Jump to content

Skal bytte båt, mulig Sealine F34. Tips ?


Puffen

Recommended Posts

Enig med deg der.. Har hvert ombord i mange sealine og de skuffer ikke.. gjennomgående bra kvalitet som ligger laangt høyere enn mange norske bakgårdsbåter. De nye minner veldig på bav synes jeg med sammvittighetsfullt bygg og fine løsninger. Utsende messig var de spesielle men blitt flotte nå. sjøegenskaper er som engelske båter flest, meget bra med god V bunn som ikke slår nevneverdig i sjø..

 

Hvis trådstarter er intr og lese en 6 siders test av båten han lurer på så finns testen her og kjøpe:

http://marinedirectory.ybw.com/reprints/results1.jsp

 

bare søk på Sealine F34.. meget fine tester som jeg har brukt flere ganger når jeg vurderer en båt :flag:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Testen jeg har lest av div. Meridianbåter har gjort det relativt greit over det hele. Vi har selv en Meridian 341 (faktisk har vi 2 stk Meridian 341 innenfor familien) og vi er begge fornøyde med båtene. Båtene er, som bitteliten allerede har påpekt tunge, men det er brukt massive materialer i hele båten. Flybridge i denne størrelsen er det ingen som kan matche. Den er enorm. Konstruksjonen av interiøret gjør båten føles større enn den er, dette går riktignok på bekostning av akterdekk. Vi kjenner oss heller ikke i undermotoriseringen, fullastet feriebåt og det hele så er kreftene alikevel nok. Trenger ikke trimme båt med flaps eller at den lider av å falle ut av plan. Meridian utstyrer ALLE båtene med absolutt alt utstyr inkludert i båtens pris, hvor det dreier seg om 7,3kW generator, baug- og hekk thrustere, avsug i båten, sentralstøvsuger, komfyr, TV, varmer i alle lugarer konveksjonsovn ++. Badet er forøvrig uslåelig med ett fantastisk dusjrom. Har per dags dato aldri sett noe bedre.

Link to post
Ja, de har tatt inn båter med 2x250hk og det blir for smått. Mener en forhandler i Ålesund området(Vegsund) har hatt en med 2x330hk til salgs...

Synes å huske at de testet bra i Båtmagasinet...

 

Ved kjøp av Meridian i Norge leveres båten med 2x Cummins 5,9 QSB330 (totalt 660hk) eller 2x Cummins 5,9 QSB380 (totalt 760hk). 330 hesterene kan forøvrig justeres opp til 380 da det er samme motor.

Link to post
Enig med deg der.. Har hvert ombord i mange sealine og de skuffer ikke.. gjennomgående bra kvalitet som ligger laangt høyere enn mange norske bakgårdsbåter. De nye minner veldig på bav synes jeg med sammvittighetsfullt bygg og fine løsninger. Utsende messig var de spesielle men blitt flotte nå. sjøegenskaper er som engelske båter flest, meget bra med god V bunn som ikke slår nevneverdig i sjø..

 

Hvis trådstarter er intr og lese en 6 siders test av båten han lurer på så finns testen her og kjøpe:

http://marinedirectory.ybw.com/reprints/results1.jsp

 

bare søk på Sealine F34.. meget fine tester som jeg har brukt flere ganger når jeg vurderer en båt :flag:

 

Det var litt andre toner enn det som kom frem lengre oppe i tråden. Dette stemmer litt bedre med mine egne inntrykk. At de ligner på Bav er ikke noe som jeg får så veldig positive vibber av. Jeg hadde Bav for noen år siden og var ikke spes. fornøyd. Dette gikk imidlertid mer på løsninger og mindre på kvalitet.

De siste 5 årene har jeg hatt Marex og det er 100 % gjennomførte løsninger og høy materialkvalitet. Utseende er imidlertid mer traust og "Norsk".

Testene er jeg svært interesert i. Takker så mye.

Link to post
Liker ikke dette med de fargede glassene. Hadde dette på Bavarian, og det var direkte farlig.

I tillegg er frontruta bulkete og stygt utført (støpt?) Gir et dårlig inntrykk og ser mest ut som plast. For å fortsette å være negativ; vindusflatene på sidene ligger på samme nivå/går i ett med sidene forøvrig. Dette gir også et billig inntrykk. Kan hende Galeon er en bra båt for pengene, men flere små detaljer ødelegger inntrykket.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Broren til Ludde her på forumet har en relativ ny Sealine F34, spørr han for nærmere detaljer.

Synes selv at Sealine er langt mer detaljorientert en sine engelsek søstre. Blandt annet at du kan kjøre uteseksjonen elektrisk ut ca. 50 cm. Da har du plutselig 2 fot ekstra.

 

Forøvrig tror jeg Bror Ludde skal selge sin F34/2005/2006). Mener han skal ha F37 nå. Mulig det allerede har blitt gjordt. Men kan være lurt og sjekke.

Vi sees!

Link to post

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Broren til Ludde her på forumet har en relativ ny Sealine F34, spørr han for nærmere detaljer.

Synes selv at Sealine er langt mer detaljorientert en sine engelsek søstre. Blandt annet at du kan kjøre uteseksjonen elektrisk ut ca. 50 cm. Da har du plutselig 2 fot ekstra.

 

Forøvrig tror jeg Bror Ludde skal selge sin F34/2005/2006). Mener han skal ha F37 nå. Mulig det allerede har blitt gjordt. Men kan være lurt og sjekke.

 

Hvordan kommer jeg i kontakt med "bror til Ludde"

Har han et nick her på forumet ?

Link to post
og si at sealine leverer båter med dårlig kvalitet, er langt ifra sant!

er det en typisk ting som stadig vekk blir tatt opp når sealine båter testes så er høy kvalitet og finish.

den som sier noe annet har neppe vært ombord i en.

 

i motorrommet på min sealine er overflatefinishen like høy som på resten av båten... det er sjeldent jeg ser

 

Må si meg helt enig der boa. Har saumfart Sealine F33, F37 og F42/5 innvendig,i motorrom, utvendig og under. Å påstå at dette ikke er kvalitetsbåter kan i beste fall kalles uvitenhet og stor lyst til å mene noe om alle båter, uavhengig av kunnskapsnivå.

Det er det du ser når du begynner å krype under dekk etc. som sier mye om kvalitet og fagarbeid. Innvendig finish er meget bra , som det er på alle engelske båter. Det må ikke være tungnemme svenske båter for at det skal være finish på treverk. Designmessig ligger også Sealine minst en generasjon foran svenske og norske båter. :smiley:

Link to post

Jeg har bare saumfart 29, 47 og 50 fra sealine. Ikke fantastisk imponert - men jeg har til nå ikke vært fantastisk imponert over Bavaria heller. Men jeg gleder meg til å se Bavaria 38 på sjøen for alle. Av bildene og testene av 28 ser det ut til at de hever seg flere hakk nå.

 

Det største ankepunktet mitt mot Sealine er at det er et ukurant merke i Norge. Det finnes rett og slett ikke mange av de - og dette er en stor investering. Da tenker i hvertfall jeg på å kjøpe noe som er relativt kurant å selge igjen. Men at Sealine er bedre enn norske bakgårdsverft er de sikkert - uten at jeg vet hva som er norske bakgårdsverft. Men det kan kanskje forklares av noen andre så vi vet hva vi sammenligner med?

 

Mange mener noe er bra - men hva er egentlig bra? Det er litt av utfordringene med et forum som dette. Det kan diskuteres opp og ned og man blir nok aldri enige om hva som er bra eller dårlig eller stygt eller pent. Derfor må man gjøre opp seg sin egen mening. I min verden hjelper det ikke at en båt ser moderne ut om kvaliteten ikke er god nok. Og jeg synes at båter skal ha tidløst design. Noen kaller det gammeldags - men heller det enn å ha en båt som er totalt utdatert designmessig om 5 år. Tidløst design ser man på feks Princess eller Windy. Jeg sliter litt med å se det pene i en 10 år gammel Sealine.

 

Jeg synes heller ikke det er bra at en Princess til 30 millioner har gulv som knirker, innredning som ser ut som "nesten ekte tre" og ikke har skilletrafo på landstrømmen. Jeg synes heller ikke det er bra at Fairline 55 Squadron til 10 millioner+ har så mange trinn under dekk at man føler det er farlig å gå selv når båten ligger på land. Eller at Fairline 48 Phantom har en førerplass der jeg nesten må krype inn. Men jeg er nok kresen og pirkete. Og jeg er definitivt ikke enig med Havørn i at finishen er god på alle engelse båter.

 

Men smaken er som baken. Noen sier helt sikkert at smaken min er helt ræva. Og det er helt greit. :smiley:

 

En båt til som jeg kom over i går er Jenneau Prestige 36. Tror den er verdt en sjekk.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20625256

det står at den er 11.60LOA - men Windy 37 er 11.14 inkl bauganker, og den er egentlig bare 36 fot - så det kan hende du får lurt denne inn i havna.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hmm, er enig i at vi skal ha takhøyde og rom for forskjellige meninger. Det er flott, det :smiley:

 

Design er vel noe en aldri blir enig om. Jeg skal være den første til å innrømme at Sealine har hatt noen (eller en) modell som kan kalles spesiell.Samtidig liker jeg ikke den veien de går nå med den nye F46. den gir meg assosiasjoner mot noe Bayliner-greier. og da grøsser jeg.

 

Tidløst design varer lengst. Princess 42 er vel noe nærmest perfekt i størrelsen rundt 40 fot. Windy er også flott. Det er vanskelig å sammenligne en hardtop/targa og en flybridgebåt, men Sealine F37 er 29 cm bredere enn en Windy 37. Det synes jeg er myyyyye.

Flybridgeløsningen til Sealine F37 synes nå jeg er den beste i den klassen. :smiley:

Link to post

Jeg mener at F34 og F37 har et klassisk flott utseende. Det er SC modellene som er futuristiske og "sære"

 

Forøvrig vil jeg berømme de som sier sin ærlige mening om det meste her på forumet. Det er akkurat denne type tilbakemeldinger jeg søker når jeg legger et åpent spørsmål ut på nettet. Forumet er også uovertruffent når det gjelder mengden og hurtigheten av engasjert respons.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
tror du ville blitt overrasket over Galeon. Svinger bra av det verftet. Om jeg husker rett er det medlemmer som har en slik 330

Eg har ein Galeon 330 på 4 sessongen no og er meget fornøgd både med Båten, Kvaliteten og importøren. Stor flybridge, god trapp og stor plattfom. Her er en til ca 2 mil. FINN-kode: 20487155 :yesnod:

Link to post
Vi diskuterte en ny P50 i vinter, og der var det ikke mulig å ta bort teppet i salongen på båten

Hva når teppet må byttes da?

Personlig synes jeg som Thorlyn at teppe er deilig og lunt, men er jo enig at et fint tregulv er penere :yesnod:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
Ja, men flybridgen er grunn og det var vel ikke det Puffen var ute etter..... Les : fuglebrett :lipseal:

 

Denne er ikke noe problem. Det har også med plassen totalt å bevege seg på.

Når jeg snakker om fuglebrett tenker jeg mer på f.eks. Rivierea. Særlig forrige model. Er vel mer å regne for vaglepinne, og ikke fuglebrett.

Link to post

Jeg har en F34 og er kjempefornøyd med denne. Ser at det er mange meninger ute og går her, men sånn er det vel når man er uvitende. Man mener og mener men vet ikke hva man snakker om :crazy: Har hatt gjennomgang av båten av en fagmann,les; en som har båt som jobb, utdannelse innen faget og har kompetanse utover hva synserne innehar, og han synes at båten er veldig gjennomtenkt både løsningsmessig og kvalitet. Dette er vel den type person jeg vil lytte på ift. beslutninger enn en lokal bedreviter. Hvis du ikke liker teppe i salongen, kjøp båt med tredørk isteden. Min båt har dørk med tre originalt og dette er som resten av båten en helt super løsning. Båten er pen å se på, smarte og elegante løsninger innvendig, går bra i sjøen, bruker forholdsvis lite drivstoff og det er veldig mye båt for pengene :flag: I tillegg er flybridge mer enn stor nok, med min høyde på 198 cm og romslige livmål er det ingen problemer med å finne komfortable stillinger å sitte eller ligge, og jeg er ikke redd for å dette over rekka. :cool:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...