "4P" induktiv last eller impedans ? og Inverteren ikke bygget for slik type last gir jeg meg pronte :wflag:

Link to post

Det lar seg gjøre og jeg har faktisk bygget to slike anlegg. Men jeg tror man skal ha noen spesielle behov for å tenke i denne retningen, og man må være beredt på å betale en del.

 

I de tilfellene jeg var borti så ble det benyttet NiFe batterier som skal lades med 16,5 volt, og derfor måtte man gjøre installasjonen litt spesiell. Det er ikke noe problem å bygge en automasjon hvor man også får benyttet inverteren i båten når man ikke har landstrøm, men det krever litt arbeid både på designsiden og på installasjonssiden.

 

At du opplever eller tror ladeskiller representerer noe problem for batteriene skjønner jeg ikke, for dette er vel ikke noe problem.

Link to post
Dette var jo av interesse... jeg "håper" at det er reelet som legger ut Inverteren , skulle visst om det faktisk er mulig å koble en lader til en Inverter :confused: visst ikke er jo denne tråden "dødfødt" :wflag:

Jeg mente at den innebygde beskyttelsen koblet ut inverter når jeg ved en forglemmelse hadde laderen på den kursen som inverteren driver.

Så jeg har bare konstatert at den lasten min 50A lader trekker i starten er større en hva denne invertern på 1800W gir..

I mitt enkle hode trodde jeg dette ville fungere, med det virket altså ikke

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

"Et" anlegg i en båt fungerer kansje ikke i en annen båt , det jeg mener er at strøm er veldig induvidielt , jeg har 2 motorer og skal ha et start batteri for hver av disse , andre mener kansje det er nok med ett , men slik ønsker jeg det ! forbruksbanken er 280A , den overtar når motorer har stoppet , forbruket underveis taes fra batteriet invertern er tilkoblet . Dette er et ganske enkelt opplegg , faget mitt er "strøm" og jeg jobber med "strøm" ser ikke problemer , jeg ser bare enkelheten i det . Jeg trenger kun å få tak en INVERTER , laderen har jeg jo , og en inverter må jeg kjøpe anyway . det blir bare å kjøpe en litt større .

Link to post
Så jeg har bare konstatert at den lasten min 50A lader trekker i starten er større en hva denne invertern på 1800W gir..

Jeg vet ikke hva type lader du har men den skulle ikke trekke mer enn ca. 800W = noe med 4A.

 

800W blir selv med 25% tap ikke særlig mer enn 1000W.

Inverteren din er vel beregnet for permanent belastning av 1800W og skulle klare nesten dobbelt så mye i løpet av minst 5 sekunder.

 

Likevel, selv om jeg synes at det ikke er lurt å lade via inverter hvis det ikke finnes noe spesielle grunn som f.eks. hos kunden av Ole Petter,

skulle inverteren din kunne forsyne en 50A lader.

 

Men hvis 12V-inverteren belastes med 1800W blir det omtrent 180A belastning på batteriene.

Det er masse strøm, og hvis inverteren kutter ut da skulle du sjekke både kablene for spenningsfall og batteriene for nok kapasitet.

 

Og til deg, Nimba, jeg prøver å forstå hva du prøver å unngå.

 

Så lenge du ikke har noe spesielle forhold er det verste du kan gjøre å bygge tap.

Med en slik opplegg produserer man bare varme, ikke mer og ikke mindre.

 

Batteriene som du har (uansett hvilken type) er en eldgammel sake som bare trenger energi.

Gi dem tilpasset mye energi, så mye de kan svelge, og lenge nok tilpasset spenning, så passer det hele allerede.

 

Men dette klarer man allerede enkelt og bra med en dynamoregulator som klarer å hantere batteriene dine.

Og på den måten har man minst tap = også minst kraftstoffforbruk.

At dette må være sannt blir allerede logisk siden du må tilregne omtalt tap på både inverter og lader.

 

Man kunne nå tenke videre på batteriet som skal mate inverteren, eller å lade i krets (bobilproblem) osv.

Men det lønner ikke.

 

Uansetten ønsker jeg lykke til, båter er også leketøy for store. :smiley:

Hvis du prøver kan du jo fortelle hvordan det gikk.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

En vanlig lader er en 4p last det vil si at den ikke trekker en sinusformet strømm den trekker bare strøm når tilførselsspenningen er større en spenningen på DCledet i laderen. det vil si at den trekker al strømen den trenfer i løpet av ca 1/8 av tiden. Dermed blir den strømmen den da trekker 8x høyere en nominel strømm. Dette er det ikke mange invertere som vil godta og at en inverter på 1800W gir seg på en lader på 800w er helt naturlig. Den lavfrekvente harmoniske strømforvregningen til en vanlig 4P lader er gjærne 60% med hovedkomponenter på 1,3,7 harmoniske.

Link to post

Jeg ser ikke noen tekniske problemer med løsningen, for det handler vel bare om hvor mye penger du er villig til å bruke. Hvis du er elektriker har du jo allerede spart en del på installasjonen.

 

Den tekniske utfordringen ligger kanskje på hvor fort laderen vil være i stand til å topplade forbruksbatteriene, for hvis dette er et tema er det normalt enklere å korte ned ladetiden med en ekstern regulator enn det er med en lader. Men dette er ikke noe problem hvis kapasitetene er riktige.

 

Det er nok vanskelig å diskutere slike løsninger på forumet, for hvis du ikke er med i Beep sklilleree klubben får du neppe noen råd som står i forhold til dine ønsker. :lipseal:

Link to post
Det er nok vanskelig å diskutere slike løsninger på forumet, ...

Det er ikke vanskelig, det er bare at det finnes populære og ikke så populære løsninger.

Hvis man diskuterer med "riktig" folk så sier de også at det ikke er aktuellt med vekselstrøm på båten i det hele tatt,

verken i fra landstrøm eller dynamoet.

 

Spørs er også her bare hvor billig, lettvektet og effektivt at man skal ha saken,

og da er vi igjen på affinitetene som f.eks. båtens størrelse, eksperimenterlyst, mening av materiellt innsats, etc.

 

Men man kan diskutere det ganske bra på forumet, per dags dato finnes det jo ikke lengre noe som inkvisisjon som tvinger en til annet.

Og det finnes masse folk på forumet som er både veldig studert og interessert, men bare leser.

 

Det er bare spørs hvem som ønsker å levere lange argumenter til et tema som ikke er meget aktuellt for så mange,

fordi de fleste ønsker teknik enkelt og forståelig.

Liksom som også de allerfleste båter er. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Det er bare spørs hvem som ønsker å levere lange argumenter til et tema som ikke er meget aktuellt for så mange,

fordi de fleste ønsker teknik enkelt og forståelig.

 

Jørg

Ja det er vel dette jeg forsøker å påpeke. Ønsker man råd om noe som ikke er så vanlig, så får man allikevel råd som går på det som er vanlig.

Link to post
Begynn med: hva er "4p"?

 

En 4P likeretter er kort og forenklet forklart en likeretter bestående av 4 dioder og benyttes på 1 fase urstyr som små ladere. Det finnes 6P 12P 24P osv men det er hovedsakelig for 3 faseutstyr og skal en ha mer en 6P må en i tilegg ha spesielle transformatorer foran lasten.

Og forklare alt om kraftelektronikk og dens oppførsel med hensyn på lavfrekvent harmonisk forvregning tror jeg ikke jeg skal gi meg ut på på dette forumet. Men for og si det kort en liten lader er ikke en omsk last men en 4P last og belaster nettet/inverteren på en helt annen måte en en omsk last.

Link to post
Sitter å planlegger nytt forsyningsanlegg ombord , og lurer på om det lar seg gjøre å la 2 stk dynamoer (2x50A) forsyne et batteri(er) som igjen kun skal forsyne en 12/230V SinusInverter

Inverteren skal så gi 230V til en 45A lader som har 3 induvidielle utganger , 1 stk til startbatteri(70A) STB motor, 1 stk til startbatteri (70A)BB motor og den siste til forbruksbanken på 280A .

Inverteren skal selvsagt kutte når motoren stopper ! og kobler en til landstrøm vil laderen automatisk starte

 

Kan det være noe jeg ikke får med meg her???

Som jeg leser dette vil du generere 12VDC til batterier fra dynamo(er),

deretter skal det genereres 230VAC med inverter som skal forsyne en lader for å lade 12VDC batterier?

Hvorfor ikke lade disse batteriene direkte fra dynamo(ene)?

 

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Link to post
Jeg vet ikke hva type lader du har men den skulle ikke trekke mer enn ca. 800W = noe med 4A.

Tja.

En Sterling CED 50A lader som du selger trekker opptil 1300VA på full guffe.

En lader er ikke noen liniær last som BMP så korrekt opplyser, så i denne sammenheng må vi snakke VA ikke Watt.

Ta en prat med Charles Sterling, det gjorde jeg. Han vet hva han snakker om.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...