Jump to content

Sengetøy til båt...Hva anbefales ?

Finn Erik

Recommended Posts

aarets_foerste_tur_045.jpg

Slik ser det ut i rederlugaren ombord i Amica II i dag, og om noen timer skal rederparet krype sammen under dynene og det er alt dere får vite om den saken :wink:

Ellers er dette sengetøy av billigste sort fra Kid. Vi har også sengetøy fra Høye med maritimt motiv som vi pleier å bruke ombord, men dersom jeg finner noe jeg liker i sateng, ville jeg nok ikke tenke så mye hva det kostet. Vi tilbringer nesten all vår fritid ombord og er ikke redd for å legge ut noen kroner, dersom vi finner noe vi virkelig liker. Jeg vil nok imidlertid tro at innkjøp av sengetøy her i rederiet vil bli delegert til rederinnen.

Akkurat nå koser vi oss ombord, på årets første båttur :sailing:

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

aarets_foerste_tur_045.jpg

Slik ser det ut i rederlugaren ombord i Amica II i dag

Det er akkurat samme som vi hadde, og som vi ble sykelig blå i huden av! Sjekk hudfargen neste morgen, om den er blåhvit eller bare vanlig hvit! Det kan jo være at vi var uheldige med våre da, men de gikk uansett rett i bosset etter to netters bruk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sengetøyet er mange år gammelt, så det går nok bra. Var klar over dette da vi kjøpte det. Det var derfor vi fikk det til en 50-lapp pr. sett. Vi vasket det på 60° flere ganger, før vi tok det i bruk. Eterhvert forsvant all løsfargen og siden har det ikke smittet av. Dessuten er vi litt hvitblå i huden etter den lange vinteren vi har hatt nå, så det merkes ikke om vi får litt ekstra båskjær :giggle:

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Tar jeg ikke feil så får dere ikke bestemme fargen på blondegardinene engang.

Hvis det er et mål for deg å få bestemme fargen på blondegardinene så har du vel litt blomsterfinn tendenser.

I båten har jeg et sånt bobleaktig stoff i sengetøyet, vet ikke hva det er for merke men det tåler vask bra å er godt å ligge i .

kansje ikea eller jysk.

Blondegardiner og pels på dass har jeg ikke.

Har du ikke sladrespeil i båten Ole Petter? Her en anbefaling av utstyr og utrustning av snekken,

sakset fra boken "Motorbåten, praktisk håndbok for motorbåteiere" av Andersen og Dannevig fra 1955.

speil2.jpg

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ekte raggare har rødt og hvitt teddyfor på dashbordet, rødt lys ved pedalene og kan ikke vente til snøen har smeltet. Interessen for båt er begrenset til et minimum, for det er ingen speil i snekka som terningen og wonderbaumen kan henges i.

Ekte raggare har rødt lys under dashen og erobret BH i radioantenna! Slik har det alltid vært, i hvert fall sent på femtitallet. Snekke eller ikke, V8'er skulle det være. Om det hjalp noe på sex ombord vet jeg ikke. Laber personlig erfaring.

Denne "Hangadrott" begynner å minne meg om en annen fyr (som jeg ikke husker nicket på i farten...) som herjet baatplassen gjennom flere år. Artig med noen som tar over den stafettpinnen!

Stå på med dine deformulerte, intetsigende, dumme og respektløse forsøk på å kommentere trådene. Du er en mangelvare her i landet, men det vet du kanskje?

Det blir som å sammenligne deg med bortskjemte barn: Jo mer "kjeft og irettesettesle" du gir dem, jo verre blir dem.

Sateng er deilig å sove i...for ikke å snakke dersom det også har et snev av blonder i seg! Liker blandingen av maskulinitet og femininitet både over og under dynene...

Som trådstarter tar jeg meg den frihet til å komme med noen kommentarer, samtidig som jeg føler for å sammenfatte noe av den kunnskapen og erfaringer som har kommet fram i tråden til nå. :wink:

Innlegg nr. 2 - 6

1. Ingen forskjell på hus og båt.......

Nei og da avhenger det nok sikkert av hva en har i huset, ikke sikkert at det en har i huset egner

seg så godt i båten, men har mann noe som egner seg godt i båten, egner det seg også helt sikkert meget bra i huset.

Innlegg nr. 8

2. God erfaring med god kvalitet kjøpt hos IKEA

Innlegg nr. 15 - 81

3. Gant.....kjøpt inn i første omgang for å ta seg godt ut.......har i etterkant overasket med kjempekvalitet ang. slitestyrke

og sovekomfort.....Var i kontakt med Sengemakeriet i Tønsberg som forhandler bla. Gant. De fortalte at Gant hadde flere

kvaliteter deriblandt en spesiell kvalitet som inneholdt 5 ganger så mange tråder i veven av hva normalt er. Blei ikke sakt noe om stofftype.

Innlegg nr. 37

4. Om mann kan finne sengetøy som inneholder 50%polyester og 50% bomull så egner det seg spesielt godt i båt...... pga.

kjennes ut som ren bomull men får ekstra slitestyrke, vil i tillegg tiltrekke seg mindre vann pga. tilsettningen av polyester.

Det finnes representanter på båtmessa..... (antar at det er Sjøen for alle) som selger såkaldt spesial-laget sengetøy for båtbruk

som sammensatt 50/50 bomull og polyester.

Innlegg nr. 44 - 45 - 93 - 102

5. Høie i sateng er tingen....kansje ikke akkurat Høie selv om det er meget bra.

Finner du et eller annet i SATENG som passer i farger og mønster til båten så ville jeg kjøpt det uansett hva det koster.......

Påstår en av den kvinnelige delen her inne......Da må det jo være bra.... :wink:

Innlegg nr. 58 - 74 - 75 - 76

6. Astor + noen andre foretrekker flanell......Dette er vel et stoff de fleste av oss kjenner godt...ingen ytterlige komentarer.

Det er ennå ikke kommet innlegg fra noen som har erfaring med hverken Lexinton eller Hestens, men det er tipset om å ikke bruke skyllemiddel når en vasker sengetøy til båt ( samme gjelder forøvrig for idrettstøy ) samt å få skyldt av seg alt salt på kroppen.

Salt og skyllemiddel tiltrekker seg fukt og er derfor viktig å ungå dersom en ønsker tørt sengetøy.......Dette er vel stort sett esensen i fornuft av hva som er kommet fram til nå. For den som akkurat har funnet fram til tråden kan en i tllegg få med seg mye humor og en god del sprøyt og skittsnakk ved å starte på begynnelsen.

PS. Anbefaler likevel og overse innleggene til HageDotten.. :puke:

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Som trådstarter tar jeg meg den frihet til å komme med noen kommentarer, samtidig som jeg føler for å sammenfatte noe av den kunnskapen og erfaringer som har kommet fram i tråden til nå. :wink:

Innlegg nr. 37

4. Om mann kan finne sengetøy som inneholder 50%polyester og 50% bomull så egner det seg spesielt godt i båt...... pga.

kjennes ut som ren bomull men får ekstra slitestyrke, vil i tillegg tiltrekke seg mindre vann pga. tilsettningen av polyester.

Det finnes representanter på båtmessa..... (antar at det er Sjøen for alle) som selger såkaldt spesial-laget sengetøy for båtbruk

som sammensatt 50/50 bomull og polyester.

her her det nok en skrivefeil, skal nok være spesialpriset og ikke spesiallaget.....tenker jeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...