Kaptein Fender Startet 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2010 Hei båtfolk! En båtløs fender-kaptein tenker nå å få tak i båt! Har sett meg rundt etter en båt type fra 25-30 fot, alt fra Sandvik 25 til 28 + Saga 27, og en rekke andre båter. Men nå så fikk jeg tilbud fra en jeg kom i prat med om en Windy 27, og han vil ha den solgt pga private årsaker. Så første jeg gjorde var å prøve å finne informasjon om denne båten, og det naturligste stedet for meg i øyeblikket jeg kom hjem var å se på finn.no, og det jeg fant ut var at det ser ut til disse ble montert med 2 * 225HK bensin motorer, og solgt for ca 50 000 - 80 000 kr mindre enn den prisen han nevnte. Kanskje ikke så rart i grunn siden dem som har råd til å ha 2 * 225HK bensin på fòr ville mest sannsynlig ha også råd til å kjøpe en litt dyrere båt. Så denne båten har en motor på 165HK turbodiesel istedet, noe som da ville blitt mer økonomisk å kjøre med. Så han ville ha 270 000 kr for den. Denne båten er også helt prima stand, motor og skroget er også i topp stand, ikke noe plastpest eller noe. Virker som denne båttypen er mer i min stil da den er uten akterkabin, og Sandvik og liknende båter virker som er mer familie type båter, og jeg som ikke har unger engang. Så, noen som har erfaringer med Windy 27 på sjøen? Noen som veit sånn ca hvordan prisforskjellen ville vært fra bensin til diesel motor med Windy? Noen som har egen Windy 27 og kan fortelle litt om båten på godt og vondt? Virker ikke som det er så mye info å oppdrive om denne båten på nettet, så jeg registrerte meg her og spør heller etter info istedet. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Fin båt,men alt for liten motor. Med litt last ombord vil du slite med å få den i plan. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Strålende klassiker, men som tkb sier, litt liten motor. Er det en CC (cabincruiser)eller DC (daycruiser)? En DC for to på tur er grei med den gamle (og gode) 165 hk'en. En CC med gjester ombord klarer seg inntil det butter i motsjø. Sitér dette innlegget Link to post
P. K. Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Strålende klassiker, men som tkb sier, litt liten motor.Er det en CC (cabincruiser)eller DC (daycruiser)? En DC for to på tur er grei med den gamle (og gode) 165 hk'en. En CC med gjester ombord klarer seg inntil det butter i motsjø. Hvordan ser en 27 DC ut? Den kjenner ikke jeg, men om den finnes, høres den ideell ut! Til trådstarter: Windy 27 CC er jeg veldig glad i og hadde jeg vært i markedet for en større motorbåt, så... Jeg vet at jeg har liggende et Seilas & Båtliv fra 80-tallet der denne båten ble testet, for jeg leste testen for ikke lenge siden. Windy 27 fremstår som noe av en favoritt for redaksjonen, og testen er utrolig positiv, også i sammenligningen med moderne snekker (ca. 1984). Det virker kanskje gammelt, men hvis du vil, kan jeg finne bladet frem og scanne testen for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 sånne tester er jo snadder å legge ut her idokummentarkivet. for andre som kansje er interesert i fremtiden ellers syntes jeg CC er mye mere båt en DC men jeg har også pratet med mange som til og med sier 41motoren med 200 er litt for snaut. og 165 hk går fort i 15-16 i mars med litt ferielast. blir da håpløs å kjøre da dette er en helplaner. Er det DC eller CC du har fått tilbud om(CC er den med egen sovekabin under styrpos) kikket en del på disse i høst jeg også, fine båter Sitér dette innlegget Link to post
P. K. Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Takk for info om CC og DC, er det noen som har bilder. Jeg har som sagt testen, fant den nå og den er fra 1983. Men bryter det ikke opphavsrett å legge den ut her? Jeg tenkte mer på å scanne den og sende den til en mottaker... Eller er det vanlig å legge ut slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 2XKAD 42-43 er ideelt i den båten, det sto en artikkel om en slik i Båtmagasinet for noen få år siden. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sjøga Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20142591 dette erCC http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17074926 dette erDC Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Fra siste finn-linken: "Båten selges til høyeste bud over Kr.249.000,-(har nå et bud på kr.190.000,- men det er Kr.10.000,- for lite)" Men fine båter er det jo da... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
baatsman Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 (redigert) Kjøpte en 84 mod i 88 med samme motor. Tom båt rundt 25 knop. Ferielastet mars rundt 21 knop. Hadde den frem til 93. En båt du blir glad i. Få båter i den størrelsen, om noen, som går så bra i sjøen. Selvfølgelig hadde det gjordt seg med en stk D4/d6 motor men vanskelig å finne. Ellers lav planingsterskel på denne båten. Alt i alt en stor og meget bra 27 foter. Mål er 815 i lengde og 315 i bredde. Tung båt. Redigert 24.Februar.2010 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Nimo Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 (redigert) Hadde ein Windy 27 CC for ein del år siden. Det var ein 1983 modell med Kad 42 Var inponerande med plass i den båten, 315 cm brei og stikklugaren var kjekk. Tung båt, så kad 42 føltest også i minste laget til den båten. Meiner å huska toppfarten var ca. 28 knop og marsj ca. 22-24 knop på den eg hadde. Måtte opp over ca. 20 knop for att den skulle plana ut og leggja seg oppå. Den eg hadde bar preg av alderen, hadde nork våre brukt litt for mykje kjemikalier og for lite voks opp gjennom åra. Redigert 24.Februar.2010 av Falcon26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GURIMALLA Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Hei! Har sendt deg en internmelding da jeg har en båt til salgs, så bare ring meg hvis det er noe du lurer på. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Fender Svart 24.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 (redigert) Takk for veldig mye god info! :D Visste ikke at dette forumet var så aktivt. Faktisk første gang sett! (Edit: På ett hvilket som helst forum jeg har vært tideligere altså! ;D ) "Strålende klassiker, men som tkb sier, litt liten motor. Er det en CC (cabincruiser)eller DC (daycruiser)? En DC for to på tur er grei med den gamle (og gode) 165 hk'en. En CC med gjester ombord klarer seg inntil det butter i motsjø." Dette eksemplaret av en båt han ville selge er en DC, altså da en daycruiser. Den har solseng bak, en ganske diger en tror jeg, men nok av plass til å ha folk der, og 5 plasser i kabin foran. Det er også montert baugpropell, og motoren er en 165HK turbo intercooler Volvo Penta montert på slutten av 80 tallet, tror det var 89'. Han hadde visst målt toppfarta til 27 knop på gps'n. Men dette blir sikkert redusert dramatisk med last. Må si det var veldig mye positivt å lese om denne båten her i forumet. Skal stikke å ta en titt på den i de nærmeste dagene, kanskje ta med en som er litt god på motorer. :D Redigert 24.Februar.2010 av Kaptein Fender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 (redigert) Den er nok 8,26 lang ifølge http://www.boat.no/veritas/sertifis.htm . En av markedets største 27 fots familiebåter og samtiidig en av de med dypest V-bunn = krever skikkelig motor for å komme til sin rett. 1 x 165 hk er nesten en fornærmelse mot skroget dersom man ikke kjører med nærmest tom båt/tank mesteparten av tiden. Veritasgodkjent for 2x225 hk men mener jeg så 2x260 hk V8 bensin i noen også. Men det båten bør ha er en dieselmotor på 300+ hk evt. 2 x 150-220 hk lettvektsdieseler alá VW eller VP D3. Skroget trives best når farten nærmer seg 30 knop og oppover. Båtmagasinet hadde i 2003 en artikkel om en som monterte 2 x KAD42 og fikk 43 knop men den ble altfor baktung etter min smak. Det ligger en tråd om dette et stede her inne.... og en del annen info. Søkefunksjonen på båtplassen forhindrer dessverre søk på Windy 27 ? 40-45 knop er nok helt trygg fart for dette skroget selv om de færreste vil ta seg råd eller ser behov av slik motorisering Drømmen min er naturligvis 1 stk VW TDI-350 V8 som er optimal m.h.t. fart, vekt, forbruk og plass i mottorrom. Antar det gir omkring 35 knop marsjfart og nærmere 40 på topp Ikke min båt men fint bilde Redigert 24.Februar.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 (redigert) motoren er en 165HK turbo intercooler Volvo Penta montert på slutten av 80 tallet, tror det var 89'. Han hadde visst målt toppfarta til 27 knop på gps'n. Men dette blir sikkert redusert dramatisk med last. Må stille meg tvilende til påstanden om 27 knop. Jeg var i ferd med å kjøpe en slik båt med 165 hk, selger oppga 21 eller 22 knop toppfart. Heldigvis ble det ikke handel den gangen. Min med 250 hk toppet 29 GPS knop sist jeg prøvde. Redigert 24.Februar.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Skipper Worse Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 teerex, se linken i innlegg #7 Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Teerex Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 (redigert) Jepp jeg så den, men jeg hadde skannet inn hele artikkelen med bilder og lagt i en eller annen tråd her.. men er jo umulig å finne Men som nevnt, vektmessig er det vel ikke helt ideelt med to sånn blyklumper der bak i dagens lettvektsverden Redigert 24.Februar.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 (redigert) Ja der var tråden da fra 2 år siden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=37697&st=40 se side 3 innlegg #55. Var ikke skannet, bare avfotografert men dog. Og det var i 2001 ja.. og den er tuung på ræva Men det er jo tøfft. Sammenlign med bildene av min på side 2 innlegg #22. Slik skal den flyte syns nå jeg da. Redigert 24.Februar.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kaptein Fender Svart 16.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Da ble det denne båten! Kaptein Fender er nå båteier av en Windy 27 foter! Første båten på en dullion år. Har ikke erfaring med å styre slike store båter og det ser ut som det er 20 meter til bauen. Har fått tips om å bare følge etter andre båter som er større enn denne. Noen flere tips? :D Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Gratulerer som båteier Har du fått testet den noe mer, oppleves den som undermotorisert som antydet? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Teerex Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 (redigert) Gratulerer Da får du bare hive deg i sparinga til større motor etterhvert, antar du vil bli nysgjerrig på hvordan skuta føles i over 30 knop Det er iallefall jeg, bare jeg får montert denna motorn min sammen en gang og chippet den og montert de nye propellene mine Redigert 16.April.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 utrolig sprek denne var da med en liten 2,4 liters diesel Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Noe nytt på Windy 27-fronten? Ser at TS ikke har vært aktiv her på snart 3 år. Det må vi gjøre noe med Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 (redigert) Ifølge gode gamle boat.no er det motorisering fra 150-520 hk http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=16844&mid=25554# Det er vel da veivakselhester de mener, siden Veritas godkjenningen er på 450 hk (2x165 kW, dvs 2x225 hk på propellen antar jeg). Windy 27 ble jo i sin tid levert med bl.a. 2x260 hk V8 bensin. 1x150 veivakselhester kan derimot ikke funke så veldig bra, det blir vel godt under 140 hk på propellen. For 27 DC som er noe lettere enn 27 CC oppgis det 155 hk som minste motor. Pussig men de er vel ikke alltid like nøyaktige på slikt. Ser den er som 1986 modell koblet opp mot D3-160 som ikke akkurat var kommet på tegnebrettet det året http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=33431&mid=53535 Redigert 17.Februar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 baatsman skrev On 24.2.2010 at 22.36: Kjøpte en 84 mod i 88 med samme motor. Tom båt rundt 25 knop. Ferielastet mars rundt 21 knop. Hadde den frem til 93. En båt du blir glad i. Få båter i den størrelsen, om noen, som går så bra i sjøen. Selvfølgelig hadde det gjordt seg med en stk D4/d6 motor men vanskelig å finne. Ellers lav planingsterskel på denne båten. Alt i alt en stor og meget bra 27 foter. Mål er 815 i lengde og 315 i bredde. Tung båt. Windy 27 er 826 cm lang ifølge DNV. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.