Sun Flyer Startet 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2010 (redigert) Hei, I dag gikk plutselig jordfeilbryteren på landstrømmen. Etter litt prøving viser det seg at det er batteriladeren som er synderen. Koblet først fra batteriene, men strømmen gikk fortsatt når jeg skrudde den på. Den er ganske finurlig tilkoblet via el-panelet så jeg trodde først det var noe med ledningene, men etter å ha koblet 220v ledningene fra gikk ikke strømmen lengre. Så da er den død? Laderen er av merket Cristec og har betegnelsen cps 600. Den skal yte 50 ah og har tre utganger. To av de er i bruk på start og forbruk henholdsvis 110 og 330 ah. Jeg har vanlige blybatterier. Alle ledningene så veldig bra ut. Null korrosjon. Den har stårr i båten siden den var ny i 2002. Hvis laderen min er ferdig; hvilken kjøper jeg? Siden jeg bor i båten haster det. Må handle i morgen. Redigert 26.Februar.2010 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Jawik Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 (redigert) Hva med denne Har en slik selv med tre utganger på 30 A. Funker bra. Finnes nok en forhandler i Bergen. Forhandler i Bergen Redigert 26.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
SamH Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Ellers kan du høre med Jørg Becker om lader, http://www.sterling-power.no, han er en kjernekar og ha med å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Problemet med sterling er jo at det ikke finnes i bergen i morgen. Dette haster. Når det gjelder den jawik linker til ser den jo veldig bra ut, men kjenner til de to butikkene i bergen og ingen av dem har dette produktet inne. De satser mer på waeco sine ladere. Kanskje de er gode? Maritim har vi jo også i bergen. Hva med disse Nordic Power? 30 amp koster 1890,- og 50 amp koster 2390,- Veldig rimelig, men er det bra nok? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mix Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Jeg ville satset på den på 50A til 2390.- fra Maritim idag. Har hørt flere som har denne og er veldig fornøyd, også her på forumet. Jeg har en Sterling 50A idag som koster godt over det dobble, den er jeg desverre misfornøyd med softwarestyringen av absorsjonstrinnet på. Virkningsgraden er også heller dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Det finnes også en femsifret "gruppe" som er veldig fornøyd med CED, men unike unntak finnes jo overalt. Jeg vet i hvert fall om ingen som klager om "dårlig virkningsgrad", da er du absolut første mann jeg vet om på den linien. Ønsker en fin helg. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2010 Maritim har vi jo også i bergen. Hva med disse Nordic Power? 30 amp koster 1890,- og 50 amp koster 2390,-Veldig rimelig, men er det bra nok? Kjøpte nordic sin på 18A for 15-16 mnd siden, kun dieselvarmer og kjøleskap. Vifta bråker som eit helvette, og har allerede fått ny ein gang..... Skulle være stor nok sa de, men veit ikkje eg.....angrer. Så gå for den største ! Så slipper du kanskje unna at laderen må jobbe tungt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
logget av Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Siden du bor i båten burde du kanskje bruke litt tid på å skaffe deg en proff lader. (robust, effektiv og adaptiv). På denne tiden av året burde det være mulig å låne seg en lader noen dager. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Planen i dag blir å kjøpe en billig nordic power, så kjøper jeg meg tid til å tenke ut hva jeg egentlig vil med el-anlegget ombord fremover. Mulig at det blir noe helt annet ved en senere anledning. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Popeye83 Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Det er vel en fordel med en lader som tåler paralell belastning når man bor i båten. Altså at man kan bruke en del 12Vutstyr uten at laderen hopper ut av vedlikeholdslading. Er mulig alle nymotens ladere takler dette. Min gamle gjør det ikke, og har derfor montert inn en skillediode mellom batteri og lader for å unngå at batteriene konstant ligger på 14,4V og koker. Noen som har oversikt om hvilke av de laderene som er nevnt tidligere i tråden som takler dette? Vurderer å skifte lader selv. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Da er Nordic Power 50 Ah lader ferdig montert inkl temp sensor. Tiden vil vise om denne er bra nok. Det er innstillinger for forskjellige typer batterier. Man kan manuelt bestemme hvor mange volt man vil ha i float modus; 13,2, 13,5 eller 13,8. Har foreløpig valgt 13,5. Popeye83: Laderen har en egen innstilling man skal bruke ved parallell belastning. Da velger man at den skal være en 2 stage charger. Laderen hopper da over stage 2 og går rett i stage 3. Manualen sier at da vil man få mer strøm inn på batteriene, men man vil ikke få toppladet mer en 80%. Derfor anbefales det å stille den tilbake til normal-modus når man ikke er i båten. Jeg har foreløpig bare satt den på normalen og skal følge med på hvor mye som skal til før den blir "forstyrret". Har egentlig ingen aning om hva som er lurt. Prøver meg fram. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Targa 23.1 Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Kjøp deg en Mastervolt lader og fastmonter den. Fås i forskjellige størrelser til forskjellig antall batterier. Kvalitetsladere. http://www.mastervolt.com/prod_cat.php?lan...p;prggr_id=1011 Har en IVO Compact 12/25-3 (230V) http://www.mastervolt.com/view_product.php...amp;pro_id=5147 i min båt og dette Panel CC remote control overvåkningspanelet http://www.mastervolt.com/view_product.php...amp;pro_id=5520 Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Jeg syns Sterling laderen på 50 amp i min båt fungerer veldig bra, aldri en lyd. Tror jeg har hørt vifta èn gang. Bav 36en til min kamerat der går vifta konstant og den bråker utrolig mye. Jeg kunne aldri bodd i båten med en slik lader, vet ikke hvilken det er, men tror det er mindre enn 50 amp. Std i min var 20 amp, men ble anbefalt 50 og tror nok det var verdt pengene. Noen helt annet Sun Flyer, har du skilletrafo i båten når du ligger konstant på landstrøm? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sun Flyer Svart 27.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Vel, man må regne med at vifta på laderen starter iblandt. Min lader er montert i ene akterkabinen og blir det for mye bråk lukker jeg døren... Skilletrafo? Niks. Sikkert smart, men hvordan merker man at det er nødvendig? Jeg skifter mine anoder etterhvert som det trengs. Den på akslingen hvert år og den på kjølen foreløpig ikke siden 2007. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Joerg Becker Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Hvis du mener et paar ganger per år, da må man vel det. I hvert fall så sant man kjøpte feil/for liten lader, eller når det ikke finnes tilstrekkelig luftsirkulasjon. Ellers burde man sjekke både når og på hvilken måte viften virker og hvordan laderen oppfører seg i så fall, fordi det finnes også ordentlig forskjell på det. Er man derimot litt nøye da skulle man i hvert fall i norden nesten ikke høre noe vifte i det hele tatt. Egentlig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
SveinHa Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Laderen har en egen innstilling man skal bruke ved parallell belastning. Da velger man at den skal være en 2 stage charger. Laderen hopper da over stage 2 og går rett i stage 3.Akkurat det der mener jeg er en designfeil i laderen. Jeg har også denne 50A laderen og jeg hadde jo forventet at den var automatisk men jeg ser jo at jeg jevnlig må skifte modus for å få fulladede batterier. Hver gang kjøleboksen min starter vippes laderen ut av vedlikehold og over i absorpsjon. I praksis virker den da slik at den ALLTID ligger i absorpsjon og det er alt for høy spenning å ligge på kontinuerlig. Designfeilen består i at så snart absorpsjonsfasen er ferdig skal den ikke tilbake dit før laderen er fra- og tilkoblet igjen... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sun Flyer Svart 28.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Takk for tipset. Skal følge med på hva den gjør i uken som kommer. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Hver gang kjøleboksen min starter vippes laderen ut av vedlikehold og over i absorpsjon. Nå har jeg fulgt med litt på dette. Min lader reagerer ikke slik. Den holder seg i "float" selv om kjøleboksen starten og jeg har på alt av lys innvendig. Det må være noe uregelmessig med din lader, dine batterier, eller noe annet med installasjonen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
SveinHa Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Min kjøleboks er av den litt større sorten med et forbruk på 4-5A så lenge den er i drift og laderens oppførsel, slik jeg opplever den, er beskrevet i laderens manual... Så lenge du ikke opplever disse problemene så er jo det bra for deg, da gjør laderen den jobben den skal Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sun Flyer Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Merkelig. Min forbruksmåler kan vise over 10 ah forbruk uten at laderen bryr seg om det... Foreløpig virker laderen som et kupp.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
logget av Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Det er ingen god grunn til at en lader skal gå fra float til langvarig eller permanent absorbsjon etter at batteriet er fulladet, selv om man har en belastning fra forbrukere koblet inn i kretsen, og om eller laderen kobles fra nettspenning eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.