Jump to content

Hvorfor hate seilbåter?

Pelle Parafin

Recommended Posts

Som mange andre har jeg problemer med å se om denne tråden er alvorlig eller spøk. Heg håper på det siste men etpar av innleggene virker litt for aggresive for det.

Selv er jeg nybakt båteier, min første båt ble en seilbåt. Jeg er veldig fornøyd med valget og gleder meg stort til sommeren. Så langt har jeg hatt delte erfaringer med motorbåtfolk. Har møtt ettpar som var fryktelig hyggelige men av en eller annen merkelig grunn virker det som de større motorbåtene har veldig lyst til å passere meg så nærmt som mulig ute på sjøen. Det skaper jo selvfølgelig hekkbølger og er noget plagsomt for min lille 22 foter.

Jeg har ihvertfall ikke tenkt å diskriminere noen, vi er alle i (nesten) samme båt :sailing: . Det å begynne å mislike en spesiell type båt gir jo ingen fordeler, bare ulemper. Råtne egg finnes der overalt, uansett skute. Jeg kommer til å vinke til alle, og tror alle vil vinke til meg :seeya:

Trond

Redigert av Trond mjøs (see edit history)
Fint inlegg.

Tenker samme tankene, men for å skaffe trawler må jeg først bli ortli' gammal og skrøpelig.

Mange år til.

Vet ikke alderen din Muligan. Du behøver ikke å være så veldig gammel for å konvertere til Trawler.

Majoriteten av oss er vel 50+ men det er ikke noe krav.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Du verden. Da er jeg vel i besittelse av et naturtalent jeg ikke visste om. Jeg kjøpte min første (og forhåpentligvis siste - jeg ønsker meg ingen annen båt) for 19 år siden. Det var en seilbåt. Og jeg kunne ikke seile. Men ved litt forsiktig prøving og feiling synes jeg det etterhvert gikk fint. Det er vel omtrent som å lære seg å gå på ski.

Jeg tror enhver idiot er i besittelse av et slikt naturtalent.

Eivind

Mitt utsagn var satt på spissen, som hele denne diskusjonen. De fleste har ett naturtalent, slik at de klarer å få på seg ett par ski, og gå bortover på de. Noe stort verre er det ikke med en seilbåt.

Men jeg vil påstå at svært få i dette landet, faktisk KAN gå på ski, og svært få faktisk KAN seile.

Regner med at majoriteten av de her på forumet som har seilbåt kan seile, dvs beherske båten i de fleste situasjoner som oppstår med seil, og i tillegg være trygg på hva de gjør.

Jeg har alltid trodd at man vinket fordi man var glad for å være på sjøen, jeg har ikke tenkt på at det var båttypen man skulle hilse på. Når noen eventuelt ikke hilste tilbake så har jeg mer tenkt at det var gubben som hadde et problem.

Ellers har alle båttyper sine fordeler/ulemper og god sjømannsskikk etter mitt begrep er å kjenne dem og reagere tilsvarende. Dvs at man holder avstand, passer hekkbølgen eller tenker seg litt om når man passerer trange sund eller ligger i havn.

For meg er dette personavhengig og har mindre med båten å gjøre. Folk har forskjellige preferanser og det beriker i hvertfall min verden.

Forøvrig ser jeg ikke på innleggene som noe annet enn humor :smash:

* Hvert år deltar mange på pilgrimstur (Færder'n), stakkars andre som roter seg i nærheten av det følget

De er dette som er vesensforskjellen mellom seilere og andre. For oss som er midt oppe i det hele er dette "hverdagskost", men det ligger mange mange timers trening bak. Og trening får du hvergang du setter seil.

At det kan virke avskrekkende, vel - det er slik motorbåt folk kanskje tenker, kan være forståelig, men er helt feil. Kan du sjøveisreglene kan du, med hva som helst, krysse deg gjennon et hvilket som helst regattafelt. Du blir kanskje ikke populær, men det er en annen sak.

jeg er nå i motorbåt , men har hatt seilbåt, og hadde det ikke vært for tidsklemma

og at vi har hytte - hadde jeg kjøpt meg en motorseiler . f.eks Degerø 28.

Det er fascinerende at folk kan bli så sinte , når de fleste av oss er ute for å kose oss.

Likevel tenner jeg selv ved 2 typer hendelser.

a- når fartstullinger kjører over snørene mine når jeg dorger

b- når seilbåter driver unødvendig kryssing , spesielt i trange trafikerte sund.

siden man opplever begge deler i rikt monn - må det bety at det er en viss % andel

med klyser både i seil og i motorbåter. - dessverre ......

for høy rigg i forhold til høyden på broen?

Du har desverre rett i at det har vært alt for mye av denne type tragisk og også svært kostbar "underholdning".

Det værste tilfelle var en dansk ketch som med full seilføring bommet med 9 meter. Begge master brakk! Han var ikke det minste skeptisk. Han hadde jo vært i Norge året før (med foreldrene.) Klaringen under broa var ikke noe problem den gangen, det var bare det at han nå kom til feil bro. Forrige gang var det Vrengenbroa!

Så mange motorbåtfolk som prøver og få innpass hos splittflaggklysene..

Førstegangskjøper av seilbåt eller konvertringstypen er ofte koselige og ha med å gjøre og klarer til nød og løfte armen ved møte.. (selv om de helst prøver og kikke en annen vei for og slippe og hilse på en motorbåt)

Seilbåt er ikke alltid synonymt med splittflagg, vi har et ordinært flagg uten splitt... :flag:

..... og vi hilser på dem vi møter, samme om det er motor- eller seilbåt. Ligger vi ved kai, og det kommer en ny båt til, så er samboeren min snar med å ta imot en tautamp, samme om det er motor- eller seil!

det finnes dritsekker av alle sorter seil eller motor :smash:

jeg syntes de fleste er hyggelige på havet jeg :yesnod:

Enig med deg :cheers:

Det er faktisk ikke seilbåter jeg hater.... bare dritten som seilbåter som regel er lastet med.

Skal minne deg på dette om vi møtes i sommer, ser at du også er Rogalending :wink: Du kan kanskje ta en ankerdram sammen med "dritten" :lol:

Redigert av submiss (see edit history)

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

At en kan få 2-3 seilbaljer for det en motorbåt koster er nok alment kjent.

At ei seilbåtklyse skjønner det er noe annet. :lipseal:

Jeg velger å tro at det meste i denne tråden er ironisk ment og kameratslig bullshit.

Å hate en båttype pga pris feks finner jeg temmelig latterlig.

Selv kommer jeg meget godt overens med de aller fleste jeg møter på sjøen og i havner. (på land også for den saks skyld)

Har hatt motorbåt i en årrekke og har nå seilbåt. Prisen på disse båtene kan jeg ikke se har noe med saken å kjøre, men om det har det, har jeg betalt veldig mye mer for seilbåten enn jeg har gjort for noen av motorbåtene.

Skal jeg summere mine fineste opplevelser i båt og bare nevne båttype, vil jeg si at det beste man kan ha er:

• Pioner Kano i østmarka
  • tresnekke fra '42 utenfor langøyene
  • 10' With med 7,5 honda på sørlandet
  • 19' Fjordving
  • 15' plastbåt med 40hk på tomgang
  • danskeferga
  • seilbåten 150 meter utenfor havna hjemme på en vindstille dag.

Folk som trenger noe å hate, har egentlig mest bruk for terapi etter min mening.

At enketpersoner på fjorden er lette å legge for hat er ikke til å stikke under en stol, men å legge en hel kategori av båter for hat pga slike hendelser er kanskje litt i overkant teit....

Skulle jeg hate alle med rød subaru forrester bare fordi jeg en gang har hatt et helvete med en eier av en slik?

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg føler meg forådt når jeg leser denne tråden.. Så mange motorbåtfolk som prøver og få innpass hos splittflaggklysene..

Seilbåt er ikke alltid synonymt med splittflagg, vi har et ordinært flagg uten splitt... :flag:

Ingen regel uten unntak sies det :lol:

Det finnes jo hyggelige reale seilbåtfolk, som dere. :cheers:

Bare synd det er så få av den arten her inne...

Er det splittflagget som skal få gjennomgå nå da :headbang:

Min båt har både mast og seil og splittflagg, og jeg er jo en aldeles strålende hyggelig fyr, så jeg skjønner ikke helt problemet her :eek:

mvh tuffff

Tror du ja.... :giggle::giggle::giggle: Det er jo der problemet ligger. :lol::lol::lol:

Jeg tør ikke kjøpe splittflagg jeg....... Jeg er redd for å forandre pesonlighet, er nemlig lite nok hyggelig som jeg er. :cryin::cryin::cryin:

Er det noen der ute som har både splittflagg og BP vimpel på båten :eek::eek::eek:

Sånn som jeg har forstått det her inne så symboliserer/betyr:

BP Vimpel = Trivlige og hyggelige folk som en bør hjelpe og ta kontakt med.....

Splittfagg = Overlegene lite hyggelige folk, hold deg unna....

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)

Har seilbåt av beste årgang - forsikringen klassifiserer henne som motorseiler - og joller (2 stk.) med påhenger. BP vimpel, splitten og standard flagget er ombord, samt en del andre flagg. Mange bekjente har "motorbåter" og jeg opplever ikke denne hetsen fra den kanten. Som trådstarter nevner så er vi alle i båt og velger selv ut hva vi ønsker av motor eller seil. Hovedhensikten er jo at en trives med sitt valg og lar andre som har valgt annerledes ha sitt i fred. Om vi kommer i situasjoner hvor vi irriteres av andre båters oppførsel og får en utblåsning så blir vi ferdige med det der og da - selv om dette også kan vise seg å være en seilbåt.

Har vurdert om vi skal heise "Sildesalaten" neste gang vi kommer seilende østover :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...