Jump to content

Sengetøy til båt...Hva anbefales ?

Finn Erik

Recommended Posts

• 1 år senere...

...Betaler ikkje trippel pris bare fordi det er ett anker etc. på det.

Må si meg enig, synes slike "maritime" effekter overpyntet med anker, ratt, knuter og messingdill blir litt i meste laget. En ting at det ofte er dyrere enn mye annet, en annen ting er at er jeg i en båt er jeg fullt klar over det fra før. Trenger ikke masser av marineblå puter med broderier på for å minne meg på hvor jeg er. En annen ting er at slik overmaritim pynt slettes ikke er maritimt, det er effekter laget for at folk uvant med tradisjonelt sjøliv skal føle seg maritime, ikke noe annet :wink: Sjekk ut inni gamle redningskøyter, fiskebåter og lignende. Finner ikke et eneste anker, ror, eller knop der annet enn det som trengs av utstyr for at båten og sjølivet skal fungere (det kan jo være nye eiere har gått amok med effektene, så sagt med forbehold). Klart, noen har gjerne vokst opp i båt med "maritim" stil, skjønner forsåvidt bedre da om man velger å fortsette den stilen, tradisjoner er viktig. Uansett; smak og behag.

Når det gjelder sengetøy bruker jeg vanlig sengetøy fra Jysk eller andre butikker som fører slikt. Har både dyre sengesett og billigere. Det merkes jo at dyrere sengesett oftest føles bedre og mindre klamme enn de rimeligere versjonene. Bor i båten og har ikke merket problemer med verken fuktighet i sengetøyet eller lakenet, selv om dette ikke er spesiallaget for båtbruk. Klart, en avfukter som står på i bakgrunnen og/eller fyring med dieselbrenneren er nødvendig om vinteren. Og det behovet hadde meldt seg like mye med spesialdesignet spesialpriset delsyntetisk "maritimt" sengetøy :smiley:

Måtte le av "den teppedritten som gjør at dolokket faller ned" Som argument tvilsomt, men jeg husker godt hvordan det var som liten gutt, på besøk hos en gammel tante i blokkleilighet. Bare det å få brorparten av væsken gjennom "tuten" og over kanten var en utfordring. Genser og bukse var selvfølgelig kjøpt inn med tanke på skolestart om 2 år, og "tuten" måtte en jo ha kjentmannsprøven for å finne, imellom T-skjorte,underbukse,genser,stilongs osv. For å gjøre det hele værre, lå det ett formsydd teppe rundt toalettet, med en luv på minst 5cm. Når uhellet var ute, var det ikke bare å tørke pent etter seg med dopapiret.

I båten min har jeg montert en strikk som holder dolokket på plass, selv i sjøgang. Vil jo helst slippe å sitte unødig. Og her kommer poenget mitt. PRAKTISK..... Jeg åpnet straks tråden om sengetøy, og tenkte "her har jeg noe å lære". Uten at jeg er ekspert på området vil jeg tro at det er enda viktigere hva slags materiale det er i dyna. Har en dyne som fulgte båten, som har endt opp som en uformelig masse som ikke klarer å fylle dynetrekket. Man må liksom velge om en skal la seg varme av klumpene som er tilfeldig fordelt inne i trekket, eller av trekket i seg selv. Det ender jo alltid med ett lite tilfredstillende kompromiss. Den gamle soveposen er jo ihvertfall jevnt kald over det hele. Virker på meg som om dyna er dun, men jeg er ikke sikker. Noen som vet?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...