Jump to content

BMW D190 vibrerer på tomgang


Førstefender

Recommended Posts

Prøver igjen...

Har en BMW D190 6syl. 165HK som vibrerer endel på tomgang\lave turtall. Den vibrerer uansett om den står i gir eller i fri.

Tomgangen er ca. 800omd.

Over 1050-1100omd. går motoren helt strøkent..

Andre som har erfaringer med D190 og vibrasjon? Er de slik?

Evt. hva kan være galt? motorlabber?

 

Fikk bra svar iforrige "posting" men den ble stengt... flere med erfaring synspunkter?

Link to post

Poenget med denne prosedyren er ikke å se om der kommer diesel ut men å se hvordan motoren endrer rytme. Du SKAL merke tydelig når et dyserør løsnes og det tyder på at den sylinderen er i orden. Om en sylinder oppfører seg forskjellig fra de andre, f.eks. ved at du IKKE merker den store forskjellen når dyserøret løsnes vet du at du har en feil i denne sylinderen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Har erfart at motorer kan vibrere på et bestemt turtall på sakte gange uten at det er noe galt med de.

 

Kjøpte båten ifjor høst, reagerte ikke så mye på vibrasjonen da (det var andre ting som bekymret mer, men det ble løst før kjøp)

Tenkte vel at dem var slik helt til jeg sto litt på motoren ved vinterklargjøring og fikk skikkelig dobbelt syn! :crazy: syntes det var litt vel mye vibrasjon.

Men lurer litt på andre som evt. har erfaring med D190 om dem vibrerer endel på tomgang? selv om jeg er rimlig sikker på at dem ikke skal vibrere like mye som min gjør.

Link to post

Selv om brenstoffventilene er "nyoverhalt" for kort tid siden, er metoden med å løsne brennstoffrørene meget effektiv. La motoren gå på tomgang/turtallsområdet som er problematisk. Løsne og dra til igjen et og et rør, hør om motoren endrer gangen.

Selv om brennstoffventilene er relativt nyoverhalt, kan det være en som svikter. Kan ha vært et rusk i røret før montering. Det kan og være pumpen som ikke er helt frisk.

Link to post

Hei

Jeg har samme motoren i båten min.

Jeg ser problemet ditt, min er like dan.

Det er nok ikke noe dyseproblem du har, iså fall ligger det i dieselpumpa.

 

har nok heller tro på dette med motorfester/padder. mine fester er bra selv om de er fra motoren er ny i 1986. Hos meg løsnet jeg på propellflensen inn mot motor og problemet forsvant.

jeg har gir med propellaksel på min båt så første kontrollen blir stevnlager/cutlesslageret. det skal ikke være slerk/slakk i.

erfaring fra andre repoweringer i båter, har dette lageret vært slerkete.

jeg skal skifte dette så fort snøen forsvinner og båtjobbingen skal igangsettes.

Link to post

Jeg har samme motor i båten jeg kjøpte i fjor.

Den har også mye vibrasjoner i nevnte turtallsområde, dvs. motoren vibrerer ikke så mye synlig, men likevel rister det i hele båten, skrangler i innredning. Jeg oppfatter det delvis mer som motorens ressonnanse område. over ca. 1100 går den nydelig.

Jeg justerte tomgangen ganske lavt til ca. 750

Mine dyser er levert inn for skifte av dysespisser og justering, 2 av dem var mindre bra.

Det kan likevel virke som at dette ikke løser tomgangsvibrasjoner, men ville gjøre det likevel pga. noe røyk og hosting ved oppstart.

Motorlabbene virker greie nok. Årgang: 1984

Det med å løsne/sjekke propellflens virker interressant. Kan du beskrive det litt nærmere beroalki ?

 

Det er nok ikke urimelig at motoren har sunket noe. En opprettingssjekk står på lista mi.

Link to post

Stemlageret er mange ganger den eneste opplagringen av propellaksel og hylserør.

i dette lageret sitter det et cutless(gummi)lager som er vannsmurt.

mange ganger blir dette slitt og propellakselen får slerk og ikke presspassning slik det skal være.

Da får akselen mindre lagring i bakkant og henger mere i girflensen, det blir ofte litt kast.

V/høyere turtall utjevnes dette og mindre vibrasjon blir det.

Det jeg gjorde var å lage overettmerker på girflens og klemflensen. jeg avlaster propellakselen slik at ikke

akselen blir hengende i løse lufta. Deretter fjernet jeg skruene og dro propellakselen litt bakover slik at det ble litt klaring inn til motor. deretter startet jeg motor og sjekket. Meget rolig gange også på tomgang 0g sakte fart(motoren i gir.)

 

Jeg sjekket slitasjen på cutlesslageret ved å dra propellakselen sideveis og der var det en liten slerk.

Link to post
Meget rolig gange også på tomgang 0g sakte fart(motoren i gir.)

 

Jeg sjekket slitasjen på cutlesslageret ved å dra propellakselen sideveis og der var det en liten slerk.

 

Tror nok ikke dette er problemet mitt, siden vibrasjonene er like store uansett om giret står i fri eller ikke.

Muligens D190`en er slik siden DrDiesel er helt lik i oppførsel?

Uansett blir det en liten sjekk av vibrasjonsdemper og dieselpumpe til våren.

Link to post

Selger hevdet at den klarte 19 knop på fullt turtall = 3800 o/min.

Med han og meg og 3/4 fulle dieseltanker greide den 17, fram og tilbake.

Baltic'en veier ca. 4000 kg. Ferielasta båt oppnår ca. 15-16, men da kommer den ikke opp i max turtall.

Jeg synes ikke den er sprek akkurat. Selv om dette er min første "hurtigbåt" og ikke har noe å sammenlikne med.

 

Den 3-bladete propellen er inne hos Winrace for kontroll/oppretting/avbalansering.

 

På full gass øker temperaturen sakte, og må ligge 3-400 omdr. lavere over lengre tid.

Jeg vil gjerne vite om det er andre med D190 som opplever det.

I vinter har jeg renset deler av kjølesystemet og tatt systemrens på ferskvannsiden. Jeg vil også montere oljekjøler på motoren.

Er det noen D190 eiere som har oljekjøler ?

Problemet gjaldt vist bare 180 hk versjonen og den ble oppgradert av BMW.

Link to post
På full gass øker temperaturen sakte, og må ligge 3-400 omdr. lavere over lengre tid.

Jeg vil gjerne vite om det er andre med D190 som opplever det.

 

Jeg har ikke sett noen temp økning på min motor, ligger fast på 85grader.

Jeg har 4-blads skewback propell på min båt og fikk 15 knop på høsten, da var det kraftig groe under båten og vannlinje, blåskjell tang&tare+++

2 tidligere eiere påstår den skal gjøre 20-21knop nystoffet, tomme tanker og 18 knop lastet...

Har fryktelig lyst på en nyere yanmar eller steyr på rundt 200HK, men nytt bad og kjøkken er visst først ikøen ifølge min bedre halvdel :cryin:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...