Jump to content

Ekstreme lavtrykk, hva er lavt ?

Eirik400

Recommended Posts

Så en dokumentar om noen franske forskere som overvintret på Sydpolen i en 95tonn stor motorseiler.. De fortøyde den etter alle kunstens regler, inne i et sund.. Men det holdt ikke..

Fortøyningene røk en etter en.. 60år gamle betongsøyler ble dradd rett av holmene og bolter dratt ut av fjell..

Temperaturen lå sjelden under -5.. Men styrmann/kaptein sa at han aldri hadde opplevd lavtrykk av denne størrelsen.. Mener å huske han sa at lavtrykket viste 939,7 hPa...

Jeg ser at mitt barometer i stua ikke går så lavt en gang.. Da må været være illle.. (De fikk ikke filmet så mye.. Da de hadde nok med å holde båten klar av skjær og slikt..

Noen som virkelig har vært ute i hardt vær her ?

Jeg har også sett den filmen trådstarter referer til, syntes den var ganske fasinerende. Planen er at isen skal komme slik at de fryser inn, men siden det er lite is blir de lenge liggende fortøyd mot land i dårlig vær, og da skal det mye til for at fortøyningene holder. Det er en del scener filmet mens fortøyningene ryker som er ganske dramatiske.

I iskanten rundt Antarktis er det mye lavere trykk enn på lavere breddegrader. Middeltrykket er vel rundt 980hPa. Det laveste trykket finner man derimot i tropiske stormer hvor trykket gjerne kan synke til under 900 hPa. Om det er lavere enn made in Taiwan vet jeg ikke :smiley:

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Ok. Lært litt idag også..

De franske forskerne hadde jo regnet med kulde nok der nede på sydpolen til at de kunne oppbevare mat ute-frossen.

Men det ble aldri kaldt nok.. Snitttemperaturen gjennom hele vinteren var ca -6, den kaldeste dagen var det -14.

De hadde jo med seg mye mat, siden de var såpass mange, men de måtte da rett og slett bytte på å oppbevare mat i frysen ombord, og oppbevare mat utendørs.. Mye bæring altså.

Ihvertfall det de sa på filmen.. Tydeligvis noe annet enn boken, for der er jo båten fast i isen..

Jeg vet ikke hva som er katastrofalt lavt, men da jeg var i Etiopia før jul, var jeg oppe på 3260 m O.H. (høystliggende overnattingssted i Afrika), og det holdt på å bli min bane. I likhet med enkelte guider som bor i området, ble jeg rammet av neseblødning, og etter 7 timer blødning svimte jeg av. Jeg ble støttet og fraktet av guiden og hans hjelpere til hotellet, og neste dag kom jeg i god behold tilbake med flyet til Addis Abeba ("bare" 2400 m O.H.).

Denne tråden handler vel om lavt atmosfæretrykk og uvær, men jeg har lyst til å fortelle at dersom du er på høyt nivå over havet og kjører motor, får du problemer. Når du er høyt oppe, er lufttrykket lavt mens du har bare tynn luft til rådighet. Resultat? Koking av motor. Jeg har opplevd det mange ganger. Bilen i bakkene foran deg spyr ut svart røyk. Det gjelder enten du er på vei opp fra Honningsvåg og skal til Nordkapp eller du er på vei opp til Simien Lodge i Etiopia.

Kunne ikke se noe om målinger i hPa i Leksika..

Tenkte ikke på lavt lufttrykk som ved høydeopphold, men ekstreme lavtrykk ved havnivå.. (Bra du kom deg ned igjen Motordoktoren)

Som nevnt, barometertrykket falt til 939,7 hPa i en skikkelig vinterstorm på sydpolen..

Da var det skikkelig ille. Det laveste barometertrykket kapteinen på skuta hadde opplevd ihvertfall..

Det kan være tøft i Nordsjøen når det blåser. Her et bilde jeg tok ombord på Ocean Traveller vinteren 1968/69 med 20m bølger. Det ristet litt i plattformen da!

storm_3.jpg

Ellers har faktisk mitt gamle termometer på veggen her hjemme skala helt ned til 670mm Hg (893hPa).

barometer_low.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Wow.. Nå snakker vi uvær ja ...

Har selv vært i Nordsjøen ved noen anledninger. Kan blåse friskt der ute innimellom ja.. Husker en tur fra en plattform og inn til Florø lufthavn (Tror det var Florø) .. Da blåste det akkurat "passelig".. Dvs akkurat såpass lite, at helikopteret fikk lov til å lette. Dvs, det var bedre om de lettet og reiste, enn at de ble igjen om bord. For ingen hadde lyst til å ta jobben med å sikre helikopteret.. Husker vi lettet i 2 omganger.. Først en prøve, for å se hvor mye vinden tok oss og i hvilken retning. Så avgårde... Husker piloten drev å tegnet på frontruta med tusjpenn, samtidig som han holdt på med klokka si ..

Ante ikke hva det var han holdt på med.. Ikke før vi landet.. Da fikk vi beskjed om at frontruta hadde sprekt ved siste take-off og piloten så sprekken utvide seg under flyving.. Så han tok da tiden på hvor mye den nutvidet seg, for å se om vi rakk inn til land, eller måtte nødlande.. Moro !

• 2 år senere...
(...) Denne tråden handler vel om lavt atmosfæretrykk og uvær, men jeg har lyst til å fortelle at dersom du er på høyt nivå over havet og kjører motor, får du problemer. Når du er høyt oppe, er lufttrykket lavt mens du har bare tynn luft til rådighet. Resultat? Koking av motor. Jeg har opplevd det mange ganger. Bilen i bakkene foran deg spyr ut svart røyk. Det gjelder enten du er på vei opp fra Honningsvåg og skal til Nordkapp eller du er på vei opp til Simien Lodge i Etiopia.
Nordkapplatået, 307 moh. Er det tynn luft der?

Jeg har av og til kritisert upresise og ubegrunnede innlegg, men i et nostalgisk søk ser jeg at også jeg har syndet. I et av mine gamle innlegg fant jeg det som forhåpentligvis er det mest upresise jeg har prestert. Noe av min påtenkte nytteinformasjonn kom ikke frem, men kanskje det ikke har noen betydning? Jeg håper ihvertfall at dette ikke opppfattes som OT.

I innlegget burde det ha stått: (...) Når du er høyt oppe, er lufttrykket lavt og kokepunktet senket. Motorens kjølevæske koker langt under 100 oC . Men ettersom du er høyt oppe, har du bare tynn luft med mindre spesifikk varmekapasitet til rådighet for kjøling enn det som "normal" luft har. Resultat: Koking av motor, og bilen spyr ut svart røyk. Jeg har opplevd det mange ganger.

Dette med på vei opp fra Honningsvåg og på vei til Nordkapp har ingenting med ovenstående å gjøre. Det kom bare med fordi jeg var så fornøyd med at jeg hadde kjørt opp bakkene til Nordkapp-platået med et tilsetningsstoff i dieseloljen og at min motor ikke røyk mens bobilene til italienere og tyskere spydde ut svark røyk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...