Jump to content

Tips til behandling/lakk av slitt inventar, noen ?

Spekkhogger

Recommended Posts

Hei der Sjøfarere :seeya:

Jeg har nylig overtatt en Nidelv 24, 1980 modell og ser frem til en fremtid som nyslått reder. Men, alt inventar trenger en shinings! Og da tenker jeg først og fremst på trevirke som er temmelig bleket/skjoldet. Bør jeg fargebehandle/beise (for å få jevn farge, før jeg starter med lakk ? Eller holder det med sliping og vask, før lakk? Og evt. Lar dette inventaret seg i det hele tatt redde om man ønsker seg en fin finish ? Håper da det men ... Noen tips ?

Spekkhogger bukker helt ned i tangen for svar.

hmm... på min Majali (forrige båt) ble hele båten slipt utvendig på den måten hver vår.

Dette for at owatrol oljen, (ikke lakken) skulle trekke inn i alle mikroskopiske sprekker før ny lakk..

Om jeg ikke husker feil brukte jeg 400 papir og når jeg hadde tørket rent med rødsprit før lakkstrøk var den helt matt...

Så jeg lurer litt på hva man skulle brukt hvis det skulle bli blankt uten et toppstrøk over.. ??

jeg har hørt at man på noen biler til utstilling osv, sliper ned etter lakking med 1200 papir for så og polere opp... men samme sak, blir det noen form for sliping, vil det jo bli mer eller mindre matt.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Slip for alt del lett over, pass på at du ikke sliper igjenom laget som er på platen.

Vask rent med rødsprit, eller annet som det ikke er fett i.

Sverger selv til Owatrol, og da mange lag vått i vått med D1 - husk å bytt kost jevnt, den er litt kresen på det.

Har så brukt Owatrol D2 på toppen med 4/5 strøk, vet noen synes denne er litt for "myk", bruk da ev ett av de andre toppstrøkene til Owatrol.

Etter mange strøk, og det ikke lenger trekker inn, tørk bort det overflødige.

Neste år, bruk 400 papir dyppet i D1, og puss meget lett over, så nye strøk med topping 1/2stk. Bør gi en meget god finish og glans.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Sverger selv til Owatrol, og da mange lag vått i vått med D1 - husk å bytt kost jevnt, den er litt kresen på det.

Har så brukt Owatrol D2 på toppen med 4/5 strøk, vet noen synes denne er litt for "myk", bruk da ev ett av de andre toppstrøkene til Owatrol.

Etter mange strøk, og det ikke lenger trekker inn, tørk bort det overflødige.

Hei.

Mulig jeg misforsto rekkefølgen, men jeg satser på at du mener at man tørker bort det overflødige av D1 og ikke D2 !?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Henger meg litt på den tråden her. I min Bavaria 32, (2003 modell) har treoverflaten ved begge sider av nedgangen fra cockpit til Salon begynnt å falme. Det er vanlig lakkert overflate:

img_6020_nedgang.jpg

Tips for å shine dette opp?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Puss lett over med 320 papir, og smør så med Owatrol teakolje. Smør ety strøk hvert kvarter, inntil det ikke trekker mer. Tørk av det ovskytende, vent en times tid og poler over med en tørr fille. Jeg har prøvd dette på lakkerte innredninger, og funnet ut at dette er letteste metode for å friske opp innredningen uten å måtte fjerne all gammel lakk. Jeg har også prøvd den "skikkelige" metoden, full nedsliping, beising og lakking med Epifanes. Resultatet ble flott, men det var et solid stykke arbeid og dessuten svært grisete. Så nå trives jeg bedre med tekoljen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for tipset! Regner med det fungerer selv om det ikke er teak? Ødelegger man muligheten for fremtidig lakkering? Beklager, men når det gjelder overflatebehandling av tre er jeg helt blank.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg har kun prøvet det på teak og teakfiner, men det fungerer sikkert greit uansett treslag. Lakkering senere går helt greit, så lenge oljen har fått tørke skikkelig først. Det beste er nok å slipe vekk all gammel lakk, men fineren er såpass tynn at det fort kan ende opp med stygge skader i platene. Så jeg ville prøvd Owatrol teakolje først, det er enkelt og pleier å gi bra resultat.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...