Puffen Startet 21.Februar.2010 Del på Facebook Startet 21.Februar.2010 Etter flere år med kalesjebåt og daycruising, vurderer vi sterkt å bytte til fly. Kona er omsider blitt såpass glad i båtlivet, at antall overnattinger ombord er økende. Hun er også innstilt på å overvinne høydeskrekken. Kravet er imidlertid at det skal være trapp og ikke stige opp til flybridgen. Dette gjør at det kreves en båt med en viss størrelse. Jeg for min del, er også motstander av flybridger som minner om fuglebrett. I havna er det imidlertid restriksjoner på båtstørrelsen. Maks. 11 m. Dette begrenser mulighetene. Romslig flybridge på båter under 11 m. er ikke akkurat dusinvare. Det nærmeste jeg har kommet så langt er Sealine F34. Den ser ut til å passe kravspesifikasjonen forøvrig også. Er det noen som har erfaringer, tips, meninger om denne båten er jeg lutter øre. Forslag på andre båter er også velkomne. Kravspekk: Maks 11 m. lengde LOA. Toppfart over 30 kn. 2 lugarer. "Romslig" flybridge. "Stor" badeplattform. Makspris 2 MNOK. Ikke eldre enn 2005. Kurant merke. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 ser F37 til under to mill nå... Men er det max str så hjelper ikkje det. Vert endel ombord i slik 37. Deilig båt. Fantastisk romslig fly ! Kjenner ikkje 34, om den er lik bare mindre.....? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
TwinCab Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Hmm - jeg ville kanskje rennonsert litt på trapp til flybridge og sett på en nyere Riviera 925 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 (redigert) Engi i at Riviera 925 er et godt alternativ. For 2 mill får du vel nesten en ny en. Gå for havlplaner varianten. Trapp i stedet for stige på en så "liten" flybridge båt tar mye plass av akterdekket Kona mi var også skeptisk til flybridge - helt til vi tok en tur på vannet. Nå sitter vi stort sett der hele tiden. Se også på Forbina 36, Viksund 340, Nimbus 340 Commander (med trapp innenfra til fly og deilig spiseplass/bysse). Skorgenes har også alternativer, selvom jeg ikke er veldig begeistret for de båtene. Galeon 330 har testet meget bra - og verftet har en solid forhandler i Norge (Fische). http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19967425 Unnskyld at jeg sier det - men sealine er jeg litt skeptisk til - det er få av dem i norge og de er nok litt tungsolgte, og de modellene jeg har sett på på messer har ikke overbevist kvalitetsmessig. Redigert 21.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 (redigert) Helt greit at du sier det Bitteliten. Det er slike innspill jeg trenger. Du kan gjerne utdype det med kvalitetsopplevelsen litt. Saken med trapp, er at kona mi har en sykdom som gjør at hun har noe nedsatt balanse. Behovet for en forflyttning mellom dekkene som oppleves som "trygg" er derfor viktig. Trappa på NordWesten din f.eks, flyr hun greit opp og ned i. Stigen på Rivieran til naboen i havna, hadde jeg ikke fått henne opp i om jeg brukte glødende jern i baken på henne. Sånn er det bare. Redigert 21.Februar.2010 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 (redigert) Unnskyld om jeg tråkker noen på tærne - men jeg foretrekker å si det jeg mener Sealine opplever jeg som "billigbygge" med bla laminerte plater i innredningen i stedet for treverk, alu lister på vinduer og dører (det er fy fy!) og mye bruk av inliner. Kan ikke måle seg med feks Princess og Fairline. Jeg er generelt skeptisk til engelskmenn og elektriske anlegg. Motorene er som regel svenske - og de pleier jo å holde greit. Sealine har prøvd å slå seg opp i Norge i flere år uten å lykkes. Jeg anser de båtene litt som en "kuriositet". Av de engelske er de blant de mindre verftene Jeg hadde heller valgt Galeon enn Sealine. Men med bevegelseshemmede ombord er det Nimbusen som er favoritt. Tror hun vil like den godt. Jeg har testet den båten - ikke verdens beste sjøegenskaper pga et ganske fyldig forskip - men duverden for en flott 34 foter Kanskje også det merket som sikrer verdiene dine best. Rett aksling sikrer lave vedlikeholdskostnader. Sørg for å få deg baug- og hekktruster - så lurer du deg inn nesten like lett som vi gjør. Redigert 21.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Jeg for min del, er også motstander av flybridger som minner om fuglebrett. Da tror jeg fly'en på Sealine F34 vil skuffe deg. Den er veldig liten og veldig lav. Er ellers enig med Bitteliten, Sealine blir mye Platstic-Fantastic i innredningen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 En fly skal ha solide og høye rekker. Det gjør at den kjennes trygg og da brukes den mye. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Litt uvanlig å tenke Polsk som et bedre valg utfra kvalitetshensyn. Men for all del. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 (redigert) tror du ville blitt overrasket over Galeon. Svinger bra av det verftet. Om jeg husker rett er det medlemmer som har en slik 330 Redigert 21.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Enig med Bitteliten og vil foreslå å ta en titt på Princess 34, som har stor Fly og trapp opp.... http://uk.yachtworld.com/core/listing/phot...boat_id=1736951 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Bitteliten Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Jeg tenkte også på P34 - men den gikk vel ut av produksjon lenge før 2005? Har kikket på en slik en og til å være 34 foter er den veldig romslig Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 (redigert) Jeg tenkte også på P34 - men den gikk vel ut av produksjon lenge før 2005? Princess 34 er langt før sin tid synes jeg.. meget flott båt.. Prod 1995-97 Det ligger vel en på finn mener jeg.. Men obs.. Den har drev og KAD 42(siste versjon) og er TUNG.. altså ingen topp kombinasjon. Men P riviera 366 og tidlig V39-40 har også disse motorer og min da.. fungerer helt greit men kunne hvert 50hk pr motor til. Link til pdf : http://www.princess.co.uk/heritage-docs/Princess-34.pdf Og en annen ting Princess bruker kun syrefaste lister mener jeg.. Alu lister er fysj.. tærer og står i= stygt Redigert 21.Februar.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Thorlyn Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 (redigert) redigert bort da dette ikke faller under den kat som trådstarter ser etter Redigert 21.Februar.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 P38 har LOA>11 meter Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 alulister på vinduer og dører (det er fy fy!) Hvorfor det Bitteliten? Dette er vel egentlig mye brukt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Thorlyn Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 (redigert) P38 har LOA>11 meter Du har så rett Bitteliten Glemte det i farten.. blir ivrig når det er snakk om engelsk.. er en ute etter størst mulig liten fly båt så tror jeg det er ingen som kan måle seg med P34.. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=21004445 Redigert 21.Februar.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Puffen Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 En fly skal ha solide og høye rekker. Det gjør at den kjennes trygg og da brukes den mye. Ingen problem å være enig i dette. Men så var det dette tøvet med 11 m. grensen da. Båter under 11 m. har dårlig flybridger, men F34 synes jeg ser ut som noe som kan gå. Riviera er mindre, og Galeon ser vel nokså lik ut med F34. Denne skal jeg se nærmere på. Princess 34 er fin, men den er for gammel og treg. Nimbus 34 er også for saktegående for min rastløse sjel. En Fairline 35 Phantom med 500 hk. hadde vært tingen, men den kommer vel aldri. Spirit 360 er den mest komplette "lille" flybridge båt jeg noen gang har sett. Bare så synd at de gikk konk før de fikk laget båter med skikkelig stor motor. En Spirit 360 med D6 420 hadde vært ultimat. Da skulle vi jugd litt på størrelsen for havnestyret. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Den ultimate båten i denne størrelsen er Meridian 341 2005 mod eller nyere. Går akkurat under 11 m grensen og har den største flybridgen i denne klassen. http://www.argosbaatsenter.no/cmngr/node/47 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Bitteliten Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 meridianbåtene tester ikke noe bra - de er tunge og undermotoriserte. Går saktere enn Nimbusen og går veldig tungt i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 (redigert) Ikke surr dere helt vekk i aluminiumslister og trappeløsning til fly da. Sealine ligner mer på en joggesko enn en båt.. Høy og rar, med et fordekk som du ruller av med mindre båten ligger i halvplan. Man stanger hodet i taket på vei opp til innvendig styrepos også mener jeg å huske. REV: Det var F33 jeg tenkte på, F34 er vel hakket bedre Redigert 21.Februar.2010 av fs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Båtmagasinet har noen flere omtaler av Galeon 330 som vel må sies å være positive http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...7D?OpenDocument http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...BC?OpenDocument I tillegg har de en omtale av hardtop varianten Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Skal kikke mer på Galeon 330. Helt klart en bedre fly enn Sealine. Hva er farten med 2 x D4 225.. Noen som vet det ? Liker ikke dette med de fargede glassene. Hadde dette på Bavarian, og det var direkte farlig. Er det noen som vet om Sealine har fargede glass ? Vanskelig å se av bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 (redigert) meridianbåtene tester ikke noe bra - de er tunge og undermotoriserte. Går saktere enn Nimbusen og går veldig tungt i sjøen. Ja, de har tatt inn båter med 2x250hk og det blir for smått. Mener en forhandler i Ålesund området(Vegsund) har hatt en med 2x330hk til salgs... Synes å huske at de testet bra i Båtmagasinet... Redigert 21.Februar.2010 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
beauty of aqua Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 og si at sealine leverer båter med dårlig kvalitet, er langt ifra sant! er det en typisk ting som stadig vekk blir tatt opp når sealine båter testes så er høy kvalitet og finish. den som sier noe annet har neppe vært ombord i en. i motorrommet på min sealine er overflatefinishen like høy som på resten av båten... det er sjeldent jeg ser Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.