Jump to content

Hvorfor hate seilbåter?

Pelle Parafin

Recommended Posts

Nemlig å seile. Det er en kunst i seg selv.

Både ja og nei. Å seile er ikke vanskelig, men å bli en god seiler er verre. Det finnes motorbåteiere som bare kan ratte, men jeg kjenner mange av dem som er virkelig dyktige skippere.

Dette er nok mye mer nyansert. Å vurdere folk utfra hva de seiler er ren og skjær dumskap.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
For alle andre, så tror jeg faktisk det går på at vi kan noe som dere ikke kan.. Nemlig å seile. Det er en kunst i seg selv. Ratte en motorbåt om den er på 15 eller 50 fot kan enhver idiot gjøre.

Du verden. Da er jeg vel i besittelse av et naturtalent jeg ikke visste om. Jeg kjøpte min første (og forhåpentligvis siste - jeg ønsker meg ingen annen båt) for 19 år siden. Det var en seilbåt. Og jeg kunne ikke seile. Men ved litt forsiktig prøving og feiling synes jeg det etterhvert gikk fint. Det er vel omtrent som å lære seg å gå på ski.

Jeg tror enhver idiot er i besittelse av et slikt naturtalent.

Eivind

:giggle::giggle::giggle::giggle:

Tror nok de fleste som skriver her inne er rimlig ironiske.

Det finnes alltid ekstremer den ene eller andre veien men dette er like mye MB folk som SB folk.

Selv så lengter jeg etter vår og sommer,båtpuss etc så jeg blir helt dårlig.. jeg må tusle ned til brygga hver dag for og trekke inn et snev av sjøluft.

Så håper jeg alle kan være behjelplig og hygglige liten som stor. Laken eller ikke laken.

Så til dere miljøaktivister.. når regnskapet over drivstoff gjøres opp for sesongen så er det ikke sikkert at miljøsvinet med dieseldyra har brukt så meget mer diesel enn seilfolket.. De fleste av oss trives best i sakte fart og nytelsen av og være til sjøs. Seilbåter bruker ha et meget høyt antall motortimer har jeg registrert så så miljøvennlig er det nok ikke :wink:

God vår (som jeg håper kommer snart) og en fortrefflig sommer med mange late dager ombord i det vi liker best :flag::flag_sw::flag_da:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Hi alle båtvenner.

Båtplassen har ei mengde medlemmer slik jeg har forstått det.

Hvorfor er det som blir skrevet stort sett svart/kvitt. dette gjelder f.eks. seilbåt VS motorbåt, volvo vs yanmar og mercruiser.

For min del spiller det liten rolle om det er volvo eller noe annet som står i kjølen. at det ble planende båt istedetfor seilbåt eller halvplaner er ikke idiologisk, det er av praktiske årsaker.

Poenget er: eg synes altformange er opptatt av å argumentere for sitt syn og gjerne helst rakker ned på den andre "fløyen" for å forsterke poenget sitt.

Tråder for hat osv. virker litt fordummende synes eg. noen som er enig eller passer ikke dette forumet for min iboende "folkeskikk" :)

Jeg kan hate seilbåten min når den straffer meg fordi jeg ikke helt mestrer den på egen hånd. Et godt eksempel er de gangene jeg har litt for mye seil oppe og farvannet er trangt. Men når jeg tenker meg om er det jo akkurat slikt som også gjør at jeg elsker seilbåten. Det å mestre ting bedre etterhvert som en får erfaring er en deilig følelse. Jeg har fortsatt lengre erfaring som motorbåteier enn som seiler, og en av grunnene til skiftet var nettopp at motorbåtlivet ikke ga nok utfordring lenger. Skulle jeg bytte bort seil igjen ville jeg nok satset på en trawler, men da snakker vi mange år frem i tid....

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Tror mange motorbåteiere oppfatter at seilgutta har et for ekstremt religiøst syn på sin båt, og vi blir kanskje litt skremt av paraleller til andre områder i samfunndebatten;

* Seilbåter fremstår som veldig gammeldags rent generelt

* Seilbåter er synonymt med laken, og derav lakenaktige klesplagg

* Seilere har ofte skjegg

* Seilbåter har en tendens til å holde folk våkne til alle døgnets tidspunkt, grunnet bråk fra minareten (masta)

* Seilbåteiere melder seg på seilkurs hvor ingen andre enn rettroende kan delta og hvor de tydeligvis blir lært opp i ekstrem seilføring og sikker mye annet vi ikke vet om

* Seilere utfører ofte manøvreringer i områder med tett trafikk som fortoner seg som rene selvmordsforsøk

* Det finnes en egen klubb for de mest ekstreme, Norsk Havseiler / Krysserklubb, dette er vel prestestyret innen seilbåt

* Seilere med et noe mer moderne uttrykk med sine Bavariabåter, blir hetset fordi de ikke er rett-troende

* Bilder og tegninger av seilbåter som bruker motor er lite populære

* Hvert år deltar mange på pilgrimstur (Færder'n), stakkars andre som roter seg i nærheten av det følget

* Seilere har gjentatte ganger her på BP tatt til ordet for å kaste stein på motorbåter

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...