Navic II Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Nei, tenker ikke å legge meg med akter inn i utgave, jeg er for glad i drevene mine til det. ? tanken rundt spørsmålet her var typisk ved fortøyning akter inn ved brygge. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Det var lite tips å få her. skulle nesten tro at folk var ute på sjøen... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 (redigert) Tja. Hva lurer folk på da? Når det gjelder hekk mot land (ikke brygge), gjøres det nok sjelden fordi man kan skade drev eller ror. Fortøying mot berg forekommer uansett mest på Østlandet, der man ikke har to meter tidevannsforskjell. Redigert 1.Juli.2015 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Navic II Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 (redigert) Tja. Hva lurer folk på da? Når det gjelder hekk mot land (ikke brygge), gjøres det nok sjelden fordi man kan skade drev eller ror. Fortøying mot berg forekommer uansett mest på Østlandet, der man ikke har to meter tidevannsforskjell. Nei, tenker ikke å legge meg med akter inn i uthavn, jeg er for glad i drevene mine til det. tanken rundt spørsmålet her var typisk ved fortøyning akter inn ved brygge. Redigert 1.Juli.2015 av Navic II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 (redigert) Det var lite tips å få her. skulle nesten tro at folk var ute på sjøen... Folk pakker vel båten til randen for tiden som meg eller så er de allerede dratt, hehe :-) Jeg har ligget endel med hekk inn og baugankeret ute både mot brygger og svaberg og utenfor. Først fordi jeg ikke hadde fått installert hekkvinsj, men også ved noen anledninger senere av forskjellige grunner. Kan være for eksempel når det er stor lengdeforskjell på vennebåtene eller utformingen av svaberget for å heller matche opp aktercockpitene, eller om det er for grunnt helt innerst for trawlerbaugen vår osv. Jeg liker å ligge på svai, men vi har noen vennebåter som skal til land uansett så da blir det ofte til at vi gjør det også. Middagsbukta Først, om man skal gjøre det må forholdene ligge helt til rette. Man må være sikker på at ankeret sitter, vurdere fare for endringer i vindretning/ styrke eller at en hekksjøgeneral kommer forbi osv. Det siste stedet man vil stuke en båt borti noe er akter, og med spes med drev som sitter langt bak, så typisk godt beskyttede trange steder. Dybdeforholdene må utredes nøye. Det gjelder også mot noen flyterbrygger da moringskjettingene kan gå ganske skrått noen ganger. Kjeholmen Teknikken jeg bruker er å possisjonere meg et stykke lenger ut enn der jeg vil ankeret skal ligge. Slipper ut ankeret til bunn pluss ca en halv gang med kjetting mens jeg har et sig bakover. Dette for å ha størst sjans for at ankeret (Bruce kopi) lander riktig vei, og om det ikke gjør det så vil det snu seg lettere. Så kjøres det ut mer til ca 3 ggr dybden og man bakker til man kjenner ankeret sitter skikkelig. Når det er gjort så kjøres det ut rikelig med kjetting, bakker videre inn der det skal fortøyes med noenlunde slak kjetting så ikke båten farer frem hver gang man setter i fri. På med aktertau og/ eller spring mot vennebåt og kjettingen strammes noe. Når alle tau er festet og justert så kjøres kjettingen passe stram og ferdig. Typisk lengde på kjetting man har ute ferdig fortøyd er 2-3 båtlengder på grunnt vann (4-5 meter og under), ellers ca 4-5 ganger dybden. Egentlig samme måte som med baugen inn bare at man er nøyere med å sjekke festet før man går helt inn da konsekvensen er større. Ofte sitter Brucen så nedkjør i gjørma at jeg må kjøre rett over ankeret og stramme kjettingen helt vertikal for å så gi forover på motoren for å vri ankeret opp. Kjenner baugen stiger når det slipper. En annen ting vi har gjort av og til når vi har blitt flere på svai sammen, er å hekte oss i land med hekkene, men 5-10 meter fra for å hindre ankerkjettinger som tvinnes. Noen ganger også utenfor vennebåter med litt avstand og bruke joller som "kabelferger" som under. Her fra noen år tilbake i lyngørområdet. Et annet sted jeg passer på at baugen peker ut er når vi besøker en venn på et sted hvor av og til skip og ferger går forbi samt båter i planingsfart bare 50-100 m unna. De bølgene vil jeg ikke ha inn i hekken eller siden, så vi slenger ut baugankeret og spenner oss opp skrått begge veier akter ytterst i en liten vik. Funker helt fint, men jeg sitter alltid med øye på trafikken forbi. Som sagt, det kan være mange grunner og muligheter for ha baug ut. Her inne i fjorden er stort sett for grunnt til å få hekken helt inn så man kan stige i land, men på Sørlandet og Bästkusten florerer det av steder man også kan ligge longside :-) Redigert 3.Juli.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.