Sebaldus Startet 21.Februar.2010 Del på Facebook Startet 21.Februar.2010 Min Webasto AirTop 2000 fra 1996 har tatt kvelden. Den vil ikke starte og service hos forhandler lønner seg neppe. Satser på at den selges billig til noen som skrur selv. Opplevde også apparatet som litt for lite i min båt og har tenkt tanken på noe nyere og sprekere en stund. Situasjonen om bord er følgende: Varmeren er i dag montert i rommet bak i hekken på skottet mot stuerommet i styrbord benk. Dette gjør at det ikke spiser av brukbar plass og eksosen kommer greit ut på hekken. Minus er at det er et helvete å komme til og legger jeg på meg flere kg kommer jeg ikke til i det hele tatt. I tillegg får luftslangen en veldig skarp sving rett ved apparatet og slangestrekket blir langt. Vurderer derfor flytting av apparatet til benken i cockpiten. Av utløp har jeg frem til nå hatt et utløp som går gjennom motorrommet og kommer ut under trappen og et utløp i akterlugar. I tillegg har jeg hatt en defroster med utløp på dass og ved nedgangsluken, også denne med slange gjennom motorrom. Slange varmer er 60mm og defroster 55mm. Defrosteren kunne jeg godt tenke meg å bli kvitt og heller ha alle 4 utløp koblet til varmeren. Regner med at jeg kan bruke 55 og 60mm slange litt om hverandre. Vurder pr i dag følgende varmere: Ny Webasto 2000: + bare å montere den opp der den gamle stod = lite jobb - var ikke helt fornøyd med den gamle, den var liten og webasto har dårlig levetid (forhandler sier ca 3000 timer), må ha servicemann ombord for at garanti skal gjelde Ny større Webasto: - dyre og få gode tilbud, krav om servicemann ombord etter montering Eber D2: + pris - liten, trolig samme dårlige levetid som Webasto, krever et åpent 90 mm løp hele veien Eber D4: +pris -trolig dårlig levetid, kun et uttak for slange (den gode effekten gjør den velegnet for 4 uttak), krever et åpent 90mm løp hele veien Wallas D30: + alt i en boks, 1000 ekstra watt, eksos går inni slangen for forbrenningsluft så tryggere å bruke om natten, to uttak for slange som letter montering - pris i forhold til Eber, har dårlig erfaring med eldre Wallas Safire 2400: + skryter av god levetid, 3 uttak for 60mm slange direkte, eksos som på wallas - kanskje litt liten effekt? Safire 3200: + skryter av god levetid, 3 uttak, virker nokså proff, eksos som på wallas - pris i forhold til Eber D4, ingen lokal forhandler Dette med et åpent 90 mm løp hele veien kreves av Eber. Dette er et problem hos meg da jeg gjerne vil ha 4 utløp på 60mm. To av disse vil alltid være åpne, men er usikker på om Eber godtar dette i forhold til garanti. Er utrolig greit at Safire tilbyr varmeren med 3 uttak på 60mm. Da lar jeg to gå til salongen og et splittet til dass og akterlugar. Wallas har vel to på 75mm ut og da må jeg splitte begge to. Fortsatt enklere enn med Eber og Webasto der det blir mange Y-ledd. Finnes det en boks som har 90mm inn og 3x60 ut er jeg takknemlig for tips om dette. I det helte tatt heller jeg mot Safire 2400 eller Wallas D30. Det optimale ville vært Safire 3200 men føler at denne sprenger budsjettet vel mye. Er dog redd 2400 w kan bli for lite og det svir litt å bruke mer penger på en så liten varmer enn hva en kraftig Eber D4 kommer på. Er også et veldig pluss med en varmer som er trygg nok til å gå om natten. Lurer derfor på om noen har erfaringer å komme med i forhold til hvor stor varmer jeg bør gå for, erfaringer med ukjente Safire, nyere Wallas eller andre tips og råd... Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 henger den ikke lett til da? min gjorde det i samme båten... Hadde en eber tror eg. (båten er kondemnert, og står hos gjensidige i trondheim tror eg, med en fullt fungerende varmer i) Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Sun Flyer Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Har hørt mye fint om D4. Men selv har jeg veldig god erfaring med webasto. Har du en link til Safire? Kjenner ikke til disse og skjønner ikke hvorfor de skal vare lengre. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
JGH Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 link Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Nonsense Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Safire så fine ut. Er det slik at de andre varmerene fremdeles bruker børstemotorer? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Jeg har installert Safire 3200 til en båt med 2stk Eber D5 der dem ikke duger til langtidskjøring på lavt effekt. Den brukes der som "vintervarmer" der båten ligger i vannet klar til bruk året rundt. Den leveres med 1x90mm, 2x75mm eller 3x60mm utløp. Kvalitet er mer en på Wallas men dem er lagt etter samme prinsipper. Hvis du skal ha en robust varmer anbefaler jeg Safire men vifte kunne vært med litt mer effekt. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
TB2855 Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Vurderer du ikke Mikuni då? Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Sebaldus Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Takk for tips. Har hatt Mikuni i en Viknes tidligere med gode erfaringer men synes den virker mye lik webasto og eber og de to er lettere tilgjengelig. Mener også ¨å ha fanget opp at Mikuni er harde på strømmen. SuperGnisten: for å komme til varmer må jeg tre meg inn bak rormekanismen. Går forsåvidt men synes bøyen jeg får på slangen ut fra varmeren ikke virker helt god. I tillegg advares det vel mot tverrskips montering av varmer, men har jo gått bra med den jeg har så neppe noen stor sak. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 okay, ligger ikke helt der eg hadde min da. Den hang slik at jeg kunne nå den fra stuerommet på styrbord side, nesten helt oppe til kanten. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Tine IV Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Altid hatt Webasto ,men i morgen monterer jeg ny D4 .Den er meget liten å fått masse skryt av at dem har uviklet den endel dem seinere åra,kontra D2/5 .Dette blei sagt på Seatronic , at D4 har dem forska litt med da det er best selgeren til Eber.Den skal bruke mindre strøm og bråke mindre ,den varmer bortimot like godt som en D5 om du isolerer røra dine.Var hva som blei sagt hos Seatronic,fikk en bra deal hos Tolema i Porsgrunn.Så jeg handla D4 denne gangen,så får vi se hvordan den funker.Har liggi i pappesken siden tidlig i januar,så nå er det på tide å få den på plass.Men har ikke hatt mulighet før nu,pga litt mange prosjekter ombord.Men ser slutten nu Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sebaldus Svart 5.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Da var en Safire 3200 bestillt Rapport kommer Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Sebaldus: Har du montert denne varmeren nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 5.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2010 Hei! Er nokså nylig ferdig med montering og er ekstremt fornøyd med denne sammenliknet med min tidligere Webasto 2000. Det jeg særlig er fornøyd med er veldig lavt støynivå, 3x60mm slange ut fremfor en på 90mm samt dobbel eksosslange som ikke blir særlig varm. Videre skryter de av at disse tåler mer kontinuerlig drift enn Eber og Webasto som visstnok har en levetid på 300 timer. Ble vel noe dyrere enn Eber men jeg ble litt solgt av de gode argumentene fra leverandør. Så får jo tiden vise om det var lurt. Føler i alle fall så langt at varmeren er mer enn kraftig nok i min 32 foter og med et støynivå som ok gjør at jeg våger bruke den om natten. Har vel ca en ukes kontinuerlig drift på varmerne så langt, Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 . Videre skryter de av at disse tåler mer kontinuerlig drift enn Eber og Webasto som visstnok har en levetid på 300 timer. 300 timer... ? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Koblet laptop til 2stk Webasto 3500 i dag. Dem er i båt fra 2003 og er kjørt ca 4300timer. Begge er i bra stand og trengte kun finjustering på CO. Webasto er eneste luftvarmerene til fritidsbruk mulig er å justere CO og få riktig brensel av diesel. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
bavariaeier Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Koblet laptop til 2stk Webasto 3500 i dag. Dem er i båt fra 2003 og er kjørt ca 4300timer. Begge er i bra stand og trengte kun finjustering på CO. Webasto er eneste luftvarmerene til fritidsbruk mulig er å justere CO og få riktig brensel av diesel. Kan man koble til pc og sjekke timer på andre varmere også ? (feks min mikuni my30) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 6.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2010 Beklager, mente 3000 timer. Men synes fortsatt det er for lite. Var forhandler i Kristiansand som opplyste dette. Tilsvarerer jo kun 10 timer dagen i et år Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.