Jump to content

Bensin fra forrige sesong. Er den grei å bruke?

Double Weber

Recommended Posts

Jeg har en 1991 yamaha 225 2-takter.

Bensinen på tanken er fra 2009 sesongen.

Den er ikke tilsatt noe konserverings middel.

Er dette drivstoff som går greit å bruke?

Leser litt her og der om folk med 2-taktere som kvitter seg med bensin som har stått mer en 3 mnd.

Er det nødvendig?

Og hvorfor er det så spesielt viktig med 2-takter?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Går ut fra at du kan tappe av litt hvis tanken er full.

Ta en 5-10 l kanne ny bensin (kjøp på bensinstasjon, ikke marina) og bland inn totaktsolje nok til å få 1 prosent på tanken.

Ryker ørlite mer, men da er du safe.

Selv har jeg gjort det samme med 60-70-80 og 85 hk, men aldri brydd med med det på 8 hk-en. Gått bra det og. Kjørte sågar en tank (12 l) etter 2 år, da vi ikke brukte jolla i -04.

bland inn totaktsolje nok til å få 1 prosent på tanken.

Ryker ørlite mer, men da er du safe.

Autoluben er frakoplet så det er allerede 2% olje i bensinen.

Burde jeg blande inn litt mer slik at jeg har 3% da?

Har en 100l. tank og den er ca halvfull.

Hvis jeg kan bruke den gamle bensinen fyller jeg den full før jeg starter sesongen.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Bruk en lommelykt og lys ned i tanken. Ser du "dråper" på bunn, er det vann som har kondensert fordi du ikke har full tank.

Bruk helst EX godkjent lommelykt....

Ellers ville eg sagt, at starter den, så starter den.

Har aldri hatt problemer med bensin på "tett" tank innfor eit år. Men etter bare to-tre mnd blir bensinen som står i forgasser, dårlig. Meir avdamping i forgassere. Forgassere må derfor alltid dreneres og fylles opp med frisk bensin- gjerne 1år gammel- fra tanken, før oppstart.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg kjøpte meg konserveringsmiddel nylig. Litt for sent...

Skal bruke det til høsten.

Takk for mange gode tips. :smiley:

Tror kanskje det blir full sjekk av bensinen og tanken, bare for å være på den sikre siden.

Skal være flinkere neste høst.

-Fylle full tank før jeg setter den bort.

-Tilsette konserveringsmiddel.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Når jeg en gang i fortiden jobbet på et påhengsmotorverksted, var det vanlig å kjøre motoren nesten tom for bensin før vinterlagring. Med bensinslangen frakoblet ventet vi til bensinfilteret nesten var tomt, da sprutet vi inn fosfatfri olje inn i luftinntaket på forgasseren. Da ryker det kraftig, men motoren får god smøring før dvalen.

Påengen mitt var egentlig mest at det er dumt å trekke inn vann i motoren så lenge det er såpass enkelt å sjekke om det er vann på tanken etter vinterdvalen. Lommelykten må gjerne være godkjent av NATO for min del, men jeg tviler sterkt på at en vanlig lommelykt klarer å anntenne avgasser fra en kald bensintank.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Tømmer alltid tanken til jollemotoren hver høst. Men jeg kaster den selvsgat ikke. Den helles enkelt og greit på bilens bensintank. Så blir det fersk bensin til våren.

Jollemotoren på 4hk, blir satt rett i kjellerboden med det som måtte være igjen av bensin. Første turen neste sesong kjører jeg tanken tom og fyller full tank (4 liter). Mer gidder jeg ikke gjøre med den lille vispen. Trådstarter har litt mer enn en jollemotor.

RSL

Den helles enkelt og greit på bilens bensintank. Så blir det fersk bensin til våren.

Den var ikke dum.

Gi det til bilen. Den oljen som eventuelt er i bensinen har sikkert ikke en peugeot fra 1995 vondt av :wink:

Tror det blir fersk bensin på tanken denne sesongen.

Så får jeg gjøre alle grepene før neste vinter slik at jeg stiller bedre rustet neste år.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Vet ikke hva som skjer. Men vi hadde en liten 5hk på hytta som skar seg etter kun tre sesonger. Fikk ikke noe på garantien fordi det ble hevdet at bensinen var gammel og hadde gitt for dårlig smøring. Etter litt krangling frem og tilbake, gav jeg opp. Har vel egentlig ikke noe tro på at bensinen var skyld i det som skjedde, men det får være grenser for hva man skal gidde å bruke tid på. Har ikke handlet mer båtutstyr i den butikken.

Det til tross - heretter tømmer jeg alltid tanken om høsten. For sikkerhetsskyld :rolleyes:

... vi hadde en liten 5hk på hytta som skar seg etter kun tre sesonger. Fikk ikke noe på garantien fordi det ble hevdet at bensinen var gammel og hadde gitt for dårlig smøring.

Huffda... Jeg ville vel gitt opp jeg også om jeg kjenner meg rett, men at den skar seg fordi bensinen var "gammel" synes jeg hørtes veldig rart ut. Bare håndteringen av motoren for å få den på jolla, vil etter min mening blande olje/bensin godt nok.

Jollemotoren min ga jeg kun en enslig båtlapp for og den er såpass sliten at det skal mer enn mangel på fersk oljeblanding for å få den til å skjære seg tror jeg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...