Jump to content

Motorstørrelse og råd ved kjøp av skibsplast 655

mulder99

Recommended Posts

Har mange luftige svev med en XL...og dertil fine landinger! Det skroget er helt ok! 43 gps er slett ikke dårlig. Den jeg har brukt, var med Verado 150. I den prioden jeg kjørte den hadde den lange perioder med stilleligge. Mye groe!! Den fikk jeg ikke over 40, og da snakker vi mye lurking med trim alt fra normal til "Arendaltrim". Men likevel, det var trøkk i Veradoen. Der er det elektronisk gir/gass. Det krever litt beregning når du skal dra de lengste hoppne uten for Færder fyr, men du så moro!! :cool:

....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder??

Kanskje det til og med er mulig å snakke med en som har greie på det!

Trodde jeg gjorde nettopp det da jeg snakket med Rune Skibsrud.

Har lest i noen tester at 655 slår en del i sjøen,

Nå synes ikke jeg at 655 slår så mye i litt sjøgang selv om jeg kan bekrefte at jeg merket litt forskjell/bedring ombord i 660. Har mange ganger opplevd at andre båter på 20 til 24 fot rundt oss ute på fjorden ser ut til å slite klart mer i motsjø enn oss i 655.

Redigert av Helge (see edit history)
Har mange luftige svev med en XL...og dertil fine landinger! Det skroget er helt ok! 43 gps er slett ikke dårlig. Den jeg har brukt, var med Verado 150. I den prioden jeg kjørte den hadde den lange perioder med stilleligge. Mye groe!! Den fikk jeg ikke over 40, og da snakker vi mye lurking med trim alt fra normal til "Arendaltrim". Men likevel, det var trøkk i Veradoen. Der er det elektronisk gir/gass. Det krever litt beregning når du skal dra de lengste hoppne uten for Færder fyr, men du så moro!! :cool:

43 var som sagt en gang. Ved normal kjøring og noe last liggger den rundt 40-41 knop, men det er jo sjelden en kjører i de hastighetene, behagelig med såpass stor motor, turtall og støy er ikke mye sjenerende i 22 knop da.

Skibsplast 655

Hei, ser du går med planer om kjøp av skibsplast 655/660. Har selv hatt en 655, 2000 mod. (etter å først hatt en 605) Motoriseringen jeg hadde var nok noe spesiell, en suzuki dt 150, altså en totakter V6. En rå motor som fikk båten i plan på øyeblikket og som var sterk som en okse. Eneste minuset med denne motoriseringen var at motoren var litt for stor fysisk til motorbrønnen, det gikk, men ble litt redusert svingradius. Toppfart på rundt 40 knop, nær sagt uavhenig av last.

Jeg vil tro en 115 hk holder, men såpass må det være også, alt an på hvilke krav man selv stiller, 150 hesteren jeg hadde gav definitivt en rå kjøreopplevelse og forbruket var ikke ille da motoren arbeidet lett og uanstrengt med en marsjfart på rundt 25knop. En ting er nå sikkert, å ha en båt som akkurat såvidt orker å gå i plan er veldig slitsomt, så om du skal ha mye ferielast/passasjerer er nok en stor motor å anbefale.Har også sett en del 655 er med motorer nede i 70 hk, dette vil jeg absoutt ikke anbefale, heller ikke 90, min 115 vil jeg si.

Ellers en 655 en glimrende båt!! Kjempefornøyd med min, skibsplast har med denne modellen klart å kombinere en dagsturbåt med en liten turbåt, var selv i flere uker på tur langs sørlandskysten i min, på det meste var vi tre voksne ombord, det funket.

mvh

slogmåken

Har selv 655 med Suzuki 140DF. En glimrende kombinasjon om du liker sportslig kjøring eller det ofte er mange i båten.

Opptil 4-5 i båten går greit med 115 hk.

Nå går det desverre ikke å få nye Skibsplast med Suzuki her til lands :sad: .

Så skulle jeg hatt en ny en hadde jeg kjøpt i Kungsbacka, Sverige. Da hadde det blitt en 655 XL med Yamaha 150 e.l. En god kombinasjon.

Et problem Verado har hatt er et potensiometer som får en feil som fører til at man ikke får skiftet gir. EMC´n må reprogrammeres av merkeverksted og består av at motoren "overser" feilen.

Det er det eneste jeg har funnet ut av "feil" på Verado.

Verado´en må jo være en knallmaskin med intercooler og kompressor.

Sjøl har jeg Merc 115 EFI som er bygget på Verado men uten intercooler og kompressor. Jeg er så langt godt fornøyd med den. På tomgang så har denne en god del lavere motorstøy enn Yamaha F115 - basert på egen sammenligning.

Redigert av Å i sava (see edit history)
  • 2 uker senere...

Hei

Fikk lyst å kommentere noen av innleggene i denne tråden.

-Jeg teller dager til jeg skal hente min '08 655XL, så jeg er kanskje litt patriotisk:

-Viktig for meg var skroget på XL, hører mange snakker varmt om det

-Når noen er skeptisk til Verado, så føler jeg at fordelene m Vdo-en blir glemt: Hydraulisk styring og elektrisk gass/gir. Det er deilig! Fint støybilde

-Er selv litt spent på å putte så mye vekt bak på en 655, men ifølge noen kommentarer ovenfor, høres det bare positivt ut? Muligens lettere å trimme når man har XL-lang stamme også?

-Men d viktigste er å ikke undermotorisere! Regner med å oppnå ca 25knop v 4000rpm. Det er også den ENKLESTE måten å redusere støyen på.

-Hvor mye rev må en 115hk ha for å greie 25knop?

Redigert av Jacobi (see edit history)

~det jamna se' i skynå!~

Hihi.

For å gjøre en lang historie kort: nei, men en nesten likedan.

Den litt lengre historien er:

-Den i Bergen som du viser til har Selected pakke, varmer, radio og grå kalesje

-Den jeg har kjøpt har Comfort pakke, targabøyle og blå kalesje.

-Det springende punktet for meg var utstyret som følger med Comfort pakken. Septik og gardiner og så ser jeg for meg at dusj bak er praktisk.

...Så får heller radio og evt varmer komme på budsjettet for neste år ;-)

-Valgte å bestille fra Skibsplast de to håndtakene i rustfritt som følger selected-pakken (over cabin-dør og til bb for døren) Disse koster hhv 445,- og 220,-. (billig synes jeg)

-Tror det er en finfin båt til lange dagsturer for en familie på 3 :-) ...Så kan lisje-jenta krype fram når ho blir "sigen".

Litt morsomt:

655XL ble produsert '06-'09 - ca 50 eksemplarer

655 er produsert i ca 1200 eksemplarer. Periode? Siden '99 kanskje? Noen som vet bedre?

Foreløpige bilder:

1_akter.jpg

2_akter_bb.jpg

3_bb.jpg

4_interioer.jpg

~det jamna se' i skynå!~

Hola, Jacobi, og grattis!

Kjempefin båt du har fått der! Det som du har lest tidligere om vekt og trimming skal du bare glemme! Det gjelder overhodet ikke XL utgaven. Da det gjelder fart, vil jeg tro du greit runder 40 knop. Min 655 gjorde vel 25 knop på rundt 4600-4700. I tillegg synes jeg Veradoen har et OK støybilde, kontra min Mercury/Yamaha-kloning. Båten din er noe mer ømtfintlig for vektfordeling, men det kan du kompensere med interceptorene/"flaps" om du vil. Hvis ikke det er et problem med skjev vekt, så få de helt opp!! I 2006 var mitt HIN nummer 779, men det er produsert j....mange etter det. De første kom i -96/97 tror jeg, men da med noe annen løsning på hekken. Hvis du ønsker å montere inn radio/CD, pluss den SELECTED lampa i cocpit, så ligger alle ledningene klare, samt at hullene er fedig kuttet. Begge jobber tar deg ca 25-30 min. Ut med dashbordet, gjør dypdykk i kabelstokken. Finn det du trenger. Alt der selvfølgelig merket!! Det blir litt lite bass, men det fikser du med en flat sub fra Biltema som du legger inn på styrbord side så langt inn du kommer(nesten rett under spilleren)

img_0002_11.jpg

Det funker fint! Kjøp deg en TV m/DVD som lillejenta kan se på før hun skal sove.

img_9475.jpg

img_9483.jpg

Kjekt med litt tid på berget for de voksne(se bilde) Brukte festene til den ubrukelige trappa til den store luka. Trenger du tips til hvordan, så si i fra!

Nok en gang, grattis og lykke til!

Hilsen

SO-VALL

....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder??

Grattis med flott båt jacobi :yesnod::cool:

Brukte festene til den ubrukelige trappa til den store luka.

Ingen i min familie er nok enig i at den lille stigen til den store luka opp i framdekket er ubrukelig. Den brukes flittig og vi ville savnet den om det ble plassert en LCD der i steden.

Vel, Helge, etter å hatt trappa i veien i to år, kom virkelysten over meg! Da måtte trappa vike for en TV. Jeg har forøvrig angst mot å lage hull og montere masse "greis" overalt, så trappa han monteres opp på et minutt om det skulle være behov. Men nå er båten solgt, og nyter sikkert etterhvert late dager på Mjøsa. Ny eier var ikke lang i lortefallet han heller, men TV istedet for trapp var helt soleklart for han....

SO-VALL

• 8 år senere...
On 3/25/2010 at 11:28 PM, mulder99 said:

Kanonbåt du har fått deg jacobi. Targabøyle, blå kalasje, blå skuteside= me like :smiley:

Kan jeg spørre hvor mye du "måtte ut med"? :blush:

Hehe. Fant igjen denne tråden ved en tilfeldighet. På tide å svare kanskje? :-D.

Jeg betalte vel 400.000,- den gangen om jeg husker rett. Huttetu!

Faktisk så har vi båten ennå. Etter 9 sesonger og nye 250 timer så fikk jeg lyst å skrive her at båten har levd opp til forventningene. -Og motoren :-). Det som kanskje overrasket meg mest er at pakken kan være ganske morsom faktisk. På den måten at den er veldig fornuftig og praktisk i det ene øyeblikket, men har kraftreserver og moment ved alle turtall til å få frem smilet på både kaptein og matros.

Har gjort alt av vanlig vedlikehold selv og ikke opplevd noen uforutsette problemer. Min erfaring er at Verado er driftssikker og enkel å eie.

Vi kjører mest rundt 25knop og 4000rpm. Fint lydnivå og forbruk på knapt 1l/nmil

Liten båt slik at vi som regel finner plass på gjestebrygga, men stor nok til at en familie på 4 og av og til gjester kan kose seg på tur.

På Vestlandet blir kalesjen mest brukt som "hardtop". Det fungerer fint med ok ståhøyde og skjermer passasjerer for vær og vind. 

I forhold til trimming så kan jeg få båten til å danse med baugen til værs uten problem i hastigheter opp mot 30knop. Over dette så ligger den stabilt høyt med baugen helt til propellen spinner.

I forhold til planingsterskel så er den til stede, men selv med 8 voksne i båten så slipper man å planlegge å flytte folk rundt. Veradoen må bare piskes litt ekstra.

Og interseptorene kompenserer for all slags skeivlast. 

Har brukt interseptorene av og til for å presse baugen ned når man møter grov sjø. Det gjør at man holder høyere fart og får mindre slag.

Så får vi se hvor mange flere sesonger det blir. :-)

~det jamna se' i skynå!~

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...