Framtia Startet 21.Februar.2010 Del på Facebook Startet 21.Februar.2010 På polardiagrammet til min båt er det to sett med linjer som vist på figuren under. De blå starter ved 120 graders vindretning, mens de andre starter ved 80 graders vindretning og går til platt lens. Noen som kan fortelle meg hva dette betyr? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Jawik Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Her er muligens to forskjellige seilkombinasjoner lagt inn. Kan se ut til at fra 80 gr til platt lens er spinnaker o.l. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
2nd Trikker'n Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 (redigert) Noe av det mest interesante og enkleste å forklare er de små firkantene. De vise VMG for alle vindretninger. Ta f.eks den heltrukne kurven merket "6". Rett ut til venstre kan du lese 3 på y-aksen. og du ligger ca 450 på sann vind. Dvs. du seiler altså optimalt mot vinden med 3 knop med 450 sann vind. Står du høyere vil du miste mer hastighet enn veien blir kortere og stå du lavere så blir det så mye lenger å seile enn det du tjener på øket hastighet. Redigert Og nå som jeg har lest hva du spør om, så har jawik rett. Diagrammet viser staget forseil kontra spinnakker. Pga spranget i vindstyrke, tror jeg at det viser VMG som resultat av optimal trim og riktig seil i forhold til vindstyrke. Du ser også hvor spinnakker er mer effektiv enn genoa i området 80 - 1200. Redigert 21.Februar.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Det "øverste" settet med kurver gjelder storseil/genua og de nederste gjelder storseil/spinnaker. Du kan ha ett sett med kurver for hver kombinasjon båten normalt har: storseil/genua3, storseil/genua2 osv. Jeg har seilt regattabåter hvor vi har logget disse verdiene for hver seilkombinasjon, for å få målbare tall på hvor godt vi til enhver tid seiler og som en hjelp til å velge rett seilkombinasjon. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Framtia Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 takk for gode svar. Jeg har bare genoa og storseil, så da får jeg måle litt selv for å lage et polardiagram for åpnere kurser (eller kjøpe en gennaker etterhvert). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.