Sjeldenutpå Startet 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2010 Har hørt at bunnventiler(kule) kan fryse i stykker om en stenger de, fordi vann ligger inni kula og blir is-og sprenger.... Så er det nokre få som bukker under av snøvekt. Har sett nokre få som blir knust mot kai av driv-is. Men det er jo så mange som synker! ..er jo tragisk for både eier og alle som må spleise på nye båter til de! Kva anna må en passe på? Min ligge ved flytebrygge. Ingen i vår havn som hugger is rundt båten. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Poseidon Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Har hørt at bunnventiler(kule) kan fryse i stykker om en stenger de, fordi vann ligger inni kula og blir is-og sprenger.... Da kan løsningen være å bore et lite avlastningshull på tvers inn den dreibare "kulen", fra den ene siden. Da har trykket en mulighet for å unnslippe før det sprenger selve ventilen.... Men ellers henger det nok ofte sammen med frostsprengning i sammenføyningene i trebåter og gummibelger på skrekkaggregat Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
index Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 (redigert) Det er veldig mange trebåter som synker vinterstid, på grunn av tørr luft blir de glisne over vannlinjen og da skal det ikke mye snølast til før den synker. Såkalte selvlensende skjærgårdsjeeper er også utsatt, ved at de fylles med smø inntil selvlenserne er under vannlinjen. og da blir de fort selvsenkende i stedet... Ellers bør det egentlig brukes sluseventiler i båt, da disse ikke fryser i stykker. Men kuleventiler er lettere å betjene og billigere, så da velger de fleste det. Man vil jo ha det enkelt... Redigert 21.Februar.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøtummel Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 (redigert) I tillegg til alt Poseidon og index nevner så kan enkelte isforhold føre til at propellaksel får unormal og kraftig belastning slik at det blir lekkasje. Ror kan også fryse fast og gi belastning som fører til lekkasje. Ellers er spleiselaget begrenset ettersom langt fra alle fritidsbåter er forsikret mot skader som skyldes is. Og, om båten synker et stykke ut på en flytebrygge og ikke ved en solid kai så kan det koste veldig mye å heve den. Det er båteier som skal betale, ikke bryggeeier. Redigert 21.Februar.2010 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 (redigert) Nokon båtar ligg også med opne botnventilar og utan varme i motorrom, toalettrom etc. Dermed blir det frostsprenging inne i båten. Og sidan botnventilen stod open, - med skjebnesvangert resultat. PS: Dette var mitt innlegg nr 1000 her på baatplassen.no! Redigert 21.Februar.2010 av JanB (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Fordel med flytebrygge er at båten lever med brygga og det rundt når det er is. Den blir ikkje skvist opp mot fast brygge som ofte kan skje. Sant det at min forsikring dekker heller ikkje skade av is idiotisk egentlig.....tenk om en treffer eit flak uti fjorden her om 1mnd....må jaggu huske å skrive at det var ein tømmerstokk i sakdemeldinga då...... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Otto R Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Er årsaken så enkel at det er de stengte ventiler som frosten tar ??? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Jeg har tatt opp flere båter som har sunket. og jeg vil påstå at de fleste tilfellene er det eiers egen feil. Manglene tilsyn og måking er de vanligste feilene.. I forsikringspapirer står det at bunnkraner skal være stengt i vinterhalvåret. Mens båtleverandører sier det helt motsatte, noen som har noen formening om dette? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
JanB Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Etter å ha sett kva som skjedde med båten i nabobåsen... ...og andre tilfelle av synking, har eg blitt ganske nazi på å stenga botnventilar dersom båten ligg i ro over lengre tid. I sprengkulde sørger eg heller for å få fram litt varme til botnventilane, slik at dei ikkje frys. Men dei ligg så djupt, at det skal mykje til før det er fare på ferde. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Sjøtummel Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 I forsikringspapirer står det at bunnkraner skal være stengt i vinterhalvåret. Mens båtleverandører sier det helt motsatte, noen som har noen formening om dette? Det kommer helt an på hva slags ventiler det er snakk om, og hvilke andre tiltak du gjør. Jeg fyller mine kuleventiler med frostveske før jeg stenger dem. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Jeg har sluseventil på kjølevannet, den er ikke stengt, men har varme i motorommet som ikke har vært under 5+ i vinter. På toiletten har jeg to kulekraner, disse er stengt, men har varme der også. Kuleventilene har jeg også åpnet og lukket flere ganger i vinter uten at jeg har merket noe på dem. Disse ventilene vil nok bli byttet til sluseventiler Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 I forsikringspapirer står det at bunnkraner skal være stengt i vinterhalvåret. Det avhenger av forsikringsselskap, IF hadde dette kravet da jeg var kunde der. Frende som jeg har nå har ikke noe slikt krav. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 hvordan klarer man å fylle frostvæske i kuleventilene? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Marida Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 hvordan klarer man å fylle frostvæske i kuleventilene? Mener jeg leste her inne at man løsner slangen på iinnsiden og fyller på frostveske. Jeg la på selvbegrensende varmekabler på mine kraner. La en på hvert eksosrør også. Båten sitter dønn fast i 50cm is. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 hvordan klarer man å fylle frostvæske i kuleventilene? Løsne slangen ved motor, toalettpumpe, sjøvannsfilter osv.. Fyll slangen med ferdigblandet frostveske. Så er det bare å åpne ventilen og stenge den når man vet vannet er på vei gjennom den. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 (redigert) Eg er ganske sikker på at vannet kommer INN kranene om eg forsøker dette.......eller? red:....ahaaa løser slangen lengst vekke(ikkje på kranen...), og holder den opp over vannlinja Redigert 23.Februar.2010 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Miss Amalie Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Eg er ganske sikker på at vannet kommer INN kranene om eg forsøker dette.......eller? red:....ahaaa løser slangen lengst vekke(ikkje på kranen...), og holder den opp over vannlinja Aha der satt'n. Vekta på glykolen må være større enn vannenet fra ventilen og opp til vannlinja. Ligger vantilen20 cm. under vannlije, må slangen være over 40 cm.. Hvis ikke, har det ikke noen effekt dersom du da ikke blåser vannet ned til ventilen. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.