Førstefender Startet 20.Februar.2010 Del på Facebook Startet 20.Februar.2010 Prøver igjen... Har en BMW D190 6syl. 165HK som vibrerer endel på tomgang\lave turtall. Den vibrerer uansett om den står i gir eller i fri. Tomgangen er ca. 800omd. Over 1050-1100omd. går motoren helt strøkent.. Andre som har erfaringer med D190 og vibrasjon? Er de slik? Evt. hva kan være galt? motorlabber? Fikk bra svar iforrige "posting" men den ble stengt... flere med erfaring synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 20.Februar.2010 Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 Kan være en sylinder som ikke er med, dvs sliten dyse som ikke forstøver bra på tomgang. På høyere turtall tenner den da uansett. For å være sikker kan du løsne ett og ett dyserør av gangen for å se hvem som ikke er med. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 20.Februar.2010 Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 Som svartrøyk sa Skru av ETT dyse rør om ganger (ikke flere) Og se om det kommer diesel ut av alle rørene Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
SveinHa Svart 20.Februar.2010 Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 Poenget med denne prosedyren er ikke å se om der kommer diesel ut men å se hvordan motoren endrer rytme. Du SKAL merke tydelig når et dyserør løsnes og det tyder på at den sylinderen er i orden. Om en sylinder oppfører seg forskjellig fra de andre, f.eks. ved at du IKKE merker den store forskjellen når dyserøret løsnes vet du at du har en feil i denne sylinderen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Førstefender Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 sliten dyse som ikke forstøver bra på tomgang. Godt forslag, men dysene ble overhalt\testet ifjor, forstøver bra... Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 20.Februar.2010 Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 Andre som har erfaringer med D190 og vibrasjon? Er de slik? Kan ikke hjelpe deg men er det slik å forstå at din motor har vert slik så lenge du har hatt den? Har erfart at motorer kan vibrere på et bestemt turtall på sakte gange uten at det er noe galt med de. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 Har erfart at motorer kan vibrere på et bestemt turtall på sakte gange uten at det er noe galt med de. Kjøpte båten ifjor høst, reagerte ikke så mye på vibrasjonen da (det var andre ting som bekymret mer, men det ble løst før kjøp) Tenkte vel at dem var slik helt til jeg sto litt på motoren ved vinterklargjøring og fikk skikkelig dobbelt syn! syntes det var litt vel mye vibrasjon. Men lurer litt på andre som evt. har erfaring med D190 om dem vibrerer endel på tomgang? selv om jeg er rimlig sikker på at dem ikke skal vibrere like mye som min gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Februar.2010 Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 Selv om brenstoffventilene er "nyoverhalt" for kort tid siden, er metoden med å løsne brennstoffrørene meget effektiv. La motoren gå på tomgang/turtallsområdet som er problematisk. Løsne og dra til igjen et og et rør, hør om motoren endrer gangen. Selv om brennstoffventilene er relativt nyoverhalt, kan det være en som svikter. Kan ha vært et rusk i røret før montering. Det kan og være pumpen som ikke er helt frisk. Sitér dette innlegget Link to post
beroalki Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Hei Jeg har samme motoren i båten min. Jeg ser problemet ditt, min er like dan. Det er nok ikke noe dyseproblem du har, iså fall ligger det i dieselpumpa. har nok heller tro på dette med motorfester/padder. mine fester er bra selv om de er fra motoren er ny i 1986. Hos meg løsnet jeg på propellflensen inn mot motor og problemet forsvant. jeg har gir med propellaksel på min båt så første kontrollen blir stevnlager/cutlesslageret. det skal ikke være slerk/slakk i. erfaring fra andre repoweringer i båter, har dette lageret vært slerkete. jeg skal skifte dette så fort snøen forsvinner og båtjobbingen skal igangsettes. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Kan det være ett eller flere lodd som har løsnet fra svinghjulet? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
DrDiesel Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Jeg har samme motor i båten jeg kjøpte i fjor. Den har også mye vibrasjoner i nevnte turtallsområde, dvs. motoren vibrerer ikke så mye synlig, men likevel rister det i hele båten, skrangler i innredning. Jeg oppfatter det delvis mer som motorens ressonnanse område. over ca. 1100 går den nydelig. Jeg justerte tomgangen ganske lavt til ca. 750 Mine dyser er levert inn for skifte av dysespisser og justering, 2 av dem var mindre bra. Det kan likevel virke som at dette ikke løser tomgangsvibrasjoner, men ville gjøre det likevel pga. noe røyk og hosting ved oppstart. Motorlabbene virker greie nok. Årgang: 1984 Det med å løsne/sjekke propellflens virker interressant. Kan du beskrive det litt nærmere beroalki ? Det er nok ikke urimelig at motoren har sunket noe. En opprettingssjekk står på lista mi. Sitér dette innlegget Link to post
beroalki Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Stemlageret er mange ganger den eneste opplagringen av propellaksel og hylserør. i dette lageret sitter det et cutless(gummi)lager som er vannsmurt. mange ganger blir dette slitt og propellakselen får slerk og ikke presspassning slik det skal være. Da får akselen mindre lagring i bakkant og henger mere i girflensen, det blir ofte litt kast. V/høyere turtall utjevnes dette og mindre vibrasjon blir det. Det jeg gjorde var å lage overettmerker på girflens og klemflensen. jeg avlaster propellakselen slik at ikke akselen blir hengende i løse lufta. Deretter fjernet jeg skruene og dro propellakselen litt bakover slik at det ble litt klaring inn til motor. deretter startet jeg motor og sjekket. Meget rolig gange også på tomgang 0g sakte fart(motoren i gir.) Jeg sjekket slitasjen på cutlesslageret ved å dra propellakselen sideveis og der var det en liten slerk. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Meget rolig gange også på tomgang 0g sakte fart(motoren i gir.) Jeg sjekket slitasjen på cutlesslageret ved å dra propellakselen sideveis og der var det en liten slerk. Tror nok ikke dette er problemet mitt, siden vibrasjonene er like store uansett om giret står i fri eller ikke. Muligens D190`en er slik siden DrDiesel er helt lik i oppførsel? Uansett blir det en liten sjekk av vibrasjonsdemper og dieselpumpe til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Jeg har samme motor i båten jeg kjøpte i fjor. Bare av nygerrighet , hvor stor fart får du i Balticen med denne motoren? Jeg har en Master 820, og jeg synes motoren er relativt sprek med "kun" 165HK, men blir vel til at jeg bytter motor til noe større etterhvert uansett iløpet av en 3-4 år. Sitér dette innlegget Link to post
beroalki Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 båten min går i 18,7 knop (gps) v/sjøsetting om våren, ferdig klargjort for sesongen, full vanntank, full dieseltank, tom septik. 5 stk 110 amp batterier, 50 m dreggkjetting. bare meg ombord. familien ombord faller den fort max 15,5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
DrDiesel Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 Selger hevdet at den klarte 19 knop på fullt turtall = 3800 o/min. Med han og meg og 3/4 fulle dieseltanker greide den 17, fram og tilbake. Baltic'en veier ca. 4000 kg. Ferielasta båt oppnår ca. 15-16, men da kommer den ikke opp i max turtall. Jeg synes ikke den er sprek akkurat. Selv om dette er min første "hurtigbåt" og ikke har noe å sammenlikne med. Den 3-bladete propellen er inne hos Winrace for kontroll/oppretting/avbalansering. På full gass øker temperaturen sakte, og må ligge 3-400 omdr. lavere over lengre tid. Jeg vil gjerne vite om det er andre med D190 som opplever det. I vinter har jeg renset deler av kjølesystemet og tatt systemrens på ferskvannsiden. Jeg vil også montere oljekjøler på motoren. Er det noen D190 eiere som har oljekjøler ? Problemet gjaldt vist bare 180 hk versjonen og den ble oppgradert av BMW. Sitér dette innlegget Link to post
so vest Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 Hei En jeg kjenner hadde mye problem med varmgang på denne motoren. Tror han forsøkte det meste.Til slutt viste det seg at feilen lå i føler/instrument. Ta en kontroll.. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 25.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 På full gass øker temperaturen sakte, og må ligge 3-400 omdr. lavere over lengre tid.Jeg vil gjerne vite om det er andre med D190 som opplever det. Jeg har ikke sett noen temp økning på min motor, ligger fast på 85grader. Jeg har 4-blads skewback propell på min båt og fikk 15 knop på høsten, da var det kraftig groe under båten og vannlinje, blåskjell tang&tare+++ 2 tidligere eiere påstår den skal gjøre 20-21knop nystoffet, tomme tanker og 18 knop lastet... Har fryktelig lyst på en nyere yanmar eller steyr på rundt 200HK, men nytt bad og kjøkken er visst først ikøen ifølge min bedre halvdel Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.