Jump to content

ankertråden, erfaringer, tips, triks


free

Recommended Posts

Her kan du komme med dine tips å triks.

 

Jeg begynner med et tips om hvordan du kan få løs dreggen om den sitter fast.

26022010595.jpg26022010594.jpg

Det er lurt å ha noe ombord som du kan tre over tauet/kjettingen, den må være stor nok til å skli helt inn på ankeret.

 

Så er det bare å løfte opp ankeret. Dette fungerer både på tau og kjetting og på de fleste anker.

26022010592.jpg

Link to post

Vi snakker om erfaringer generelt og da føler jeg at både akterfortøyning og svai er dekket, likeså dregg/anker. Her vil nok andre kunne gjøre en mye bedre poll en meg , en som kan få frem enda fler detaljer. En kunne jo for eksempel laget en egen poll som kun gikk på ankring på svai, men det kommer ikke jeg til å gjøre, Jeg tror at resultatene kan ha en rådgivende rolle for de som skal skaffe eller bytte redskap.

 

Så kan en jo håpe at noen ønsker å dele sine erfaringer mer utdypende med å kommentere i tråden her, det er jo interessant å høre for eksempel deg fortelle litt utdypende om erfaringsforskjellene mellom ankring på svai eller anker som akterfeste. selv har jeg omtrent aldri ligget på svai å har derfor ingen erfaring å dele, noe pollen kansje bærer tydelig preg av

Link to post

Hmm, eneste gangen ankeret mitt har sittet DØNN fast, var når det hektet seg fast i overbygget på ei sunket skute.

Kunne nok dratt båten ned med det festet, men måtte på med dykkedrakta og ned gitt.

Dykke alene er ikke å anbefale, men hadde med meg tau og folk som holdt kontroll oppe. så det løsnet gitt. :D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Så kan en jo håpe at noen ønsker å dele sine erfaringer mer utdypende med å kommentere i tråden her, det er jo interessant å høre for eksempel deg fortelle litt utdypende om erfaringsforskjellene mellom ankring på svai eller anker som akterfeste. selv har jeg omtrent aldri ligget på svai å har derfor ingen erfaring å dele, noe pollen kansje bærer tydelig preg av

 

Ankring er en hel liten vitenskap med svært mange variabler, det kan sikkert lages en doktoravhandling om det. Bare noen generelle innspill;

-Dregg er en type anker m/klør, mye brukt på ulike fiskeredskap og mindre bra som anker. "Å dregge opp" er derfor ingen god betegnelse for å ankre, men jeg vet at mange sier det.

 

Å fortøye med akterfortøyning og baugen mot land er et nordisk fenomen, kun egnet for relativt små båter i svært skjermet farvann, men i mange tilfeller fungerer det pga vi har så mange skjermede ankerplasser. En bedre måter for litt større båter er å legge ut anker foran med rikelig kjetting og ta et tau i land. Det absolutt beste måten er på svai m/ anker foran, godt anker og rikelig med kjetting.

Jeg tror det er lite tvil om at de beste anker er moderne plog- og bøyleanker (Mange tester viser det). Også en del lettvekts anker er gode på sandbunn. Bruce er vel det beste av eldre ankerkonstruksjon. Resten av de ankrer/dregger som er nevnt er ikke så veldig mye bedre enn en stein med samme vekt.

Jeg tror her er noen tråder som tar opp anker og ankring på en nokså detaljert måte, vel verd å se på.

Link to post
Å fortøye med akterfortøyning og baugen mot land er et nordisk fenomen, kun egnet for relativt små båter i svært skjermet farvann,

 

Det forstår jeg ikke.

Hva er forskjellen på små og store båter i denne forbindelsen ?

 

I Norge går havbunnen normalt sett i en skrå oppoverbakke inn mot land.

Dette er jo perfekt ankerbunn når man ligger med baugen mot fjellet.

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Bra tiltak, men hva snakker vi om; anker eller dregg, akterfortøyning eller svai ? Beklager, men her var en del uklarheter.

Enig i at dette var litt uklart, men svarte likevel etter beste evne. Mitt svar gjelder ankring på svai da det er den type ankring jeg benytter mest og har mest erfaring med. 50m kjetting, frifallvinsj og 15 kg bruce. Har aldri løsna, aldri skapt noen form for problemer heller.

Link to post
Jeg skjønner heller ikke den prinsipielle forskjellen på å ligge med baug eller akterende mot land - forutsatt at du bruker samme ankergods.

 

mvh tuffff

 

For meg er forskjellen slik:

 

Det har lite med ankerfeste å gjøre men med klaring til bunnen:

 

Dybde ved baug 0,2 m

Dybde akterende 1,8m (ror)

 

Den prinsippielle forskjellen er 1,6m skjelden jeg finner steder med dybde nok til å bakke inntil land dessuten skade i baugen (lite problem) skade på ror (stort problem).

Redigert av Lett match (see edit history)
Link to post

Ja litt sur mage i disse OL tider kan vel forekomme :lol: .

Noen innspill, bl.a. om å ligge med baug eller akterende mot land med en relativt stor båt;

En stor båt har mye vindfang, og kommer det mye vinden på siden vil neppe vanlig norsk hekkankergods holde. Har selv opplevd det mange ganger. Ankrer en med baugen ut har en ofte mer solid ankerutstyr her, kjetting og godt anker og en ligger relativt tryggere (trekkes ut om natten). En liten og lette båt er selvfølgelig også lettere å holde på plass. For litt større båter er det vel i de fleste tilfeller mer praktisk og trygger å fortøye langs berg.

Dette er vel litt mye selvfølgeligheter de fleste og det er derfor jeg mener at en finner mer interessante tråder om ankring her på BP

Link to post
En stor båt har mye vindfang, og kommer det mye vinden på siden vil neppe vanlig norsk hekkankergods holde.

Ankrer en med baugen ut har en ofte mer solid ankerutstyr her

En liten og lette båt er selvfølgelig også lettere å holde på plass.

 

Alt dette mener jeg er feil ! :smiley:

 

Det er mindre vindfang i en 49 fots seilbåt i forhold til ankerutstyr enn i en 30 foter.

Vekten av en 49 foter vil også føre til roligere bevegelser, fordi det er større treghet i en tung båt.

Ankerutstyret i vår båt er akkurat likt i begge ender, og som sagt kan ankeret være av større og tyngre type på en litt større båt, uten at det

går utover plass og vektplassering.

Link to post

Nå har jeg ikke sett din båt, men det er nokså vanlig å ha letter ankerutstyr bak, fordi den tryggeste måten å ankre på er på svai med en såpass stor båt. Derfor ser nokså få båter i den størrelse som du har som ligger med akterfortøyning og baugen mot land.

Så en liten erfaringstest; Prøve å skyv ute en 47 foter som ligge med skutesiden å gnager i steinene når det blåser en frisk bris.

Link to post
Ankrer en med baugen ut har en ofte mer solid ankerutstyr her, kjetting og godt anker og en ligger relativt tryggere (trekkes ut om natten). Dette er vel litt mye selvfølgeligheter de fleste og det er derfor jeg mener at en finner mer interessante tråder om ankring her på BP

 

Jo, det er klart. Dersom du ankrer med mer solid gods på den ene måten enn den andre, så er det en forskjell, men det er jo et eget valg. Ikke noe i veien med å ankre med solig nok gods med baugen mot land. Du kan til og med dra deg litt ut fra land på denne måten også. Visste ikke at dette hadde noe med båtstørrelsen å gjøre.

Jeg trodde dette var selvfølgeligheter, men lærer jo noe nytt hele tiden.

 

mvh tuffff

Link to post

Utenom Norden er det nokså vanlig å legge akterenden mot land, noe som sydenfarere sikkert har sett i bl.a. Middelhavet. Denne fortøyningsmåten brukes også i uthavner, særlig når det er trangt om plass. Men en sørger for å ha noen meter til land og drar seg gjerne i land m/jolle etter landtauet eller ror.

Fordelen er som nevnt tidligere at de fleste større båter har sitt hovedanker i baugen. En vil da også ha maksimal manøverevne for å komme ut dersom noe skjer.

Men i alle fall er den desidert tryggeste å ligge på svai. Selv å ligge langs en kai eller langs berg kan gi stor belastning på skroget dersom det blåser mye (mot kaia). Med mye vind på siden ved inn/ut fortøyning er en nærmest garantert at ankret løsner, her er kun solid moring er brukbart, men ikke optimalt. Dvs inn/ut fortøyning bør kun brukes der en ligger svært godt skjermet i maks lett solgangsbris med det beste ankerutstyrer en har etter min mening.

Link to post

Uansett hvordan en ankrer opp så ankre opp for det verst tenkelige situasjonen som kan oppstå. En er prisgitt naturkreftene og disse kan slå til når en minst venter det. Også her til lands midtsommer. Baug eller hekken inn mot land avhenger jo av omgivelsene og hva som er mest praktisk. Selv i Middelhavslandene forkommer det at noen legger seg med baug inn mot kaien. Sannsynligvis nordeuropeere - nordboere. Legger vi oss på svai så vurderer vi også en tamp (opptil 50 meter), med en fender på midten, opp mot land. Denne kan en jo bare flytte forover eller akterover - ja selv midtskips - ettersom situasjonen tilsier dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...