Sjarkens venn Startet 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2010 Når temperaturen kryper under 10-15- så fryser sjøsprøyten momentant på rutene og utgjør en fare for sikkerheten. Har mange ganger sett sjarker som har en firkantet dings som er festet på vinduene og varmer ruta opp. Ikke snakk om roterende vindu her. Lurer på om noen aner hva denne firkantete dingsen heter, og om noen har erfaringer med slike? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Den firkanta dingsen du ser, er koblingsboksen til varmetrådene som er i glasset. Det er helt sikkert et laminert 2 lags glass med tynne varmetråder mellom glasslagene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Aah, ja d kan stemme Aldri tenkt over det der. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Blom'en Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 (redigert) Spørs hvor tykt glass karmen din kan tåle, men det er fullt mulig å ettermontere. Har solgt 100 vis av glass med varmetråder i da jeg arbeidet hos far for endel år siden. Stort sett alle litt større båter/skip har et bra utvalg av slike på broen, var rart dersom noen ikke skulle ha. Jeg satt i 5 år og solgte Wigo skipsvinduer fra Holland. Skal ikke reklamere, men Blom Marine AS i Bergen kan skaffe, men ikke spør dem om du ikke har alvorlige planer om å anskaffe, da dette tar tid å forespørre og er det bare for gøy, så la være :-) Kan ikke huske at de lagde tynnere enn 6+6 mm + laminatet midten med trådene i, totalt ca. 13 mm tykt på de tynneste. Beste er å ta ut glasset du har idag og tegne en mail på litt stiv papir/papp som kan rulles sammen. Viktig er å oppgi voltstyrke du har ombord. Redigert 20.Februar.2010 av Blom'en (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 ....murrer noko oppi hodet.... ein gang meiner eg å ha hørt om ein blank folie med kabler i til å klebe på. Høres ut som ein billigløsning. Men kanskje greit på eit vindu i nøden for de med spinkle vinduer? Nokon som har hørt om slikt? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjarkens venn Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Er ikke sikker på hvor tykke mine vinduer er, men de er neppe 13mm. Neida er ikke helt nødvendig, men hadde vært utrolig høvelig. Tror heller jeg går for en defrosterdyse opp til vinduene. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 jeg er litt spent på ising, jeg er på tur ut i morgen. På yttersiden av vesterålen, hvis forholdene tillater det. Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Kan det være dette du savner; http://www.frostfighter.com/prt2600spl.htm Varmetråder for ettermontering Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Denne var litt bedre; http://www.frostfighter.com/prt2600.htm Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Spørs hvor tykt glass karmen din kan tåle, men det er fullt mulig å ettermontere. Har solgt 100 vis av glass med varmetråder i da jeg arbeidet hos far for endel år siden. Stort sett alle litt større båter/skip har et bra utvalg av slike på broen, Men hva trekker disse i strøm?, mener de vi har ombord drar 2,6 kilowatt pr.vindu og det blir vel litt mye for en sjark Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Erling P Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Man får kjøpt en slags folie som er selvklebende hos bilrekvisita foretninger. Kobles til batteri eller strømførende kabel med sikring og bryter. Ca 200,- kr Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Da rusler dem vel på 220 volt og da ? Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Sorry! Glemte å si at de BARE går på 12v. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Hehe - jeg snakker om 220 da Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Erling P Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Da skulle du sett et bra bål! Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Ja men jeg snakket om de vi har ombord hos oss; 2,6 KW/220Volt pr. vindu Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Dieselboy Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Mente dem fru jacob nevnte .....hehe... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 De av dere som følger med på Deadliest Catch.....legg merke til rorhusvindu spesiellt framme på styrbord side på endel av båtene.....mange bruker slik ettermontert varme.....bare følg med. Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 De som du har på 2,6 kv er sikkert fabrikkmontert? Ps: Er barnevakt og barnebarnet sa at jeg måtte endre navnet fra faren til det som de sier til meg ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 De som du har på 2,6 kv er sikkert fabrikkmontert? Ja men dette er en slepebåt, ikke en fritidsbåt. Jeg nevnte det bare for å vise til hvor mye strøm som trengtes til å varme opp et vindu. (men disse er jo forholdsvis store) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Erling P Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Ja,det går en del strøm til de.På den som jeg var i Barentshavet med om vinteren måtte begge hjelpemotorene gå for å få nok strøm.I tillegg hadde vi varmevifter.De som er en slags folie var av den typen som de brukte på bakvindu på biler før alle hadde varmetråder.Men det er jo greit å se ut uten å se i is og drit. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Ja det er deilig med varme, men vi bruker altså 15KW bare på vinduene oppe Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bearded Beast Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Det var da voldsomt til strømforbruk da! Forøvrig så har Ford varmetråder i fronruta som da naturlig nok går på 12 volt. De drar nok endel strøm men ikkje slike kvanta som Fru Jacobsen opererer med så skulle nok være overkommelig for en sjark med varmetråder. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Slike vinduer til båt, får en akkurat slik en vil, 12 - 24 - 110 - 220 - 380 - 440 volt. Dette er vinduer som lages kun på bestilling, så en får den tykkelsen og voltstyrken en har behov for. Wattstyrken er jeg mer usikker på, men vil tro den henger litt sammen med arealet på glasset. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 men vi bruker altså 15KW bare på vinduene oppe ...... kan dette være riktig da???? på badegulvet er det jo bare 120w pr kvm. og det er jo veldig varmt å gå på. må være store vindusflater da kansjer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.