Jump to content

Slange fra påfylling til vanntank.

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei^^ :seeya:

Jeg lurte på noen få spørsmål.. Jeg har nettopp montert ny vanntank i Snekken min på 22 fot! :) Har påfylling til tanken på utsiden av båten, med slange (37mm Ø innvendig) Som går ned til en kobling på tanken (35mm Ø utvendig? ) Men denne slangen er ett hul på 50 cm på røret, så har kuttet av den biten, og må kjøte til en ny slange på 50cm. Så mitt spørsmål er: Hvor får jeg kjøpt en slange (37 mm Ø innventig ) Og en Skjøt ( 35mm Ø utvendig? ) Til og skjøte slangene sammen :wink:

Bilde:

ajxlsk.jpg

Mvh

Martin Sandtorv :flag:

Redigert av Yanmar 3GMD (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Det jeg trenger er: 0.5 meter slange, en skjøyt, og 2 slangeklemmer. MÅ ha alt utenom skjøt, siden jeg kan bruke en stump med slange. Men nor eg først skal og kjøpe slange, kan jeg bare kjøpe skjøt i sammeslengen, kan no ikke koste så mye.. Må jo kjøpe en slange til og skjære av ett lite stykke av uansett, og den misnte lengden du får kjøpt er vell over meteren elns. så vist en slange på 1 meter koster 89 kr og en skjøt koster 149, så er det no ikke så stor forsjell.... :flag:

Hehe.. påfyllingen kommer til og stå der den står i all sin tid. samme gjør vanntanken, så det er ikke noe problem :wink: Men så lurte jeg på ett annet spørsmål. min slange er 35-37 mm Ø invendig. biltema har disse slangene. men i katalogen står det: innv. Ø 12,5 mm (den største) er den 12 mm på meterstokken då? eller er det en annen måte de måler på? for jeg finner ingen der det står: innv. Ø 35 mm. :confused:

Slangen du er ute etter kalles griflex i slange verden. Den er i 6,3 8 10 12.5 16 20 25 32 38 50 mm. Næringsmiddelgodkjent og stiv som et hel... å ha med å gjøre når det er kaldt. MAnge bruker denne til diesel , og da knekker den etter noen år.

KOster i fra 4-5 kroner meteren og opp til rett over hundrelappen for meteren. Oljebestandig slange i gummi koster ca 100 til 200 kroner meteren i den størrelsen du nevner avhengig av type armering og godstykkelse. Slanger blir som regel oppgitt i innv diameter , mens rør i uttv.

Skal du skjøte to forskjellige dimmensjoner slange kan du spørre der du kjøper slangen om dem kan ta en rustfri rørbeta i den tykkeste dimmensjonen du trenger , for så å ta den i hydraulikk pressa dem presser slanger i å klemme den inn i andre enden til ønsket dimm. Dette kalles mygel pressing og det er noe som er heeelt vanlig... Presse et rør på 38 nned til 35 mm er null stress :yesnod:

Lykke til.

Takk skal du ha.. Men da får jeg ett problem i og med at den delen jeg skal skjøte på er i båten, grunnen til at jeg ikke skifter den ut er for at då må jeg demontere ett skap som den ligger bak (kommer ikke til slangen no) . derfor jeg hadde tenkt å skjøte den! :) Som du sa, noen bruker de til diesel, men då knekker de, dette kan jeg si er helt sant, samme som har kjedd ombord i min båt :giggle: Så nor jeg tenker sann, så må jeg bytte den ut uansett, og da må jeg demontere skapet, så kansje jeg skulle kjøpt helt ny slange til vanntanken, og en ny slange til dieselen.. Hvilke slange ville du annbefalt til diesel?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...