sjøman Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Bare sett igang du sjømann.Det er dette du høster erfaring og lærer en hel masse av. Ikke ta deg nær av all kritikken. Syntes absolutt at båten din blir bra med hvitt og blått skrog.Fiks båten din så du selv blir fornøyd,det er det som teller. PS:Fint nick navn du har...... Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Så du sier båten e stygg? har du ikke peiling på snekker du? Kjærlighet gjør blind er det noen som mener Synes det er flott at du som 15 åring driver og fikser på båten din istedet for og reke gatelangs å drive dank!, Men før du begynner med alle planene dine, bør du jo få båten din funksjonell, reparer eller skift motoren din og prøv og nyte båten i trygg og god stand før du tenker på hvordan båten ser ut, du er sikkert ikke gutten med gullbuksene du heller, det koster å ha båt, Litt lakk her og noen led lys der,kanskje et tøft ratt osv osv, blir fort penger av sånt, Sikkert vanskelig og høre på folk med erfaring, men vi sier ikke dette for og rakke ned på deg, Dette er vellmenende råd Tenk om det er noe som går dritt! Da sier vi! Du skulle hørt på oss, Lykke til videre Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
:båt1 Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Enig med Draco om den Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Gjør kansje ikke noe for deg men , maler du båten din så detter den bra i verdi vil jeg tru . Skal det gjøres bra slik at det holder , uten at du må klatte male til stadighet . Så er det en kjempe jobb og en dyr jobb , du må inn i hall og slipe slipe slipe å sparkle også slipe litt til.Så må den sprøytemales etter alle kunstens regler ,da blir det sikkert bra . Den siste båten jeg hadde ( Årø 30 m FB )var lakket av proffer , var proffer på pappiret da.Den så knall ut ,men etter 2 år begynte den å flasse her å der. Denne blei lakket av et firma ,så den burde jo vært bra . Skal du rulle over båten , noe jeg tipper du skal .Da blir det aldrig pent ,men ok blir det vel på en måte.Men den blir ikke blank å pent ,slik en som blir sprøytemalt gjør . Jeg hadde driti i det å rubba ned hele båten,da blir den som ny .Kan også slipe den ned litt, å polere den opp .Tipper det blir endel hakk penere enn å rulle over skuta. Men en malt båt detter endel i pris,det kan jo være greit å ha med i planen Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
volfro Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Enig. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Internettet mitt røk i går, så har ikke fått svart.. Men selvfølgelig hører jeg på dere med erfaring, men viste virkelig ikke at det var SÅ mye arbeid med å male en båt. Viste heller ikke at den måtte sprøytes.. Men fordekket mitt er slitt (er både gult og hvitt) hva bør jeg gjøre her da? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Retox_93 Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 (redigert) Å male en båt er en større jobb en du trodde Hadde planer om å pusse ned og lakere en gammel selco og fant fort ut at det er en jeskla dritt jobb. Vis du ikkje er ferdig med sjekta enda? Ville e heilt klart vente med å lakere/male den. Prioriter f.eks motoren først. Redigert 25.Februar.2010 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Jaja... Motor er selvfølgelig førsteprioritert! Får den ut i Mars Men håper jeg får tid til en shining utendørs før sesongen starter! Men lurer litt på hva jeg skal gjøre med fordekket? Hele båten er Gul, men har blitt malt hvit på dekk for en god del år siden, no har gulfargen begynnt og komme igjenom enkelte plasser.. er det bare til og finne frem pussemaskin og pusse alt vekk, så male den hvit? da blir i allefall ikke dette gjort før neste år. evt. til høsten nor jeg skal ha den i på land! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Polarn Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Hei Sjømann.22 ta en titt her. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Retox_93 Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Betyr vel at forje eieren ikkje har gjort en veldig god jobb? Tør ikkje å svare på hva du burde gjøre angående de gule flekkene på fordekket, men var det sån at du skulle skifte motor i sjekta di? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Den gammle motoren var det de kallte ''Boss/delemotor'' på verkstedet. Så skal ha meg en Yanmar3GMD ja Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Retox_93 Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 30 eller 33 hk? Bra du holder deg til Yanmar :P Skal montere en Yanmar 3QM, 33 hk motor i sjekte mi så fort snøen forsvinner. Skal du montere motoren skjøl? eller få noe på verkstedet til å gjøre det får du? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 (redigert) Det er en stående 3 sylindret motor. 22,5 hk. 3600 o/m på fullt. 3000 på marsjfart. Verkstedet skal sette den inn.. Men må jo selvfølgelig ha nytt funnament så det passer med denne nye motoren, den gammle var jo 1 liggende sylinder, så funamente blir nok helt annerledes. Men en jeg kjenner godt skal lage dette til meg.. Han har jobbet lenge på Karlsen & Sønn (Stål Industri) så han går inn der og ''mekker'' noe godsaker til meg Her er ett bilde av funnamentet den dag i dag: Som du ser har jeg revet akter veggen i motorkassen, for og få den nye motoren lettere inn. Dekket som veggen sto på var nesten pill rottent, så har revet og lugget nytt dekk under teak'en. du ser litt av det nye dekket Du legger sikkert også merke til slangen som kjølevannet kommer igjennom. Vanlig spyleslange, det er utroligt at den ikke har sprukket allerede.. Men no er en ny Oljebestandig slange på plass Skal ta og bytte ut kranen til høsten nor båten er på land -Martin Redigert 25.Februar.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Retox_93 Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 22.5 hk altså ja.. Har ikkje funnet noen enda til å lage nytt fundament, men leter enda. Du må vel kutte til akslingen også tenker e. Det er ikkje noe problem. Har du fått tak i ny propell til motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Før lakk Etter lakk Både Windy og Nidelv lakker noen av modellene sine....! Dette ble veldig fint! Har du noen flere bilder både før, under og etter jobben? Og kanskje litt om hvordan du gikk frem? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 22.5 hk altså ja.. Har ikkje funnet noen enda til å lage nytt fundament, men leter enda. Du må vel kutte til akslingen også tenker e. Det er ikkje noe problem. Har du fått tak i ny propell til motoren? Må kutte av akslingen med 5 cm. Kan bruke samme aksling og propell som på den gammle Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
josefsen Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Du kan lese mer om båten min her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=54753 Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
Lukabella Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Du kan lese mer om båten min her:https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=54753 Jøss, det må jeg si Veldig bra Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Jeg hadde malt eller helst lakkert båten i mørke blått. Det er utrolig lekkert. Det er litt mere jobb og holde den pen, men det er det verdt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.