Jump to content

hvorfor synker så mange båter ved kai....?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Har hørt at bunnventiler(kule) kan fryse i stykker om en stenger de, fordi vann ligger inni kula og blir is-og sprenger....

Så er det nokre få som bukker under av snøvekt.

Har sett nokre få som blir knust mot kai av driv-is.

 

Men det er jo så mange som synker! ..er jo tragisk for både eier og alle som må spleise på nye båter til de!

 

Kva anna må en passe på?

Min ligge ved flytebrygge. Ingen i vår havn som hugger is rundt båten.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Har hørt at bunnventiler(kule) kan fryse i stykker om en stenger de, fordi vann ligger inni kula og blir is-og sprenger....

 

Da kan løsningen være å bore et lite avlastningshull på tvers inn den dreibare "kulen", fra den ene siden. Da har trykket en mulighet for å unnslippe før det sprenger selve ventilen....

 

Men ellers henger det nok ofte sammen med frostsprengning i sammenføyningene i trebåter og gummibelger på skrekkaggregat :sweat:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Det er veldig mange trebåter som synker vinterstid, på grunn av tørr luft blir de glisne over vannlinjen og da skal det ikke mye snølast til før den synker. Såkalte selvlensende skjærgårdsjeeper er også utsatt, ved at de fylles med smø inntil selvlenserne er under vannlinjen. og da blir de fort selvsenkende i stedet...

 

Ellers bør det egentlig brukes sluseventiler i båt, da disse ikke fryser i stykker. Men kuleventiler er lettere å betjene og billigere, så da velger de fleste det. Man vil jo ha det enkelt...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

I tillegg til alt Poseidon og index nevner så kan enkelte isforhold føre til at propellaksel får unormal og kraftig belastning slik at det blir lekkasje. Ror kan også fryse fast og gi belastning som fører til lekkasje.

 

Ellers er spleiselaget begrenset ettersom langt fra alle fritidsbåter er forsikret mot skader som skyldes is.

 

Og, om båten synker et stykke ut på en flytebrygge og ikke ved en solid kai så kan det koste veldig mye å heve den. Det er båteier som skal betale, ikke bryggeeier.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Fordel med flytebrygge er at båten lever med brygga og det rundt når det er is. Den blir ikkje skvist opp mot fast brygge som ofte kan skje.

 

Sant det at min forsikring dekker heller ikkje skade av is :rolleyes: idiotisk egentlig.....tenk om en treffer eit flak uti fjorden her om 1mnd....må jaggu huske å skrive at det var ein tømmerstokk i sakdemeldinga då......

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jeg har tatt opp flere båter som har sunket. og jeg vil påstå at de fleste tilfellene er det eiers egen feil.

 

Manglene tilsyn og måking er de vanligste feilene..

I forsikringspapirer står det at bunnkraner skal være stengt i vinterhalvåret. Mens båtleverandører sier det helt motsatte, noen som har noen formening om dette?

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post

Etter å ha sett kva som skjedde med båten i nabobåsen...

 

04012010042.jpg

 

...og andre tilfelle av synking, har eg blitt ganske nazi på å stenga botnventilar dersom båten ligg i ro over lengre tid. I sprengkulde sørger eg heller for å få fram litt varme til botnventilane, slik at dei ikkje frys. Men dei ligg så djupt, at det skal mykje til før det er fare på ferde.

Link to post

Jeg har sluseventil på kjølevannet, den er ikke stengt, men har varme i motorommet som ikke har vært under 5+ i vinter.

På toiletten har jeg to kulekraner, disse er stengt, men har varme der også. Kuleventilene har jeg også åpnet og lukket flere ganger i vinter uten at jeg har merket noe på dem. Disse ventilene vil nok bli byttet til sluseventiler

Link to post
hvordan klarer man å fylle frostvæske i kuleventilene?

 

 

Løsne slangen ved motor, toalettpumpe, sjøvannsfilter osv.. Fyll slangen med ferdigblandet frostveske.

Så er det bare å åpne ventilen og stenge den når man vet vannet er på vei gjennom den.

Link to post
Eg er ganske sikker på at vannet kommer INN kranene om eg forsøker dette.......eller?

 

 

red:....ahaaa løser slangen lengst vekke(ikkje på kranen...), og holder den opp over vannlinja :yesnod:

 

 

Aha :lol: der satt'n. Vekta på glykolen må være større enn vannenet fra ventilen og opp til vannlinja. Ligger vantilen20 cm. under vannlije, må slangen være over 40 cm.. Hvis ikke, har det ikke noen effekt dersom du da ikke blåser vannet ned til ventilen. :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...