Jump to content

Chiptuning Mercruiser D-tronic


king kong

Recommended Posts

Om du har gjort noe slikt fordi du har for liten motor eller vil ha et par knop eksta kan dette få alvorlige konsekvenser om man skal selge båten senere. Oppstår det skader som skyldes utmatting eller for høy temperatur og trimming ikke er opplyst om kan nok kjøper forlange erstatning. For mange vil en båt med motor som har økt ytelse utover fabrikken sin anbefaling være et høyrisikokjøp. Derfor er det klokt å ikke gå høyt ut med slikt.

 

Det er vanskelig å påstå at motoren aldri har vert trimmet når man har opplyst dette på et båtform der mange kjenner hverandre.

Link to post
cmb skrev 53 minutter siden:

Så ingen på btplassen medlemmer som har gjort det ?

 

 Jo, hvis du hadde lest tråden så hadde du sett det :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

En stk. i akkurat denne tråden, men det er mange tråder om emnet. 

Og pr. idag er nok dessverre de fleste båtfolk inne på disse båtgruppene på facebook, og ikke her på baatplassen og leser/skriver.

Selv om dette forumet er vesentlig bedre i forhold til å ta vare på søkbar informasjon.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
cmb skrev for 10 timer siden:

Bare 1 stk som har gjort det.

 

 

Om du er interessert er det jo bare å stole på kunnskapene til chip-selgeren og kjøpe varen akkurat som et annet uoriginalt filter etc. Men husk å opplyse neste evt. kjøper av båten at motoren er/har vært trimmet i salgsannonsen slik at du ikke risikerer rettslig forfølgelse i ettertid om noe skulle oppstå og som kan settes i sammenheng med trimmingen.

Link to post

Husk at omtrent alt som finnes av turbodieselmotorer kan trimmes. 

 

La oss seie at chiefenginer hadde økt ytelsen på skips motoren 20% for å nå et fly eller fordi han hadde hatt driftsavbrudd og måtte ta inn tid. Trur ikkje reder hadde vert happy om veivaksel blei skada pga for høg oljefilm belasting eller at kompressoren smelta aluen.

 

Gear tenner i reduksjonsgear kunne blitt skadet osv. Det er rett og slett uansvarlig.

 

kunn tap av menneskelig eller store verdier kunne ha forsvart ein slik handling og det finnes eksempler på.

Redigert av ulyden (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...