Jump to content

Nattlys; modifisering/evaluering av Biltema LED kabinlys!

mateco

Recommended Posts

I min bestrebelse på strømbesparing har jeg planer om å skifte ut de gamle kabinlysene til LED belysning.

De gamle lysa har 2 x 10W glødepærer så her er det en del å spare! Det er da snakk om totalt 12 nye LED armaturer.

Har anskaffet et Biltema LED kabinlys, art # 25-1984, for utprøvning før evt. ”storinnkjøp”.

Disse har 40 LED pærer og trekker 0,32A (4W), som skal gi lys tilsvarende 20W glødelampe. (Opplysningene iflg katalogen.)

Disse er i messing tvers igjennom og ikke som de gamle som er laget i stålblikk med et tynt messinglag som gjør de vanskelig å pusse/polere uten å fjerne messinglaget!

Kobla opp lampa hjemme vha Mascot justerbar DC omformer, og jeg må si at denne lyste godt opp! (Nesten litt for godt …..)

13v.jpg

Lyset var hvitt, ikke blåhvitt, bare veldig hvitt uten noe varmt ”glød” av noe slag !!!! Bra som ”arbeidslys” men absolutt ikke noe ”koselys” !

Prøvde å justere ned spenninga fra omformeren og ved 8V (nedre grense for voltjusteringen på omformeren) ble 4 dioder fortsatt lysende med samme intensitet og resterende nesten helt mørke. Lyset gjennom prismeglasset i den røde ringen.

8v.jpg

Her med prismeglasset fjernet og vi kan fortsatt se litt ”liv” i de øvrige diodene.

8v2.jpg

Justerte deretter opp igjen spenninga til 13 V og satte inn et potmeter i serie med kretsen. Justerte opp motstanden gradvis inntil lyset forsvant totalt på 36 av diodene mens de 4 siste virket upåvirket og lyste like godt.

testpotmeter.jpg

Spenningen over lampen målt til 7,3V og kretsen trekker da 8,7 mA (0,0087 A) Målte deretter motstanden over potmeter til ca. 600 ohm. (Ved å øke motstanden ytterligere så vil de 4 siste diodene dimmes ned. Mitt potmeter kunne gi maks 2,25 Kohm og da var lyset i de 4 siste diodene godt dimmet men fortsatt synlig lysende)

Størrelsen på motstanden kan man selv eksperimentere seg frem til, men den må være større enn 600 ohm for at de øvrige 36 diodene skal bli helt mørke!

Selv valgte jeg en 820 ohms motstand, og med den i serie med lampen så trekker kretsen 7,5 mA (0,0075 A)

For å dempe lyset og samtidig gi litt ”glød” på de 4 lysende diodene, valgte jeg å male de gule med det jeg hadde for hånden.

8vmaling.jpg

I dette tilfellet vannbasert Opandurg Palett tekstil maling gul #251104. (Denne malinga er egentlig beregnet for å påmale tekstiler)

8vtest.jpg

To av lampene er for plassering i forkant av salongen nær styreposisjon. I disse valgte jeg å male de utvalgte diodene røde for natt belysning. (Palett Rød #251110)

Det er en fordel om disse diodene lyser under påføring av malinga! Da ser man bedre å påføre malinga jevnt over hele dioden.

gulogroed.jpg

Når den er tørket så virker malinga som en slags ”gummihette” som omslutter dioden.

Om man ikke har en omformer tilgjengelig så kan man benytte et vanlig 9V batteri for å finne ut hvilke 4 dioder som fortsatt vil lyse når spenningen reduseres. Alle diodene vil da lyse men de 4 aktuelle vil lyse sterkere enn de andre.

Modifisering av strømkretsen

Original bryter fjernes og dens kabling kobles sammen.

Ny 1-0-1 bryter monteres i samme hull (Clas Ohlson #12-688 ?)

Bryterens inngang påloddes pluss tilførsels kabel.

Mellom bryterens utgang 1 og 1 påloddes en 600 ohms motstand (Clas Ohlson motstandssett #32-4825 ?)

Fra den ene utgangen loddes lampens pluss kabel sammen med motstanden.

ledmod.jpg

Funksjon

Med bryter i stilling 1 vil lampen gi natt/kose –lys, i 0 posisjon vil lampen være avslått mens den i den andre 1 stilling vil gi full belysning.

modifisert2.jpg

Bildet over viser et ferdigmodifisert armatur. Original bryter er fjernet og dens gule kabler er koblet sammen med en lodding. Nye 1-0-1 miniatyr bryter fra Clas Ohlson er montert med 820 ohms motstand loddet mellom utgangene. Bryteren er montert med Ø6x12mm stoppskiver på begge sider da originalt hull har en Ø10mm.

PS! For å unngå at man, under mørkekjøring, i vannvare slår på hovedlys i stedet for nattlys kan det være lurt at man kobler bryterne på en måte slik at alle har samme funksjon i samme retning på bryterposisjonen.

Stryker man hånda på armaturen moturs og møter bryter så vil den gi nattelys. Stryker man hånda medurs så vil den gi hovedlys.

Under vises 7 stk ferdigmodifiserte armaturer klare for montering!

7stk.jpg

I skrivende stund har jeg til nå montert 4 stk nye armaturer i hovedsalongen, 2 røde nattlys forut nær styreposisjon og 2 gule i bakkant.

Min egen subjektive vurdering av de modifiserte armaturene.

+ Relativ billige LED lysarmaturer. 219,- for messing sokkel og 230,- for teak sokkel. Modifisering (bryter, motstand, stoppskiver) ca. 45,- :yesnod:

+ Armaturene er laget i polerbar messing, og ikke blikk med et tynt ”messinglag” :yesnod:

+ I ”nattmodus” (rød) gir de modifiserte armaturene et svakt rødlig lysskjær som ikke forstyrrer nattsynet. Armaturene med ”kosemodus” (gult) gir et varmt gult lysskjær som gjør det mulig å orientere seg i mørket. :yesnod:

+ I natt- kose- modus så trekker lampene svært lite strøm. Bare 7,5 mA, og alle 12 lampene kan således være tent hele natta om man ønsker. I så fall et total forbruk på 12 x 7,5mA = 90 mA for alle de 12 lampene. :yesnod:

- I stilling ”full guffe” gir lampene et meget sterkt hvitt lys som egner seg dårlig som varmt ”koselys”, men som ”arbeidslys” er de mer enn gode nok! :nonod:

- I ”full guffe” stilling er det kritthvite lyset sjenerende/blendende om man kikker rett i mot lampa. Dette lysbildet forsterkes av lampens diamantprisme glass! :nonod:

PS! Dette innlegget er skrevet ”over tid”, fra innkjøp- test- innkjøp flere armaturer og modifiserings artikler- modifisering- montering- evaluering.

:sailing:

Mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Intressanta experiment mateco!

Har lagt mycket tid vid vinterns mässbesök till att hitta varmvita lysdiodbelysningar.

Glödljus ger tydligen någonting i stil med 2700 K eller lägre om man dimmar, men det verkar hittills inte finnas LED-belysning (oavsett att dom kallas för varmvita) under 3000 K.

Att färga lampor har jag provat tidigare, men tyvärr är min erfarenhet att färgen ändrar nyans efterhend. Åtminstone gäller detta om man försöker färga vanliga lampor eller lysrör, men jag har en känsla att det ärven gäller lysdioder.

Följer med intresse Dina vidare erfarenheter!

I stede for å bytte armaturene så byttet jeg bare lyskildene fra glødelamper og til diodepærer med varmhvitt lys. Jeg er godt fornøyd med resultatet. Lyset ble både kraftig og med "glødelampefarge". Nå kan man jo skaffe det meste av sokkler (alle tror jeg) til dioder, og velge hvilken varme man skal ha på lyset.

På denne måten blir det jo både billigere og enklere, og man kan beholde de orginale armaturene.

Om man har lyst til å bytte armaturene også så er det mye mere å velge i om man kjøper glødelampearmaturer, for så å skifte lyskilden til LED...

.................

Att färga lampor har jag provat tidigare, men tyvärr är min erfarenhet att färgen ändrar nyans efterhend. Åtminstone gäller detta om man försöker färga vanliga lampor eller lysrör, men jag har en känsla att det ärven gäller lysdioder.

Kan legge til at etter maling av "test-armaturet" så lot jeg lampa lyse i testmodus over 24 timer. Fargen var fortsatt helt ok, og ved berøring så virket den som et slags gummi-belegg, så jeg håper den holder!

PS! Bittelitt OT, men må bare gratulere stafettjentene med OL-GULL i staffetten som nettopp er avslutta!

Marit Bjørgen & co er noen skikkelig flotte NORSKE :flag: GULLJENTER!! :flag::flag::flag::flag:

Benytter samtidig anledningen til å gratulere broderfolket med flotte OL-prestasjoner :flag_sw:

:flag:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

• 1 måned senere...
..................

Hmm..

Her er lysene skiftet ut i dinetten:

lcdpaa.jpg

Og må erkjenne at det ble lyst, ja nesten for mye av det gode!!! Og kritthvitt, skarpt og "kaldt"!!

Ikke noe varmt, behagelig "koselys", men meget godt som arbeidslys!!

Her er de samme lampene i "natt-modus":

lcdkos.jpg

Gult lysskjær kun for orientering i mørket!

PS! Må legge til at kameraet nok "lyver litt" da bildene er tatt med stativ og kamera i "auto"!!

mvh

Bjørn

Det blev ju jätte fint Mateco!

En anledning till att mina experiment med att färga glödlampor misslyckades kan ju vara att gödlampor och lysrörslampor blir varmare än LED.

Jag passar på att sätta in några bilder på trivselbelysning som jag satt i förkabinen på min båt.

Jag har satsat på gula lysdioder, och jag tycker att som trevlighetsbelysning så harmonierar det bra med glödljus i lampetterna.

Ljuskjedjan under sängen köpte jag från en leverantör i Hong Kong. Den kostade någonstans kring $100 för 5 meter, men den är väldigt tätbestyckad med LED.

Här syns ljuskedjan som jag satte med monteringstejp under sängbotten:

20100409__frkabin_med_under_bed_led_belysning__med_sngbotten_upp_och_ner.jpg

20100409__frkabin_med_courtecy_lights___p1010005.jpg

20100409__frkabin_med_courtecy_lights___p1010006.jpg

steplights_med_simulerat_ljus_i_trskel_under_skjutdrrar.jpg

Jeg tror man må se på om det sitter en regulering i selve lampen først, for gjør det nok vanskelig å oppnå dimmefunksjon. Det finnes dimmere på markedet som dimmer LED uten problemer.

Etter min mening har man her begynt i litt feil ende ved å kjøpe feil lampe.

Joda, er klar over at der finnes lysdimmere for LED's!

F.eks. denne LED pulsmodulatoren fra Biltema til kroner 289,-!

Men da spør jeg:

Vil en slik dimmer gjøre at lysfargen forandres? Dvs en lampe med lysfarge 4500K reduseres til 2500K ?

Nå har ikke jeg testa ut en slik dimmer, men det forekommer meg at den kun justerer selve lysitensiteten, og ikke lysgfargen!

Noe som kan bekrefte/avkrefte?

Bjørn

...... har du tatt bilde av de med røde dioder og?

Som tidligere nevnt så er kun lampene forut oppe i salong, over manøverplass, laget med røde. Dette for å bevare mest mulig av nattsynet om de slåes på i natt-modus.

Her er lampene i vanlig lys-modus:

flys.jpg

Her er de i rød nattmodus:

rlys.jpg

Må også her legge til at kamera er satt på stativ og bildene tatt i "auto". Det kan derfor være at bildene ikke viser helt riktig lysintensitet!

Bjørn

• 10 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Vel... utifra mitt behov så ønsker jeg til tider også et godt arbeidslys. Og da er disse lysene meget gode til å lyse opp!

Når det gjelder interiørmessige lysforhold så har jeg i etterkant montert varmhvite lysdiode-lister mellom gardinbrett og gardinene som jeg håper skal gi en noe bedre stemningslys. Disse har jeg montert med egen dimmer.

Men madammen ønsker seg en liten bordlampe samt en lampett med varmt lys. Må antagelig spe på med noen halogenlamper for å få det riktige stemningslyse. :rolleyes:

Bjørn

• 3 år senere...

Når det gjelder interiørmessige lysforhold så har jeg i etterkant montert varmhvite lysdiode-lister mellom gardinbrett og gardinene som jeg håper skal gi en noe bedre stemningslys. Disse har jeg montert med egen dimmer.

Genialt. Jeg har også kjøpt noen lyslister med "varm" belysning, og det forekommer meg at disse vil være geniale dersom man får satt de opp slik at man ikke får direkte belysning ... ref https://baatplassen.no/i/topic/111993-mot-moerkere-tider-anbefaler-denne-lampa-til-bruk-i-baaten/page-6#entry1685273 ... å gjemme slike bak gardiner bør jo være et enkelt og smart triks!

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...