Jump to content

Hvordan poleres/klargjøres skroget i år?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Eg hørte om noko gule svampliknande greier, trur det var fra 3M. Passer rett på aksling på vikelslipere(polermaskiner) Skulle kun være vann på de.

Var vist det beste de hadde vert borti til rubbing/rensing av skrog. :flag:

Men hvorfor rubbe/rense?

En del vokser polerer bort skit også....

Kva bruker BP folket, og kva rekkefølge, og hvordan?

Eg vasker først med syrevask(deep clean) og så er det biltema sin cremevoks. Ferdig.

. Skroget ser fint ut det. Den røde stripa på overbygget blir ikkje bra...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Iår blir det først en runde med Autosol ,da den skulle hatt den i fjor .Men da blei det ikke slik , så iår er det full rubbing .Først vaske det godt å rent ,så er det Autosol med å uten marskin og vann.Så blir det en runde eller to med Hempel hard glans , eller hard gloss som den kansje heter .Testa i fjor et par tre fra Hempel når det gjelder hard glans ,den flate blekkboxen på en halvliter ca til 145- var best syntes jeg.Men testet også en til 245-,den syntes ikke jeg var så bra da den var verre å pollere ut.Men dette er jo hva jeg syntes å skal gjøre .Båten pleier jo å være sånn nogenlunde i vater , når det gjelder blankhet ettersom jeg får høre da :wink:

Kan også nevne at jeg testa litt pollish og hard wax fra biltema ,dem funka ok dem og hard waxen virka grei og mega billig .Men etter et reinevær ,så syntes jeg det var like ille som før jeg gjorde jobben.Den billige fra Biltema ,er kansje grei men den holder ikke mange dagene .Men det er jo min mening om den saken også :wink:

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Deretter bruker jeg Turtle sin Marine Cleaner, jobbes med maskin til slutt legger jeg på Turtle sin Marine Wax.

To runder på skroget da(etter vask)

Høres greit ut ! :smiley:

Iår blir det først en runde med Autosol ,da den skulle hatt den i fjor .Men da blei det ikke slik , så iår er det full rubbing .Først vaske det godt å rent ,så er det Autosol med å uten marskin og vann.Så blir det en runde eller to med Hempel hard glans , eller hard gloss som den kansje heter .Testa i fjor et par tre fra Hempel når det gjelder hard glans ,den flate blekkboxen på en halvliter ca til 145- var best syntes jeg.Men testet også en til 245-,den syntes ikke jeg var så bra da den var verre å pollere ut.Men dette er jo hva jeg syntes å skal gjøre...

Tine IV

Autosol måtte eg utheve her. Blir ikkje det striper av det?

oppi 4 runder på skroget du da ca?

Har aldri fått opplæring i plastbåtens "krav", så eg tenkte prøve å oppgradere til "kyndig"

i år :smiley:

Men eg ønsker å finne letteste måten å få skroget holdbart blankt :flag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Blir ikke synlig striper av Autoslo vaffal ,men bruker heller det på plasten enn masser av Jiff.Det ser vi jo på all reklame at riper om du ikke bruker den riktige da,men veit mange som vasker båten med Jiff.Det gjør ikke jeg og ikke skal jeg heller ,men Autoslo er konge å blir kjempe blankt.Men husk å bruke hard wax etterpå ,det er litt viktig .Alle har jo sin måte å gjøre dette på ,jeg polerer endel båter i løpet av en sesong.Har til gode å få klager på jobben , men det kan jo være at det er snille kunder .Selv om dem kommer igjen år etter år :cool:

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

M/S Bastard; dersom du har tilgang på kompressor/trykkluft er det fint å bruke en liten vinkel-luftsliper. Har en slik som jeg har satt på en 50mm ullpute fra Slip&Rekvisita(Mirka). Bruker denne på steder som du nevner og døråpninger på biler osv.

På oksyderte steder er Meguiars One Step/Autosol en bra start, og forsegling og voksing etterpå.

Polerte selv rett etter opptak i høst, men skal gå over med et lag eller to, med Meguiars no 20(polymer sealer) og voks MG 26 etterpå.

Bare våren kan komme snart så. :sailing:

Sjøblid og ubetinget positiv!

Takk for svar, jeg har en liten 1000 lapp kompressor (biltema elns) holder den til og drive liten sliper?

Jeg kan sikkert bruke eksenter sliperen også, men den også blir for klumpete og komme til med.

Jeg har polermaskin liggende, men den blir også for stor og komme til med på trange steder.

Skal se om jeg kan få tak i en liten sliper, duger en rimelig en fra Biltema f.eks?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...