tlangset@msn.com Startet 21.Februar.2010 Del på Facebook Startet 21.Februar.2010 Hei har et spøsmål. jeg skal på lang tur med snekka mi i sommer. jeg har en sabb 8-10 hk og da lurte jeg på hva jeg må passe på angående motoren, er d noen deler som jeg trenger å ta med meg. ferden starter fra åfernes i møre og romsdal går videre nordover langs kysten Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 (redigert) Det eneste du trenger når du har Sabb,er diesel,da stopper den aldri. (for skkerhets skyld,kan du ha med deg membran til vannpumpa.) God tur. Redigert 21.Februar.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Ta gjerne med et par ekstra drivstoff-filter. Det er aldri godt å vite hvor mye uhumskheter som følger med i den dieselen som man får langsetter kysten. (Og så gjør du selvfølgelig tanken godt ren før turen starter....) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
tlangset@msn.com Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 da har jeg vert i grajen og hentet membran og filter. og tanken er ny så d skal ikke vere noe rusk i den. d var bra du sa i fra pelle parafin angående membranen jeg hadde kjøpt en ny i fjord og filter. poseidon takk takk er d noe mere da tro Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Et diesel rør (trykkrør) er kansje ikke så dumt å ha liggende,hvis det du har er gammelt (rustet). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Hørselvern. Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Hei Har bare ett godt råd å gi deg utover det andre har sagt. Det har ikke noe med spørsmålet ditt å gjøre, men likevel. Bruk lang tid på norlandskysten, spesielt Helgekand og Steigen. Jeg er selv fra Troms, men mener likevel dette er fineste del av kystnorge. Har vært hele kysten untatt Finnmark, så må ta et lite forbehold. Forresten, i vår forrige båt hadde vi en Sabb (riktignok en 33 Sabb-Mitsubishi, men likevel). Vi hadde to stans i motoren på 12 år. Begge gangene må jeg innrømme at det skyldes slurv i vedlikeholdet. En gang var det motorreima som røk (så sørk for å ha resserve og sjekk den gamle). Den andre gangen var det dieseldyr som tettet til. Da er det kjekt å ha noe med som kan stake opp tette kanaler. Vi klarte oss med et stykke tynn streng. Men dette har du selvsagt ikke bruk for siden du har vasket tankene før turen. God tur Hilsen Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 (redigert) Bytt smurnings olje før du starter på turen. Det bruker eg og gjere om vi skal pa langtur, særligt om oljen har meir einn 45-60 timar. Eitt ord om motoren viss den er i god stand: TRYGG! Redigert 21.Februar.2010 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Otto R Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Ren dieseltank, ekstra dieselfilter. Jeg hadde samme motor i ei snekke, motor var dårlig isolert og stod ikke på gummiklosser, man ble veeeeeldig sliten av dunk dunk lyden i en ensylindret motor. Motor er i hvertfall startvillig og rimelig i drift. Hørselvern ,evt støyisoler motor God tur, flott kyst Sitér dette innlegget Link to post
tlangset@msn.com Svart 22.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 (redigert) jeg har sett i gummiklosser og så har jeg blyplate og stydempende matter i kassa mi så Hørselvern trnger jeg ikke håper jeg. jeg har ikke prøvd snekka på hvet så d blir spennende og se om d funker Redigert 22.Februar.2010 av tlangset@msn.com (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Eg trur ikkje det skal vere nødvendigt med hørselsvern. Men om det blir mange timar kjøring, så kan ein jo ha med noko å ha i øret. Dette gjelder med dei fleste motorar som lagar litt lyd. For det kan jo bli litt mykje lyd når det er over slik ei lang tid. Men dette varierer frå person til person. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Tulling16' Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Hadde snekke med 18 hk sabb som jeg solgte i fjor. Prøvde hørselvern med radio, med dunkingen fra motoren trengte igjennom.. Ble enda mer sliten i hauvet. Motorkassen var meget godt lydisolert også. Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Diesel248 Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Rart. Eg og har ein 18hk SABB. Den lager ikkje mykje lyd (komperesjonen er riktig, den har jo med mengden lyd som blir laga). Eg liker jo lyden, og når motoren er varm kan ein fint snakke med vanleg stemme. Kassa er ikkje lydisolert, men fundamentet er meget solid laga! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
tlangset@msn.com Svart 24.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 ja nå har jeg startet sabben og jeg må si at jeg vart overaket hadde med deibel måler og den viste 33 desibel noe jeg er kjempe fornyd med. og d skel sies at jeg tok av motor kassa mi og da viste måleren 94 desibel men da var d full gas Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 ja det burde du være fornøyd med VP'n min lager lyd den også Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 må si at jeg vart overaket Jeg også. 33 dB er det du har hjemme i stua med radio og TV av. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 24.Februar.2010 Del på Facebook Svart 24.Februar.2010 Ja, men det var vel startmotoren som lagde den lyden? Ein motor skal jo lage lyd! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.