Jump to content

Er batteriladeren min ødelagt?

Sun Flyer

Recommended Posts

Hei,

I dag gikk plutselig jordfeilbryteren på landstrømmen. Etter litt prøving viser det seg at det er batteriladeren som er synderen. Koblet først fra batteriene, men strømmen gikk fortsatt når jeg skrudde den på. Den er ganske finurlig tilkoblet via el-panelet så jeg trodde først det var noe med ledningene, men etter å ha koblet 220v ledningene fra gikk ikke strømmen lengre. Så da er den død?

Laderen er av merket Cristec og har betegnelsen cps 600. Den skal yte 50 ah og har tre utganger. To av de er i bruk på start og forbruk henholdsvis 110 og 330 ah. Jeg har vanlige blybatterier. Alle ledningene så veldig bra ut. Null korrosjon. Den har stårr i båten siden den var ny i 2002.

Hvis laderen min er ferdig; hvilken kjøper jeg? Siden jeg bor i båten haster det. Må handle i morgen.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Problemet med sterling er jo at det ikke finnes i bergen i morgen. Dette haster.

Når det gjelder den jawik linker til ser den jo veldig bra ut, men kjenner til de to butikkene i bergen og ingen av dem har dette produktet inne. De satser mer på waeco sine ladere. Kanskje de er gode?

Maritim har vi jo også i bergen. Hva med disse Nordic Power? 30 amp koster 1890,- og 50 amp koster 2390,-

Veldig rimelig, men er det bra nok?

Det finnes også en femsifret "gruppe" som er veldig fornøyd med CED, men unike unntak finnes jo overalt.

Jeg vet i hvert fall om ingen som klager om "dårlig virkningsgrad", da er du absolut første mann jeg vet om på den linien.

Ønsker en fin helg.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Maritim har vi jo også i bergen. Hva med disse Nordic Power? 30 amp koster 1890,- og 50 amp koster 2390,-

Veldig rimelig, men er det bra nok?

Kjøpte nordic sin på 18A for 15-16 mnd siden, kun dieselvarmer og kjøleskap. Vifta bråker som eit helvette, og har allerede fått ny ein gang..... :sad:

Skulle være stor nok sa de, men veit ikkje eg.....angrer.

Så gå for den største ! Så slipper du kanskje unna at laderen må jobbe tungt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det er vel en fordel med en lader som tåler paralell belastning når man bor i båten.

Altså at man kan bruke en del 12Vutstyr uten at laderen hopper ut av vedlikeholdslading.

Er mulig alle nymotens ladere takler dette. Min gamle gjør det ikke, og har derfor montert inn en skillediode mellom batteri og lader for å unngå at batteriene konstant ligger på 14,4V og koker.

Noen som har oversikt om hvilke av de laderene som er nevnt tidligere i tråden som takler dette? Vurderer å skifte lader selv.

Da er Nordic Power 50 Ah lader ferdig montert inkl temp sensor. Tiden vil vise om denne er bra nok. Det er innstillinger for forskjellige typer batterier. Man kan manuelt bestemme hvor mange volt man vil ha i float modus; 13,2, 13,5 eller 13,8. Har foreløpig valgt 13,5.

Popeye83: Laderen har en egen innstilling man skal bruke ved parallell belastning. Da velger man at den skal være en 2 stage charger. Laderen hopper da over stage 2 og går rett i stage 3. Manualen sier at da vil man få mer strøm inn på batteriene, men man vil ikke få toppladet mer en 80%. Derfor anbefales det å stille den tilbake til normal-modus når man ikke er i båten. Jeg har foreløpig bare satt den på normalen og skal følge med på hvor mye som skal til før den blir "forstyrret".

Har egentlig ingen aning om hva som er lurt. Prøver meg fram.

Kjøp deg en Mastervolt lader og fastmonter den. Fås i forskjellige størrelser til forskjellig antall batterier. Kvalitetsladere.

http://www.mastervolt.com/prod_cat.php?lan...p;prggr_id=1011

Har en IVO Compact 12/25-3 (230V)

http://www.mastervolt.com/view_product.php...amp;pro_id=5147 i min båt

og dette Panel CC remote control overvåkningspanelet

http://www.mastervolt.com/view_product.php...amp;pro_id=5520

Jeg syns Sterling laderen på 50 amp i min båt fungerer veldig bra, aldri en lyd. Tror jeg har hørt vifta èn gang. Bav 36en til min kamerat der går vifta konstant og den bråker utrolig mye. Jeg kunne aldri bodd i båten med en slik lader, vet ikke hvilken det er, men tror det er mindre enn 50 amp. Std i min var 20 amp, men ble anbefalt 50 og tror nok det var verdt pengene.

Noen helt annet Sun Flyer, har du skilletrafo i båten når du ligger konstant på landstrøm?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Vel, man må regne med at vifta på laderen starter iblandt. Min lader er montert i ene akterkabinen og blir det for mye bråk lukker jeg døren...

Skilletrafo? Niks. Sikkert smart, men hvordan merker man at det er nødvendig? Jeg skifter mine anoder etterhvert som det trengs. Den på akslingen hvert år og den på kjølen foreløpig ikke siden 2007.

Hvis du mener et paar ganger per år, da må man vel det.

I hvert fall så sant man kjøpte feil/for liten lader, eller når det ikke finnes tilstrekkelig luftsirkulasjon.

Ellers burde man sjekke både når og på hvilken måte viften virker og hvordan laderen oppfører seg i så fall,

fordi det finnes også ordentlig forskjell på det.

Er man derimot litt nøye da skulle man i hvert fall i norden nesten ikke høre noe vifte i det hele tatt.

Egentlig. :smiley:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Laderen har en egen innstilling man skal bruke ved parallell belastning. Da velger man at den skal være en 2 stage charger. Laderen hopper da over stage 2 og går rett i stage 3.
Akkurat det der mener jeg er en designfeil i laderen. Jeg har også denne 50A laderen og jeg hadde jo forventet at den var automatisk men jeg ser jo at jeg jevnlig må skifte modus for å få fulladede batterier. Hver gang kjøleboksen min starter vippes laderen ut av vedlikehold og over i absorpsjon. I praksis virker den da slik at den ALLTID ligger i absorpsjon og det er alt for høy spenning å ligge på kontinuerlig.

Designfeilen består i at så snart absorpsjonsfasen er ferdig skal den ikke tilbake dit før laderen er fra- og tilkoblet igjen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Hver gang kjøleboksen min starter vippes laderen ut av vedlikehold og over i absorpsjon.

Nå har jeg fulgt med litt på dette. Min lader reagerer ikke slik. Den holder seg i "float" selv om kjøleboksen starten og jeg har på alt av lys innvendig. Det må være noe uregelmessig med din lader, dine batterier, eller noe annet med installasjonen.

Min kjøleboks er av den litt større sorten med et forbruk på 4-5A så lenge den er i drift og laderens oppførsel, slik jeg opplever den, er beskrevet i laderens manual...

Så lenge du ikke opplever disse problemene så er jo det bra for deg, da gjør laderen den jobben den skal :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...