Jump to content

Eldre 49hk Perkins starter ikke

Ali K.

Recommended Posts

Heisann

For det første flott forum, var ganske informativt. Fant desverre ingen relaterte emner i det jeg trengte, men masse god informasjon å få.

Ifjor satset jeg på min første båt, er himmelsk fornøyd til den prisen jeg fikk den for. Noe jobb måtte jo gjøres og jeg regner med at jeg har unna gjort det aller meste ifjor sommer. Satt på bunnstoff, 4 lag

tettet det aller meste med tettningsmasse, og 3 lag med olje på treverket over vannlinja. Ble ikke så fornøyd med det siden det fremstår noe " råttent " treverk....eller litt mørke steder i treverket, men det er noe jeg kan gjøre til neste år.

Det jeg kunne trengt litt hjelp med er motoren.

Har hatt en " erfaren " mekaniker som tok en titt på den, han er erfaren på bil motorer, men det er jo egentlig samme prinsip.

Motoren er delvis overhalt, ny " brukt " diesel pumpe fulgte med, det var noe jeg satt inn selv....så på hakkene i tannhjula og der var det kun et stort hakk, så jeg regna med at den kunne bare settes inn en vei.

Kjøpte også en annen pumpe....tror den er pumpa som leverer ifra tanken og inn i motoren, det er i allefall 2 forskjellige pumper, den mindre av dem var den jeg kjøpte ny ifra en perkins forhandler i lillestrøm.

Mekanikeren har fått strøm i motoren, batteriene ble ladet og vi kjører begge batteriene samtidig....motoren tar gnist men den går ikke.

Det eneste som får motoren til å gå er å spraye litt sån gas spray inn i forgasseren, da går motoren i noen sekunder før den slokner. Andre metoder var å sjekke etter lekkasje, det var det ikke. Det var litt bobler igjen i slangene, men det aller meste har blitt fjernet. Det mekanikeren gjorde var å åpne dysene....også starte motoren for å se om diesel kommer frem dit. Det gjorde det ikke!

Begge pumpene funker.......den " store " dieselpumpa var brukt og ble kjøpt av tidligere eier, men regner med at den fungerer ....

Men det jeg har spekulert over aller mest er " choken " på motoren....det jeg og mekanikeren har gjort er å eksperimentere med begge knappene ved siden av nøkkelen for å se om noen av disse gjorde noe. I etterkant fant jeg ut at en av disse knappene stopper diesel overføringen til motoren....det kan hende feilen ligger der.

Har prøvd å ringe tidligere eier for å finne ut hva disse forskjellige knappene var til, men det husket han ikke.

Jeg har et par bilder som jeg legger ut her av styrbord\kontroll rom

Gjerne kom med forslag, tips & triks....mulig noen av dere som er noe kjent med perkins motorer ? som kunne tenkt seg å tjene litt ved å hjelpe meg med båten når snøen er borte, eller kansje som kjenner noen som kunne tenkt seg å ta en liten titt ? :)

Legger litt info om båten :

Merke : Tresfjord

Årsmodell : 1970 ca

Lengde (fot) : 25

Lengde (cm) : 762

Motormerke : Perkins

Motortype : Innenbords

Motorstr. (HK): 49

Drivstoff : Diesel

Vekt : 2000kg.

Materiale : Tre

Maks fart : 9 knop

Legger til bilder nedenfor :

58_1378490671.jpg

Slik ser det ut, si fra om noen kjenner til denne eller noe lignende.

58_1394404605.jpg

dette er motoren, sier kansje ikke mye ved første øyekast, men kansje det hjelper med å identifisere typen mere nøye

58_778444165.jpg

her er min vakkre båt som jeg sårt lengter etter å sjøsette :)

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig God gammeldags Tresfjord tresnekke 1970 mod. trenger litt hjelp . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'
Mekanikeren har fått strøm i motoren, batteriene ble ladet og vi kjører begge batteriene samtidig....motoren tar gnist men den går ikke.

Det eneste som får motoren til å gå er å spraye litt sån gas spray inn i forgasseren, da går motoren i noen sekunder før den slokner. Andre

Men det jeg har spekulert over aller mest er " choken " på motoren....det jeg og mekanikeren har gjort er å eksperimentere med begge knappene ved siden av nøkkelen for å se om noen av disse gjorde noe. I etterkant fant jeg ut at en av disse knappene stopper diesel overføringen til motoren....det kan hende feilen ligger der.

En Perkins diesel har ikke gnist, choke eller forgasser....

Problemet ditt er kanskje at det er luft i dieseltilførselen. Luft fiteret mens du pumper diesel med den lille manuelle pumpen, fødepumpen. Den er drevet av motoren når den går, mens det er en liten hendel for håndpumping. Lykke til !

Velkommen til forumet.

Du vil helt sikkert få bedre svar av andre enn meg her, da det er husdrevis av år med erfaring med dieselmotorer i dette forum.

For å lire av meg det lille jeg kan bidra med, så har jeg vel ikke hørt om Choke til dieselmotorer før, så den knappen du snakker om, er nok en stoppknapp. Dieselmotorer trenger ikke strøm for å gå, da prinsippet er at det går på selvantenning ved kompresjon. Eneste måte å stoppe en dieselmotor på, er å kutte tillførsel av diesel.

Det å få luftet systemet helt frem til dysene, er nok antagelig det som skal til for å få start på motoren.

En ting som kan hjelpe til i den kulden som er nå, er å gi luftinntaket varme med en føner eller helst en varmepistol. (fjern luftfilteret før dette, da luftfilteret ofte har trukket litt olje, og tar lett fyr ved bruk av varmepistol... og det vil vi IKKE)

som sagt, er jeg sikker på du får mer utfyllende hjelp av en rekke tusenkunstnere på Perkinsmotorer i dette forum.

lykke til

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

det er tydlig att den ikke får diesel siden den går på startgass(stargass må ikke brukes på dieslmotor).

ta en kanne diesel å putt slangen i med filteret mellom og bytt filteret og sørg for å lufte filteret skikkelig. når all luft er ute så pumper du 50- 100 ganger til for å fylle dieselpumpe skikkelig( noen dieslpumper er det lufteskrue på også men ikke skru på noen skruer der som du ikke er 100% sikker på) så løsner du alle dyserøra inn til dysene og stenger en og en når det kommer diesel her( da må du kjøre på starteren) går den da kan du sette tilbake slangen fra tanken og se om det virker(går den dårlig igjen da er det tett fra tank til fillter)

er usikker på om det er gløding på denne motoren(er det det må den glødes i 30-60 sekunder)

sjekk også stoppspaken på dieselpumpe så den ikke står i stopp mest sansylig wire styrt(kan egentlig bare være det som er problemet også, sjekk det først du.

nå som det er så kaldt kan den være umulig å starte uten gløding eller varluft i innsuget.

men sørg for å få frem diesel.

IKKE bruk stargass

Du har trolig en Perkins 4108, du finner mye lesestoff om denne her på forumet. Lær deg å bruke søk funksjonen oppe til høyre.

Her en er tråd jeg startet om en slik motor som jeg hadde

Angående lufting kan en "klemmepumpe" slik du har på påhengsmotorer være en god hjelp for å få diesel frem til dieselpumpe (den store)

Og BTW Velkommen til forumet og lykke til. Motoren har et godt rykte på seg selv om jeg ikke nødvendigvis skriver under på det samme :-)

Redigert av Bergen (see edit history)

oi oi må si jeg er meget imponert på antall svar jeg har fått i løppet av den lille tiden ikveld.

Takk til alle som tok seg tid til dette.

Altså...når jeg nevnte gnist, choke og forgasser.....jah...det sier mye ang. min erfaring for tiden

Gnist = motoren prøver å starte men vil ikke gå

Choke = stoppe knappen som stopper tilførsel av diesel

Forgasser = en del i motoren hvor man heller i gass eller diesel for å få start på motoren et par sekunder ( Skal ikke bruke slik gass igjen )

Takk igjen for alle svarene, det som jeg selv også har hørt mest om er det med luftingen....

nå er det mange gode tips og svar å gå på, men det fremstår et par måneder igjen før jeg får satt dette i gang.

Det med tannhjulene på dieselpumpa, den må settes inn en vei og kun en vei....og jeg har hørt at om den sitter feil så vil ikke motoren gå.

Kan jeg mulig ha satt den inn feil ? Jeg snudde rundt på yttre mutteren til jeg fikk inn dieselpumpa, jeg mener å ha gått helt rundt før den satt inn skikkelig, og da glei den inn helt fint.

Hvordan sjekker jeg om stoppspaken på dieselpumpen....altså om den står på stopp eller ikke ?

Og ja motoren har gløding.

Redigert av Ali K. (see edit history)

Du må lese håndboken ! Her står det utførlig hvordan motoren skal luftes.Har også denne motoren. Nede på høytrykkspumpa sitter en lufteskrue.Bruk fastnøkkel nr 7 m/m. Pump med håndpumpen til ren diesel kommer ut.Løsne så inntaksrøret fra filter til høytrykkspumpe.Gjør det samme her.Løsne så to av rørene oppe ved dysene.La starteren gå til det kommer ut ren diesel uten luft. Skru igjen rørene. Luft så diesel

røret til glødepluggen som sitter i luftinntaket Her må du løsne røret fremme ved pluggen og pumpe med håndpumpen(armen på fødepumpa) til diesel kommer ut fri for luft.Fortsett å pump med håndpumpen etter at dette røret er skrudd fast. Dette for å bygge trykk til dysa på glødepluggen. Ha av luftfiltret slik at du ser glødepluggen når du gløder.Etter ca 20 sek.tar dieselen fyr å brenner med tydelig flamme.Gi full gass og start.Hvis flammen slukner gjenta prosedyren.Du trenger ikke bruke håndpumpa nu,fordi trykket er bygd seg opp ved at du kinner på starteren.Nå skal hvis alt ellers er i orden motoren starte. Lykke til !

Hvordan sjekker jeg om stoppspaken på dieselpumpen....altså om den står på stopp eller ikke ?

Og ja motoren har gløding.

"Stoppspaken"(saken) kan være elektrisk eller mekanisk.

Er den mekanisk, stopper motoren når du trekker den ut. Er den elektrisk, er det typisk at du stopper motoren ved å aktivere stoppen. Når den elektriske stoppen ikke har strøm, vil motoren fortsette å gå. Dette er greit å vite til senere når stoppventilen kanskje ikke virker. Da er eneste muligheten du har for å stoppe motoren å stenge diseltillførselen manuelt med en tilførselskran fra tank e.l.

Som sagt vil en dieselmotor gå til den ikke får mer drivstoff, så stoppmekanismer er noe man aktiverer for å stoppe tilførsel av disel.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

jeg ELSKER dette forumet!!!!

Skal sørge for å printe ut alt dette for å gå gjennom steg for steg

Takk for manualen!

Har selv hørt masse positivt om perkins, i gammle dager ble disse også brukt i traktorer...og disse gikk og gikk.

Har håpet mitt oppe, har nå brukt hele kvelden på å få med meg det aller meste om perkins her inne

Noen stakkarer som ikke fikk det til, og andre som har vært mere heldige. Dette skal vi nok få til

regner med å dra opp en tur til båten om 1 eller 2 ukes tid.

Jeg ser for meg en knapp/spak en plass, som er beregnet på å stoppe motoren ved å trekke ut denne knappen. Altså ikke elektromagnet som trekker i stopphendelen på pumpa? Du kan gjerne sjekke at stopphendelen er vridd helt tilbake ved å vri på den uten at den fjærer. Stopper mot en tapp. Det KAN være problemer å få start hvis denne ikke er i posisjon.

Når det gjelder dieselpumpa justeres også "tenninga" ved å vri noen få grader på denne. Om det er orginalpumpa du har er det laget overett merker som viser plassering. Perkins 4108 har stoppmagneten stående i bakkant av motor og det er et stag som går frem til dieselpumpa. staget dras bakover for å stoppe og blir dratt frem igjen til "åpen" posisjon av en fjær om jeg ikke husker feil.

...... stag som går frem til dieselpumpa. staget dras bakover for å stoppe og blir dratt frem igjen til "åpen" posisjon av en fjær om jeg ikke husker feil.

58_13944046051.jpg

Sjekk om fjæren trekker staget til dieselpumpa tilbake (forover). Når stoppen aktiveres skal magneten trekke staget "akterover"

og motor stopper. Hvis fjæren er slakk/røket får du ikke start.

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Ikke start med å vri på noe pumpe eller endre på innsprøytningspunkt ol.

Denne motoren er litt vanskelig å lufte, og er overhodet ikke selvluftende.

Gjør dette:

1. Sørg for at motorens stop-funksjon ikke er aktivert.

2. Luft dieselsystemet etter det som står i boka.

3. Sjekk at glødekretsen virker. Det står en glødeplugg i inntaket.

Mye info her om Perkins 4108 og 4107 om det er den.

Lykke til.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Denne motoren er litt vanskelig å lufte.....

Jeg har hatt Perkins 4.108 i 24 år (muligins noen år yngre enn Ali K sin Perkins). Var "vanskelig" å lufte til jeg fikk tips av Perkinsreparatør.

Løsne lufteskruen på siden av huset til dieselpumpen. Pumpe med håndpumpen til diesel uten luftbobler kommer fram hit. Steng her og løsne ved pumpens inntak og gjenta. Så skulle det ikke løsnes på lufteskruer på toppen av pumpa (vanskelig å komme skikkelig til), men gå rett til den dysa som var lengst fra pumpa (sylinder 4). Løsne dieselrøret her og kinn motor til den startet. Feste mutter for rør til dysa mens motor "haltet". :yesnod:

Funket i mange år med denne luftemetoden, var mye enklere :wink:

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

• 1 måned senere...

Hei igjen

her kommer en oppdatering :

Har vært og prøvd på nytt med å lufte motoren, men så hørtes batteriene som om di var helt tomme selvom jeg hadde ladet dem natten før. Hadde en mekaniker med meg og han sa dette var starteren....

Han åpnet den opp i håp om at det kun var rust og smuss som gjorde at starteren ikke gikk opptimalt, han pusset den og vasket den i hvitsprit.

Men til ingen nytte, starteren måtte til overhaling hos Triconor som var starter spesialist. Det han gjorde var å sette inn ny isolasjon og en ny messing skrue siden den gammle var for kort, dette kostet 1300,- . Satt inn starteren idag og for en lyd....det var helt annerledes lyd. Skal ifra nå av passe på å ikke presse starteren mye....maks 10 sekunder også la den hvile et par minutter.

I hvertfall her er mine steg

Tok video som jeg legger igjen en link ved slik at folk kan se hva jeg holdt på med, kom gjerne med forslag

Her er videoen ---> http://rapidshare.com/files/368499646/Video042.mp4.html

Steg 1 : Her vises faktisk en volvo del som jeg plukket ifra en volvo motor, den passet fint og fungerer bra, min originale del lekket veldig mye og den ville ikke tilføre ordentlig diesel, denne volvo delen fungerer greit for nå. En av slangene er gjennomsiktig plastikk siden mutteren der ikke ville sitte ordentlig så vi måtte improvisere....der er det ingen lekkasjer.

Steg 2 : Her viser jeg dyse nr. 4 ( den lengst bort ifra dieselpumpa ) Den åpnet jeg opp for å få diesel ut mens jeg startet motoren, prøvde en 4 eller 5 starter med ca 5 \ 10 sekunder men der kom det fremdeles ingen diesel ut.

Steg 3 : Her er dieselpumpa og mutterne som jeg skrudde ut, så pumpet jeg med innmatings pumpa til jeg fikk diesel ut derfra også skrudde jeg igjen.

Steg 4 : Dette er armen som beveger jeg i 2 rettninger, regner med at denne er den delen som stopper tilførselen av diesel ? Altså den som slår av motoren ? Prøvde i allefall begge rettningene mens jeg startet motoren men fremdeles ingen lykke med diesel som vil pumpes ut ifra dyse nr. 4

Det var det jeg fikk til idag, prøvde til sammen 4 eller 5 ganger å starte med en løsna dyse for å få diesel ut men ingen lykke

Må jeg kansje holde på litt lengre ? Intervalene var alt ifra 5 til 10 sekunder, ville ikke få starteren for varm eller risikere å ødlegge den igjen.

Er det en pumpe på dieselpumpa som man kan pumpe manuelt med for å fylle dysene uten å starte motoren ? det var noe jeg tenkte på etter at jeg hadde kjørt derifra, så det hadde jeg ikke lagt merke til.

Setter pris på videre hjelp ifra båt folket

God helg alle sammen

Fikk lasta ned filmen etter ei stund, men regner ikke med at alle har gjort det siden det tok sin tid.

Ali K. : En av slangene er gjennomsiktig plastikk siden mutteren der ikke ville sitte ordentlig så vi måtte improvisere....der er det ingen lekkasjer.
Er ikke kjent med perkins 4108, men denne slangen går fra dieselfilter og rett inn i luftinntaket ser det ut til. Skal det være slik?? Det får instrukssjonsboka eller de som kjenner motoren svare for, men jeg har ikke sett det før. For all del, det er vel riktig hvis den sto der fra før. Ellers ser det ut til at lufteskrua på dieselfilter er bruket av, så jeg vet ikke hvilken skrue du har løsna for å lufte det. Skruen på toppen midt i filter er ikke god til å lufte med fordi den holder hele filteret, og ny luft kan slippe inn langs pakninger når denne løsnes.
Steg 2 : Her viser jeg dyse nr. 4 ( den lengst bort ifra dieselpumpa )
Ved lufting er det ikke nødvendig og skru røret helt av slik du har gjort her. Det holder med og løsne litt på mutteren slik at luft og diesel kommer ut.
Steg 3 : Her er dieselpumpa og mutterne som jeg skrudde ut,
Det er ikke lufteskruer så de trenger du ikke røre. Desverre så forsvant denne filmen for meg, men jeg mener jeg så den ene lufteskrua like over eller under skiltet på pumpa idet du peker på gasshendelen i steg 4. Det er sikkert to lufteskruer på pumpa, så se om du finner en som er lik, litt på baksiden av pumpa. Bare løsne dem litt slik at lufta kommer ut når du pumper på fødepumpa. Skru også skruene fast igjen mens du pumper diesel ut.

Ang. hendelen ser det ut til at dette er både gass og stopp. Stopperen skyver sikkert hendelen enda lenger tilbake enn det gasspaken gjør på tomgang. Dette prøver du med hendlene fra førerplass og ser da hva som er full gass,tomgang og stopp. De som kjenner motoren vet det nok.

Tror nok du burde fått med en person som har gjort dette før hvis du ikke finner noen håndbok for dette, men jeg ser jo noen har lagt ut noen linker allerede uten at jeg har sett på dem. Lykke til :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...