Double Weber Startet 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2010 Jeg har en 1991 yamaha 225 2-takter. Bensinen på tanken er fra 2009 sesongen. Den er ikke tilsatt noe konserverings middel. Er dette drivstoff som går greit å bruke? Leser litt her og der om folk med 2-taktere som kvitter seg med bensin som har stått mer en 3 mnd. Er det nødvendig? Og hvorfor er det så spesielt viktig med 2-takter? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
lgboat Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Går ut fra at du kan tappe av litt hvis tanken er full. Ta en 5-10 l kanne ny bensin (kjøp på bensinstasjon, ikke marina) og bland inn totaktsolje nok til å få 1 prosent på tanken. Ryker ørlite mer, men da er du safe. Selv har jeg gjort det samme med 60-70-80 og 85 hk, men aldri brydd med med det på 8 hk-en. Gått bra det og. Kjørte sågar en tank (12 l) etter 2 år, da vi ikke brukte jolla i -04. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 bland inn totaktsolje nok til å få 1 prosent på tanken.Ryker ørlite mer, men da er du safe. Autoluben er frakoplet så det er allerede 2% olje i bensinen. Burde jeg blande inn litt mer slik at jeg har 3% da? Har en 100l. tank og den er ca halvfull. Hvis jeg kan bruke den gamle bensinen fyller jeg den full før jeg starter sesongen. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
gon Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Selve bensinen må ikke være ferskvare, men totaktsolja taper visst smøreevnen etter hvert. Det sier man i alle fall på min lokale marina. Så bland inn litt ekstra olje. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 (redigert) Har du 2% allerede, blir det bare et spm om å "røre" i suppa. Det skjer hvis du heller på en 10l til før start. Eller full tank selvsagt. Husk olje her også. Redigert 21.Februar.2010 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Det går som regel bra ,men bensin er fersk vare holdbar i ca 3 månder uten tilsetning .Innblandet totaktsolje foringer både bensin og olje ! Jeg ville ikke startet din nyoverhalte motor på denne blandingen , men tømt tanken og fylt på ny bensin med ny olje og heller etter fylt med en blanding av ny og gammel bensin. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Så jeg trenger nødvendigvis ikke kaste den bensinen men spe på litt av den utover sommeren? Kan jeg regne den bensinen som ferdig blandet eller burde den ha litt fersk olje når den skal brukes? Har jo en fire hester også som sikkert ikke gjør noe av å gå på den bensinen..? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
RSL Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Bruk en lommelykt og lys ned i tanken. Ser du "dråper" på bunn, er det vann som har kondensert fordi du ikke har full tank. Hell av det aller meste over i en temporær tank, kvitt deg med bunnskvælet, fyll på det du tappet av først og fyll tanken full og du er klar for ny sesong :-) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
LM 605 Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Vanlig ren bensin kan fint stå på tanken over vinteren. Fyllte altid opp full tank på høsten tilsatt stabiliseringsmiddel og dette sto lagret til våren. Overhode ingen driftsproblem p.g.a. dette når båten kom i bruk neste sesong. Slikt lagringsopplegg har jeg praktisert i 15 - 20 år på div. båter. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Bruk en lommelykt og lys ned i tanken. Ser du "dråper" på bunn, er det vann som har kondensert fordi du ikke har full tank. Bruk helst EX godkjent lommelykt.... Ellers ville eg sagt, at starter den, så starter den. Har aldri hatt problemer med bensin på "tett" tank innfor eit år. Men etter bare to-tre mnd blir bensinen som står i forgasser, dårlig. Meir avdamping i forgassere. Forgassere må derfor alltid dreneres og fylles opp med frisk bensin- gjerne 1år gammel- fra tanken, før oppstart. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Draco24styling Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Har i alle år kjørt tanken ganske tom på høsten, Når våren kommer og båten skal ut igjen har jeg fylt full tank igjen, aldri hatt noe problemer med dette Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Double Weber Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Jeg kjøpte meg konserveringsmiddel nylig. Litt for sent... Skal bruke det til høsten. Takk for mange gode tips. Tror kanskje det blir full sjekk av bensinen og tanken, bare for å være på den sikre siden. Skal være flinkere neste høst. -Fylle full tank før jeg setter den bort. -Tilsette konserveringsmiddel. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Mjøsape Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Aldri hatt problem med 1 til 2 år gammel bensin. Jeg har hatt 40 til 60hk yamaha, 200hk black max, mercruiser v8 inboard..... Fyrer på nærmest første forsøk og går bra, dette er min erfaring... Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Når jeg en gang i fortiden jobbet på et påhengsmotorverksted, var det vanlig å kjøre motoren nesten tom for bensin før vinterlagring. Med bensinslangen frakoblet ventet vi til bensinfilteret nesten var tomt, da sprutet vi inn fosfatfri olje inn i luftinntaket på forgasseren. Da ryker det kraftig, men motoren får god smøring før dvalen. Påengen mitt var egentlig mest at det er dumt å trekke inn vann i motoren så lenge det er såpass enkelt å sjekke om det er vann på tanken etter vinterdvalen. Lommelykten må gjerne være godkjent av NATO for min del, men jeg tviler sterkt på at en vanlig lommelykt klarer å anntenne avgasser fra en kald bensintank. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
"Mathilde" Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 (redigert) Tømmer alltid tanken til jollemotoren hver høst. Men jeg kaster den selvsagt ikke. Den helles enkelt og greit på bilens bensintank. Så blir det fersk bensin til våren. Redigert 21.Februar.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Hva er det egentlig som skjer med eldre bensin? Er det oktan verdien som forandres el.l.? Antennes den dårligere eller anderledes? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
RSL Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Tømmer alltid tanken til jollemotoren hver høst. Men jeg kaster den selvsgat ikke. Den helles enkelt og greit på bilens bensintank. Så blir det fersk bensin til våren. Jollemotoren på 4hk, blir satt rett i kjellerboden med det som måtte være igjen av bensin. Første turen neste sesong kjører jeg tanken tom og fyller full tank (4 liter). Mer gidder jeg ikke gjøre med den lille vispen. Trådstarter har litt mer enn en jollemotor. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Double Weber Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Den helles enkelt og greit på bilens bensintank. Så blir det fersk bensin til våren. Den var ikke dum. Gi det til bilen. Den oljen som eventuelt er i bensinen har sikkert ikke en peugeot fra 1995 vondt av Tror det blir fersk bensin på tanken denne sesongen. Så får jeg gjøre alle grepene før neste vinter slik at jeg stiller bedre rustet neste år. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
"Mathilde" Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Vet ikke hva som skjer. Men vi hadde en liten 5hk på hytta som skar seg etter kun tre sesonger. Fikk ikke noe på garantien fordi det ble hevdet at bensinen var gammel og hadde gitt for dårlig smøring. Etter litt krangling frem og tilbake, gav jeg opp. Har vel egentlig ikke noe tro på at bensinen var skyld i det som skjedde, men det får være grenser for hva man skal gidde å bruke tid på. Har ikke handlet mer båtutstyr i den butikken. Det til tross - heretter tømmer jeg alltid tanken om høsten. For sikkerhetsskyld Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Hva er det egentlig som skjer med eldre bensin? Tviler på at det skjer så veldig mye, men jeg har tatt feil før. Jeg mener fortsatt at det viktiste er å få vekk grumset i bunn av tanken og toppe med "fersk" bensin. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
"Mathilde" Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Gi det til bilen. Den oljen som eventuelt er i bensinen har sikkert ikke en peugeot fra 1995 vondt av Oljeprosenten blir vel da 0,001 % eller no Bare bra at ventilene får et par dråper smøring Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Jeg mener fortsatt at det viktiste er å få vekk grumset i bunn av tanken og toppe med "fersk" bensin. Skal tappe ut ja. Og når jeg først gjør det, tar jeg ut alt. Like greit. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Bare bra at ventilene får et par dråper smøring Det var det jeg tenkte. Den stakkars bilen blir sikkert takknemlig for litt olje Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
RSL Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 ... vi hadde en liten 5hk på hytta som skar seg etter kun tre sesonger. Fikk ikke noe på garantien fordi det ble hevdet at bensinen var gammel og hadde gitt for dårlig smøring. Huffda... Jeg ville vel gitt opp jeg også om jeg kjenner meg rett, men at den skar seg fordi bensinen var "gammel" synes jeg hørtes veldig rart ut. Bare håndteringen av motoren for å få den på jolla, vil etter min mening blande olje/bensin godt nok. Jollemotoren min ga jeg kun en enslig båtlapp for og den er såpass sliten at det skal mer enn mangel på fersk oljeblanding for å få den til å skjære seg tror jeg. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
tlangset@msn.com Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 tapp ut bensinen og bruk den på 4 hk din og ha i ny bensin. ha i litt kondensfjerner så blir du kvitt fokta i tankk/motor det gjør bare gått godt for begge deler Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.