Jump to content

Eldre 49hk Perkins starter ikke

Ali K.

Recommended Posts

Hei, har ikke veldig :crazy: mye erfaring med disel, men vet at det kan være bøss i forgasser som skaper problemet, en lde kunne vert og åpne den og spylt den med disel (dumt og bruke vann, kan bli rester) du sier disel ikke mommer helt frem til sylinderne, sjakk ALLE slanger og koblinger mellom diseltanken og sylundern. Er litt ung og har ikke voldsom kompetanse med disel. Og noen ordforklaringer for en nybegynner :tongue: (som Fek.s meg)

ord som er lurt og kunne som båtbruker:

Gnist:det som antenner BENSINEN i en bensinmottor

Gløder:det som varmer opp sylinderen på en diselmottor for att diselen skal antenne letter (finnes bare på noen mottorer)

Choke: det som stenger luftintaket på bensinmottorer (aldrig hørt om disel men chok, men kan ta feil på denne) for og få mer drifstoff til sylynderene

Forgasser: Det som blander drivstoff og luft (ofte masse tynne kanaler som lett tetter seg)

Slangene: som går mellom ting, er lagd av stoff som kan løsne opp, eller bli (svamp aktig) på innsiden

Pilz: gjæra bobblevann som har en gulaktig farve, fås kjøpt i bokser, flasker, kanner og fat, kan også lages hjemme. :cheers:

Hei, har ikke veldig :crazy: mye erfaring med disel, men vet at det kan være bøss i forgasser som skaper problemet, en lde kunne vert og åpne den og spylt den med disel

Dieselmotorer har ikke forgasser, så den går ikke... :rolleyes: Man har i stedet en dieselpumpe som pumper diesel med høyt trykk inn i sylinderen via dysene når stempelet er nesten på topp. Og dieselpumpen er ikke noe man demonterer selv, dette er en høytrykkspumpe med hårfine toleranser og bør kun åpnes av fagfolk.

Men siden det ikke kommer diesel så er den enten ikke luftet korrekt, ikke koplet korrekt eller så er ikke stoppmekanismen som den skal være. Jeg vil anbefale at du får med deg noen som er vant til å skru på dieselmotorer, så får du nok liv i Perkinsen skal du se...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

*** OPPDATERING

Stadig hvis sier det seg selv at øvelse gjør mester

Legger ved et bildet som forklarer en god det, mulig dette er feilen som alltid har forårsaket problemet ?

Dieselfilteret ble byttet ut siden original filteret lekket, trenger en litt større skrue for å tette den igjen, tror spora er litt gåen på den

noen annen måte å tette den på forresten ?

I hvertfall....mekanikeren som var her byttet den ut til en volvo dieselfilter

Ikke før idag la jeg merke til pilene som var på toppen, jeg sammenlignet det filteret og mitt. Siden det ikke var piler eller tegn på mitt filter skrudde jeg det opp og jeg kunne se at den hadde en inngang og 2 utganger, hvorav volvo pumpa ( som nå ligger i ) har 4 utganger, 2 ut og 2 inn.

Legger ved som sakt bildet her nede som viser litt mer

Dieselen ble ikke distributert korrekt regner jeg med....

Grunnen til at original filteret ble byttet ut var fordi den også ikke leverte diesel videre ... MEN det kan jo ha vært starteren sin feil, siden den ikke var overhalt den tiden.

Ta en titt på bildet folkens

Skal prøve meg på volvo filteret, om ikke noen har en bra metode å tette det andre filteret på

photo123.jpg

Til venstre ( som ligger i ) Volvo diesel filter Til høyre original filteret.

Redigert av Ali K. (see edit history)
Hvorfor har du en plastslange mellom filteret og innsuget? Om motoren starter med dette innkoplet vil den ta av fullstendig, skumle saker...

Ja si det ???

Mekanikeren ER faktisk veldig flink, det var veldig mye han kunne og det så slik ut...dobbeltsjekket alt han gjorde og det viste seg å være korrekt. Men mulig at diesel filter ikke er hans sterke side....

Men det er jo en inngang inn til innsuget....

men denne slangen går fra dieselfilter og rett inn i luftinntaket ser det ut til. Skal det være slik?? Det får instrukssjonsboka eller de som kjenner motoren svare for, men jeg har ikke sett det før.

Denne slangen skal gi en ørliten mengde diesel inn i luftinntaket som benyttes ved gløding. Glødingen består av at denne dieselen anntennes av en elektrisk varmesprial og en varmer dermed opp luften før denne suges inn i motoren.

Men først må en få diesel fra fødepumpen til høytrykkspumpen, deretter lufte denne før en igjen løsner på dysen mens en kinner. Konsentrer deg om et ledd av gangen. Det er bortkastet å begynne å kinne før du har diesel frem til høytrykkspumpen. :flag:

edit: Der var også enslags "anordning av bimetall" som sikrer at det kun kommer diesel til gløding igjennom når en har den elektriske glødingen på.

Redigert av Bergen (see edit history)

Her er en P4.108 manual:

https://baatplassen.no/i/index.php?act=atta...=post&id=97

Har hatt en båt med samme motor som din og et lignende problem.

Hva skjer hvis du løsner lufteskruen på diesel pumpen din og pumper manuelt med den manuelle matepumpen? Får du diesel ut lufteskruen da? Hvis ja har du diesel til pumpen. Når du da "kinner" skal du få diesel til dyser. Når jeg hadde dette problemet på min motor viste det seg at diesel pumpen var defekt. Uren diesel hadde kommet inn i pumpen og knekt rotoren. Forrige eier hadde glemt å montere en o-ring på diesel filteret. All dieselen passerte utenfor filteret.

Pumpe måtte ut og inn til overhaling. Håper du slipper dette da og det bare er litt fingertrøbbel med luftingen. Min pumpe hadde også en manuell stenge hendel. Kontroller at du ikke har en slik hendel som er stengt. Min var ikke i bruk da motoren var bygget om til elektrisk avstengning av diesel.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Ali K. Begge pumpene funker.......den " store " dieselpumpa var brukt og ble kjøpt av tidligere eier, men regner med at den fungerer ....
Jeg håper at den stammer fra en identisk motor. Er den fra en annen kan den ha helt andre og feil innstillinger i forhold til din, selv om den passer i festene. Tror ikke det er mulig og montere den feil, men den har ovale fester som gjør at den kan justeres noen grader. Du må finne tenningsmerkene på pumpa og motor og feste den når disse merkene står over ett. En grad eller to feil kan være nok til at motor ikke starter. Selv om pumpa har stått på identisk motor er det heller ikke sikkert den går skikklig selv om tenningsmerker er over ett, og det kan være nødvendig med justering for akkurat din motor.

Det er altså ikke nødvendig og ta den helt av igjen, bare løsne den og vri pumpa til merkene stemmer overens.

Når det gjelder luftingen av systemet er det helt avgjørende og gjøre det i riktig rekkefølge. Skriv ut side 9 og 10 i den manualen som Christensen har lagt ut og ta med deg i båten og følg den. Legg merke til at fremgangsmåten beskrevet på side 9 henviser til tegning på side 10.

Siden filteret ditt ikke har den lufteskruen som det orginale kan du løsne plastslangen ved luftinntaket og pumpe med håndpumpa til du får ut all lufta.

@ Bergen

Hvis du ser på det gammle filteret som var montert på ifra før så er det ingen utgang ifra det og over til luftintaket.

Etter noe kining for å få diesel gjennom dysene, kommer det litt røyk ifra luftintaket.

@Fluor

Hvis du laster ned videoen jeg la ut lenger opp på denne siden ser du skruene som jeg åpnet, 2 skruer som var på toppen av dieselfilteret. Når jeg pumpet med håndpumpen så kom det diesel ut ifra begge disse skruene.

En manuell stenge hendel....det kan mulig være, men så har jeg ikke så stor erfaring enda, hvordan ser en slik ut og hvor kan det være lokalisert ? Har video av dieselpumpa som sakt, der kan man se bedre. Håper virkelig nå at det kun er et luftproblem, har allerede invistert i en god del på denne skjønnheten, jeg ville nok anskaffet meg en ny ( brukt diesel pumpe ) men først vil jeg prøve ut alle andre alternativer.

@hegra

Jeg skal prøve å få justert pumpa skikkelig til neste gang, skal se an hva jeg får til der. Skal også sammenligne begge pumpene med tanke på serienr. utseende, vinkler og merker. Mener at forrige eier som anskaffet seg denne pumpen sa at dette var identisk til den som var i motoren ifra før.

Det er fremgangsmåten jeg gjør det på ja, løsne plaststangen og lufte via den, men har vurdert å montere på det gammle filteret igjen for å få i orden det med diesel rettninger.

Er takknemlig for alle svara her inne, men som noen her tidligere nevnte burde jeg egentlig hatt med meg en som har gjort detta før, noe erfaring er bedre enn ingen erfaring. Liv får jeg i den nok. Men fremdeles om det er noen her inne som kunne tenkt seg å ta en titt på den ? Båten ligger i Strømmen.

God Søndag

Sjå litt på det siste svaret til Bergen. Dette er veldig viktig at denne gløde/forbrenning systemet fungerer for å overhode få start, selv om

du har skifte starter og alt. Denne skal glødes i 5-10 sekunder før du vrir om starteren.

På min gamle Perkins brukte jeg å vente til det faktisk kom flammer ut gjennom filteret før jeg vred om starteren. Da kom den som en kule.

Om det ikke røken kom først, var det berre å fikse enten strømmtillførselen til pluggen eller disel tilførselen.

Det er da viktig at en kan se filteret når du starter.

Med meg var denne glødepluggen koblet i serie sammen med returen fra dysene.

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

• 2 år senere...

Har store problemer med å starte Perkins 49hk 4.108 selv. Har diesel frem til fødepumpa, men der stopper det.

I manualen står det på side 9 og 10 om hvordan man skal lufte og det som syntes rart for meg er dette med de TO dieselrørene fra dieselfilteret til fødepumpa. I manualen står det at man kun skal lufte skrue C, dvs den av dieseltilførselsrørene som er nærmest giret. Det står ikke noe om den andre.

Etter mye om og men tok jeg meg til rette litt og luftet den og. Det piplet ut litt luft der og men jeg måtte skru begge disse av (Skrue C fra manualen og den "uautoriserte" luftingen av den andre.

Etter å ha snakket med en med litt peil i forkant av dette med luftingen kom metodikken frem med tanke på at dersom det kommer diesel til fødepumpa er neste steg dysene.

Da kommer spørsmålet.

Skal det komme diesel ut av røret til dysene ved bruk av håndpumpa? Jeg har løsnet to av disse for å se om det i det hele tatt kommer noe som helst UT av pumpa. Det gjør det desverre ikke. Selv ikke ved kinning kommer det en dråpe ut av fødepumpa selv om røret er løsnet INNTILL pumpa, slik at veien er kort for dieselen å komme ut.

Mistenker kraftig at det kan være stoppfunksjonen som sperrer for dieselen. Den har i dag død rett og slett og skal byttes til en god manuell en så snart jeg får tak i riktig utstyr. Men problemet mitt skal vel da være å stoppe motoren og ikke å starte den.

Regner det da som sannsynelig at det kan være en eller to ting som er galt.

A) At fødepumpa er dau som ei sild

B) At stopp funksjonen har "hengt" seg opp på en eller annen måte

Noen som har lignende opplevelser og noen tips og dele?

Håper på noen "workarounds" og har lastet ned hele tråden slik at jeg kan prøve ut alle tips som fremkommer fra tidligere mot problemene mine.

Kan ellers nevne at jeg har diesel rett fra ei kanne og at lufteskrue A og B ikke slipper ut luft lenger og heller ikke C(fra manualen). Dog kommer det ikke en dråpe ut videre desverre.

Takker for alle innspill... Bilder underveis

Redigert av Randesund39 (see edit history)

Randesund39 : og det som syntes rart for meg er dette med de TO dieselrørene fra dieselfilteret til fødepumpa.

Ja, det virket rart. Jeg undres på om du kaller høytrykkspumpa for fødepumpe. Høytrykkspumpa har TO rør til og fra filter. Fødepumpa er det samme som håndpumpa, også kalt matepumpe.

Randesund39 : Skal det komme diesel ut av røret til dysene ved bruk av håndpumpa?

Nei, det skal det ikke.

Har ikke sett manualen for denne motoren, men den er vel ganske lik alle andre fra den tiden, og fremgangsmåte for lufting er jo ganske grei.

1 : Åpne lufteskrue på filter og pump med fødepumpa til det kommer diesel uten luft i. Steng igjen, helst mens du pumper.

2 : Åpne så lufteskrue på høytrykkspumpe og pump med fødepumpa til det kommer diesel ut uten luft. Steng så denne, og på samme måte lufter du på skrue nr 2 på høytrykkspumpa hvis det skal gjøres i følge manualen.

3 : Så åpner du litt på en eller to dysemuttere(holder vanligvis med en), gi full gass og kjør startmotor til det lekker diesel ut rundt dyserøret som du har løsnet. Vanligvis begynner motor å gå før, og da bare tar du gassen av og skrur til dyserøret igjen, og resten av lufta kommer som regel ut av seg selv mens motor går.

Det er viktig at lufting skjer i denne rekkefølgen ellers kan du holde på lenge.

Har du grovfilter eller vannutskiller mellom tank og fødepumpe er luftingen litt mer tidkrevende hvis det er luft i den også.

Redigert av hegra (see edit history)

Hei Bergen og Hegra...

Takker for gode råd.

Har full sprut på denne lille skruen som skal åpnes og lukkes først uten noe luft. Så også den lille skruen på toppen av pumpen. Der virker det som det er MINDRE trykk, dvs at det spruter ikke diesel ut som på den mere tilgjengelige skruen (Skrue A i manualen).

Det som virker litt rart på meg er at skrue C, dvs den tredje som skal luftes i henhold til manualen, må man løsne fullstendig for at noe skal skje. Da kommer det fin sprut også der, og den vedvarer frem til man har skrudd den nesten helt igjen. Det virket litt rart på meg at denne måtte løsnes fullstendig og selve røret draes ut, før diesel spruter ut der.

Videre har jeg da latt dysemutter nr 4, den nærmest giret stå oppe og det drypper litt diesel der ved kinning av startene. Har sikkert kinnet 10x5 sekunder og ingenting skjer.

Derimot gir den et par fine turns på forvarming og det betyr vel at den får i det minste litt diesel den veien.

Det skal jo sprute diesel ut av disse dysemutterene har jeg forstått?

Når det gjelder vannutskiller har jeg nok det og muligens luft der også. Vet ikke helt hvordan jeg skal lufte denne, men åpen for forslag.

Jeg har tenkt at dersom det kommer en fin sprut ut av lufteskrue A på fødepumpen, er det tilstrekkelig som "bevis" på at diesel kommer frem på en grei måte.

Dette med dråper ut av dyserøret tilsier kansje defekt pumpe? Eller at noe er tett og kansje det finnes en workaround?

Takker for tipsene så langt og må få legge til at dette forumet er det mest nyttige i den forstand at det er kompetente folk man hører fra:-)

Nå har ikke jeg motoren eller manualen, og dermed kjenner jeg ikke til skruene a,b og c som du nevner. Men antar at a er lufteskrue på filter mens b og c er lufteskruer på innsprøytningspumpe. Det later til at du også får diesel ut av alle tre når du pumper med håndpumpa. Da gjenstår bare å kjøre starter med ett eller to dyserør løsnet slik du allerede har gjort, og motor skal starte. Later til at også glødingen virker slik du forklarer.

Det virker jo nesten som det er noe galt med innsprøytningspumpa. Det kan jo ha kommet skitt i den under filterbytte eller vann i dieselen. Du sier litt lite om hvor lenge motor har stått, filterbytte eller andre ting som er gjort. Stoppet den plutselig ? Kanskje det er noe med stopperen som henger.

Men ta å løsne lufteskrua på filter en gang til, men denne gang kjører du starteren i stedet for håndpumpa. Sjekk at det også nå spruter diesel ut. Det gjør det ganske sikkert, men da får du ihvertfall konstantert at fødepumpa også virker mens motor går, og ikke bare når den betjenes manuelt. Jeg byttet en fødepumpe som hadde så mye slark sideveis i vipparmen at den holdt på å gli på siden av kammen på kamaksel.

Jeg vet ikke om du har skiftet dieselfilter, men du det så begynner med filtret (mulig to dieselfilter) og lufter dem til det kommer rein diesel ut. Deretter følges prosedyren til Hallais. En kan til slutt sjekke at det kommer diesel ut av br.rørene (ta løs på br.ventilene, ett i gangen). Starter den ikke nå er det noe annet enn br.tilførsel.

Takker for mase gode svar. Skrue A, B og C er alle på fødepumpa. A er en skrue på siden av pumpa, B en på toppen og C skruen til dieseltilføreselen til pumpa. Det virker unektelig noe rart på meg at man skal sjekke den sist.

Pettersand... Dersom det er slik at det kommer ren diesel frem til fødepumpa osv.. Er det tilstrekkelig med tanke på eventuell luft i dieselfiltre osv? Tenker liksom at dersom den får diesel frem til fødepumpa, er det andre i orden? Men mulig det er en feilaktig tanke?

Skal gå igjennom alt og dobbeltsjekke hele systemet og ikke minst finne ut om denne pumpa er død eller ikke.

Takker så langt og kommer med tilbakemeldinger

Randesund39 : Skrue A, B og C er alle på fødepumpa.

Vi snakker nok forbi hverandre for den perkins 4108 jeg snakker om har ikke en eneste lufteskrue på fødepumpa, men en på filter og to på innsprøytningspumpe. Derfor skulle det vært greit å sett den manualen du følger ved å legge den ut her på forumet eller forklare hvor du fant den, hvis du leser den på nettet.

Snakker vi om ulike motorer blir det jo også misforståelser. Bilde av motor går også greit:-)

Hvis det er en 49hk du har så er det en 4.99 du har, 4.108 er på 55hk. (Men begge motorene har felles manual. Last både den Norske og Engelske da den Norske er fin for raske opplysninger, mens den Engelske er veldig inngående og mer detaljert.)

Du kan finne endel matnyttig vedr lufting og oppstart av denne i tråden min fra i sommer:

https://baatplassen.no/i/topic/83347-perkins-raadelager/

Og startgass som er merket med "For dieselmotorer" er (dessverre) nesten et must for å få start på denne motoren etter lufting. Jeg har av forskjellige årsaker måttet lufte min Perkins 4 ganger i sommer og hver gang har jeg vært nødt til å bruke startgass for å få den til å starte opp. Etter at den først har startet en gang så er det uproblematisk å starte på normal måte etterpå.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Har full sprut på denne lille skruen som skal åpnes og lukkes først uten noe luft. Så også den lille skruen på toppen av pumpen. Der virker det som det er MINDRE trykk, dvs at det spruter ikke diesel ut som på den mere tilgjengelige skruen (Skrue A i manualen).

Den lille skruen på toppen du skriver om er sannsynligvis tomgangsdemperen og ikke luftingen. Det skal ikke skrues på denne om du ikke skal justere på tomgangsskruen.

Det er to muttere som skal løsnes på pumpa ved lufting...

Mutteren du ser rett under trottlearmen og mutteren på det øverste dieselrøret du ser på bildet her:

imag0632.jpg

Prosedyren er:

Løsne lufteskrue på finfilteret (Det som står etter løftepumpa)

Pump med håndpumpa (hendelen på Løftepumpa) til det slutter å komme bobler.

Løsne så mutteren på pumpa rett under trottelarmen og pump igjen.

Løsne så mutteren på det øverste dieselrøret inn på pumpen og pump på nytt.

Løsne så to av dieselrørene inn på dysene og sett på full trottle og pass på at ikke stoppfunkson er påslått.

Kjinn så på startmotor til det ikke kommer luftbobler. Kan ta opp til 60 sec.

Deretter skal det i teorien bare være å starte, men som sagt, jeg måtte hver gang bruke startgass for å starte første gangen etter lufting.

I og med at du nå (sannsynligvis) har skrudd på tomgangdemperen så kan du ha litt problemer med ren gange. Samt at når du drar raskt den ned fra høyt turtall så kan den finne på å stoppe. Så da må du bruke fremgangsmåten ift manualen for å justere dette inn på nytt.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

...men i all verden; har du holdt på med dette i to og et halvt år....???? For en tolmodighet!! :yesnod:

(eller er det noe feil med dateringene på første innlegg??( feb.2010))

Jeg har selv en BMC 1500-motor som skal være svært så lik din Perkins, og har også hatt mine stunder med lufteproblematikk.

Hvis du fremdeles ikke får fyr på motoren, foreslår jeg at du tar bilder av hele diesel-linja, fra tanken via fødepumpe og filter til høytrykkspumpa......og legger ut her. Da er det lettere å både forstå og hjelpe med presise råd.

(Er det virkelig to dieselrør fra fødepumpa til filtret?? ..hvorfor det??)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...