:båt1 Startet 25.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2010 har nå funnet en drømmebåt som jeg har lyst på en Albin Ballad ' jeg lurer dermed på om det er noen av oss på BP som vet noe om denne båten det jeg ønker å vite er... Fakta om denne flotte skuta?? seilegenskaper og sjøegenskaper generelt?? enkelhet å seile?? deres erfaringer med båten?? på forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 26.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 ingen som vet noe??? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 tror de fleste seilere kjenner til Balladen....en kjfin seiler (skulle godt kunne tenke meg en på eldre dar!) http://balladklubben.se/joomla/att/En%20ko...resentation.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Seilbåtguruen Curt Celin skriver følgende: + Stiv, trygg, trivelig, god kryssbåt - Ingen bunnstokker, lav rigg gir stor genoua som er tung å slå med. Konstruksjonen er middels med sprutestøpt enkeltlaminat. Tidlige båter har blått skrog som falmer. Mahognyen er middels vakker. Båtene fra 1979 + har penere innredning. Ståhøyden er på grensen. Sjekk at du står i byssa. Seilegenskapene er gode i mye vind men den er underrigget i lettvind. Det er fin balanse, men den blir tung på roret når det blåser. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Fanafjord Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 (redigert) Var kjempefornøyd med Balladen min som gir veldig mye seilglede. Jeg syns den var godt balansert. Det er veldig moro å seile skikkelig bankekryss med den. Har du seil som ikke er for gamle og du få de skikkelig flat så er det helt utrolig hvor høyt mot vinden den går. Ellers er det jo en båt fra 70 tallet, men jeg synes en av de bedre. Likevel må man leve med en for dagens standard, liten bysse, døløsning som er 70talls. Det som jeg syns er en liten ulempe med Balladen er at rorkult tar mye plass og er litt i veien hele tid. Men er du blitt vant med dette er det en kjempebåt. Har alltid følt meg veldig trygg i den. På grunn av at den er kansje litt underigget er den veldig ettergivende om du gjør feil og for oss var det en fin båt å lære seg å seile. Du treffer rundt omkring mange som har hatt en Albin Ballad eller vet om noen som hadde. Og de fleste syns det var en bra båt å ha. Er du ut på tur og du er litt lat, så er det ofte nok å bare dra ut rulleseilet. Den går fint på et skarp slør eller til og med rom kryss for bare genuaen. Genuaen er "motoren" til Balladen og jeg har inntrykk at det er ikke mye å hente med storseilet når det blåser 8 m/s eller mer. Storseilet er liten i forhold og mer til for balansen enn fremdriften. Har du rullegenuaen helt ute bør man være litt presise når man slår, siden det er så mye duk som skal framforbi masten. Tja, det er mye man kan si, bare spør... Redigert 26.Februar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
mingebretsen Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Jeg har ingen erfaring med Albin Ballar, men har lest om veldig mange seilere som er strålende fornøyd. En båt jeg derimot har erfaring med er Comfort 30. Grunnen til at jeg sier dette er Comforten og Balladen er nesten prikk like, samme fyr som tegnet dem. Eneste forskjell jeg vet om er at riggen på Comforten er litt høyere. Jeg er strålende fornøyd med min Comfort, føler meg veldig trygg i cockpit, lett og håndtere aleine. Som Fanafjord påpeker har den jo kjennetegnene for 70-talls båter, liten bysse og doløsning. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Seilbåtguruen Curt Celin skriver følgende: + Stiv, trygg, trivelig, god kryssbåt - Ingen bunnstokker, lav rigg gir stor genoua som er tung å slå med. Konstruksjonen er middels med sprutestøpt enkeltlaminat. Tidlige båter har blått skrog som falmer. Mahognyen er middels vakker. Båtene fra 1979 + har penere innredning. Ståhøyden er på grensen. Sjekk at du står i byssa. Seilegenskapene er gode i mye vind men den er underrigget i lettvind. Det er fin balanse, men den blir tung på roret når det blåser. Hei Sjekk om det er delaminering i dekket, ellers er det en traust seiler av sin tid. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 samme fyr som tegnet dem. C30 er tegnet av Kenneth Albinsson. Balladen kommer fra Magnussons tegnebrett. De ser veldig like ut, men det er forskjell på lengde og bredde. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Ser der ja, der hadde jeg vist husket feil ja Menmen, rimelig like er de nå fortsatt:) Uansett, lykke til med eventuelt båtkjøp, en veldig bra båt av hva jeg har forstått. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.