Teerex Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) -morten- skrev for 8 timer siden: Etter min mening synes jeg chiptrimming av båtmotor er helt meningsløst. selv om mange motorblokker er bassert på samme, er det nok en god del som er annerledes på de forskjellige ratingene. Det virker som det er litt liten forståelse hvordan en motor fungerer, og hva som er konsekvens for effektøkning. Jeg har lest utallige chiptrimtråder på div forum der det egentlig har koka bort i kålen. Til syvende og sist er det bedre å kjøpe motor som er beregnet til et spesifikt effektuttak! Uansett så kommer jeg aldrig til å ha noe billig trim på noe av mine båter biler eller andre motoriserte ting! Seriøs trim av motor er ikke noe man får på billigsalg.. mulig det finnes noen veldig få unntak der chiptrim virker, men husk a drev, aksler, lager, kjølere osv også må tåle den økte effekten For noen motortypers del er det ingenting fysisk som skiller de forskjellige effektutgavene. Altså ingenting. Mens for andre motortypers del skiller det lite eller mye. Her er det ingen fasit som er fastspikret og gjelder alle motormerker og varianter. Men det er uansett ingen tvang å tune en turbodieselmotor. Vi lever i et fritt land, og alle som ikke ønsker å gjøre det er i sin fulle rett Naturligvis er det best å kjøpe en motor som er i største laget, men nå er det nå engang slik at mange kjøper brukt båt. Og i det markedet ble det ofte spart litt på konfekten da båten var ny. Dette handler uansett ikke om billig trim eller seriøs (kostbar?) trim. Dersom en motor lar seg tune/omprogrammere opp i effekt så er det som regel ganske enkelt og rimelig uansett. Det er vel ingen som driver og trimmer dieselmotoren sin slik man trimmet mopeden i gamle dager, eller kjøper kostbare deler og skrur på. Mange syns disse greiene er mystisk og skummelt, og det kan det jo fort bli hvis hvis man overdriver i forhold til maskineriets kapasitet og styrke. Og igjen minner jeg om at tråden i utgangspunktet ikke handler om D6 eller andre VP-motorer. Redigert 1.August.2019 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Her begynner vi derimot å tippe over på det useriøse Det eneste positive er at de nå leverer dem med korrekt kontakt, og ikke løse ledninger som man må gjette seg fram til og lodde på selv. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chiefengineer Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) Desidert verste jeg noensinne har sett. En monteringsanvisning for en «(d)effektmodul» som baserer seg på at bruker skal på måfå observere evt synlig røyk og så justere parameterne deretter gjennom tilfeldige akselerasjonstester. Og dermed påføre motor hinsides feile termiske belastninger. Tvers gjennom useriøse drittkomponenter som ikke har noe som helst i en marinemotor å gjøre. Sett de i en bil så kan de stå der til første eu-kontroll der avgassene testes. Redigert 1.August.2019 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Chiefengineer skrev 3 minutter siden: Sett de i en bil så kan de stå der til første eu-kontroll der avgassene testes. Det kan synes som du trenger en liten oppdatering på hva EU kontroll inneholder "nu om dagen" Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 dieselfan skrev 1 minutt siden: Det kan synes som du trenger en liten oppdatering på hva EU kontroll inneholder "nu om dagen" Det kan godt tenkes, snart to år siden sist men ingen forbløffende endringer såvidt jeg kan se. Avgassene er iallefall fortsatt med: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/hva-sjekkes/hva-sjekkes-pa-en-eu-kontroll Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Teerex skrev for 3 timer siden: Det er vel ingen som driver og trimmer dieselmotoren sin slik man trimmet mopeden i gamle dager, eller kjøper kostbare deler og skrur på. Vet om en... det verste er vel kanskje at han nyter det. Han fikk ikke sommerferie i år og han gleder seg til å teste den nye Laminova baserte ultrakompakte ladeluftkjøleren feks på Mercuiser diesel motorer som har ganske varm luft i innsugsmanifolden og vil nyte godt av litt kjøligere dager... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) Chiefengineer skrev 20 minutter siden: Det kan godt tenkes, snart to år siden sist men ingen forbløffende endringer såvidt jeg kan se. Avgassene er iallefall fortsatt med: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/hva-sjekkes/hva-sjekkes-pa-en-eu-kontroll Har nylig vært der og uten feilkoder ble jeg høflig vinket videre uten at det ble plugget måleutstyr i hekken.... Sjokket varer enda... hadde du sett en liste over modifikasjonene på denne motoren så hadde du trolig vært enig med meg i det.... se nederst side 47 i din referanse Redigert 1.August.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Skulle ønske at de som bruker tid og penger på å utarbeide et godt map for marine dieselmotorer kunne få litt positiv omtale og ikke bli satt i bås med de som kun duller med å tillate høyere ladetrykk og heve grenseverdien for maksimalt tilført drivstoffmengde. At de som er dyktige tar seg betalt er naturlig og når en ikke ønsker hyllevare men har spesielle ønsker ja da blir det ikke billigere. At disse få ikke trenger og kanskje heller ikke ønsker å avertere sine tjenester er vel helst for å slippe å sitte timevis i telefonen å prate med "lurere" som meg.... Gjøres det riktig kan mange motorer tåle relativt bra å få hevet maksimal effekt Ville heller statistisk bekymret meg for drevene... å øke en motors dreiemoment v/2000 omdr med 20% og samtidig tro at det går fint for det varer jo en forholdsvis kort periode.... ja det er å tro på nissen om drevet allerede ligger på grensen Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 dieselfan skrev 9 minutter siden: Skulle ønske at de som bruker tid og penger på å utarbeide et godt map for marine dieselmotorer kunne få litt positiv omtale og ikke bli satt i bås med de som kun duller med å tillate høyere ladetrykk og heve grenseverdien for maksimalt tilført drivstoffmengde. At de som er dyktige tar seg betalt er naturlig og når en ikke ønsker hyllevare men har spesielle ønsker ja da blir det ikke billigere. At disse få ikke trenger og kanskje heller ikke ønsker å avertere sine tjenester er vel helst for å slippe å sitte timevis i telefonen å prate med "lurere" som meg.... Gjøres det riktig kan mange motorer tåle relativt bra å få hevet maksimal effekt Ville heller statistisk bekymret meg for drevene... å øke en motors dreiemoment v/2000 omdr med 20% og samtidig tro at det går fint for det varer jo en forholdsvis kort periode.... ja det er å tro på nissen om drevet allerede ligger på grensen Men har man en 2,8 liter så er det bare å kjøre på, den bruker jo Bravo drev. Har man Bravo X av noe slag så brukes jo de på 4,2 literen som er vesentlig sterkere. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chiefengineer Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 dieselfan skrev 15 minutter siden: Skulle ønske at de som bruker tid og penger på å utarbeide et godt map for marine dieselmotorer kunne få litt positiv omtale og ikke bli satt i bås med de som kun duller med å tillate høyere ladetrykk og heve grenseverdien for maksimalt tilført drivstoffmengde. Programvaren er utviklet av motorprodusenten på basis av miljøkrav og mekanisk oppbygging av motoren hvor bl.a rating og varighet er noen av hovedmomentene. Problemstillingen er dels at «programvarehackerne» ikke kjenner noe som helst til de mekaniske beregningene og termiske kalkulasjonene som ligger til grunn for valget av software fra fabrikken og kan gjøre stor skade ved manipulering av disse. Men trimming må naturligvis være en individuell sak, dog må man som båtselger være klar over muligheten for å bli rettslig forfulgt og gjort erstatningspliktig ved følgeskader om man har trimmet og solgt båtmotor/båt uten å ha opplyst om dette til kjøper. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Det å ligge i uthavn og nyte livet en stille morgen også starter det opp en sånn P...box fantast ved siden av og deler villig vekk sur eksos ...da er ikke lenger trimming en individuell sak. For egen del er jeg imot fråtsing, sløsing og unødvendig forurensning Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 De aller fleste chiptrimmere har ikke kunnskap om motorenes tålegrenser. Det kan være temperatur i ventiler,turbin temperatur, stempelring temperatur eller trykkbelastning på veiv lager eller stempelbolt. 99% av all chiptrimmning er useriøs. Marine motorer for fritidsbåter er som regel høyt effektuttak i fra fabrikk. Å øke dette ytterligere er i 99% av tilfelle fullt mulig rent fysisk men en enorm sjanse å ta i praksis. For å øke ytelse må man kjøre motoren i bremsebenk og registrere hundrevis av temperaturer og trykk. I tillegg må man vite hva de ulike komponentene tåler. Dette har ikke chiptrimmere flest verken utstyr eller kunnskap om. Mitt råd er styr unna. Om leverandør har samme motor med ulik ytelse bruk original program om det er mulig å få fatt i. Da vet man at man ikke sprøyter diesel rett i stempelkronen eller overbelaster motoren med for høye trykk eller temperaturer. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Fabrikkmotorene må også ha et map som fungerer ved bruk av diesel som er enda dårligere enn det som selges i Norge. Det ligger et betydelig potensiale der. Normalt vil en dermed senke eksostemperatur ved samme ytelse Sagt på en annen måte; det er faktisk mulig å gi mange motorer et bedre liv ved å skrive et tilpasset map til det aktuelle driftsområde. Det betyr dog ikke at jeg er uenig i hovedpoenget ditt Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Det går ikke an å generalisere ang. chiptuning/omprogrammering. Det er mange variabler ute å går, noe bra og noe lite bra. Man må se på hvert enkelt tilfelle isolert. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ulyden Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Problemet er å få tilgang til fabrikantene beregninger av komponentene i motoren. Det er fullt mulig å senke avgasstemperatur ved å heve innsprøytingstrykk eller å justere tenning tidligere. Problemet er at dette påvirker trykk i sylinder og trykkstigningsgradient. når det er sagt så ligger det marginer i enhver motor. Som sagt så må man kjenne hver enkelt komponenter tålegrense for å utnytte dette. Måler man trykket i sylinder og driter i utslippskrav kan man presse ut mere effekt og i noen tilfeller få bedre virkningsgrad men dette krever utstyr de aller fleste ikje har. De aller fleste bare endre verdier for maks mengde slik at effekten øker. Det blir akkurat det samme som når vi i gamle dager justerte maks skruen for fuel og vrei dieselpumpe på gamle motorer. Klart det virker men holdbarhet og sannsynlighet for havari øker. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 ulyden skrev 3 minutter siden: Problemet er å få tilgang til fabrikantene beregninger av komponentene i motoren. Det er fullt mulig å senke avgasstemperatur ved å heve innsprøytingstrykk eller å justere tenning tidligere. Problemet er at dette påvirker trykk i sylinder og trykkstigningsgradient. når det er sagt så ligger det marginer i enhver motor. Som sagt så må man kjenne hver enkelt komponenter tålegrense for å utnytte dette. Måler man trykket i sylinder og driter i utslippskrav kan man presse ut mere effekt og i noen tilfeller få bedre virkningsgrad men dette krever utstyr de aller fleste ikje har. De aller fleste bare endre verdier for maks mengde slik at effekten øker. Det blir akkurat det samme som når vi i gamle dager justerte maks skruen for fuel og vrei dieselpumpe på gamle motorer. Klart det virker men holdbarhet og sannsynlighet for havari øker. Og når man vet at på f.eks VP D6 så måtte drevet forsterkes for å tåle overgangen fra D6/370 til D6/400 og D6/435 kunne aldri leveres med drev. Sistnevnte har dessuten bl.a annen turbo, ladeluftkjøler, injektorer og topp jfr D6/370 så da kan man jo tenke seg litt ang marginer..... Godt poeng, effektøkning mellom i utgangspunktet lik hardware bør foregå med originale styringsenheter. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 alfb skrev On 26.2.2010 at 23.44: Jeg har software tunet mine 2x250hk 4.2 D-tronic med 15% (moderat chipping, +ca 40hk/90nm pr motor). Jeg gjorde dette pga at jeg ikke oppnådde max turtall. Fikk, etter som jeg husker på sparket, noe i underkant av 3500 omdr. Etter tuning nådde jeg anbefalt maxturtall på 3850 omdr. Når det gjelder toppfart var den fra før ca 35 og nå bikker jeg 40 knop.. Har vel gått et par hundre timer nå siden "omprogramering" og alt virker ok. Brukte 10 vel anvendte BP på dette Det er bl.a. disse motorene denne tråden handler om, og ikke VP D6 :-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ulyden Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Du har økt turtall 10% og fart 15%. Generelt er dette ca 30% effektøkning. Kommer Ann på eksponent 2,7 eller 2,5. Det betyr at motorytelse er økt til godt over 300hk. Det vil jeg kalle en voldsom effektøkning og selv om motoren klarer det kan mangen av komponentene være belastet over utmattingsgrense. Om dette er godt anvendte 10000kr vil jeg ikke spekulere i. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) Det er nok litt feil. 3500 rpm er godt under anbefalt maxturtall. Dvs at motorene ikke ga den oppgitte ytelsen. Denne motoren (som tilfeldigvis er samme type som min) kan normalt sett ikke yte over 300 hk fordi turboen på disse tidlige utgavene rett og slett ikke er stor nok (KKK K26 turbo). Derfor oppgir Norsk Motorkompani 290 hk som max ytelse etter omprogrammering. Senere utgaver fikk en Schwitzer S200 turbo som muliggjorde opp mot 400 hk. Max. original ytelse var 320 hk. Redigert 1.August.2019 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chiefengineer Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Teerex skrev for 6 timer siden: Det er nok litt feil. 3500 rpm er godt under anbefalt maxturtall. Dvs at motorene ikke ga den oppgitte ytelsen. Dette må vel i beste fall være en misforståelse. Om motorene ikke fikk korrekt turtall da de var nye sto det en for tung propell på. Sekundært hadde de en særdeles lite sannsynlig feil med seg fra fabrikken. Dette er altså løst med trimming/overbelastning fra første dag istedet for å sette på korrekt propell? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Eller litt omskrevet... mangel på forståelse. Gjør et enkelt søk her inne - hvor mange tråder finner du her inne som handler om effektøkning, men som egentlig handler å sette på riktige propeller.... Det er ikke så lenge siden jeg ble spurt om å prøvekjøre en stor fin dyr båt, motortypen kjenner jeg godt og vi monterte mekaniske ladetrykksmålere på motorene og satte av gårde... det ble en kort prøvetur. Vi gikk tregt i plan og manglet nesten 300 omdr på topp. Han fikk et klart råd: du har ikke feriepakket båten, du har 1/4'e tanker , 2 mann i båten og ikke vann. Hvordan i huleste tror du de motorene får det når båten er fullastet...gå ned 2 størrelser på propellene Han syntes ikke rådet var noe bra, dessuten hadde en på en face gruppe sagt at det sikkert gikk greit. 4 ukers båtferie ble redusert til 1 uke og det ble et langt slep hjem. Nå vil han at jeg søke på finn etter ny motor.... Hvor mange blir overrasket over at en båt og propell full av rur og groe ikke når forventet toppfart ??? Hvor mange tror på fullllt alvor at om båten veier 5500kg eller 7500kg ikke spiller noen rolle for propellvalg ?? Hvordan kan noen gå i butikken å kjøpe en båt til 12 000 000kr uten å ha celler nok til å forstå at skal du kunne nå toppfart og kjøre tur med fullastet båt så må du ha 2 propellsett (som ikke behøver å koste mer enn 15 000kr) Det er ikke min mening å snakke ned alle som har stor fin båt, men jeg er generelt forundret over at så mange, verger seg så mye, får å bruke penger på noe så viktig, som propeller, men ikke kvier seg for å øke effekten på simpleste måte..... til samme kostnad som et sett brukte propeller.... Om en i dette tilfellet skulle løst effektbehovet med en P....Box så hadde det neppe gjort problemet noe mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 (redigert) Altså.. denne tråden handlet om VM motorer, feks er 4,2literen fra 2004(pluss minus et år), 250hk til 320Hk er IDENTISKE motorer, kun elektronikk som er forskjellig. Ang 2,8 literen, som ble spurt om sist kjenner jeg ikke denne godt nok. Mine egne D-tronic 250 er litt for gamle til å bare bytte hjerne for å få 320hk, men fikk opplyst av Norskmotorkompani, at pluss 30hk var mulig, altså 280hk. Bla kjølerene mine står stemplet med D-tonic 300hk.. Har ikke fått bekreftet at mine motorer er identiske med 300hk, så har latt vær trimming, føler ikke det store behovet heller. Kun i stor medsjø jeg føler behov for litt mer krefter. Med Bravo 3 drev, x eller xr, er drevet også identisk opp til 350hk. Redigert 2.August.2019 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Tittel på denne tråden: Chiptuning Mercruiser D-tronic king kong skrev On 26.2.2010 at 22.10: Er det noen som har tunet Mercruiser D-tronic her på forumet. Jeg snakker da om software tuning. Alle synspungter for og imot. Med den tittelen og TS sin etterlysning i bold; erkjenner jeg meg ikke skyldig i total avsporing, kun delvis Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Teerex skrev for 22 timer siden: Her begynner vi derimot å tippe over på det useriøse Det eneste positive er at de nå leverer dem med korrekt kontakt, og ikke løse ledninger som man må gjette seg fram til og lodde på selv. Her sliter dem noe alvorlig med seriøsiteten. Mercruiser 1.7 MS 120 har helmekanisk dieselsystem. Kun elektrisk ventil for stopp. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Teerex Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Jens_P skrev 19 minutter siden: Her sliter dem noe alvorlig med seriøsiteten. Mercruiser 1.7 MS 120 har helmekanisk dieselsystem. Kun elektrisk ventil for stopp. Ja det har du iallefall helt rett i Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.