Jump to content

polardiagram - spørsmål om hva kurvene betyr

Framtia

Recommended Posts

Noe av det mest interesante og enkleste å forklare er de små firkantene.

De vise VMG for alle vindretninger.

Ta f.eks den heltrukne kurven merket "6". Rett ut til venstre kan du lese 3 på y-aksen. og du ligger ca 450 på sann vind. Dvs. du seiler altså optimalt mot vinden med 3 knop med 450 sann vind. Står du høyere vil du miste mer hastighet enn veien blir kortere og stå du lavere så blir det så mye lenger å seile enn det du tjener på øket hastighet.

Redigert

Og nå som jeg har lest hva du spør om, så har jawik rett. Diagrammet viser staget forseil kontra spinnakker.

Pga spranget i vindstyrke, tror jeg at det viser VMG som resultat av optimal trim og riktig seil i forhold til vindstyrke.

Du ser også hvor spinnakker er mer effektiv enn genoa i området 80 - 1200.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Det "øverste" settet med kurver gjelder storseil/genua og de nederste gjelder storseil/spinnaker. Du kan ha ett sett med kurver for hver kombinasjon båten normalt har: storseil/genua3, storseil/genua2 osv.

Jeg har seilt regattabåter hvor vi har logget disse verdiene for hver seilkombinasjon, for å få målbare tall på hvor godt vi til enhver tid seiler og som en hjelp til å velge rett seilkombinasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...