Jump to content

Tråden for de som hater seilbåter.

Hangadrott

Recommended Posts

Dette dreier seg i alle fall ikke om kryss-seiling.

forstår at det er vanskelig om man ikke har vært der selv.

kryss_i_trangt_sund_med_piler.jpg

Sundet er 50 meter bredt - avgrenset med rød og grønn stake på hver side. Den grønne sees foran rød båt. Den røde er bak båt nr 2. Se ogsp grønn stake lenger oppe (bak rød båt). her er bredden avgrenset av odden på andre siden som skrår utover

De som har gått her forstår nok bedre. Jeg har gått her hver sommer i mange år. Ble bare stående og måpe av det jeg så. Akkurat som jeg ble av NordWesten i den andre billedserien

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Disse seilbåtene og NordWest'en var jo i perfekt harmoni!

Ingen krysset, og NordWest'en lå i plan for minst mulig bølgeproduksjon.

Kan det bli bedre?

Jada, selvsagt skal man ut av plan i trangt farvann.

Og under skrogfart.

Når det er mindre enn 150m til nærmeste land.

Og andre i umiddelbar nærhet.

Når en seilbåt har seilet oppe så skal det tas ned for de befinner seg på feil sted og er til sjenanse for motorbåtfolket og når de har seilene nede så er det enda værre for hva f...a skal de med seil de båtene for de går jo alltid for motor. Det er i allefall ikke vanskelig å finne noe å irritere seg over virker det som, men hva med en chartertur til syden i stedet så slipper man dette forbanna båtlivet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Både rundt Dannemark og ved Mollesund er det veldig trangt.Og her går vi for motor For vår del så seiler vi gjerne på utsiden. Seiler vi innaskjærs nedover svenskekysten seiler vi kun på genoaen. Dette skyldes at jeg ikke er helt komfortabel ved å ha storseilskjøte under sprayhood. Kommer det en overraskende så du trenger å slippe ut, brukes det tid. Som bitteliten skriver er det veldig trangt enkelte steder, og når det kommer 2-3 båter i bredden på S halser da er det greit å ha kontroll.

Men utenfor ferietid er det et perfekt sted å seile i nedover til f eks Gullholmen.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Så har vi et motorbåt eksempel. En NordWest 370 i leia rett S for Gullholmen

nw_370_i_farta_1.jpg

Jeg forstår godt de seilbåterfører som får hat i blikket av slik kjøring

Jeg også! ... sånn der er bare leit å se altså.

Med forbehold om at det ikke var et nødsfall, noen syke eller liknende ombord, så må jeg si at sånn kjøring, det er skikkelig dumt gjort.

Jeg er nok litt dum selv, men håper jeg aldri blir så dum som han som kjørte den"lille" NordWest'en.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Mener du at de skulle gått for motor gjennom dette sundet ??

Jeg ville vel kansje ikke krysset igjennom et 50 m bredt sund, men sløra gjennom er vel ikke noe problem.

<Kan fort komme noe kastevinder eller vinden kan endre retning.

Hilsen MOrten

www.ribtjenester.no

...men sløra gjennom er vel ikke noe problem.

Vinden ser jo ut til å være gunstig i favør av retningen de har tenkt seg. Hadde ikke hadd noen betenkeligheter med å seile gjennom, dersom jeg slipper å krysse på tvers av leden. Eventuelle "Barkasser" som innhenter en så får disse tilpasse farten til vi er gjennom og ikke rase gjennom som i den øverste bildesekvensen.

Bortsett fra den røde båten i bilde som er på avveier i leden er jo dette lovlig. "Jolla" som kommer mot oss er jo også litt ute å kjøre.

Ser jo også en seilbåt oppe ved den røde staken som har seilene nede og sannsynligvis har motoren i gang. Dette blir vel resultatet for de to andre (hvite) også.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Har følelsen av at dette "hatforholde" mellom barkasser og seilbåter ligger i farten. Seilbåter seiler jo ikke så forbasket fort i sammenligning med en barkasse i 10-20 knop. Hastverket med å komme fram til neste destinasjon ligger nok hos barkassene. Seilbåtene har jo ikke så mye annet enn vinden å banne på når denne minker i styrken.

Ser en på trafikkbilde på veien så irriterer nok de fleste seg over trafikken som går seint. Noen framme i køen (mann med hatt) kjører etter fartsgrensen og bak kommer det noen (barkasser) som absolutt skal forbi uansett om veien er brei nok eller ei.

Kan det være en sammenheng mellom barkassen og disse førerne - hastverket ??

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg synes situasjonen Bitteliten viser bilder fra er veldig interessant. Er det slik at man kan hevde at det er brudd på sjøveisereglene ved å seile slik det gjøres her, eller er det bare slik at mange mener det er unødvendig og at det skaper kø?. Jeg er ingen ekspert, men blir jo litt forbauset om det ikke skulle være tillatt å seile også i trange farvann selv om man må krysse en gang i blant. Hva skal man f.eks gjøre hvis man er tom for diesel? I likhet med Baatsmann foretrekker jeg å gå for motor nå det blir for trangt eller for tett mellom båtene, men beundrer samtidig de som seiler elegant i slike farvann (slik hadde jeg det også når jeg var motorbåtmann).

Jeg tror nok at de med seilbåt er mye mer vant med at det kan bli trangt mellom båtene også, vi lager jo ikke all verdens hekkbølger og det gjør ikke all verdens om man passerer med relativt liten avstand. Jeg prøver av den grunn alltid å ha noe større avstand til motorbåter.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hvis man ser på disse seilbåtene så vil jeg tippe at disse i snitt ikke er under 40 fot så bare lengden av båtene blir da totalt nærmere 40 meter. I tillegg er det en "glippe" mellom båtene på nok et par båtlengder og da er vi totalt oppe i 65 meter. Legger vi til det vi ikke ser av bildet, foran den første båten og bak den siste båten så vil jeg heller tro at på det punktet disse båtene befinner seg så er det 150 meter eller mer fra den ene siden av sundet til den andre. Avstanden mellom de to stakene er det vanskelig å anslå, men for alt hva jeg vet så vil disse seilbåtene stå opp sundet uten å måtte slå, etter å ha slått. Klarer man ikke å forholde seg til båtene i dette eksemplet med sin egen båt, en båt som formodentlig er fullt ut sjødyktig og manøvrerbar så ville jeg vurdert å bli liggende i båsen i hjemmehavna og drikke kaffe.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

..Klarer man ikke å forholde seg til båtene i dette eksemplet med sin egen båt, en båt som formodentlig er fullt ut sjødyktig og manøvrerbar så ville jeg vurdert å bli liggende i båsen i hjemmehavna og drikke kaffe.

Noe trist at ikke flere innser sine begrensninger når de først har lagt ut på ferien som jo skal oppleves behagelig for alle ombord.

kryss_i_trangt_sund_med_piler.jpg

Er dette bilde tatt akterut på båten så er det vel fotografen som har kommet gjennom på "feil" side av leden. Ser en kjølvannet - vist det er kjølvannet - så peker dette omtrent mot "jolla". Har nok ikke holdt godt nok til styrbord :wink:

Noe heller ikke jolla gjør.

Og dette kan være årsaken til at rød båt må gå så mye ut mot babord i leia.

Hvem irriterer seg over hvem her vet jeg ingenting om. Jeg var ikke til stedet :smiley:

Redigert av jawik (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...