mercury Startet 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2010 Skal kjøpe meg ny motor til våren, og har tenkt meg en 25hk 4 takt. Skal brukes stort sett kun til dorging.. Må gå meget stille, lite vibrasjon, ha el start osv.. Hva anbefaller dere? Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 1.suzuki 2.yamaha 3.honda Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
68 GT Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Uten tvil Suzuki DF 25 V-Twin. Markedets mest vibrasjons og støysvake motor. Økonomisk i drift og enkel å vedlikeholde er den også Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
chagall Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Hei, skal du ha en 4-takter bør du absolutt vurdere Mercury og Tohatsu`s nye Efi 25 hk. Glem heller ikke Evinrude nye 25 hk e-tec. Dette er ikke en 4-takter men bør absolutt vurderes. Se ellers test av 4-taktere her: http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...7D?OpenDocument Lykke til med valget. Sitér dette innlegget Link to post
mercury Svart 26.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 noen som vet når den testen er tatt? slik jeg ser det så er det mercury som er den stilleste i testen? Sitér dette innlegget Link to post
Hangadrott Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Min far kjøpte en splitter ny mercury 4-takt 30hk i fjor og den er utrolig stillegående. For første gang går det ann å snakke normalt mens man dorger. Men den er uuutrolig lat når man skal gjøre annet enn å dorge. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 noen som vet når den testen er tatt? Den er fra 2007. Evinrude e-tec var ikke kommet på markedet da. Du bør absolutt vurdere denne. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 1. Tohatsu, Mercury (begge 3 syl) 2. E-tec Sitér dette innlegget Link to post
tomu Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 1. Tohatsu, Mercury (begge 3 syl)2. E-tec Det er mulig tohatsu er gode motorer, men designavdelingen henger vel ikke helt med..... Dette er selvfølgelig veldig underordnet, men ærlig talt. Dette er jo tragisk stygt! Ville aldri hengt noe slikt på min båt, om andre produsenter holder like god kvalitet. Selv ville jeg gått for Yamaha, Suzuki eller Evinrude/Johnson. Disse har også høy annenhåndsverdi. Honda har vel sakket litt akterut. Jeg var mercury fan for mange år siden, men stoler ikke på merket lenger. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Det er mulig tohatsu er gode motorer, men designavdelingen henger vel ikke helt med..... Dette er selvfølgelig veldig underordnet, men ærlig talt. Dette er jo tragisk stygt! Ville aldri hengt noe slikt på min båt, om andre produsenter holder like god kvalitet. Skjønner ikke hva som er galt med designet på de nye Tohatsuene. Se link: http://www.tohatsu.no/index.php?id=14283 Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Skal kjøpe meg ny motor til våren, og har tenkt meg en 25hk 4 takt. Det meste i denne klassen er nok bra, men ut fra magefølelse, egne og andres erfaringer samt omtale, hadde jeg gått for en av disse. 1 - Honda 2 - Yamaha 3 - Suzuki I testen det var henvist til så var det en 20 hk fra Honda som var omtalt og 25 hk av en del andre. Legg da merke til at det er vesensforskjell på 20 og 25 hk til Honda. Bl.a. har 25 hk 3 sylindre. Det samme har vel Mercury og Tohatsu. Om du sjekker litt rundt og får tilbud på en motor som er vesentlig gunstigere i pris så hadde jeg vurdert den. For det er bra motorer alle i denne klassen. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Yamaha<3 Yamaha<3 Yamaha<3 Hører nesten ikke naboen sin motor........ Han har en 25hk 2004 mod Yamaha.... Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Det er mulig tohatsu er gode motorer, men designavdelingen henger vel ikke helt med..... Dette er selvfølgelig veldig underordnet, men ærlig talt. Dette er jo tragisk stygt! Ville aldri hengt noe slikt på min båt, om andre produsenter holder like god kvalitet. Selv ville jeg gått for Yamaha, Suzuki eller Evinrude/Johnson. Disse har også høy annenhåndsverdi. Honda har vel sakket litt akterut. Jeg var mercury fan for mange år siden, men stoler ikke på merket lenger. Tragisk stygt ?????,Tohatsu`en er etter min mening ikke noe styggere en andre.Dette er en god og velprøvd konstruksjon. Når det kommer til Honda er dette etter min mening svært gode konstruksjoner både teknisk og kvalitetsmessig. Problemet til Honda er att dei rett og slett ikke har vert aggresive nok med å skaffe seg avtaler med båtprodusentene,slik att dei kunne ha solgt langt flere motorer enn dei gjør i dag. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Problemet til Honda er att dei rett og slett ikke har vert aggresive nok med å skaffe seg avtaler med båtprodusentene,slik att deikunne ha solgt langt flere motorer enn dei gjør i dag. Det er korrekt. De fleste båtimportører har inngått avtale med pakkeløsninger båt+motor, her har spesielt Mercury vært dyktig. Dette har en naturlig sammeneheng med at det er samme importør/eierskap båt- og motormerkene. Brunswick er store på båt og har i sitt sortiment bl.a. Uttern, Aquador, Bella, Flipper, Quicksilver og Skibsplast. Ikke underlig at det da selges mye Mercury, som er deres motormerke. Kellox har f.eks. Hansvik, AMT, Pioner og Theri. Disse er gjerne utrustet med Honda eller Tohatsu som de har import på. Erling Sande som er Suzuki-importør har bl.a. Morgan, Beneteau, HR og Capelli. I tillegg finnes nå Suzuki på Askeladden. Yamaha Motor Scandinavia har naturlig nok Yamaha på side Yamarin-båter. De har også Buster og Finnmaster i sitt sortiment og leverer naturlig nok Yamaha på disse. Fische Marine leverer sine Evinrude motorer på bl.a. Galia, Nordkapp og Zodiac. Det går flere historier om dersom noen ønsker å velge et annet motormerke på den nye båten så er ikke det bare bare. (It's not only only, but but....) Er litt usikker på om alle leverandører er like kategorisk, men det er det sikkert flere her som har erfaring med. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Kiekhaefer Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Ryds er prerigget for Mercury,da jeg skulle ha en E-Tec måtte forhandleren demontere alle instrumenter, kontrollboks,kabler osv, før han kunne ta til med monteringen av Evinrude sine instrumenter osv.dette ekstraarbeidet kan raskt ta en hel arbeidsdag og vil kunne koste en del tusenlapper. Dette med prerigging av båter er en uting etter min mening,kundene bør få velge fritt i hva slags motor en vil ha. Sitér dette innlegget Link to post
tomu Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Skjønner ikke hva som er galt med designet på de nye Tohatsuene. Se link: http://www.tohatsu.no/index.php?id=14283 Ok. Ser de har forbetret seg litt på form på enkelte modeller. Men det er slik: http://www.tohatsu.no/index.php?id=14286 jeg husker tohatsu siden slutten av 80-tallet. Skriften og "fargestasjen" ser også litt 80s ut synes jeg. Ser litt "billig" ut etter min mening. Jeg synes disse: http://www.yamaha-motor.com/outboard/produ...aspx/image.aspx og http://www.evinrude.com/en-US/Flash/index.html og http://www.mercurymarine.com/engines/outbo...specs.php?ID=83 ser betraktlig mer påkostede ut. Sitér dette innlegget Link to post
mercury Svart 4.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 mange ulike svar å meninger her:=)) Slik det skal være.. har en suzuki df 15.07 mod nå. og veldig fornøyd med den, bortsett fra noe vibrasjoner av den.. Ingen som vet om noen nyere tester? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Ok. Ser de har forbetret seg litt på form på enkelte modeller. Men det er slik jeg husker tohatsu siden slutten av 80-tallet. Skriften og "fargestasjen" ser også litt 80s ut synes jeg. Ser litt "billig" ut etter min mening. Jeg synes disse: "diverse linker (slettet)" ser betraktlig mer påkostede ut. Det er ikke min mening å være frekk, men jeg synes sammenligningen du trekker KUN går på om det eksteriørmessige utseendet på motorene er den "nyeste moten"/trenden med mer avrundede former kontra mer kantede former. Det må jo ikke ha sammenheng med de (innvendig) tekniske løsningene mht "påkostet" selv om det for all del også kan være det. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Kim BL81 Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Vi har Tohatsu 25hk 4-takt på hytten. Kjøpte den i 2007. Har hatt trøbbel med den hver vår når den skal utpå. Første året var det lageret som sørger for sving som hadde størknet fast. Etter timer med arbeid fikk vi den til slutt løs ved å varme opp greasen og lageret med blåselampe. Kjøpte båt og motor av forhandler som satser mest på motorsykler. Mulig greasen som brukes er beregnet på sykler og ikke båtmotorer og saltvann. Året etter startet den såvidt og gikk svært dårlig. Antok at det var pluggene. Da vi skulle skifte disse gikk den nederste pluggen skjevt inn i gjengene og de ble ødelagt. Selv om vi brukte original pluggnøkkel som fulgte med motoren. Det er rett og slett så trangt her at man ikke får skrudd den beint inn uten å bruke en leddet nøkkel. Dermed røk hele påsken med uten at vi fikk brukt båten... Er heller ikke imponert over støynivå og vibrasjon. Vil ikke anbefale Tohatsu desverre. Sitér dette innlegget Viknes 830 m/184 hk Yanmar Skater 13 ICC m/50 hk Mercury Bever 470 m/50 hk Mariner Pioner Maxi m/9,9 hk Johnson Pioner 8 Link to post
:båt1 Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 jeg har ingen erfaringer med "store" motorer fra Tohatsu men den lille 4 hk til en venn av meg går fint den Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Hvis det er brukt feil smørefett er det en brukerfeil. Det samme er feil entrede pluggjenger. Så jeg synes ikke disse faktorene skal føre til slakt av merket. Tips ved neste pluggbytte: Bruk en bit gummislange (drivstoff, vakuum el.lign) tredd over pluggen. Med denne kan man entre pluggen og skru den helt til bunns. Dra så av slangen og trekk til med riktig moment/vinkel. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Kan i tillegg være lurt å smøre noe glidemiddel på tennplugg- gjengene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.