Teerex
Førstefender skrev for 19 timer siden:Er nok ikke chip til denne motoren, men mulig det går å oppgradere hjernen. Norskmotorkompani feks.
Tipper de kan få 20hk ekstra ut av den, de får 30hk extra ut av D-tronic 250hk (eldre typer).
Om det er å anbefale vet ikke jeg, kjenner ikke 2,8literen godt nok.
Chiptuning kan være så mangt, men i dette tilfellet vil det nok si omprogrammering av ECU.
Vet ikke på sparket om det innebærer ut og innlodding av noen chip i ECU. Det var nemlig nødvendig på min 2000-modell Jeep med VM Motori dieselmotor fra samme produsent som Mercruiser D-tronic serien. I tradisjonell chiptuning på 90-tallet var jo nettopp bytte av fysisk chip nødvendig, da den originale som regel ikke var programmerbar (EEPROM stands for electrically erasable programmable read-only memory).
Mye mulig at D-tronic bruker en nyere type ECU enn det som ble brukt i bilmotorene på 90-tallet, slik at ut og innlodding ikke er nødvendig på disse.
Min 4,2L 250 hk D-tronic fra 1998 kan ifølge Norsk Motorkompani omprogrammeres til 290 hk pga. begrensninger i turbostørrelsen.
Husker ikke hvilken turbotype 165-hesteren har, men det blir 193 hk hvis man tar utgangspunkt i samme litereffekt som 4.2-literen.
185-190 hk bør uansett merkes, selv om det egentlig er det økte dreiemomentet man trenger når båten skal lastes full av folk.