S/Y Emma Startet 22.Februar.2010 Del på Facebook Startet 22.Februar.2010 Eg har høyrt at dieselmotorar ikkje er så kresne når det gjeld drivstoff i naudsituasjonar. Dersom det skulle oppstå ein situasjon at ein går heilt tom for diesel, men må til land, kva kan då nyttast som alternativ til diesel? Parafin og lampeolje skal visst gå, har eg høyrt. Kva anna kan puttast på tanken dersom ein ikkje har andre alternativ? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Fjordland Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 (redigert) viss du e skikkelig tøff, så kan du helle på VANN... røret som suger diesel går ikkje heilt te bunns i tanken, så når motoren stopper pga tom tank, så er edt nok noen liter igjen. slå oppi ei bøtte vann og du løfter diesel opp til stigrøret igjen.. Redigert 22.Februar.2010 av Fjord21dc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Frityrolje og Rapsolje kan jo brukes, men må forvarmes før det går inn på motor. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
RSL Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Vann ville jeg ikke turt helle på, men lampeolje har jeg kjørt på en gang. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hangadrott Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Etter å ha kjørt reservekanna tom mener du? Hva med å heise seila dine? Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 ren parafin blandet med 1:25 totaktsolje! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 22.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Etter å ha kjørt reservekanna tom mener du?Hva med å heise seila dine? Sjølvsagt :) Grunnen til at eg spør er at eg sat og las i boka "Eventyrlig seilas" i går, der dei brukte parafin som drivstoff då dei låg i stillebeltet og venta på vind. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jawik Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 (redigert) Hva med å heise seila dine? Akkurat Dritt i motoren og bruk disse istedenfor. Du må ikke lese så mye. Kan få store konsekvenser over tid... Redigert 22.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
BMP Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Mye går vel ann en kompis fortalte at da de kjørte tomm tanken på en gammel sjark tok de alt som fløt og brant og helte på tanken og det fungerte vist bra. Det var vist noe sont som 20l bensin, 10l motorolje, 4l lampeolje, 2l totaktsolje, 5l hydraulikkolje. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Forutsetter at motoren er igang før denne blandingen helles på tanken. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
BMP Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Nei den var vist ikke det men vil tro den startet på de dieselrestene som sto i rør og filter før blandingen nådde fremm. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Du kan jo spalte vann til H2 og O2. Sterke saker som skal kunne drive ein motor Men du treng ein del strøm da... Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
SF Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 (redigert) På eldre dieselmotorer er det ikke helt uvanlig å bruke parafin i blandet litt olje for ekstra smøring, lett fyringsolje skal også fungere fint. Parafin gir visstnok litt mindre effekt. Har ikke selv prøvd men kjenner enkelte som har hatt tilgang på billig parafin og som har brukt dette som drivstoff på bil og på buss. Vet ikke om jeg ville prøvd dette på en moderne Common Rail motor ala Volvo Penta D4 og D6. Redigert 22.Februar.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Volvomekanikeren Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 (redigert) Men vist du er ute på fjorden og får motorstopp, og ikke har NOE du kan helle på tanken, og det er ingen inærheten som kan hjelpe deg, så er det bare til og ta på deg regnklær, finne fram paddleåren, og sitte seg i bauen og paddle med vinnen, så treffer du nok på land etter noen timer Redigert 22.Februar.2010 av Yanmar 3GMD (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
evenR4u Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Brukt frityrolje ser ut til å fungere bra, men du har kanskje ikke chips-koker ombord ? Oljeblanding Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
jernkjøl Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Som lærling med slank lommebok brukte jeg fyringsolje på bilen. Gikk helt uproblematisk og jeg gjorde det i fire år. Motoren var en 2,5l mazda diesel uten turbo. Effekten ble litt dårligere, men ikke plagsomt. Tror det er noe tilsvarende forsvaret bruker på sine kjøretøy, F34. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 3 sjternes conjak løser problemet. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Hva med å heise seila dine? Verre for deg, må finne fram årene og ro du. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Hangadrott Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 (redigert) Årene...piff Ser aldri at jeg fyller på reservekanna ,for så og kjøre meg tom igjen, uten å bunkre. Det må nok en seiler til for å være så grønn. Redigert 23.Februar.2010 av Hangadrott (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.