haraldh Startet 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2010 Jeg har to motorer (Ford 2728T) og to styreposisjoner. Gass og gearkontroll er av typen Ultraflex. Gasswirene går direkte fra hver kontroll til begge motorene mens gearwirene går via en synkronisator til hver motor. Mitt problem er at særlig den ene motoren så får jeg ikke max utslag til giret (75mm slaglengde). Har byttet synkronisator og justert i alle retninger, men enten går giret bare fremover eller bare akterover (på motor nr 2 virker det, men bare så vidt). Virker som at jeg ikke får max utslag begge veier. Tror problemet ligger i (de fordømte) synkronisatorene. Noen som kjenner til problemet og vet om en akseptabel løsning (pris - elektronisk ikke en opsjon!) for noe som virker. Det må være så sikkert at jeg ikke må bekymre meg om giret slår inn i kritiske situasjoner?Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Problemer med Ultraflex motorkontroll . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 (redigert) Er det en slik synkronisator du har? I tilfelle forstår jeg problemet ditt. Jeg har veldig dårlig erfaring med den. Den er avhengig av friksjoner i systemet og er direkte livsfarlig. Holdt en gang på å kjøre rett i brygga for full fart fordi gearhendelen ikke virket. Jeg har denne for to styreposisjoner på en motor. Når det gjelder styring av to motorer har jeg ingen erfaring. Redigert 22.Februar.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SveinHa Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Selv har jeg hatt katastrofalt dårlig erfaring med Volvo Pentas synkronisator og meget god erfaring men den NilsPils viser til. Alle synkronisatorer har noe slark og det kan godt begrense utslaget på girspaken på giret noe. Enkleste løsning er å flytte koblingspunktet på girspaken litt nærmere opplagsingspunktet på giret alternativt flytte tilsvarende lengre bort på begge betjeningsspakene. Begge disse tingene vil gi større utslag på girspaken. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Har samme dilemaet hos meg, der er det giringen som har irritert meg mest, vanskelig å få spakene til å vandre korrekt både oppe og nede. Pådraget har ikke vert så nøye bortsett fra at spakene må stå i forskjellige posisjoner for å gi samme turtall. Jeg skal løse det med elektronikk fra ZF Mathers - en dyr løsning men det bør bli bra! Sitér dette innlegget Link to post
haraldh Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Takker for gode svar. Det er tydelig at dette ikke er bare noe jeg sliter med. Har ikke sjekket om jeg kan justere utslaget på girspaken fordi for å få løftet kontrollboksen må jeg løsne alle wirene, noe som er litt kronglete hos meg - men det er vel ingen vei utenom :-). Har også vurdert å bytte til Teleflex system som ikke bruker synkronisator. Noen som kjenner til dette systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Ja det er teleflex jeg har brukt, du vil få dødgang i alle endene av kabelen og dermed må spakene oppe vandre lengre enn de nede. Det lar seg gjøre om ikke giret ditt er veldig følsomt for utslaget. Hos meg er det svært viktig at ikke girvaier dras for mye eller skyves for langt. Hvis giret ikke har vondt av at vaierene drar hardt eller skyves hardt vil nok Teleflex fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Hadde samme problem i min Bayliner 2858. Gikk wire fra Fly til inneposisjon, deretter til motor. Her ble det så mye slark at den giret når det passet seg. Løste dette ved å kjøpe nye, dyrere wire etter å ha sett forskjell på Sjøen For Alle. Lik lengde på Wire kan gi 2-3cm forskjell på utslaget i enden. Da girer ikke MerCruiser. Den som NilsPils la inn bilde av, kunne ikke jeg bruke. Da var jeg avhengig av enspakskontroll for å "låse" den enden jeg ikke brukte. Med to spaker (en til gir og en til gass) gikk ikke dette hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Blom'en Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Litt samme problem, men med kun 1 motor. Kontrollkabler går fra motor/gir til styreposisjon ute, så videre i serie til styreposisjon inne. Men kontrollene inne er steintunge og vanskelige å bruke. Har panelmontert 2 spaks kontroller, svært like de som Maritim selger. Har og byttet litt om på plassering av kablene på armene på kontrollen og det ble litt bedre, men ikke lett nok. Har sett en kontroll med utveksling til ca. 3.400,- men vil denne kunne fungere inne ? Ønsker ikke et system der jeg må ned i 0 og fri før jeg kan gå til den andre styreposisjonen. Andre tips til hvordan innekontrollen kan bli lettere ? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Hvis man vil ha det beste av mekaniske hendler: Kobelt! Koster vel noe mer en mange andre, men det er ingen slakk. Spakene følger hverandre. Jeg har 3 styreposisjoner med dette systemet. Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Har du trippel mekanisk styring/gir/gass? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Disisel Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Kjøpte Kobelt manuelle spaker med teflonkabler, veldig bra saker, kommer til å overleve både eier og båt. Enspakshendel med to stasjoner. Fungerer prikkfritt ingen slark og tull. Sitér dette innlegget Link to post
haraldh Svart 26.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Har vært i kontakt med Sea-Tek på Askim som fører Kobelt, men deres system er bygget for kun 70mm slaglengde på kontrollspaken og mine gir har 75mm, så jeg er redd det ikke løser mitt problem. Har også sjekket ut elektroniske løsninger og de koster 60-70000 - og er derfor ikke en opsjon. Mitt håp er nå at jeg med nye (og de dyreste) kabler og kanskje nye kontrollspaker, så kan jeg bruke båten til våren igjen! Sitér dette innlegget Link to post
haraldh Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Da er problemet løst, ihvertfall for nå. Sea-Tek hadde en forlenger fra Kobelt som kan øke slaglengden med opptil 1cm - og til en bøkdel av prisen som jeg fryktet jeg måtte ut med for et nytt system. Koblet denne til gearwiren etter synkronistaoren til Ultraflex (se bildet). Det ble noe tyngre å bevege throttlene, men ikke værre enn at jeg kan leve med det! Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Har du trippel mekanisk styring/gir/gass? Sitér dette innlegget Link to post
haraldh Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Nei, dobbel gass/gear. 2 motorer og 2 styreposisjoner. Synkronisering kun på de to gearene. Gasswirene går direkte fra kontrollposisjonene og inn på gassen på motorene. Styringen er separat. Sitér dette innlegget Link to post
haraldh Svart 3.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Vel, jeg var visst litt for kjapp og optimistisk. Dette systemet fra Kobelt funker sikkert helt ok, men det var visst ikke det som var problemet. Etter å ha montert forlengerne virket det helt fint på den ene motoren, men på den jeg hadde hatt mest problemer med løste det ikke mitt problem. Har nå fjernet alle kabler som har med synkronisering av de to styreposisjonene å gjøre - og var i dag ute med båten for første gang på mange måneder. Nå har jeg bare en styreposisjon og wirene er koblet direkte fra denne til begge nmotorene, og nå funker alt. Problemet har nok hele tiden lagt i denne merkelige synkroniseringsmekanismen fra Ultraflex. Skal nyte denne båtsesongen med en båt som lar seg kontrollere fra kun styrhuset - og så se på muligheten for et helt annet system neste år, f eks Kobelt sitt! Sitér dette innlegget Link to post
bella580C Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Hei. Lurer på en ting her.... Skal kjøpe Mercury Optimaks og denne skal kunne brukes fra 2 styreposisjoner. Kan ikke dette ordnes med smartcraft systemet? Dette er hentet ut fra www.brunswick.no "SmartCraft-systemet DTS ble utviklet for å gi presis digital betjening av gass og gir. Systemet sørger for myk og uanstrengt giring (sammenlignet med mekaniske systemer) og øyeblikkelig respons på gassen. Du får nøyaktig, fingerlett kontroll og pålitelighet. Når du først har prøvd Mercurys DTS-system, vil du ikke være fornøyd med noe annet." Men funker det for 2 styreposisjoner? Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
Frøken Fryd Svart 9.April.2010 Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 DTS funker fra 2 posisjoner ja, anbefalles fremfor vaierstyring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.