Jump to content

Skal bytte båt, mulig Sealine F34. Tips ?

Puffen

Recommended Posts

Sjøørnen, flott at du er fornøyd med båten, men du må tåle at noen liker vegg-til-vegg tepper og andre tredørk, og at noen liker designet og andre ikke, slik er det bare.

Puffen, når det gjelder fuglebrett forstår jeg hva du mener. Men i fart og til soling er egentlig FB på Riviera,n helt OK (jeg har den gamle). Det jeg savner er et lite bord med sitteplasser rundt slik at den kan brukes til mer enn dette, men akterdekket gjør susen (selv om jeg gjerne skulle hatt en kvadratmeter eller to til der også). Ser at du nevnte Spirit 360 tidligere i tråden, den er også en av mine favoritter - virker veldig romslig . Var to stk. til salgs på Finn.no i fjor høst til helt OK priser. Ellers ser Skorgenes 350 bra ut, den har i alle fall stor FB og stort akterdekk, men mulig den har stige og ikke trapp opp til FB.

Det med dørk, ser jeg som sagt ikke på som noe problem. Kjøper man brukt, så er det ingen stor operasjon å ominnrede dørken. Bygge på en flybridge, eller endre fra stige til trapp, ser jeg derimot på som laaaangt utenfor mitt kompetanseområde.

Jeg beklager at jeg var så kategorisk i min negative beskrivelse av løsningen på bestemte båter. Det handler om hva som passer for meg, eller ikke. Det kan derimot passe utmerket godt for andre, fordi om jeg har egne begrensninger. Legger meg flat. (I den grad det er praktisk gjennomførbart :wink: )

Hvis jeg skal gjøre en foreløpig oppsumering, så tilsier tilbakemeldingene at Sealine F34 definitivet er en båt som må sjekkes ut. Det samme gjelder Galeon 330. Riviera passer ikke inn i mine tanker for neste båt. Heller ikke Skorgenes.

Jeg leser Bitteliten sine innspill med stor interesse, Jeg er imidlertid usikker på, om jeg helt er med argumentasjoen om hva som oppfattes som "kurant vare" i forbindelse med annen (tredje) håndsverdi. Det blir liksom feil når en trekker fram Galeon som en bedre investering i denne sammenhengen. Hvis en ser på hvor lenge merkene har vært til salgs i Norge, og antall eksemplarer som finnes av de forskjellige årsmodeller etter 2005, så tror jeg ikke Galeon har noe mer å vise til i så måte. Jeg tror det vil være viktigere med hvilken "kred" de forskjellige merkene har i markedet. Det vil heller ikke være noen fordel hvis en model er overrepresentert på slagssiden til Finn.no. Da blir det fort en priskonkurranse.

Sealine har ikke samme posisjon i det Norske markedet som de øvrige engelske. Princess, Fairline, Sunseeker. Ute i Europa for øvrig, er dette bildet adskillig mer nyansert. Uansett er ikke Sealine noe ukurant merke i Norge.

Konklusjonen er uansett den samme som før. Jeg må ut å se og prøve. Det jo lidelig gøy også. :flag: Dessuten så har jeg først en jobb å gjøre med å få salg på Marexen.

Forøvrig er det bare å komme med nye innspill, tips og meninger. Det er et kjempenyttig bidrag i prosessen.

Sjøørnen: Så du mener at man mener feil fordi man ikke er enig med deg eller din fagmann da eller? :rolleyes::crazy:

Puffen: jeg kjøper argumentet ditt om at Sealine og Galeon begge har et handikap når det gjelder kurans i det norske markedet. Men jeg har mer tro på at Galeon fremover blir sterkere enn Sealine. Det har med at det er Fische som har agenturet og de er kapitalsterke. Også har jeg mer tro på den utviklingen som Galeon viser frem enn Sealine. Sånn sett er nok en Jeanneu mer kuran. Men skal du ha noe som er skikkelig kurant da er det nok Riviera som gjelder - med den passer jo ikke.

Sealine lager ca 300 båter i året - så de er ikke et litet verft.

En tanke som slo meg var å ta en kikk på en Targa med fly. Da har du båt hele året. 31'en er jo ganske fin og meget lett å gå rundt og opp på.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Targa ? Nei ikke til min type bruk.

Kjempebåt, men flybridgen på en Targa er ikke akkurat noen sosial samlingsplass. Det er relativt lite plass overalt. Lite bakdekk, lite fordekk og liten salong.

Dette er en båt for mer aktiv fisking, personfrakt og annen spesiell bruk i allslags vær. Slik jeg ser det.

joda - enig i det. Men det er ikke så mange båter som faller innenfor spekken din. Skilsø 36 kanskje? Den er akkurat 11 meter lang. Men det finnes nok ikke så mange av den.

jeg tenkte et litet sekund på forbina 36, men den har også stige til fly.

Skorgenes kan også være et alternativ. Jeg krøp mye i de for noen år siden på messer (ligger en hel del bilder jeg tok ett eller annet sted på forumet her) - men jeg er skeptisk til kvaliteten. Både utifra hva jeg så den gang - og fordi hver gang jeg leser en test av de båtene blir det klagd på dårlige løsninger/dårlig kvalitet.

Viksund 320 fly kan kanske være et alternativ.

Drit i flyen - kjøp deg en Windy 37. Ligger en nesten ny en nå på finn til 2,3 millioner :wink:

Drit i flyen - kjøp deg en Windy 37. Ligger en nesten ny en nå på finn til 2,3 millioner :wink:

Er ikke sikker om det er den rette "investeringen". Ser at de faller og jeg tror de vil falle mye mer. Og det skyldes 1 ting: Windy sliter med å fortelle markedet hvorfor de skal betale så mye mer for en Windy. Dette til tross for at kvaliteten er høy. Men også være at familier vil ha plass, mens en W37 er en suveren båt for 2/3 stk.

Etter å ha sett på Sealine synes jeg de har mange fine løsninger. F34 har drev og er lettbeint. Det samme med Galeon.

Vi sees!

til 2,3 mill er en Windy 37 en god investering tror jeg. Badet trekker 37'en ned. Cockpiten trekker opp. stikkabinen er av de større - så lenge man har unger som vil dele seng.

Windy har kommet i et uføre som jeg ikke helt forstår at det går an å komme i. Lurer på om de jaget for mye volum da markedet var på topp - og at båtene bøttes ut nå. Virker rart synes jeg. Særlig rart virker det når Windy sjefen sier at de skal tilpasse seg på pris. En windy 44 koster 1/2 mill mer enn en NordWest 420. for oss var valget enkelt i hvertfall.

Som sagt ingen tvil om at båtene er flotte, men vi ser endring i markedet. V42 har blitt ca 30 cm bredere og større inneplass, Absolute, Gobbi/Atlantis har bredden. Windy har rankere båter som sikkert gir bedre sjøegenskaper. Men er det den siste toppen som man etterspør, eller har markedet endret seg til større inneplass. Sesongene utnyttes bedre, og når en familie går ned betyr plassen mye.

Tittet mye på messen på Sealine F37 og synes den har gode løsninger, samt hvordan den smarte løsningen med "skyvemekanismen" på Fly. F34 har en el løsning hvor uteplass skyves ca 50 cm ut.

Ser fordel med Fly da en kan sitte inne tørt og varmt. Ville ikke vært skremt av Sealine, men sjekk UK markedet da det ligger mange båter der til salgs til hyggelige priser.

Ellers Bitteliten er jo NW din mye finere en Windy 44. Ingen tvil om det.

Vi sees!

Jeg beklager at jeg var så kategorisk i min negative beskrivelse av løsningen på bestemte båter. Det handler om hva som passer for meg, eller ikke. Det kan derimot passe utmerket godt for andre, fordi om jeg har egne begrensninger. Legger meg flat. (I den grad det er praktisk gjennomførbart :wink: )

Ingen grunn til å legge seg flat. FB'n på Riviera er liten, og jeg forstår veldig godt dine preferanser. Og når jeg ser på linken til Sealine 34 over skjønner jeg at den må ha romslig og lett tilgjengelig FB - størrelsen på akterdekket får meg til å tenke på økonomiklassebilett med Ryaniar over Atlanteren :lol:

Ja, men her er det altså muligheter for og gjøre hele dekket større. F34 er en ganske bra båt, men sliter litt med utseende etter min mening.

Båter i denne størrelsen vil alltid ha et eller annet kompromiss.

Basert på dine krav, så kan det godt hende at Skorgenes 335/350 dekker dine behov best. Nimbus 340 er både dyr og uhensiktsmessig med mye trapper for kona og bevege seg i.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)

Skorgenes, nei takk. Sealine har utseende mot seg ? Tja de er litt spessielle og kunne godt hatt et annet vindusarrangement etter min smak. Uansett ikke så markert, at jeg ikke klarer å leve med det. Sealine 37 er derimot helskjønn, men det får evt. bli når vi får bygd ut havna en gang.

Windy 37 ? Nei da beholder jeg like gjerne Marexen. Det blir bare et stor mellomlegg, for å få en båt med samme løsning.

Flybridge skal det være, hvis det skal byttes. Sealine 34 har jeg fortsatt tor på. Nå må jeg som sagt komme meg ut å få og prøvd noen eksemplarer.

Redigert av Puffen (see edit history)

Prøv i litt sjø. Sealine sier at de har lettplanende skrog - jeg er litt spent på hvordan det er i motsjø. De fleste lettplanende skrogene er ganske flat bunn akter, og den kan slå.

Spennende å følge prosessen din. Har du kikket noe mer på Prestige 36 ?

Jeg forstår godt at du vil ha flybridge båt. For oss tilførte det et par ekstra elementer til båtlivet. Det ble slutt på teltfølelsen og vi fikk en helt åpen båt til å nyte sola i. Lengre turer, mindre væravhengige og lengre sesong. I fjor våknet vi siste overnattingstur med is på dekket - det var en ny opplevelse

• 2 uker senere...

Da har jeg vært ombord i en Sealine F34. Jeg ble ikke skremt for å si det sånn.

Det var grisekaldt og båten var innefrosset, så det ble ingen prøvetur. Forholda og tida til rådighet innbød heller ikke til noen nøye gransking i motorrom etc. Det skal jeg få tatt igjen.

Inne i båten fikk jeg derimot sett over det meste. Finish var det ingenting å si på. Engelsk båtstyle så godt som noen. Flere smarte løsninger for god plassutnyttelse. Førerplassen var bra med god utsikt. Rattet er plassert litt for tett opp mot veggen, slik at det blir litt trangt. Ikke sånn at det er krise, men ikke optimalt. Plassering av enkelte instrumenter var ikke bra. Kanskje det største ankepunktet. Her er jeg bortskjemt etter snart 5 år med Marex.

Flybridgen var det jeg var mest spent på. Her ble jeg (og kona) positivt overrasket. Trappa opp var toppers. Øverst så var det en nedenket del av flybridgen, nærmest som en brønn. Defra gikk en inn i sittegruppa, eller opp på solsenga, evt inn i sittebenken for styring og kjøring. Det var ingen utrygghetsfølelse på grunn av lave rekker. Relativt god plass på bakdekket. Særlig med sittebenken utkjørt en ekstra halv meter. Badeplattformen kunne gjerne vært litt større. Det er imildlertid fullt av kompromisser i en 34 fots båt. Alt i alt synes jeg Sealine har fått til svært god utnyttelse av plassen i denne båten.

Vi får se videre :flag:

Ser at Galeon diskuteres.

Har en Galeon 330 Hardtop 2007 modell med D6 350hk. Er svært fornøyd med en sjødyktig og svært solidt bygget båt. Fungerer glimrende for en familie på fem da der er tre lugarer og plassfordelingen mellom du ulike sonene i båten er god. Vi valgte å vente med flybridgen til barna ble større og har en svært trivelig og lys kabin med store takvinduer å oppholde oss i. Når det gjeld kvalitet fra Polsk fabrikk er det intet å utsette. Mitt inntrykk av Fishe Marine som er importør er svært positivt og eg har fått all nødvendig hjelp tiltross for at min båt ble importert til Norge før Fishe Marine tok over.

Drømmen nå er en Galeon 390 Fly.

Galeon kan derfor anbefales...

330ht_03.jpg

• 2 uker senere...

Prøv i litt sjø. Sealine sier at de har lettplanende skrog - jeg er litt spent på hvordan det er i motsjø. De fleste lettplanende skrogene er ganske flat bunn akter, og den kan slå.

Hei!

Driver og sysler litt med tanken på en Sealine 410 Statesman. Har noen erfaringer å komme med når det gjelder sjøegenskaper på disse? Tar også gjerne imot andre tips og råd på om dette er et godt , eller dårlig valg av båt.

MVH

Halvor

• 2 uker senere...

Da har jeg fått testet Sealine i fart. Det var helt greit. Det var imidlertid vindstille og paddeflat sjø, så jeg fikk egentlig lite utbytte av testen. Støyisoleringen var i allefall førsteklasses. Særlig skroglyder og lyd av vann mot skrog, var nærmest fraværende. Det er vel mye som tyder på at det går i retning av Sealine.

Nå er det jo slik at Sealine var den båten jeg først blinket meg ut når jeg tenkte på flybridgebåt. Derfor prøver jeg å passe meg for å bli for forutinntatt. Jeg lurte meg selv på dette i sin tid,med Bavarian. Øyeblikksforelskelsen gjorde at jeg overså viktige ting, som jeg senere opplevde som store minusfaktorer for min bruk.

Jeg har imidlertid ikke funnet noen Galeon i nærheten jeg kan få studert nærmere. Jeg stjal meg derimot til å klatre litt på en som jeg kom over i en havn,her om dagen. Den har en kjempebra badeplattform. Vet ikke på hvilken model denne ble utvidet, men gjetter på 2007 eller deromkring. Vinduene var veldig store og mørke. At de er store er forsåvidt positivt, men her synes jeg det går på helhetsdesignet løs. Personlig mening selvsagt. At de er så mørke, liker jeg derimot dårlig. Bakdekket er omtrent så trangt som en må forvente på en fly-båt i denne størrelsen. Oppe på flybridgen syntes jeg det virket litt "overmøblert". Det virket veldig trangt å komme seg inn og ut av benker og seter, og bordet ble veldig lite. Innvendig har jeg som sagt ikke studert, utenom gjennom vinduet utenfra. Jeg liker løsningen med sittegruppen helt bak ved skyvedøren. Dette gir en mulighet for kontakt med de som evt. sitter på bakdekket (røykerne). De har også fått inn en benk i førerretningen, og dette er bra. Det savnes på Sealine. Dette gjør imidlertid at det også her blir litt overmøblert, og derved at det virker litt trangt. Selv er jeg nesten 190 og botimot tresifret i vekt, og betrakter utifra det. :smiley:

Et annet alternativ som jeg har reflektert litt på,er Skilsø 36 FB. Jeg har bare sett denne på bilder på nettet, etter at jeg startet vurderingen av ny båt. Denne er nøyaktig 11 m. og sånn sett godkjent. Det er imidlertid lite bilder å finne på nettet av flybridgen på denne. Jeg mener å huske at jeg kikket sånn snarest inn i en slik på messa på Lillestrøm for 2 år siden. Hvis jeg husker rett så hadde den en litt rar løsning der dollbordene ble avsluttet ned mot bakdekket. Ble derfor stående å lure litt på hvor vann på dollbordene kom til å ende opp. Salongen inne er vel av den tradisjonelle Norske løsningen med en opphøyd rundsittergruppe på babord side. Denne har jeg aldri fått godfølelsen på, for å si det sånn. Ellers så vet jeg veldig lite om Skilsø. Noen som har noe å bidra med ?

Forøvrig så har jeg en del henvendelser på Marexen, så det vil nok skje ting rimelig snart.

Det er benk med 3 plasser i kjøreretning ja. Benken har 3 nakke/ryggstøtter. Denne benken har venderygg, slik at du kan snu og sitte vendt bakover. Bakre del er solseng, evt benk i kjøreretning for 3 personer. Det går greit å sitte 6 personer med et bord som er noenlunde størrelse på. På modeller før 2007 skal det visstnok være annerledes, men disse har jeg ikke sett.

Redigert av Puffen (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...