Jump to content

Sotra - Tilgang til diesel?

Divemaster

Recommended Posts

Vel planlegging er i gang for 2010 sesongen, og tur til Norge, via Oreknøyene og Shetland vurderes seriøst nå...

Vi kan ta turen rolig, i 8 til 10 knop og ha nok diesel for frem og tilbake et par ganger uten om å tenke på ekstra drivstoff ombord.... behagelig og bra med en 20 til 24 timers tur hvis værvinduet er bra.

Hvis værvinduet er mindre, kan vi kutte tiden ned til 9 timer, men vil fort bruke "litt" mer diesel.... dvs... med 30% reserve osv, så trenger vi diesel rundt 50 NM etter landfall... men vi ønsker mest sansynlig å gå på Sørsiden av Sotra ...

..så hvor er nermeste bunkers på eller nær Sørsiden av Sotra?

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Litt langt unna kanskje, men favorittbunkersplassen min er Esso Os, det er den rimeligste jeg kjenner til i mitt distrikt, og har du i tillegg Esso mastercard er prisen ytterligere 40 øre rimeligere per liter. Flesland har også rimelig diesel har jeg fått med meg, men der har jeg bare bunkret 1 gang hittil. Flesland tar kun kort 24 timer, men Esso os tar også kontant i åpningstid, i tillegg er det der også kort 24 timer.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Har ikke tenkt pris før nå ....

Vi vil nok ta ombord mellom 6 og 800L for 200 NM mellom Shetland og Norge..... men hvis vi drar på litt, eller tar ruten fra Peterhead og direkte til Stavanger... som er 300NM, så blir tallene en del høyere...

Samt at jeg må nok sjekke med bunkersstasjoner nært landfall om de tar kort fra "utlandet" ...og sjekke hvor vi bør ta tollklareringen... (Jeg har til og med funnet frem det Norske gjesteflagget som vi sikkert bør føre).

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Steinsland i Austefjorden er en ok plass å bunkre når man er på vei inn eller ut Korsfjorden.

Jeg ville ha valgt denne --- de har stort omløp og rimelig fersk vare (Losbåten fyller der inne). Jeg fyller en del på Flesland selv -- møkkaplass i alt vær og vind og bølger. Alt for lav brygge, elendige fortøyningspullerter, skittent og jævlig.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...