Jump to content

Spm. om montering av ekspansjonstank for ferskvann

Lazyjack

Recommended Posts

Kan en slik ekspansjonstank monteres opp ned, dvs. med vanntilkopling øverst? Jeg vil tro at vekten av vannvolumet da vil redusere virkningen av lufttrykket på andre siden av membranen men det kan kanskje kompenseres med å øke trykket i tanken noe? Det fulgte ikke installasjonsveiledning med tanken.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Nei! Da vil hele vitsen med trykktank bli borte. Tanken fyller seg helt med vann, luften dreneres ut og vann kan ikke komprimeres. Det er den komprimerte luften i toppen av tanken som er hele poenget :smiley:

For jeg regner med at det er trykktank du mener?

Redigert av Amalie 36 (see edit history)

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Nei! Da vil hele vitsen med trykktank bli borte. Tanken fyller seg helt med vann, luften dreneres ut og vann kan ikke komprimeres. Det er den komprimerte luften i toppen av tanken som er hele poenget :smiley:

For jeg regner med at det er trykktank du mener?

Du har nok rett bortsett fra at jeg ikke skjønner at luften vil dreneres ut. Regner med at disse tankene kun er en beholder med en gummiballong innvendig som er avsluttet i en ventil hvor riktig trykk kan pumpes opp. Ballongen komprimeres av vanntrykket fra vannpumpa når alle vannkranene er stengt og presser vann ut av tanken når en kran åpnes.

Det er ikke noen gummiballong i de jeg kjenner til.

Tenk deg en flaske du setter opp ned og prøver å presse vann opp i den. Luften som er øverst vil komprimeres og bare sende vannet ut igjen. Det er dette trykket som gir jevnt trykk i kranene våre.

Årsaken til det må du forklare litt nærmere tror jeg......

De fleste gummiprodukter blir fort sprø og dårlige når de utsettes for høge temraturer og årsaken er høg temratur og efaringsmessig så har alle feilmomterte ekspansjonskar alt for kort levetid

Monteres ekspansjonskaret over motoren bør det monteres oppned, og røret/slangen føres ned forbi karet ,monteres karet lavt kan det stå med ut/innløpet ned og røret/slangen føres opp forbi karet.

Det som er viktig er å prøve å unngå att vannet i karett sirkulerer og dermed får samme temp som kjølevanet , men bare slipper litt vann inn og ut etter behov og blir ikke da så varmt.

For de som har bolig med vann / fyringsanlegg så ved å se på ekspansjonskaret der så vil de se att monteringen er gjort slik att karet er ganske kalt.

Det som er viktig er å prøve å unngå att vannet i karett sirkulerer og dermed får samme temp som kjølevanet , men bare slipper litt vann inn og ut etter behov og blir ikke da så varmt.

Da skjønner jeg hva du mener men ekspansjonstanken/trykktanken min er for drikkevannskretsen ombord, ikke kjølekretsen. Benyttes for å hindre at pumpa starter hver gang det skal tappes en liten skvett vann. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...