Jump to content

KAD300, montere av/på bryter kompressor?

Hydrox

Recommended Posts

Nå ser det ut for at min båtløse tilværelse tar slutt, men det kan se ut for at det blir en båt som går all for fort. Med 2 x KAD300 og rundt 43 knop på fullt er jeg redd en koselig marsjfart på 26 knop fører til at kompressorene jobber konstant. Dette er jo ikke akkurat ønskelig.

Mener å ha lest her å forumet at noen har satt inn bryter for å kutte kompressordriften. Noen som kan bekrefte at dette er mulig?

Kan det medføre noen ulemper med å kjøre maskinene uten kompressor? Vil den f.eks gå over i et nødmodus og redusere turtall? Eller føre til shutdown?

Planen er å kjøre båten hjem i fra UK i April og da sammen med to andre båter som holder en marsj på rundt 26 knop og jeg har ikke lyst å kjøre hele denne turen hjem med kompressorene durende for full musikk.

Får vel bare røpe at det blir en 32 Scirocco hvis alt nå går etter planen. Og det tror jeg det kommer til å gjøre :smiley:

Grattis till ny båt!

Har själv monterat monterat en sådan brytare på en NordWest 355 för några år sedan. Ägaren irriterade sig å att kompressorn gick in och ur.

Jag tror att det var Volvo-folk som föreslagit ägaren en brytare.

Med två motorer är det väl bäst att sätta reläer i el-boxarna på motorerna, och sedan styra dom med en manöverkrets. Så slipper man bygga olyckliga överkopplingar mellan motorernas elsystem.

Motorn ger ju fulleffekt oavsett kompressorn eftersom den bara är inkopplad för att komma förbi mellanvarvtalen kanske tills turbon ger tillräckligt tryck.

Undrar om den inte delvis kommit dit för att förbättra emmisionsvärdena.

Väsnas gör den i alla fall, så kan man klara sig utan så förmodar jag att det är skönt - och så slipper man ju slita på magnetkopplingarna.

Redigert av ebonita (see edit history)

Hm - jeg anbefaler deg å prøvekjøre den båten i litt sjø før du kjøper. 32 Scirocco med 2xKAD 300 får ikke de beste skussmål. Den er ganske tung i hekken - noe du særlig merker i litt sjø - da blir den vanskelig å holde i plan. Har ikke testet selv - bare hørt fra flere eiere

Marsjfarten blir nok mer enn 26knop - vil tro at den blir nærmere 30.

Lurer på om ikke kompressorinnslaget kan justeres på KAD 300. Normalt slår den inn mellom ca 1200 og 2000 - men har hørt at enkelte virker over 2000 også. Men over 2500 er det turboen som tar over.

Hei sann Hydrox :flag:

Verksted boken som ligger i dok arkivet her på bp sier følgende:

Inkoppling, vid varvtalsökning*

KAD32, KA(M)D42/43........................................................ 1700±50 r/min

Urkoppling, vid varvtalsökning*

KAD32/42/43 ..................................................................... 2600±50 r/min

KAMD42/43 ....................................................................... 2400±50 r/min

Vid "kick down" är kompressorn inkopplad i intervallet* ....... 600-3100 r/min

Inkoppling, vid varvtalsminskning*

KAD32/42/43: 4,5±2 sekunder efter att varvtalet sjunkt under inställt värde 1700-2600 r/min

KAMD42/43: 4,5±2 sekunder efter att varvtalet sjunkt under inställt värde 1700-2400 r/min

Urkoppling, vid varvtalsminskning* ....................................... 1400±150 r/min

* På KA(M)D44/300 styrs in- och urkoppling av EDC-enheten, se verkstadshandbok "Bränslesystem EDC I"

Som det fremgår så styres dette av EDC systemet. Jeg fant ikke Verkstedboken "Bränslesystem EDC I" i arkivet.

Må jo være mulig og få koblet disse ut hvis de ligger inne.. men ikke sikkert de vil gjøre det siden EDC syst vil føle på motorenes belastning og derav ikke føle det nodvendig i kosefart.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Fant dokumentene til slutt i arkivet og der står følgende:

Efters tart: Kompressornko pplasin for att pAskyndau

ppvrirmningesna mtm inskav itrdkend ii

motorna irk all.

Parametrar:

- kylvdtsketemperattuzrig red in6 0"C

- vdxel i neutralleige

Anm. Ju liigrek ylveitsketemperadteusrt ol dngre

tidi ir kompressorin kopplad.

. Vid normalk tirning:K ompressorkno pplasin for

attg e extrak raftv idt .ex.o gynnsamgt6 ngltige,

motvinde llerf artokning.

Parametrar:

- insprutabdr dnstemdng(lda st)

- motorvaMa-l 1000-2800r /min

. Vid snabbag aspAdragK: ompressorkno pplasin

omedelbavrti ds nabbag asp6dra(g" kickdown").

Parametrar:

- skillnadm ellanb egiirto cha ktuellmt otorvarvtal

storre ein 1000 r/min

- motorvaMa7l 00-2800r /min

Dette ble jo litt gresk.. taklet ikke svensken tydligvis. men du finner den o dok arkivet

1000-2800 men avhengig av last på motor så de vil nok være utkoblet ved putring i 25-26.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Leta upp den ledning som går från kopplingsboxen på motorn och ner till magnetkopplingen.

Klipp den i kopplingsboxen och sätt ändarna på 30 (COM) respektive 87b (NC) kontakterna på ett vanligt bilrelä.

Jord till 85 och styr sedan relät/reläerna (86) med en ledning från en brytare på instrumentpanelen som ger +12V när Du slår till en brytare.

När Du slår till brytaren på panelen får spolen i relät (reläerna om Du har två motorer) ström och relät bryter strömmen till magnetkopplingen.

Detta blir failsafe pss att om Din manöverkrets fallerar så fungerar allt som Volvo tänkte från början.Och lätt att återställa om Du inte blir nöjd.

Citat Fröken Fryd:

Jeg ville isåfall hatt brytere med tre posisjoner: innkoblet, automatisk, utkoblet.

Mja, det är nog tveksamt om Volvo skulle acceptera att man kan köra med kompressorn inkopplad på alla varvtal.

Redigert av ebonita (see edit history)

Men som en enkel løsning for hjemturen i fra UK sin del så kan jeg vel kansje bare nappe pluggen til den elektromagnetiske koblingen. Det vil jo gi samme resultat som et relè som nevnt over.

Enig i at det beste må være å benytte et normalt lukket relè til dette og med styrekrets i fra en byter på dashbord. Å ha en bryter som gir kontinuerlig drift av kompressor er nok ikke noe smart. Ser da for meg at man gir på og glemmer å deaktivere kompressorene.

I manualen står det at man kan måle denne el. koblingen med multimeter og den skal vise 3,4 ohm +/- 10%.

Hvis man får feilmeldinger ved å koble vekk kompressor så går det vel an å lure elektronikken til å tro at kompressoren er i drift. Første jeg tenkte var en motstand på 3,4 ohm men den vil vel bli temmelig varm.

Men som en enkel løsning for hjemturen i fra UK sin del så kan jeg vel kansje bare nappe pluggen til den elektromagnetiske koblingen. Det vil jo gi samme resultat som et relè som nevnt over.

Hvis det er lov å tro, vil jeg tro at du vil møte på en trykksensor som ikke er helt fornøyd og sperrer ved 1500 rpm. Kanskje det finnes en mulighet for at denne også kan manipuleres av et relè, men jeg ville ikke testet dette på hjemturen.

Hei

Grattis med ny båt.Har selv en scirocco med 2 kad 300.Har aldrig følt behov for å koble ut kompressoren

på disse motorene.Dette blir styrt elektronisk og fungerer greit.

Når jeg fikk min første moped,sa alltid min far at ting som fungerer skal ikke mekkes på.

Tror det kan være lurt i dette tilfellet.

Det er ingen problem å marsje i 26 knop,men båten liker seg best rundt 30 knop.

Ekstra vekten på kad 300 motoren ligger i fremkant på motoren,og er litt under 100kg.

Tror ikke forskjellen er så veldig merkbar,men det er nok maks motorvekt på denne båten.

Dessuten får du en båt med masse krefter som er utrulig morsom å kjøre. :smiley:

Takker for det so vest, kjekkt å høre at det er en knall båt. Har hørt at scirocco er ment til å være en båt som er en bra familie cruiser samtid som den er leken og det har jeg sans for. Er den for lett på baugen så kan jeg jo bare spe på med mer kjetting til vinsjen framme.

Kommer nok ikke til å modifisere med bryter for kompressor før jeg føler det er nødvendig.

Du som har en slik båt so vest, hvordan stemmer denne performance testen jeg la inn i innlegg nummer 2 i tråden med dine erfaringer?

Skjønner hva du tenker Frøken Fryd, men jeg tror nok det beste er å la maskinen kjøre kompressorene etter egne parametre når de er aktivert. Blir kompressorene kjørt for høyt oppe i turtallregisteret så er jeg redd det kan få dyre følger. Det er nok minst en grunn til at de kobler ut ved 2800 rpm, mulig man da overstiger kompressorenes maks turtall. Og motoren i seg selv har gjerne ikke godt av så mye overlading som dette vil gi.

Skjønner hva du tenker Frøken Fryd, men jeg tror nok det beste er å la maskinen kjøre kompressorene etter egne parametre når de er aktivert.

Disse motorene har vel synkronisering mellom seg så da er vel problemet med at de ikke kobler ved samme turtall ett ikke problem?

Tegningen jeg laget kobler kun ut kompressorene om du vil det, tvinger de aldri på. Var vel det du ville først. Turen over dammen vil sikkert gi deg en pekepinn på om det er noe vits å tenke på dette eller ikke. Jeg ønsker forresten flere bilder på eposten min samt turnusen din i sommer :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...