fanntomas Startet 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2010 Etter mye sjekking og ditt og datt av motoren min, BMC 1.5, som blir veldig varm ved mye gass, har jeg hittil ikke funnet feilen. Det er noen småting jeg ha igjen å sjekke. Sjekket sjøvannsfilteret i dag, fylte det med vann, snudde det opp ned, og etter et par minutter lakk det vann rundt nesten hele lokket/pakkningen, men bare så vidt det var noe. Kan dette føre til at ikke det blir oppnådd full sugekapasitet???? Hvor stor betydning har dette i tilfelle??? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Hei! Dersom filteret står foran pumpa (på sugesiden) vil pumpa suge luft, noe som reduserer mengden sjøvann inn. Lokket på filteret må være helt tett. Sitér dette innlegget Link to post
Halco29fb Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Om det er lekkasje på sugesiden før impelleren vil kjølekapasiteten gå kraftig ned og mulig forsvinne helt. Impelleren er avhengig av ren vanntilførsel for å virke. På min VP aqad40b sjekker jeg sjøvannsfilter og eventuelt skyller det før start av motoren, er likevel nede i motorrommet for sjekk av olje og kjøleveske. Ved behov fyller jeg opp sjøvannsfilter med vann slik at impelleren får vann ved start. Har selv en luftlekkasje på sugesiden slik at fiterhuset blir tomt etter en tids landligge, sikkert en av slangeforbindelsene som lekker, eventuelt lokket på fiteret. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Har samme filter som deg. På mitt er det lagt inn en ekstra tykk o-ring oppe på den orginale. Riktig som de andre sier at dette kan være en viktig årsak. Husk også skikkelig bøyeradie på slanger, slik at ikke tversnittet blir mindre i buen/radien. Filteret skal være helt fullt, uten luft når du drar opp litt turtall på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Gå fult????? oi, det har ikke mitt gjort. Nå har kansje ikke jeg kikket på det mens jeg har hatt full gass, men det manglet mye på fult. På mitt ser det ut som det kan ha blitt for varmt for pakkningen, for pakkningen er stein hard, og litt skjeiv rundt kanten, dvs, ikke samme formen rundt hele filteret. Filteret sitter på sugesiden ja. Har også sett at vannet forsvinner ved lengre tid uten bruk Da burde jeg egentlig bytte filteret tenker jeg. Hvilket filter annbefales??? Et som tåler endel varme, og plast som ikke sprekker.. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 (redigert) Jeg har to slike - den med alle de små svarte boltene over det tykke glasset - fra Vetus. De oppleves veldig solide. I den forrige båten hadde jeg et i plast lignende de nederste - men det virket ikke spesielt solid. Hadde bestemt meg for å skifte det relativt regelmessig av frykt for tretthetsbudd i plast-stussene (var dog ikke vetus) som jeg hadde "hørt om" men selv ingen erfaring med. Redigert 23.Februar.2010 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Det så solid ut ja.. Nå fant jeg ut at pakningen var å ta ut, men er det mulig å få tak i original pakning tru?? Det hadde vært kjekt, i og med at resten av filteret er helt og fint. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 www.mits.no har allt av pakninger,simringer og apsolutt allt. ligger på sem v tønsberg Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Angående varmgangen på motoren kan du jo koble slangen fra inntaket direkte på giroljekjøler og kutte ut sjøvannfilter for en prøvetur for og se om den får normal tempratur. Kommer det noe rusk i kjøleren er det lett å fjerne på den typen du har. Er også spent på om slangen som leder sjøvannet ut i eksosen er kald når motor er overopphetet. Er den kald tyder alt på at sjøvannsdelen av kjølinga er ok, og da er nok feilen på ferskvannsdelen. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Tess lager en slik 0 ring til deg ,om du ikke fixer en orginal ring . Har fått Tess til lage mange 0 ringer for meg ,detta er smal sak for dem gutta der . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
fanntomas Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Ok. da prøver jeg der tenker jeg..jobber i Porsgrunn og der har du butikk :-) Ang. å prøve direkte på oljekjøleren er jo det et alternativ, men uansett så bytter jeg pakning i sjøvannsfilteret,eller filteret, så får jeg se åssen det går først. Er ikke sjøsetting før mai, så har litt tid å ordne det på..+ alt annet Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Jeg fikk installert nytt sjøvannsfilter ifbm. motorbytte ifjor. Ved første oppstart var ikke lokket tett. Motoren har en sensor på sjøvannsgjennomstrømning, så jeg fikk alarm med lys og lyd fra dashbordet på tomgang. Slangene inn og ut av sjøvannsfilteret er gjennomsiktige, og jeg kunne lett se at det var luft bare etter filteret. Jeg har også gjennomsiktig slange fra motoren til "eksosbendet", og der så jeg lufta enda litt tydeligere. Siden jeg kunne se hva som skjedde var jeg kjapt igang med å prøve å få o-ringen på lokket tett. Jeg stengte inntaksventilen og fylte helt opp før jeg satte på lokket, for da mente jeg vannet skulle bli hengende oppunder lokket. Men det datt raskt ned når jeg åpnet ventilen igjen. Klarte til slutt å få det tett med masse grease på o-ringen og lokket hardt skrudd på. Uten denne alarmen og med svarte slanger kunne fort første dag med nymotor'n blitt en dårlig dag. Jeg har også gjennomsiktig lokk på sjøvannsfilteret mitt, men jeg hadde nok ikke hatt forstand til å sjekke at det ble lufttomt der. Når det er tett blir det ikke noe luft igjen der hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Jeg skjønner at dette er et viktig element Har planer om å sette in gjennomsiktige slanger jeg og, er det armerte plastslanger du bruker?? Jeg får sjekke resten av "sjekklista" mi,, alle monner drar,, litt her og litt der, så kansje det blir bra. Flott båt du har..Balticen er drømmebåten våres om 3-4 år,,praktisk med unger vil jeg tru. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Jeg tror det er samme type slanger som i BårdK har på bildet i DETTE INNLEGGET. Vi er ofte mye folk i båten, og da er Balticen praktisk ifht. størrelsen, ja. Vi legger ofte ned bordet foran, og har fått tak i en bra overmadrass fra Ikea som passer akkurat i den runde salongen. Da er det god plass til to voksne og går fint med tre unger der. Med to stikkabiner og en akterkabin for to i tillegg, er det helt topp på ferietur iallfall. Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 25.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 I dag var jeg hos Vestpak AS i Porsgrunn. Det var serviceinnstilte folk det, selv om vi privatkunder ikke er den største kundegruppa demmes. Fikk hjelp med en gang, plotta inn diameter på datan, og vips så var pakkningen skjært ut med laser, passa perfekt. Fikk 1 i reserve og til og med :-) Og hva betalte jeg for dette....??? INGENTING... var bare koselig å hjelpe til sa han.... Så litt skryt må de jo få Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.