Jump to content

Hva må man regne i kost og arbeid for å få ettermontert Autopilot?

Erik

Recommended Posts

Vi kjøpte forgjengeren til SPX og fikk monetert aktuatoren av andre, da det var kreftene fra denne jeg var usikker på. Resten var bare 1 dags arbeid å montere/kalibrere. Hadde sikkert gått mye raskere i dag når en har gjort det en gang før. Tar litt ekstra tid når en må finne opp krutt på ny. Mener det kom på ca. 13' å få montert dette. Helt greit når jeg vet det er skikkelig gjort

Jeg har en seiler på 15 tonn. Derfor er min pilot mye større enn den du trenger. Det jeg kjøpte i Sverige var Raymarine SPX30, rategyro kompass, rorføler, fjernkontroll S1000 og den rimeligste kontrollen, ST6002. For dette betalte jeg SEK 25 000. Når man seiler er det best å ha rategyro og rorføler. Merk at det i denne prisen ikke er drivenhet. Jeg har en gammel drivenhet fra Robertson som jeg har overhalt og montert. Et par bilder:

autopilot_hjerne.jpg

Her sitter hjernen, tørt, trygt og godt.

drivenhet_autopilot.jpg

Drivenheten sitter på en egen rorkult nede i kjelleren. Også den tørt, trygt og godt.

Dette systemet fungerer meget bra. Prisen tatt i betraktning, så skulle det også bare mangle. Jeg har installert selv, og vil beskrive installasjonen som omfattende. Jeg, som er proff, brukte tre dager. Jeg anslår 25 timer, og så kan du jo regne timepris på kr. 800 pluss mva. På en 39-foter vil jeg tro at du vil komme ut med omtrent halvparten av det jeg har betalt. Men glem nå ikke drivenheten, som ikke er med i mitt regnestykke.

Du må ikke glemme at det er stoooor vektforskjell fra en liten snekke til en seilbåt på 32 fot. Du kunne sikkert klart deg med en taustump for å surre rattet :giggle:

Blæææ'!!! Autopiloten min har sannelig fått jobbe når båten min noe under 3 tonn kastes veggimellom i 2-3m sjø på tvers! Da tar sjøen godt tak sammenlignet med en tung og stødig seilbåt mange ganger så tung. Og det mestrer den svært så godt. Har du forøvrig forsøkt å ratte en snekke i 7 knop under slike forhold? Nei, - det har du sikkert ikke dersom du tror det bare er å låse rattet med en taustump. Hvordan tror du at bevegelsene i båten da blir?

Men så klart, det er føffere autopiloter på markedet. Dessverre er de fleste av disse for hydraulisk styring som jeg ikke har, og mange andre heller ikke har.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sammen med en GPS mottager til € 1600.-.

Du mener den gule boksen? 14 000 spenn for den? Du verden, det hadde jeg aldri betalt. Men den er innmari nøyaktig, uansett hvor jeg har vært der jeg kan kontrollere så er jeg innenfor en meter eller så. Aldri mer enn en meter. Et problemområde er Kosterskjærgården, og det er på slike plasser man trenger den best. Selv der innenfor en meter. Og den plukker ned en bande med satelitter, vanligvis.

Jeg byttede min ST4000 med en SPX-5 (med rorføler) siste år, og er meget godt tilfreds. Ratesensoren i SPX-5`en fungere fint. Det var da oså for og få reatesensor jeg skiftede pilot.

Kjøp ikke en pilot uten sensor og kjøp ikke en pilot som er akurat stor nok.. De fleste pilot havarier jeg har hørt om skyldes motoren, og som oftes vann i motoren. Over tid tåler ikke piloten eller drivverket vann, samme hva produsenten sier.. :headbang:

Min båt er en 21 fod transat 6.50 på ca 1200 kg. Og jeg bruker piloten mye...

ST4000 har forøvrig samme kompas og drivverk som SPX-5`en, så den gamle!! (fra 2006) er nå reserve. :lol:

Under siste års minitransat (solo-seilas fra Frankrig til Brasil) brukte de fleste NKE med Raymarine som back-up. De nye NKE piloterne kan forøvrig utstyres med en ekstra sensor som kompensere for ALLE båtens bevegelser. Prisen for dingsen er ca. 250.000,-....

Du kan velge korreksjoner fra IALA-beacons, EGNOS, Omnistar eller pay-per-day korreksjoner.

To stk. back-to-back i RTK mode gir cm. nøyaktighet.

Du kan styre den fra PC'en din. Frontpanelet kommer opp i et lite vindu.

Hahh, sier du det! Det har ikke donatoren fortalt meg. Her før man dem opp, mekker de gamle bilene dems. kjører dem med spark og gulrot gjennom høgskolen. Skriver jobbsøknad, trer på dem slipset og sparker dem avgårde på jobbintervju. Blir spesialist på sånne gule bokser. Og så skjuler dem all snacksen! Riktignok har jeg fått en bruksanvisning på størrelse med Oslo Gule Sider som jeg ikke har lest. Men allikevel! Her har vi en høne å plukke.

Ja autopilot er noe en må ha om en skal seile alene. Du skal også være klar over at den autopiloten du da trenger er en skikkelig pilot og ikke noe jala ratpiloter. Det er når forholdene er som verst du virkelig har bruk for piloten og da blir disse ratpilotene for svake og upålitelige. Hvilket merke du velger betyr ikke så mye både Simrad og Raimarine har bra piloter men det er viktig at den er kraftig nokk og at den har ratesensor. Piloter uten ratesensor styrer dålig når det blir mye sjø og vind.

Vil tro en ferdig montert pilot av skikkelig type vil komme på ca kr 50.000,-

Synes du er litt krass her. Jeg har selv hatt flere seilbåter med rimelige autopiloter, og de har jeg seilt i liten storm og sterk kuling, uten særlige problemer. Har du prøvd å reve/trimme seiliene?? Hjelper mye på seilegenskapene/kreftene på roret i hardt vær :lol:

I dag har jeg en Mamba 29. I fjor ettermonterte vi en Simrad TP 22 autopilot, med fjernkontroll. Denne har vi montert sammen med kartplotteren, slik at den styrer etter waypoints. Dette er en forholdsvis rimelig løsning som fungerer ekstremt bra. Du får sikkert en bedre autopilot om du legger i mer penger, men om du vil ha autopilot uten å ruinere deg selv, så kjøp en av de rimelige variantene fra de kjente leverandørene.

[ Har du forøvrig forsøkt å ratte en snekke i 7 knop under slike forhold? Nei, - det har du sikkert ikke dersom du tror det bare er å låse rattet med en taustump. Hvordan tror du at bevegelsene i båten da blir?

Jeg har nok rattet snekke i mange år før det ble ordentlig båt. Har til og med rattet en Saga 27 en sesong, men fant ut at båten var alt for rank og rullet mer enn noen annen snekke jeg har vært ombord i. Også ganske dårlig uteplass gjorde at jeg byttet den ut. Selvsagt holder det ikke med en taustump som autopilot, men det er ikke rare kreftene i det forholdsvis lille roret. Men båten girer voldsomt i medsjø og ruller som en ball, så det er klart at autopiloten må ha rask respons for at turen skal bli minst mulig smertefull.

Senior-du er min helt!

Takker for svar.

Litt varierende meninger her ser jeg, men oppfatter at jeg kommer ett godt stykke for 25 000-30 000,- hvis jeg handler i utlandet hvertfall, og legger litt arbeide i det selv på monteringen.

Da har jeg litt å sammenlikne med når jeg leter videre etter nybåten min.

Er det ett must å ha autopilot som kan kjøre på kartplotter/Waypoints ?

Det viktigste er vel å kunne sette en gitt kurs, slik at den holder jevn kurs i forhold til vind, så man ikke får seg noen overaskelser mens mann driver og trimmer/rever seil o.l. ?

Har snakket med folk som seiler alene og bare fester roret i en fast posisjon før de forlater styreposisjonen for å ordne med seil, men da blir man vel fort offer for vind og strøm som drar båten rundt ?

Er det forresten stor forskjell på hvor strømkrevende de ulike pilotene er ? Ser for meg at det ikke blir like mye strømproduksjon ombord i en seilbåt som ikke bruker motoren for å forflytte seg. En langhelg med mye seiling og overnatting i uthavn kan kanskje trekke vel mye strøm ? Bør batteribankene oppdateres ved inst av Auto pilot ? Bør Piloten gå på eget batteri, eller på forbruksbanken ? (Den bør vel hvertfall ikke gå på start ? )

Båtplassen min har ikke landstrøm. Bør jeg investere i en vindgenerator eller solcelle panel for å få vedlikeholdsladet batteriene mellom hver tur ? Hva ligger slikt utstyr på (for det er det ikke på de fleste av de kandidatene jeg har sett på).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Alle nye autopiloter kan ta kurs og avik fra kurslinje fra kartplotter uanset type men om dette er et must betviler jeg.

Det er ikke så veldig stor forskjell på strømtrekket til de forskjellige autopilotene men en kan som en regel si at de hydrauliske drar noe mer en de mekaniske pga tap i hydraulikken det samme gjelder løsninger med selvsperrende vinkelgir kulemuterskruer har derimot en veldig høy virkningsgrad. Den viktikste faktoren hær er hvor bra piloten er tjunet til båten (at den ikke bruker unødige krefter op styringen). Her kommer ratesensoren inn i bildet et vanlig fluksgate kompass blir lurt av en krengning og tror det er en kursendring og hiver seg til og korigere for en falsk kursendring slikt blir det mye strømforbruk av. Har en montert ratesensor ungåt du disse unødvendige og feilaktige rorposisjinsendringene og båten styrer mye bedre og det går mindre strømm. Sist men ikke minst har jo din instilling av følsomheten på piloten mye og si lar du båten få lov og gire litt sparer du mye strøm.

Autopiloten bør kobles til forbruksbatteriet.

Solsellepane eller vindgenerator er begge bra for og holde oppe batteriene. Jeg har selv 95W solsele og 400W vindgenerator og har vanligvis strøm nokk.

Som BMP sier så kan alle autopiloter styre etter waypoints. Du trenger ikke noen fancy plotter for å få dette til. Det skal gå helt fint å sende waypoints fra en vanlig håndholdt GPS.

Personlig ville jeg heller prioritert vindmåler slik at du kan la APen styre på vindvinkelen. I en seilbåt er dette som regel nyttigere enn å kunne styre på waypoints - i hvert fall så lenge du seiler. Men seff, man går ofte for motor og da er waypoints mer anvendelig. YMMV

Bundin er bátleysur maður

Som BMP sier så kan alle autopiloter styre etter waypoints. Du trenger ikke noen fancy plotter for å få dette til. Det skal gå helt fint å sende waypoints fra en vanlig håndholdt GPS.

Personlig ville jeg heller prioritert vindmåler slik at du kan la APen styre på vindvinkelen. I en seilbåt er dette som regel nyttigere enn å kunne styre på waypoints - i hvert fall så lenge du seiler. Men seff, man går ofte for motor og da er waypoints mer anvendelig. YMMV

Støtter denne. Jeg har en av Eagles enkleste kartplottere (502). Den sender signaler på nmea nettverk, via en buss, til autopiloten (simrad tp 22). Dette fungerer kjempebra. Eneste ulempe er at den kun tar ett waypoint av gangen. Man må trykke ok, for at den skal gå til neste.

Vindinstrument er neste punkt på innkjøpslista. Da kan jeg selv bruke all tid på seiltrim, mens autopiloten tar seg av styringen på soloseilas.

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...