king kong Startet 26.Februar.2010 Del på Facebook Startet 26.Februar.2010 Er det noen som har tunet Mercruiser D-tronic her på forumet. Jeg snakker da om software tuning. Powerboks er ikke aktuellt, da jeg har oppfattet at powerbox ikke gir den effekt som lovet. Jeg har lest meg til at en software tuning er snillere mot drevet fordi oppgraderingen er tilpasset drevet og båt typen. Alle synspungter for og imot. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
Wellcraft 3000 Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Ja, men eg har ein boks som er beregnet til denne motoren( for det er ein Ford på 7,3l d-tronic) den er testet i benk og fikk da ut 50hk og 200nm, den skulle gi 60hk og xxnm, eg merket stor forskjell på 300 kontra 350hk, og til 4500,- er det ok. får ein meir ut av software tuning og ha er da prisen? Mvh AR Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 26.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Fint at dette fugerer på din båt med powerboks...men denne tuningen du har, på hvilket turtall har du ekstra effekt. Fikk du bremsepapirer??? Toppfart før og etter powerboks?? MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 (redigert) Er det noen som har tunet Mercruiser D-tronic her på forumet.Jeg snakker da om software tuning. Jeg har software tunet mine 2x250hk 4.2 D-tronic med 15% (moderat chipping, +ca 40hk/90nm pr motor). Jeg gjorde dette pga at jeg ikke oppnådde max turtall. Fikk, etter som jeg husker på sparket, noe i underkant av 3500 omdr. Etter tuning nådde jeg anbefalt maxturtall på 3850 omdr. Når det gjelder toppfart var den fra før ca 35 og nå bikker jeg 40 knop.. Har vel gått et par hundre timer nå siden "omprogramering" og alt virker ok. Brukte 10 vel anvendte BP på dette Redigert 26.Februar.2010 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 26.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 + ca 300 omdr, er jo veldig bra. Tør jeg spørre hva du betalte for oppgraderingen. K.K Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Betalte kr 10'000,- inkl mva, for begge motorene. Dette var nok en god intropris da det var en av de første verkstedet tok Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 26.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 ooops...10 vel anvendte bp på dette, så det nå. For 300 omdr ekstra, høres helt greit ut. K.K Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 (redigert) 978 Nm høres litt overdrevet ut http://www.chipexpress.com/products/1494/ Redigert 8.Januar.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alusafe600 Svart 28.Juni.2013 Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 hvem selger box til mercruiser 7.3 d-tronic? Sitér dette innlegget Link to post
hvads Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 ja, hvem selger? Har lett i times-vis på nettet uten resultat.. Kanskje en bør søke etter Ford 7,3 motorer..??? Sitér dette innlegget Link to post
CrancClipp Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Lenge siden temaet var oppe, men jeg skulle gjerne vite hvordan jeg får mer kraft i min Mercruiser 7,3L D-tronic. Har vært i kontakt med en del firmaer, men i 1996 modellen som jeg har, er det mekanisk dieselpumpe, og da er det visstnok problem med chip. Noen som har tips? Ser over at noen har vært borti dette. CrancClipp Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 (redigert) Denne er til 300 hk utgaven http://promotech.se/?p=moduleinfo&cId=11346 Men det er jo bare å ta en tlf eller epost til http://norskmotorkompani.no så får du svar på om det er noe elektronisk som kan gjøres. Men om det ikke er elektronisk styrt mekanisk dieselpumpe så nytter jo ikke det. Her en med -96 mod. 270 hk som lurer på det samme http://www.powerstrokenation.com/forums/20-6-9-7-3l-idi-diesels-83-93-model-years/40582-7-3l-d-tronic-performance-help.html?showall=1 Redigert 13.Desember.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
CrancClipp Svart 14.Desember.2015 Del på Facebook Svart 14.Desember.2015 Først takk til teerex for svar. Tar kontakt med firmaer du henviser til. Ser nå at jeg har skrevet feil årsmodell på motoren jeg har. Det er en 1997 modell, og det kan gjøre det lettere å finne trimmingsutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Jan-Robert Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Har en 2000 mod 2.8 D-tronic som jeg vurderer og chippe. Blir noe svak med 165hk i en 24" båt når det blir litt folk ombord. Hovrdan er erfaringene med chiptuning av disse? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Er nok ikke chip til denne motoren, men mulig det går å oppgradere hjernen. Norskmotorkompani feks. Tipper de kan få 20hk ekstra ut av den, de får 30hk extra ut av D-tronic 250hk (eldre typer). Om det er å anbefale vet ikke jeg, kjenner ikke 2,8literen godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 (redigert) Førstefender skrev for 19 timer siden: Er nok ikke chip til denne motoren, men mulig det går å oppgradere hjernen. Norskmotorkompani feks. Tipper de kan få 20hk ekstra ut av den, de får 30hk extra ut av D-tronic 250hk (eldre typer). Om det er å anbefale vet ikke jeg, kjenner ikke 2,8literen godt nok. Chiptuning kan være så mangt, men i dette tilfellet vil det nok si omprogrammering av ECU. Vet ikke på sparket om det innebærer ut og innlodding av noen chip i ECU. Det var nemlig nødvendig på min 2000-modell Jeep med VM Motori dieselmotor fra samme produsent som Mercruiser D-tronic serien. I tradisjonell chiptuning på 90-tallet var jo nettopp bytte av fysisk chip nødvendig, da den originale som regel ikke var programmerbar (EEPROM stands for electrically erasable programmable read-only memory). Mye mulig at D-tronic bruker en nyere type ECU enn det som ble brukt i bilmotorene på 90-tallet, slik at ut og innlodding ikke er nødvendig på disse. Min 4,2L 250 hk D-tronic fra 1998 kan ifølge Norsk Motorkompani omprogrammeres til 290 hk pga. begrensninger i turbostørrelsen. Husker ikke hvilken turbotype 165-hesteren har, men det blir 193 hk hvis man tar utgangspunkt i samme litereffekt som 4.2-literen. 185-190 hk bør uansett merkes, selv om det egentlig er det økte dreiemomentet man trenger når båten skal lastes full av folk. Redigert 31.Juli.2019 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
pipe Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Teerex skrev 29 minutter siden: kan ifølge Norsk Motorkompani omprogrammeres Jeg bare elsker firmaer med bøse navn som holder til på "kjøkken bordet" hjemme hos eieren Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 pipe skrev 5 minutter siden: Jeg bare elsker firmaer med bøse navn som holder til på "kjøkken bordet" hjemme hos eieren Som dessuten ikke har begreper om hvilke konstruksjonsmessige beregninger og kapasiteter som ligger på hardwaresida på motorene de piller med?? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 (redigert) pipe skrev 52 minutter siden: Jeg bare elsker firmaer med bøse navn som holder til på "kjøkken bordet" hjemme hos eieren Meg bekjent så har firmaet ganske mange års erfaring, gode referanser og en høy grad av seriøsitet. Var i kontakt med dem for ca 15 år siden første gangen. Mange andre her på baatplassen har gode erfaringer med dem. Derimot er det en del andre "firmaer" som kan virke noe mere useriøse. Redigert 31.Juli.2019 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Chiefengineer skrev 44 minutter siden: Som dessuten ikke har begreper om hvilke konstruksjonsmessige beregninger og kapasiteter som ligger på hardwaresida på motorene de piller med?? Ikke nødvendig å skjære alle over en kam. Det finnes faktisk noen seriøse der ute også som har drevet med dette i en mannsalder. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jan-Robert Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 3 hours ago, Teerex said: Chiptuning kan være så mangt, men i dette tilfellet vil det nok si omprogrammering av ECU. Vet ikke på sparket om det innebærer ut og innlodding av noen chip i ECU. Det var nemlig nødvendig på min 2000-modell Jeep med VM Motori dieselmotor fra samme produsent som Mercruiser D-tronic serien. I tradisjonell chiptuning på 90-tallet var jo nettopp bytte av fysisk chip nødvendig, da den originale som regel ikke var programmerbar (EEPROM stands for electrically erasable programmable read-only memory). Mye mulig at D-tronic bruker en nyere type ECU enn det som ble brukt i bilmotorene på 90-tallet, slik at ut og innlodding ikke er nødvendig på disse. Min 4,2L 250 hk D-tronic fra 1998 kan ifølge Norsk Motorkompani omprogrammeres til 290 hk pga. begrensninger i turbostørrelsen. Husker ikke hvilken turbotype 165-hesteren har, men det blir 193 hk hvis man tar utgangspunkt i samme litereffekt som 4.2-literen. 185-190 hk bør uansett merkes, selv om det egentlig er det økte dreiemomentet man trenger når båten skal lastes full av folk. Takk for utfyllende svar. Ja jeg har forstått det slik at det må bestilles ny chip som loddes inn i ecu. God gammeldags chipping. Er nok momentet fra 2000 og opp som vil gjøre båten sterkere og lettere opp i plan. Noe racer blir den aldri og er heller ikke ment som det :D Men tåler disse effekt og momentøkningen ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Teerex skrev for 2 timer siden: Ikke nødvendig å skjære alle over en kam. Det finnes faktisk noen seriøse der ute også som har drevet med dette i en mannsalder. Vil se den som tuner en VP-D serie (4/6) og som kommer med en spiselig forklaring med teknisk underlag på hvordan man på en motor med ratingklasse 5 kan oppnå samme levetid som originalt på drev og motor uten de samme hardwareforandringene som VP selv utfører mellom de ulike variantene bare ved å omprogrammere software. Beklager men denne metoden får slakt hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 (redigert) Det kommer helt an på hvilket utgangspunkt man har, dvs. hva slags utgave av D4/D6 og hva slags båt man har. Etter tuning kan man naturligvis ikke forvente samme sikkerhetsmargin for driftssikkerhet og levetid. Men for vanlig fritidsbruk er det ofte heller ikke nødvendig. Så det er helt opp til hver enkelt å avgjøre. Men at mange har fått gjort dette med tilfredstillende resultat er helt sikkert. At noen få har vært uheldig på en eller annen måte er vel også ganske sikkert. Slik er livet. Men nå kommer jo VP med økte effekter på bl.a D6 med opp til 480 hk. Uten at det har noen direkte sammenheng med tuning av eldre utgaver å gjøre. Forøvrig handler ikke denne tråden om VP men om Mercruiser (VM Motori). Mange av disse modellene er teknisk helt identiske, der kun software og ytelse er forskjellig. 2,8 litersblokken ble tatt opp til 230 hk etterhvert (med common rail) mens 4,2 literen ble tatt helt opp til 350 hk originalt. Naturligvis med en del endringer underveis, men ikke så mange. 250, 270, 300 og 320 hk-utgavene var f.eks. helt identiske i en periode. Redigert 31.Juli.2019 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chiefengineer Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 Teerex skrev for 8 timer siden: Det kommer helt an på hvilket utgangspunkt man har, dvs. hva slags utgave av D4/D6 og hva slags båt man har. Etter tuning kan man naturligvis ikke forvente samme sikkerhetsmargin for driftssikkerhet og levetid. Men for vanlig fritidsbruk er det ofte heller ikke nødvendig. Så det er helt opp til hver enkelt å avgjøre. Men at mange har fått gjort dette med tilfredstillende resultat er helt sikkert. At noen få har vært uheldig på en eller annen måte er vel også ganske sikkert. Slik er livet. Men nå kommer jo VP med økte effekter på bl.a D6 med opp til 480 hk. Uten at det har noen direkte sammenheng med tuning av eldre utgaver å gjøre. Og slikt opplyses det naturligvis både om til forsikringsselskapet som har evt motorskadedekningen samt til neste eier i en evt salgsprosess????. Endringene i hardware mellom den nye D6’en og de tidligere modellene er enda større enn mellom tidligere D6/370 og D6/435, det er i praksis en ny motor som er lansert. Men enkeltmannsforetakene i garasjene rundt om i landet får sikkert kineserne til å lage programvare som kan forvandle også en «gammel» D6 til siste modell????. Litt off topic men lykke til isåfall. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 Etter min mening synes jeg chiptrimming av båtmotor er helt meningsløst. selv om mange motorblokker er bassert på samme, er det nok en god del som er annerledes på de forskjellige ratingene. Det virker som det er litt liten forståelse hvordan en motor fungerer, og hva som er konsekvens for effektøkning. Jeg har lest utallige chiptrimtråder på div forum der det egentlig har koka bort i kålen. Til syvende og sist er det bedre å kjøpe motor som er beregnet til et spesifikt effektuttak! Uansett så kommer jeg aldrig til å ha noe billig trim på noe av mine båter biler eller andre motoriserte ting! Seriøs trim av motor er ikke noe man får på billigsalg.. mulig det finnes noen veldig få unntak der chiptrim virker, men husk a drev, aksler, lager, kjølere osv også må tåle den økte effekten Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.