Jump to content

Valg av 25hk 4takt motor


mercury

Recommended Posts

1. Tohatsu, Mercury (begge 3 syl)

2. E-tec

 

Det er mulig tohatsu er gode motorer, men designavdelingen henger vel ikke helt med..... Dette er selvfølgelig veldig underordnet, men ærlig talt. Dette er jo tragisk stygt! Ville aldri hengt noe slikt på min båt, om andre produsenter holder like god kvalitet.

 

Selv ville jeg gått for Yamaha, Suzuki eller Evinrude/Johnson. Disse har også høy annenhåndsverdi.

 

Honda har vel sakket litt akterut. Jeg var mercury fan for mange år siden, men stoler ikke på merket lenger.

Link to post
Det er mulig tohatsu er gode motorer, men designavdelingen henger vel ikke helt med..... Dette er selvfølgelig veldig underordnet, men ærlig talt. Dette er jo tragisk stygt! Ville aldri hengt noe slikt på min båt, om andre produsenter holder like god kvalitet.

 

Skjønner ikke hva som er galt med designet på de nye Tohatsuene. Se link: http://www.tohatsu.no/index.php?id=14283

Link to post
Skal kjøpe meg ny motor til våren, og har tenkt meg en 25hk 4 takt.

 

Det meste i denne klassen er nok bra, men ut fra magefølelse, egne og andres erfaringer samt omtale, hadde jeg gått for en av disse.

1 - Honda

2 - Yamaha

3 - Suzuki

 

I testen det var henvist til så var det en 20 hk fra Honda som var omtalt og 25 hk av en del andre. Legg da merke til at det er vesensforskjell på 20 og 25 hk til Honda. Bl.a. har 25 hk 3 sylindre. Det samme har vel Mercury og Tohatsu. Om du sjekker litt rundt og får tilbud på en motor som er vesentlig gunstigere i pris så hadde jeg vurdert den. For det er bra motorer alle i denne klassen.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Det er mulig tohatsu er gode motorer, men designavdelingen henger vel ikke helt med..... Dette er selvfølgelig veldig underordnet, men ærlig talt. Dette er jo tragisk stygt! Ville aldri hengt noe slikt på min båt, om andre produsenter holder like god kvalitet.

 

Selv ville jeg gått for Yamaha, Suzuki eller Evinrude/Johnson. Disse har også høy annenhåndsverdi.

 

Honda har vel sakket litt akterut. Jeg var mercury fan for mange år siden, men stoler ikke på merket lenger.

 

Tragisk stygt ?????,Tohatsu`en er etter min mening ikke noe styggere en andre.Dette er en god og velprøvd konstruksjon.

Når det kommer til Honda er dette etter min mening svært gode konstruksjoner både teknisk og kvalitetsmessig.

Problemet til Honda er att dei rett og slett ikke har vert aggresive nok med å skaffe seg avtaler med båtprodusentene,slik att dei

kunne ha solgt langt flere motorer enn dei gjør i dag. :wink:

Link to post
Problemet til Honda er att dei rett og slett ikke har vert aggresive nok med å skaffe seg avtaler med båtprodusentene,slik att dei

kunne ha solgt langt flere motorer enn dei gjør i dag. :wink:

Det er korrekt. De fleste båtimportører har inngått avtale med pakkeløsninger båt+motor, her har spesielt Mercury vært dyktig.

 

Dette har en naturlig sammeneheng med at det er samme importør/eierskap båt- og motormerkene. Brunswick er store på båt og har i sitt sortiment bl.a. Uttern, Aquador, Bella, Flipper, Quicksilver og Skibsplast. Ikke underlig at det da selges mye Mercury, som er deres motormerke.

 

Kellox har f.eks. Hansvik, AMT, Pioner og Theri. Disse er gjerne utrustet med Honda eller Tohatsu som de har import på.

 

Erling Sande som er Suzuki-importør har bl.a. Morgan, Beneteau, HR og Capelli. I tillegg finnes nå Suzuki på Askeladden.

 

Yamaha Motor Scandinavia har naturlig nok Yamaha på side Yamarin-båter. De har også Buster og Finnmaster i sitt sortiment og leverer naturlig nok Yamaha på disse.

 

Fische Marine leverer sine Evinrude motorer på bl.a. Galia, Nordkapp og Zodiac.

 

Det går flere historier om dersom noen ønsker å velge et annet motormerke på den nye båten så er ikke det bare bare. (It's not only only, but but....) Er litt usikker på om alle leverandører er like kategorisk, men det er det sikkert flere her som har erfaring med.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Ryds er prerigget for Mercury,da jeg skulle ha en E-Tec måtte forhandleren demontere alle instrumenter, kontrollboks,kabler osv, før han

kunne ta til med monteringen av Evinrude sine instrumenter osv.dette ekstraarbeidet kan raskt ta en hel arbeidsdag og vil kunne koste en del

tusenlapper.

Dette med prerigging av båter er en uting etter min mening,kundene bør få velge fritt i hva slags motor en vil ha.

Link to post
Skjønner ikke hva som er galt med designet på de nye Tohatsuene. Se link: http://www.tohatsu.no/index.php?id=14283

 

Ok. Ser de har forbetret seg litt på form på enkelte modeller. Men det er slik: http://www.tohatsu.no/index.php?id=14286 jeg husker tohatsu siden slutten av 80-tallet. Skriften og "fargestasjen" ser også litt 80s ut synes jeg. Ser litt "billig" ut etter min mening.

 

Jeg synes disse: http://www.yamaha-motor.com/outboard/produ...aspx/image.aspx og http://www.evinrude.com/en-US/Flash/index.html og http://www.mercurymarine.com/engines/outbo...specs.php?ID=83 ser betraktlig mer påkostede ut.

Link to post
Ok. Ser de har forbetret seg litt på form på enkelte modeller. Men det er slik jeg husker tohatsu siden slutten av 80-tallet. Skriften og "fargestasjen" ser også litt 80s ut synes jeg. Ser litt "billig" ut etter min mening.

 

Jeg synes disse: "diverse linker (slettet)" ser betraktlig mer påkostede ut.

Det er ikke min mening å være frekk, men jeg synes sammenligningen du trekker KUN går på om det eksteriørmessige utseendet på motorene er den "nyeste moten"/trenden med mer avrundede former kontra mer kantede former. Det må jo ikke ha sammenheng med de (innvendig) tekniske løsningene mht "påkostet" selv om det for all del også kan være det.

Link to post

Vi har Tohatsu 25hk 4-takt på hytten. Kjøpte den i 2007. Har hatt trøbbel med den hver vår når den skal utpå.

Første året var det lageret som sørger for sving som hadde størknet fast. Etter timer med arbeid fikk vi den til slutt løs ved å varme opp greasen og lageret med blåselampe. Kjøpte båt og motor av forhandler som satser mest på motorsykler. Mulig greasen som brukes er beregnet på sykler og ikke båtmotorer og saltvann.

 

Året etter startet den såvidt og gikk svært dårlig. Antok at det var pluggene. Da vi skulle skifte disse gikk den nederste pluggen skjevt inn i gjengene og de ble ødelagt. Selv om vi brukte original pluggnøkkel som fulgte med motoren. Det er rett og slett så trangt her at man ikke får skrudd den beint inn uten å bruke en leddet nøkkel. Dermed røk hele påsken med uten at vi fikk brukt båten...

 

Er heller ikke imponert over støynivå og vibrasjon.

 

Vil ikke anbefale Tohatsu desverre.

Viknes 830 m/184 hk Yanmar

Skater 13 ICC m/50 hk Mercury

Bever 470 m/50 hk Mariner

Pioner Maxi m/9,9 hk Johnson

Pioner 8

Link to post

Hvis det er brukt feil smørefett er det en brukerfeil. Det samme er feil entrede pluggjenger. Så jeg synes ikke disse faktorene skal føre til slakt av merket.

 

Tips ved neste pluggbytte:

 

Bruk en bit gummislange (drivstoff, vakuum el.lign) tredd over pluggen. Med denne kan man entre pluggen og skru den helt til bunns. Dra så av slangen og trekk til med riktig moment/vinkel.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...