Jump to content

Hva må man regne i kost og arbeid for å få ettermontert Autopilot?

Erik

Recommended Posts

Som nevnt i en annen tråd, så er jeg i markedet for å handle meg en seilbåt rundt 30/32 fot.

Bortsett fra at nesten alle kandidatene ser ut for å være innefrosset for øyeblikket og derfor ikke kan prøveseiles enda :headbang: så er det ett par også som er uten Autopilot.

Jeg har forstått at Autopilot er ett must for alene seiling, så da må jeg ha med i kalkylen å få ettermontert dette.

Hvor mye må jeg regne med å betale for en grei autopilot ?

Båtene det gjelder (foreløpig) er Bavaria 30 og Bavaria 32 , begge med rattstyring.

Og det er autopilot for seiling jeg trenger, altså kunne slippe rattet for seiltrim, så den må være sterk nok til det.

Hvor omfattende er det å få dette montert ? Får man det til selv, eller må det fagfolk til ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ja autopilot er noe en må ha om en skal seile alene. Du skal også være klar over at den autopiloten du da trenger er en skikkelig pilot og ikke noe jala ratpiloter. Det er når forholdene er som verst du virkelig har bruk for piloten og da blir disse ratpilotene for svake og upålitelige. Hvilket merke du velger betyr ikke så mye både Simrad og Raimarine har bra piloter men det er viktig at den er kraftig nokk og at den har ratesensor. Piloter uten ratesensor styrer dålig når det blir mye sjø og vind.

Vil tro en ferdig montert pilot av skikkelig type vil komme på ca kr 50.000,-

Vil tro en ferdig montert pilot av skikkelig type vil komme på ca kr 50.000,-

Det er såpass ja :nonod:

Er det mulig å komme vesentlig billigere unna med å importere fra utland og montere selv, eller er dette utstyr som bør monteres av fagfolk uansett ?

Men da er det slik at skal jeg sammenligne to båter, en med og en uten Autopilot, så bør den uten 50 000,- under i pris for å matche.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Du kan sikert komme ned mot halve prisen om du bestiller fra USA og monterer selv men fall ikke for fristelsen til og kjøpe noe billig drit. Når du samenligner prisene på båter med og uten autopilot må du jo også se på hvilken autopilot båtene du sammenligner med har. Er det foreksempel en Autohelm ratpilot har den ingen verdi men kun merarbeide med og få den fjernet.

50 000 var litt voldsomt. Denne pakken fra Raymarine inneholder vel det du trenger: http://seatronic.no/autopilot-autopiloter-...utopilot-p-1213 Pris: 34 båtpenger.

Enig med BMP at du trenger skikkelig vare hvis du skal bruke den utaskjærs, da kommer en rimeligere autopilot veldig for til kort. Hvis du bare skal bruke båten din innaskjærs på fine dager så er den Bliss X linker til sikkert helt grei.

Redigert av Smurf1 (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Ja den piloten som Smurf 1 viser till "Raymarine Autopilot ST70+SPX-10 Seil" er en skikkelig sak den blir du nokk fornøyd med. Du får den nokk noe billigere fra USA eller England men ta i betraktning dette med garanti om du handler Raymarin utenlans kan det nokk hende du må sende den dit hvor du har kjøpt den for og få fikset en eventuell feil. Seatronic er etter min erfaring en veldig bra plass og handle med god servise.

Den driten svikter når du trenger den mest nemelig i storm og grov sjø blir rett og slett for svak.

Hva er det som svikter med denne autopiloten, elektrisk, mekanisk eller hva?. Har selv forløperen ST4000W. Og ja, etter å ha hatt den siden 1993 har jeg hatt et par små problemer på disse 17 årene. Men jeg regner med å ha den lenge ennå. Og for all del, jeg holder meg unna havet i storm og grov sjø!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om du er litt hendig så er det ingen hokus pokus å installere autopilot. Det fins i grove trekk tre alternativer for deg. Rattpilot som er nevnt og de senere modellene får gode tilbakemeldinger, men de har sikkert noen begrensinger. En praktisk ulempe er at det blir vanskeligere å ta av rattet noe som jeg foretrekker i havn. Man kan få kjøpt foldbart ratt men det koster 5-7 tusen. En god skjult montasje koster ikke 50 000 om du er villig til å gjøre det selv evt. med bistand av noen som har litt erfaring. Når det gjelder skjult montasje så er det to muligheter. Den ene er en en pakke fra Raymarine med linear drivenhet eller en grunnpakke fra Raymarine med drivenhet fra Lewmar. Denne drivenheten koster kr. 13000 norske hos Hjertmans i Gøteborg. I Norge har jeg ikke funnet den under kr. 20 000,-. Du må først sjekke om sistnevnte passer på din pidestall. Den sistnevnte er det på min båt ferdige bolter i pidestallen til å skru på denne. Den sistnenvte blir den enkleste installasjonen, men også den dyreste. Linear drivenhet blir den stilleste og mest presise enheten.

Jeg valgte linear drivnehet og har kjøpt det jeg trenger hos http://www.cactusnav.com/autopilots-c-37.html . Dette sparer jeg mer enn kr. 12500 på å bestille fra England. I tillegg har jeg bestilt en rorarm fra http://www.lp-yacht.dk/ . Den kommer på ca. kr. 1500 ferdig inn i Norge. Hele min installasjon kommer til å koste under kr. 24 000,-. pluss litt egeninnsats. Jeg regner med at jeg vil bruke 1 drøy dag på hele installasjonen. Det finnes noen bilder av ulike typer autopilot installasjoner på www.bavariaklubben.se .

Som nevnt i en annen tråd, så er jeg i markedet for å handle meg en seilbåt rundt 30/32 fot.

Bortsett fra at nesten alle kandidatene ser ut for å være innefrosset for øyeblikket og derfor ikke kan prøveseiles enda :headbang: så er det ett par også som er uten Autopilot.

Jeg har forstått at Autopilot er ett must for alene seiling, så da må jeg ha med i kalkylen å få ettermontert dette.

Hvor mye må jeg regne med å betale for en grei autopilot ?

Båtene det gjelder (foreløpig) er Bavaria 30 og Bavaria 32 , begge med rattstyring.

Og det er autopilot for seiling jeg trenger, altså kunne slippe rattet for seiltrim, så den må være sterk nok til det.

Hvor omfattende er det å få dette montert ? Får man det til selv, eller må det fagfolk til ?

Vær obs på at en del som reklamerer med at det er autopilot på båten har denne rattpilotløsningen, som koster 13.000 pluss montering. (Bare så du sammenligner rett...)

Ser jeg betalte 740 dollar for en Raymarine S1 i 2009. Nye modellen heter vel SPX og koster noe mer, men sikkert bedre. Burde komme langt med 10 000 for en rattpilot. Er virkelig ikke noe problem å montere denne selv. Jeg knotet litt da jeg trodde den var defekt under første prøvestart. Viste seg å være rorføleren som ikke gav signal da den ikke stod med belastning. Uten rorføler må det jo være en lek. Hva gjelder piloter for rorkult klager mange over kvaliteten på disse også.

. Er det foreksempel en Autohelm ratpilot har den ingen verdi men kun merarbeide med og få den fjernet.

Jeg kommer gjerne å fjerner en autopilot helt gratis, kan kanskje gi noen kroner for en og.

bare ta kontakt

Jeg hev selv ur en ST5000 som ellers var grei fordi den ikke kune tilkobles ratesensor noe som er et must om en skal seile her nord i lit ruskevær.

Den trenger jeg, har du kastet den?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...