Volvomekanikeren Startet 26.Februar.2010 Del på Facebook Startet 26.Februar.2010 Hei Igjen! Som de fleste av dere har fått med dere, har jeg en Sjømann snekke (22fot) Skal få meg ny motor ut i Mars, og må ta og rense tanken i og med at den er FULL av diesel dyr.. Så skal ha tanken ut av båten, og opp i garasjen for en liten overhaling i helgen. Tanken er 20 liter.. Men så lurte jeg på hvilken fremgangsmåte jeg skal bruke for og vaske tanken. Den må vell vaskes med Diesel? Seeyah! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 steame med varmt vann? Eg hadde tørka den godt rein, og så spylt alle plasser med feks breake-clean. tørka ut på nytt. Kanskje gått løs med blåselampe og varma godt i hjørner og kritisk trange plasser... Trur du finner fleire tråder om dette dersom du prøver googlesøket i søk-funksjonen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Du kan i og for seg vaske den med hva som helst, så lenge du får den 100% tørr igjen før du fyller på ny diesel. Jeg vasket min med Zalovann og høytrykkspyler, og lot den deretter stå og tørke i et par ukers tid før den ble montert igjen. Tanken ble gullende ren den, og har fungert fint i de to årene som har gått siden rengjøringen. Men jeg hadde ikke dieseldyr da, kun litt svart slam etter tredve år uten tankrengjøring. Men uansett ren tank er viktig for driftssikkerheten. Etter rengjøring av tank, slanger og filtre, er det lurt bruke litt Bio-Protect i dieselen for å knekke eventuelle gjenlevende dieseldyr. Og sørg for at det ikke kommer mer vann i tanken, så holder nok også dyrene seg borte... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 26.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Har ett lite problem der.. Kommer ikke inn i tanken, er hull på toppen av tanken til påfylling. ca. 35 mm Ø. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Lukabella Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Dette har jeg ikke vært borti før, men min første tanke er å skylle/riste tanken med tresprit i (hvis du har mulighet til og "riste" tanken). Trespriten dreper alt (skulle jeg tro) og så fordamper restene (av trespriten) slik at innsiden av veggene (i tanken) blir "tørre" og rene. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 26.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Kansje og fylle på kokende vann, og riste den med jeg klarer hadde hjulpet? også sutte tanken inn i varmekjelleren i huset? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
JanS/EIR Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 (redigert) Hei, unge mann! Følger med på prosjektet ditt. Jeg tror du kan bruke mangt og mye til tankvasken din, diesel, parafin, white spirit, motorvask etc. Viktigst at du får løst opp gammelt belegg, skylt god ut og tørket tanken. Gørra sitter godt fast, så prøv å komme til med en kost elns. Selv brukte jeg motorvask og en kost på en stiv ståltråd i den faste tanken på EIR før vi starta på "Norge Rundt",( Fredrikstad-Trøndelag) i fjor sommer, fikk ut utrolig mye gørr! Pumpet opp med ei drillpumpe. Tør ikke tenke på som kunne skjedd med filtrene i åpen sjø hvis jeg ikke hadde renset tanken. Anbefaler deg å bytte filter hvis du ser noe skitt idem! Lykke til! mvh JanS/EIR Redigert 26.Februar.2010 av JanS/EIR (see edit history) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
litt peiling Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Ser du er aktiv sjømann22, men har du fiksa motor ? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 26.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Takk skal du ha Skal se hva jeg får til, og legge ut bilder før og etter vask i morgen Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 26.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 litt peiling. Ja, jeg har fått tak i ny motor Yanmar 3GMD. Her har du bilde og spesifikasjoner http://www.yanmar.no/arch/_img/9051389.pdf Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 ehhhh ...du klarer ta bilde inni , men ikkje vaske? Ta med tanken på selvvaskeanlegg for biler, ein eller anna bensinstasjon i nærheten? Mange har varmt vann. "Pulse" inni hullet med varmt vann på høyt trykk, så løsner nok det meste. Få en dårlig kompis til å holde tanken Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Volvomekanikeren Svart 26.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Bare til og Lyse ned hullet, å ta bilde det vell Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 26.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Jeg har jo høytrykk spyler. med vridbar ende. kansje den kunne vært brukenes Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 27.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 (redigert) Då har jeg vært i båten og forsøkt og få ut diesel tanken. Men det dukket stadig opp problemer jeg begynnte og lure litt på HER ER TANKEN. DEN LIGGER I FRONT AV MOTORKASSEN, UNDER DØRKEN. HER SER DU BILDE AV FLENSEN OPPÅ TANKEN, UNDER OG RUNDT FLENSEN ER DET SIKAFLEX, SOM DU SER HAR BEGYNNT OG LØSNE. SÅ DET MÅ VEKK, OG PÅ MED NYTT SOM PÅFYLLINGS SLANGE ER DET BRUKT ARMERT PVC, NOE SOM KNEKKER AV DIESEL OG OLJE. SÅ DEN MÅ VEKK, OG PÅ MED OLJEBESTANDIG SLANGE. MEN SÅ KOMMER NOE SOM JEG LURER PÅ. PÅ STYRBORD SIDE AV TANKEN, GÅR DET EN SLANGE OG OPP TIL EN GJENNOMFØRING I SKROGET. ER DETTE LUFT TIL TANKEN Men så lurte jeg på endå en ting. Tanken er ikke festet på noe som helst måte, den står skilt ned imellom skrogforsterkere. Hvordan skal jeg få den opp :confused: Mvh Martin Sandtorv Redigert 27.Februar.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 27.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Jeg får vell finne ut av dette på egenhånd jeg da Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Ask Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Hei Dersom dette hadde vore mitt prosjekt så hadde eg brukt kubein og "rå vald" for å fått ut tanken. Deretter hadde eg kjøpt ein ny påhengsmotortank på CO eller Biltema. Ein tank på eit 20 l kostar ikkje meir enn eit par hundrelappar. Då slepp du òg å bruka tid og pengar på den gamle tanken. Hugs å mål plassen, slik at du veit at ein ny standartank høver, før du øydelegg den gamle tanken. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 27.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 (redigert) Tok meg ikke brye med å få den ut av båten Vasket den der den står.. Fikk et gangske bra resultat: Først skrudde jeg av flensen, og skrapte vekk all sikaflexen Tømte tanken for diesel, og da jeg lyste ned i tanken fikk jeg egentlig ikke sjokk. Var forberett på det værste Diesel-Dyr/Alger: Masse groms: Endå mere. Blir kvalm Men så kommer spørsmålet? Hvordan får jeg dette ut? Jo, jeg tenkte så det knaset.... Så kom jeg på en løsning! Jeg tok en ståltråd og stakk igjenomm en svamp: Så slapp jeg svampen ned i påfyllingen, og tok en pinne og dro svampen frem og til bake, og tømte svampen innimellom. Etter hvært ble resultate godkjent No skal jeg en uke på hytten i ekedalen. Så blir ikke noe båt puss på meg i vinterferien. Men nor jeg kommer hjem igjen skal jeg ta avfettning på utsiden av tanken, ta sikaflex rundt flensen, og skru den på igjen. Så skal jeg strekke ny oljebestandig slange, og opp til påfyllingen. Så er dieselsystemet oppe å går! Kommer bilder fra dette om en ukes tid Redigert 27.Februar.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hobby 430 Sport Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Ser bra ut dette, men hadde eg vært deg ville eg fått ut all smuss og dritt, for hvis de er dieseldyr du har hatt i tanken er de som ligger igjen der nok til og skape en ny kolloni på noen få uker!! har brukt en tør og våt suger "støvsuger" som er enklere og bruke en ein svamp!! bare et tips fra mi side Og så tror eg tanken din er nærmere 50 liter en 20 liter Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Volvomekanikeren Svart 27.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 (redigert) Halloen Ja, jeg ble fortalt at den var 20 l. Men nor jeg så inni den, så den en del større ut ja. kan tenke meg den er 50 l. ja Vi har en sann støvsuger som kan suge vann. Jeg skal ta og strekke strøm ned til båten og bruke den Tenkte på det, men orket ikke å strekke strøm helt ned (ca. 50 m) Men siden dieseldyr formerer seg (noe som jeg ikke viste) Skal jeg gjøre det! Takk for info Redigert 27.Februar.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 Hei Igjen I dag har jeg hatt en liten arbeidsøkt i båten Og takk igjen for tips med ''Våt & Tør'' ''Støvsuger'' SandvikAC25 Jeg tok og strakk strøm ned i båten, og rigget meg til med forsjelligt utstyr/verktøy. Jeg fyllte tanken med Diesel, og sugde det ut igjen med ''Støvsugeren'' Jeg fikk opp all løs skit/dyr, men det var fortsatt noe skit igjen i bunnen. Jeg tok en trykkpumpe og spylte litt i bunnen, og fikk ett GANSKE så bra resultat!!! Så var det flensen sin tur til og monteres. Først smørte jeg tanken inn i avfettning for at tettningsmassen skal sitte fast, tok deretter og varmet tanken med varmepistol: Jeg brukte blåmann som tettningsmiddel imellom tanken og flensen, og skrudde den på. Tørket deretter vekk overflødig masse: Og her har du slutt resultatet: No er tanken 99% Rein, og har fått en tett flens, så jeg unngår skit ned i tanken. No er det bare til og holde det vedlike, og fylle tanken helt opp hvær vinter, for og unngå kondens og flere dieseldyr Hva syntest du om resultate av ''Overhaling'' av tanken? -Martin Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 (redigert) Her er noen bilder fra før/etter. Sjekk forsjellen!!! Skitten Og Gromsette Tank: Rein Og Fin Tank: Styggt arbeid med sikaflex av forje eier: Fint arbeid med Blåmann av dagens eier (ikke for og skryte ) Redigert 9.Mars.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Men jeg lurte på en liten ting som de fleste her sikkert kan svare på Sommerdiesel er diesel du får om sommeren, og vinterdiesel er diesel du får om vinteren, har hørt det skal være noe forsjell på den. Det er samme diesel, men den har noe som ikke sommerdieselen har???? Har jeg forstått det rett? og nor båten skal på land til høsten, burde jeg kjørt tanken nesten tom for diesel, og fylle tanken HELT full med ''Vinterdiesel'' Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hobby 430 Sport Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 vinterdiesel inneholder en del parafin, når de blir veldig kaldt blir vanlig sommerdiesel gele, med parafin i skjer ikke dette. du kan trygt blande i 5 liter parafin i 50 liter "sommer" diesel Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Pelle Parafin Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 En god og viktig jobb du har gjort med tanken din der. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 SandvikAC25, Tusen takk for all hjelp du har gitt meg i dette ''Prosjektet'' Du har vært til stor hjelp Pelle Parafin, Ja, det var på høy tid at noen gjorde det no, men jeg får bare passe på og ha tanken mest mulig full hele tiden, for og unngå kondens som fører til diesel dyr Ble forsåvidt ganske fornøyd med flensen oppå. No henger det ikke overflødig masse utenfor flensen, så den kan ikke på noe måte bli dratt ut som tidligere Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.