Avsluttet2 Startet 4.August.2004 Link til dette innlegget Startet 4.August.2004 Hei! Jeg planlegger mitt første båtkjøp og har sett meg ut en daycruiser som jeg liker godt. Det er en ny båt - helt standard - bygget i italia. Båten alene koster ca 130.000 og med motor og kalesje kommer den på ca. 250.000. Jeg var og besiktiget båten og spurte om en betalte båt på samme måte som bil - kontant ved levering. Svaret var at en betalte 20% ved kontraktingåelse og resten ved levering og at dette er vanlig ved båtkjøp. Glemte forresten i farten å spørre om det var 20% av båtprisen eller hele båtpakken. Noen som har noen synspunkter på om dette er rimelig ved kjøp av båt i denne prisklassen? Tj Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2004 Link til dette innlegget Svart 4.August.2004 Jeg har kjøpt 3 båter i 180 000-kronersklassen, betaling COD. Ellers har jeg kjøpt rigg og seil. Der var det 10% av kjøpesummen ved kontraktsinngåelse. Leverandørene var kjente og hadde brukbar økonomi, slik at risikoen for konkurs innen lev.tidspunkt var minimal. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 4.August.2004 Link til dette innlegget Svart 4.August.2004 Jeg betaler ALDRI noe på forskudd, her er det lett å gå i fella. At det er brukelig at man betaler på forskudd er jeg ikke sikker på, det som er brukelig er betaling etter at bil/båt er besiktiget leveringsdagen. Noe annen løsning kan skape problemer. Det mye luringer ute å går. Spesielt i båtbrangsjen. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
bliss X Svart 4.August.2004 Link til dette innlegget Svart 4.August.2004 Kjøpte brukt båt gjennom megler og betalte en mindre del av kjøpesummen ved inngåelse av kontrakt. Husker ikke hvor mye det var, men det var hvertfall ikke så mye som 20%. 20% høres mye ut, synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 4.August.2004 Link til dette innlegget Svart 4.August.2004 Kjøpte båt privat, i prisklassen 250 - 300.000. Betalte med bankremisse ved overtakelse av båten. Det var aldri snakk om noe betaling på forskudd. Det ville jeg i så fall ikke gått med på overfor en ukjent selger. Hva som er vanlig ved meglerkjøp vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2004 Link til dette innlegget Svart 4.August.2004 Det er ikke uvanlig med en del av av kjøpesummen ved kontraktsinngåelse (20% er ikke uvanlig - Nidelv har det på en del av sine båter. På de største har de 1/3 ved kontrakt, 1/3 ved motorinstallasjon og 1/3 ved levering). Det er også vanlig at selger/produsent da kan gi bankgaranti for det beløpet man betaler inn før man får båten. Dog er alt forhandlingsbart - og mange strekker seg her. Om båten du ser på er en båt som produseres for lager (de fleste båter under 20 fot er det) synes jeg 20% er urimelig. Da burde det holde med håndpenger (f.eks. 10.000 kroner). Bakgrunnen for at det er en betalingsplan på større båter er at det på en del båter som lages på ordre (dvs. at de produseres først når de er bestilt av kunden) trengs en hel del penger for å bygge båten - således er det en finansiering av arbeidskapitalen til båtbyggerne. Ut i fra den gjennomsnitlige lønnsomheten til båtbyggere i Norge kan man jo forstå at de trenger litt forskuddsbetaling for å få bygd båten - samtidig som man også absolutt bør kreve bankgaranti. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 (redigert) slettet, se annen tråd.... Redigert 14.Oktober.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.