mulder99 Startet 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2010 Hei Skal etter planen gå til innkjøp av en skibsplast 655. Ser motorstørrelsen varierer noen, men de aller fleste som er eldre enn 06 modell har suzuki 115 hk. Er ikke dette i minste lagt? Tanker da spesiet med full-lastet båt. Hvis det er noen der ute som vi gi meg råd til kjøp av en slik båt så hadde det vært kjekt Noen som har erfaringer med Suzuki 115 4-takt vs 135 verado? 655 vs 660 (120 hk mercruiser diesel)? Håper på mangen gode råd. Er du en eier av en skibsplsat 655 og går med planer om salg, ikke nøl med å ta kontakt... Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 Suzuki DF 140/150 er en grei motor på 655,prøv i det lengste å styre unna Verado motorene, Dyrere service kostnader og dyrt om det skjer noe,som det ofte gjør........ Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
chagall Svart 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2010 (redigert) HeiSkal etter planen gå til innkjøp av en skibsplast 655. Ser motorstørrelsen varierer noen, men de aller fleste som er eldre enn 06 modell har suzuki 115 hk. Er ikke dette i minste lagt? Hei, velkommen til BP. Enig med deg, ville valgt minimum 130/150 hk på denne båttypen. Syntes du også burde vurdere en Evinrude e-tec eller en Mercury Optimax. (130/150 hk.) Lykke til med valget. Redigert 25.Februar.2010 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mortenkri Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Helt enig med de andre her, ville absolutt gått for større enn 115. Regner med du skal kjøpe brukt og da er det Suzuki eller Mercury som gjelder, ville da gått for en Suzuki. Men skal du derimot ha nytt ville jeg sjekket i Sverige. Gjorde det selv for 2 år siden. Der får du nemlig kjøpt båten u/motor, og dermed handle den motoren du selv ønsker. Fikk selv bra pris i Sverige med den motoren jeg ville ha (Yamaha F150), så da ble det handel. Sparte den gang ca. kr. 20.000,- fremfor å kjøpe i Norge m/150 hk Mercury, svenske krona er jo enda lavere i dag! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Hvis man kjøper i Sverige må du huske på forskjellen i reklamasjonslovgivningen. 5 år i Norge, 2 eller 3 i Sverige. Det kan fort ble de dyreste 20K du har spart :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Mortenkri Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Hvis man kjøper i Sverige må du huske på forskjellen i reklamasjonslovgivningen. 5 år i Norge, 2 eller 3 i Sverige. Det kan fort ble de dyreste 20K du har spart :-) mvh Bavaria32sport Var veldig klar over det, speiselt med tanke på motoren, men har hatt såpass mange yamaha motorer og har aldrig hatt problemer, er vel kanskje det mest driftssikre merket på markedet. 3 års europagaranti gir Yamaha. Men mitt motiv var ikke i første rekke å spare penger, men å få båten med den motoren jeg ville ha, besparelsen kom som en bonus. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Som det sies så kommer jo de "eldre" 655 med Suzuki, mens nyere modeller har jo Mercury som standard. Har en bekjent som kjøpte ny Skibsplast m/ 115 Mercury EFI for et par år siden, og han syntes motoren holder masse til hans bruk (3 pers.) Hvis man derimot ikke er fornøyd med ca 30 knop, er vel en Verado 135 midt i blinken, eller en Suzuki 140, hvis det blir en noe eldre båt. Hadde selv en Mercury 115 EFI av nyeste modell på en Askeladden Explorer 605 i tre sesonger, dette var en bra kombinasjon. Gjorde ca 32 knop, og var ellers veldig stillegående. Ellers beror jo mye på hva du skal bruke båten til, hvor mange som skal være ombord, etc. etc. Kjøper du ny båt i dag, så er det jo Mercury som inngår i pakken, noe og ha i tankene er jo også at Mercury gir jo fem år`s garanti på sine motorer. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Har selv en Skibsplast 655 med 115 hk Honda 4-takt. Fungerer OK, går greit å få den i plan med 4 personer. Men det er ikke mer enn akkurat, spesielt med full bensintank og litt bagasje. Om en i tillegg har full vanntank og to batterier bak der så tar det litt tid før den er i plan. Men nå har Honda'en stort dreiemoment da det er en nedstrupet 130 hk med stort volum. Så mitt råd, 115 hk holder akkurat, men gå gjerne etter 140 hk. Er ikke så mange av disse brukt. Ser også at 655 finnes med 90 hk men det blir for lite. Og kjøp 4-takt, mindre støy, lavere forbruk og finerer gange. Uansett er 655 en flott båt. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Jack Sparrow Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Jeg har en 655 med 140hk , er veldig fornøyd med motoriseringen til denne type båt. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Jeg hadde en 655 med Suzuki 115. Følte aldri at dette var for lite. De ekstra 20 000 som du må betale for 140 hk. er nærmest bortkastet etter mitt syn. Med mindre du lesser båten noe voldsomt. Jeg kan forøvrig ikke fordra undermotoriserte båter Sitér dette innlegget Link to post
SO-VALL Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Det er mange meninger når det gjelder motorisering av 655. Da jeg kjøpte båten min ny i 2006, var det to alternativer som var aktuelle, F115 og 135 optimax. Jeg ble anbefalt F115, da med forbruk og støynivå som argumenter. Jeg kjøpte de argumentene. Angret en del på det. Jeg kom fra en Wesling med 90hk V4 og Raker propell. Da blei jeg mildest talt flat i trynet da jeg skulle legge 655 i plan. Det var særdeles lagtekkelig og lite spennenede opplevelse. Men det kjipeste med F115 var at det var komplett umulig å trimme motoren ut. Jeg var ekstremt godt vant fra før, men nå var det ikke mulig å trimme båten litt engang. Båten ligger meg hele skroget i sjøen. Det er i mot min religion å kjøre slik. Veldig mye bæring i hekken på båten får ta en del av skylden, men problemet er ikke på samme måten med en 135 optimax. Har snakket mye med Memo i Tønsberg om dette, de sliter med det samme. Du snakker om dieselinstallasjon. Da får du også et helt annet skrog. Mye dypere V-bunn, og bedre i sjøen. Alterativet er en 655XL, med Verado. Morsom båt, men dyr og få er solgt/lprodusert. Jeg løste litt av problemene med trimming ved at jeg kastet ut det single batteriet i lagringsrommet, og stappet to AGM batterier på tot 75 kg så langt bak , styrbord som mulig(se bilde) Da var det mulig å trimme skroget litt ut av sjøen. Heldivis! Fikk båten opp i 34 GPS knop. Tror det ikke er mange med F115 som har fått til det! 135 opti, eller 140 suki gjør jobben. Jeg ville spandert på det(helst suki) hvis det er mulig. For all del, IKKE kjøp 90 hk. Få med komfort-pakken. Selected er ikke noe jeg ville betalt for. Alt av ledninger ligger klart til mye rart i denne skuta!! Gjør et dypdykk under dashbordet, så vil du se!! Legger ved et aldri så lite fartsbilde, Gjorde susen da jeg skulle selge(tror jeg...) Skulle du lure på noe annet, så er det bare å spørre! Båten er solgt til fordel for noe større, men minnet er friskt. Likte båten godt! so-vall@online.no Sitér dette innlegget ....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder?? Link to post
Helge Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Skal etter planen gå til innkjøp av en skibsplast 655. Ser motorstørrelsen varierer noen, men de aller fleste som er eldre enn 06 modell har suzuki 115 hk. Er ikke dette i minste lagt? Tanker da spesiet med full-lastet båt. Suzuki DF 140/150 er en grei motor på 655, Suzuki DF140/150 er ikke bygd over samme motorblokk og er to ganske forskellige motorer. Suzuki DF140 er en litt oppborret og trimmet DF115. DF150 er en nedtrimmet DF175 med større slagvolum enn DF140 og kom noen år senere enn DF140. En vil derfor merke bedre dreiemoment og akselerasjon med DF150 enn DF140 - større forskjell enn usle 10 Hk skulle tilsi. Selv har jeg hatt både Suzuki DF115 (fra 2001 til 2004) og Suzuki DF140 (fra 2004 til i dag 2010) på min Skibsplast 655 som er 2001 modell. Min erfaring med DF115 var et den var kraftig nok så lenge famiien var på tur (4 pers) selv med full vanntank, full bensintank og litt bagasje (samt 2 stk 100 Ah batterier akter). Når vi tok ombord gjester og var 6 til 8 personer kunne DF115 imidlertid føles slapp - og 655 er jo godkjent for 8 personer (langt fra alle båter på 21,5 fot som er det). Merk imidlertid at 655 ikke bare også ble solgt med 90 Hk, men faktisk noen få eksemplarer med 70 Hk. Det kan jeg ikke se for meg kan være annet enn et mareritt. Har imidlertid hørt flere eiere av 655 med Suzuki DF90 som har syntes det var helt OK. Den Suzuki DF90 som ble brukt mens Skibsplast hadde avtale med Erling Sande (Suzuki) var imidlertid en nedtrimmet DF115 og hadde dermed bra dreiemoment. Skal man ofte ha med mange personer i båten ville jeg foretrukket 135, 140 og 150 Hk på 655. Ellers holder også 115. http://www.seljeseths.net/baat.html . Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Helge Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Men det kjipeste med F115 var at det var komplett umulig å trimme motoren ut. Jeg var ekstremt godt vant fra før, men nå var det ikke mulig å trimme båten litt engang. Båten ligger meg hele skroget i sjøen. Det er i mot min religion å kjøre slik. Nå har jeg aldri hatt Mercury F115 på min Skibsplast 655, men så kjenner jeg heller ikke igjen problemer med å trimme ut motoren. Jeg kunne trimme ut både den Suzuki DF115 jeg hadde og nå den DF140 jeg har ganske så mye. Merker ingen problemer før trimindikatoren viser ca 80 % opptrimming før tilten overtar. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Mortenkri Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Nå har jeg aldri hatt Mercury F115 på min Skibsplast 655, men så kjenner jeg heller ikke igjen problemer med å trimme ut motoren. Jeg kunne trimme ut både den Suzuki DF115 jeg hadde og nå den DF140 jeg har ganske så mye. Merker ingen problemer før trimindikatoren viser ca 80 % opptrimming før tilten overtar. Poenget hans var vel at båten reagerer lite ved uttrimming av motoren slik man ikke får noe særlig baugløft og dermed heller ingen hastighetsøkning. Sitér dette innlegget Link to post
SO-VALL Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Jepp! Det var ikke mulig å få baugen ut av sjøen. Rett og slett kjiiipt. Har prøvd flere forskjellige propeller, men det hjalp lite, snarere tvert i mot. Kunne senket motoren, men det blir helt feil, så ting var optimert, men baugløft.....nope! Ble bedre med litt vektøkning og omfordelig, Moralen er, mer motor. Vet at det er mer tak i DF115 Suki enn det er i F115.(det må sies at Mercury kom med egen F115 i 2007. De før 2007 er bygd på Yamaha 115. Jeg har ikke prøvd den motoren!) Flere målinger har vist at de yter godt og vel det som står på lokket, har hørt opp mot 127-128 hk. Positivt spør du meg! Så moralen er, velg stor motor. Hvis ikke, tenk på å skaffe deg en655 med DF115 Suki, men da må du nok ned i en 2005 mod. Sitér dette innlegget ....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder?? Link to post
SO-VALL Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Forøvrig, Helge, er det du som har din link fra Skibsplast egne hjemmesider? Kikket på hjemmesiden din, og mener å dra kjensel på det som stod og bildene. Mye fornuft der! Har lest alt som står der for noen år siden! Sitér dette innlegget ....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder?? Link to post
SO-VALL Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Ha, ha, gir meg ikke så lett! Helge, så at du hadde en Suzumar jolle som en av objektene på siden din! Kjøpte en slik 260 VIB. Snakker om mye motor, men jeg prøvde 15 hk. Hysterisk er vel egentlig det eneste dekkende! Sitér dette innlegget ....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder?? Link to post
Helge Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Poenget hans var vel at båten reagerer lite ved uttrimming av motoren slik man ikke får noe særlig baugløft og dermed heller ingen hastighetsøkning Veeel... synes nå jeg får en del baugløft på min 655 også jeg da selv om det selvsagt ikke blir så ekstremt flyvende på hekken som min Skibsplast 450 VS med 80 hk Yamaha i 42 knop og motoren GODT trimmet ut Men med 655'en er det jo stor forskjell på om man er bare en eller to stykker kontra om man er 6 til 8 (full båt). Jeg har en DF140 på 186 kg samt også 2 stk 100 Ah batteri og den største varianten av vanntank ved siden av bensintanken helt bak i hekken. Moralen er, mer motor. Er glad i "mer motor" selv jeg og kunne gjerne tenkt meg en Suzuki DF150 på min 655 Forøvrig, Helge, er det du som har din link fra Skibsplast egne hjemmesider? Joda havnet vel der allerede i 2002 vel... Ha, ha, gir meg ikke så lett! Helge, så at du hadde en Suzumar jolle som en av objektene på siden din! Kjøpte en slik 260 VIB. Snakker om mye motor, men jeg prøvde 15 hk. Hysterisk er vel egentlig det eneste dekkende! Prøvde selv med en 1997 Mercury 15 Hk 2-takt på min Suzumar 265 med oppblåsbar kjøl og dørk. Hysterisk ja er vel best beskrivelse. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
mulder99 Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Takker for mangen god råd. Har en 660 med 116 hk. diesel for hånd, tror nok det blir kjøp selv om jeg godt kunne tenke meg litt mer hk. Sitér dette innlegget Link to post
SO-VALL Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Da blir det båt, og det er tross alt det viktigste Skroget på 660 er adskillig mer spennende enn på 655, dypere V-bunn som det beste. Den blir da følgelig også mer ustø, og sensitiv for vekt. Den ideelle 655 er i mine øyne 655XL(helst uten Verado). Her får du 660 skrog, men med utenbordsmotor. Jeg har prøvd en slik SKIKKELIG. Det funket BRA! Nest best er da 660 med diesel. En 116 hk går på et glass vann og en høydott, det er slett ikke dumt Lykke til med kjøp! Sitér dette innlegget ....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder?? Link to post
Bergen dørk Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Jeg var den lykkelige eier av en Skibsplast 660 i fjorårets sesong. 2004-modell m/160 HK. Den sparket bra fra! Kjempebåt. Det ble litt liten for oss, men det meste om den ligger her: www.froystad.org. Jeg vurderte også 655...men drivstoffutgiftene blir en del høyere, ja...selv om jeg ser flere åpenbare fordeler med utenbords-motor. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Helge Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Skroget på 660 er adskillig mer spennende enn på 655, dypere V-bunn som det beste. Atskillig...? ...som det beste? Jeg trodde (etter en samtale med Skibsplastfabrikken for noen år siden) at skroget på 655 og 660 var helt identiske med unntak av at det på 660 er litt skarpere V-bunn på den bakerste halvdelen av skroget? Den ideelle 655 er i mine øyne 655XL Er nok enig i den konklusjonen. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bergen dørk Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 I Båtliv nr 9/2003 var det en test av 655...det er nå en stund siden, men det kan jo være av interesse, kanskje. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
SO-VALL Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Hvis du får sjansen til å studere skroget på begge to vil du se forskjell. Dypere V-bunn bak, samt at skroget flater med ut på 655(shinen), med den følge at båten blir stødigere, mer bæring, men ikke så ok i bølger og svinger. Kommer ann på hva du skal bruke skipet til! De samme forskjellene kan du også se på 685 og 690. Dukk under skjørtet på båtmessa på Lillestrøm, så får du se! Kanskje det til og med er mulig å snakke med en som har greie på det! SO-VALL Sitér dette innlegget ....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder?? Link to post
Mortenkri Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Da blir det båt, og det er tross alt det viktigste Skroget på 660 er adskillig mer spennende enn på 655, dypere V-bunn som det beste. Den blir da følgelig også mer ustø, og sensitiv for vekt. Den ideelle 655 er i mine øyne 655XL(helst uten Verado). Her får du 660 skrog, men med utenbordsmotor. Jeg har prøvd en slik SKIKKELIG. Det funket BRA! Nest best er da 660 med diesel. En 116 hk går på et glass vann og en høydott, det er slett ikke dumt Lykke til med kjøp! Nå har jeg selv aldrig kjørt en standard 655, men er selv den stolte eier av en 655 XL m/Yamaha F150. Har lest i noen tester at 655 slår en del i sjøen, synes ihvertfall min går mykt og fint, kreftene er det heller ikke noe å si på, har faktisk greid å logge 43 knop på gps'n en gang, riktignok alene i nylig sjøsatt båt, medvind og skikkelig uttrimma motor. Har faktisk også logget hele 37 knop med 7 voksne og 5 barn, da var den noe seig å få opp i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.